پنجم ، شماره 1398 نوامبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 3 دوشنبه 12
|
|
!مينويسيم نسخ ميخوانيم ، نستعليق
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
گهر با داننده جوانان
هنر بيآزمايش نگيرند
بويژه دبيران ، و آموزگاران براي خوشنويسي هنر فراگيري و آموزش
است الزامي ادبيات هنرو معلمان
:اشاره
و خوشنويسي هنر سطح ارتقاء براي كه است توصيههايي ميآيد پي در آنچه
و ابتدايي) كشور عمومي آموزش آموزشگاههاي در تحريري تعليمخط
خط و خوشنويسي آموزش درس اهميت.است شده تدوين(تحصيلي راهنمايي
ضرورتهاي از يكي مدارس ، هفتگي دربرنامههاي آن انزواي و تحريري
.است نوشتار اين تدوين اساسي
آماده درسي برنامهريزي ارشد كارشناس شرفي حسن آقاي توسط مطلب اين
.شدهاست
تا است هستي عالم شگفتيهاي و زيبائيها جوياي همواره آدمي ، روشن روان
با را جانفزاي جمال و حسن آن خود تشنه روان و ملال پر قلب برايشفاي
يحب و جميل الله ان).بياسايد ايام محنت از و بنوشد خود چشمان
(الجمال
خود شيوه در كه هنر و ذوق جلوههاي و بديع نقشهاي از نمونه يك بيگمان
نواز روح و شيوا خط و نگارش ساخته ، نمودار را كمال و همهمعنويت
(1).است نستعليق
و است آمده وجود به تعليق و نسخ خط دو تركيب از كه را نستعليق خط
خطوط عروس ست ، ا درآورده ترتيب و تحتقاعده را آن ميرعليتبريزي
خطوط مشكلترين و ظريفترين زيباترين ، از حق به خواندهاندو اسلامي
عوامل نيازمند جميل ، و بديع هنري آثار آفرينش (2).است ايراني
كمال و آراستگي در آنها از يكي حتي فقدان كه است بيشماري و گوناگون
يك هر كه هنرهاست دقيقترين از نستعليق خط ميكند ، وارد خلل آثار اين
(3).دارد نهفته دل در را بسياري نكتههاي آن اصول از
و القلم نو) بود قلم داد ، فرمان او به و آفريد خدا كه چيزي اول
و خط تعليم تعالي خداي نويسندگي فضيلت و شرافت در(مايسطرون
و نهاده منت خود بندگان بر بدان و نسبتداد خود به را نويسندگي
علم بالقلم ، علم الذي الاكرم اقراوربك)فرمودهاست آن شرافت به اشاره
(يعلم مالم الانسان
است پذير رقم زقلم هستي
است فروغگير قلم شمع زاو
ادراك باغ به قلم سرويست
(4)خاك بر فكنده زرقم سايه
ديگر روزافزون ، ماشيني كارهاي و گوناگون اكتشافات و اختراعات گرچه
خود به را اذهان تنوع و كثرت و داده قرار الشعاع تحت را ظريف صنايع
بين از كه نيست چيزي خطاطي و خوشنويسي هنر الوصف مع است ، كرده جلب
.نگيرد قرار تحسين و تقدير مورد آن خوبي و زيبايي و برود ،
يكي اگر كه آنچنان دارند ، نزديك پيوند قلب و ريه همچون هنر ، و دانش
غلط فعاليت.ميايستد باز خويش مقرر وظيفه از نيز ديگري شود ، مسخ
.دارد بدنبال نيز را هنر نادرست فعاليت دانش
شده نوشته نستعليق خط با راهنمايي دوره فارسي متون كه هستيم شاهد
تحريري خط الهام منبع عنوان به ميتواند روشن نمونه و الگو اين است ،
گونههايي به عمل در دانشآموزان ولي باشد ، دانشآموزان براي نستعليق
تحريري خط و خوشنويسي كيفي بهبود براي.مينويسند ناخوانا و متفاوت
آموزشي برنامهريزان و معلمان براي زير نكات كرد؟ بايد چه دانشآموزان
(5):ميشود توصيه درسي و
و راهنماييها با ولي گذشته ، سالهاي مانند تحريري خط آموزش ـ
راهنمايي دوره پايان تا و شود آغاز دوم كلاس از برنامهريزيهايلازم
.يابد ادامه
آموزش زنگ ساعات در و شده تدوين مجموعهاي صورت به تحريري خط آموزش ـ
.شود داده آموزش دانشآموزان به هنر
تحريري خط از درس پرسشهاي و تمرين بخش يا فارسي متون نگارش در ـ
.شود نستعليقاستفاده
برخوردارند ، بيشتري پيچيدگي از نوشتن و خواندن هنگام