پنجم ، شماره 1396 نوامبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 1 شنبه 10
|
|
رهنمودهاي آيينه در دانشجو و دانشگاه
رهبري معظم مقام
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
سوي به باز دريچههاي محيط است ، روشنفكري محيط دانشگاه ، محيط
محيط ;است علم تبادل و فرهنگ تبادل محيط است ، جهاني انديشههاي
.است بازي در محيط ;نيست دربستهاي
لحاظ از مختلط ومحيطهاي است مختلط محيط يك...دانشگاه
.دارند بيشتري آمادگي آسيبپذيريهاياخلاقي ،
(آثار نشر ويژه مديريت)معظمرهبري مقام دفتر:تنظيم و تهيه
اشاره
تا است ، امت خواص تكليف ولايت ، مقام آرمانهاي و ديدگاهها بازشناخت
مقام دفتر انديشه ، اين با.بنمايانند و بيابند را طريقت رسم و راه
عنوانحديث با كه -آثار ترتيبي نشر بر علاوه تا شد برآن رهبري معظم
تا بپردازد ، نيز ايشان ديدگاههاي موضوعي انتشار به -مييابد نشر ولايت
ميسور فرهيختگان و دانشوران براي موضوعات به جامع نگاه تدوين امكان
.گردد
نشر روحانيت و باعنوانحوزه مجلد دو تاكنون مهم ، اين اجراي در
صورت به دانشجو نامدانشگاهو با آن سومين اينك و يافتهاست ،
آينده در انشاءالله و ميگيرد قرار خوانندگان ديد عرضه در پاورقي
مقام سخنان پرتو در مجموعه ، اين در.شد خواهد منتشر آن مدون مجموعه
.ميگردد افزون توضيحاتي سخن ، فضاي تبيين و كلام وصل براي رهبري ، معظم
و ميماند ديدگاههامحدود مختصر فضايابي سطح در اينتبيينها البته
كه نيت اين با ;نميگيرد صورت آن جانبهدر همه كاوش و تحليل
ماده عنوان به مجموعه بهاين ايشان ديدگاههاي شيفتگان و علاقهمندان
را معظمله انتظار آن ، ارايه و ژرف تاملات با و انديشهبنگرند و تفكر
.سازند مكشوفتر
اول قسمت
(1)دانشگاه شناخت محيط
اين با ناآشنا برخوردهاي.ظريفاست و پيچيده ويژه ، مكاني دانشگاه ،
رو ، اين از.نهد برجاي منفي پيامدهاي و باشد آفتزا نهاد ، ميتواند
-آموزشي مكان اين با تعامل و ارتباط برنامهريزي ، حضور ، هرگونه
.است نيازمند آن از عيني و صحيح درك به فرهنگي ،
نتوانستهاند نهاد ، اين فرهنگي-علمي برنامهريزان بسيار ، مواردي در
شمايل و شكل در را وآن جويند ارتباط دانشگاه بافت باواقعيتهاي
ترابط راه يا و كنند برنامهريزي آن با مطابق و دريابند خود واقعي
از بسياري كه هست و بوده آن موجب عام ، مشكل اين.بيابند
تمامي با و بماند عقيم ساختار اين در ديني -فرهنگي برنامهريزيهاي
حجم با متناسب باروري پاك ، و خالص انگيزههاي نيز و پشتكار و علاقه
با انساني ، علمي عظيم موسسه اين همچنان و نيابد شده مصرف هزينههاي
.باشد گريبان به دست مشكلات انبوه
توجه مورد زير نكات ميبايد بنياديدانشگاه ، ريزيهاي برنامه خصوص در
:باشد جدي
اين و ميخورد پيوند دانشجو نسل با دانشگاه ، :جوان نسل محيط (1
يكي دانشجويان ، همچنين.ميدهد شكل را دانشگاه كمي اصلي عنصر مجموعه ،
بر علاوه دانشگاه و ميآيند شمار به محيط آن كيفي عناصر ضلع سه از
.است متكي دانشجو نسل به اساتيد ، و مديريت
و ويژگيها به توجه و دانشگاهميدهد به جوانانه چهره ويژگي ، اين
و جوان عامنسل خصلتهاي به بيتوجهي.ميطلبد را نسلجوان خصوصيات
ارتباطات راه و ميسازد ناكام را برنامهريزيها آن ، از تغافل يا
بلند آرمانهاي و ايدهها برابر در پولادين سدي و برميبندد را همدلانه
:برميافرازد
انفكاكناپذير دانشجويي ازمحيط تقريبا كه دارد خواصي دانشگاه محيط
مسايل مقابل در جوانآسيبپذيريش و است ، جوان محيط يك مثلا;..است
.زياداست اخلاقي
و بسته در محيط گيتي ، نقاط تمامي در دانشگاه:بازنگري فضاي (2
در دنيا سطح در مطرح آراي و افكار به متعددي دريچههاي ;نيست محصور
و آموزشي ماموريتهاي و سفرها مجلات ، نوشتهها ، طريق از ;دارد اختيار
ايدهها ، به و ;است ترابط در نو ديدگاههاي با ديگر ، موارد و پژوهشي
راههاي.دارد ارتباط جهان سطح در فكري خيزشهاي و موجها شبههها ،
نه و است مصلحت نه دانشگاه ، محيط در انديشه و فكر سانسور و كنترل
گيرند نظر در را باز موقعيت اين بايد برنامهسازان رو ، اين از.ممكن
:كنند اعمال و بررسي شرايط اين به توجه با را خويش تربيتي اهداف و
...نيست افراد برروي زيادي آنكنترل در و است باز محيط يك دانشگاه
قابل آنها از تقريبا و طبيعيدانشگاههاست خصوصيات كه هست چيزهايي
.است تفكيك قابل دشواري به يا نيست ، تفكيك
:داشتهاند اشارت چنين ايننكته به رهبري معظم مقام ديگر ، سخني در
سوي به باز محيطدريچههاي ;است روشنفكري محيط دانشگاه ، محيط
در محيط ;علماست تبادل و فرهنگ تبادل محيط ;جهانياست انديشههاي
.است بازي در محيط ;نيست بستهاي
دانشگاه ، محيط در غلط وبرخوردهاي برنامهريزي:درازمدت آثار (3
موج نيافريند ، مدتعكسالعمل كوتاه در شايد.دارد آفاتدرازمدت
اما ;مشهودنسازد را اعتراض و فساد و خلل و پديدنياورد را آشكاري
و جامعه پيكره تمامي كه ميماند را چركين و كهنه زخم زمان ، مرور در
.ميسازد مختل را سيستم كارايي و ميآزارد را نظام
روزانه واكنشهاي نيستكه يوميه ارزاق چونان دانشگاه ، محيط
ميشود گاهغفلتزا پيامدها ، بودن بطئي دليل بههمان اما بيافريند ،
به درازمدت ، آفات به بيتوجه دانشگاه ، مرتبطان يا و برنامهريزان و
آرام ظاهر و ميپندارند ، بريالذمه را خود و ميشوند مشغول روزانه كار
:ميآفريند ايشان در كاذب اعتماد گونهاي و ميشود رهزن محيط ، آن
به هميشه من و است درستي كاملا نكته كه گفتند برادرمان را نكتهاي
كوتاه فاصله به دانشگاهها خلل كه است اين آن ميانديشم ، و همين
اگر كه نيست بازرگاني وزارت دانشگاه ايشان ، قول به.شد نخواهد معلوم
چيزي كه بفهمند و بيايد وجود به صف دكانها در فردا شد ، پيدا اختلال
نميكنم گمان من ولي سال ، پنج ميگويند ايشان البته.نيست جنس آن از
در ;بشود ظاهر هم سال پنج در دانشگاه يك انحطاط و فساد آثار كه
سال ده.شد خواهد ظاهر -گذشته اقدام وقت ديگر كه -اين از درازمدتتر
وجود مملكت در سواد است ، عقب مملكت فرهنگ كه ميبينيم ما ولي ميگذرد ،
سركار گوناگون مدارك با و مختلف نامهاي با كه متخصصاني و ندارد
بر و خواندند درس آمدند ناباب آدمهاي عده يك ;ندارند تخصص آمدهاند ،
قابل ديگر كه ديد خواهد وقتي را چيزهايي چنين انسان.شدند مسلط امور
.است دشواري بسيار چيز اين و نيست ، جبران
بين تفكيك دانشگاه ، از كشورقبل آموزشي مراكز در:جنسيت اختلاط (4
مدارس دردبستانها ، .است داده رخ آن در دختر پسرو جنس دو
مدارس و ندارد وجود پسر و دختر بين ارتباطي ودبيرستانها ، راهنمايي
دانشگاه ، درهستند آموزشي امور عهدهدار جنس ، دو از يك هر ويژه
شرايط حادترين و گدازندهترين در روابط ، اين و ميدهد رخ ارتباط اولين
ويژه حالت و شرايط دانشگاه به پديده ، اينميكند پيدا تحقق سني
متمايز پژوه ، دانش دختر و پسر تحصيلي پيشين مراكز از را آن و ميبخشد
علمي ، برنامهريزان توجه مورد بايستي طبيعتا شرايط ، اينميگرداند
اين با متناسب و گيرد قرار نهاد اين با جويان رابطه نيز و اخلاقي
.بيابد سو و سمت روابط و برنامهها حاكم ، شرايط
...ندارد لزومي آنها ذكردانهدانه حالا كه هست دانشگاه در چيزهايي
اخلاقي ، لحاظآسيبپذيريهاي از مختلط محيطهاي و است ، محيطمختلط يك
.بيشتريدارند آمادگي
دارد ادامه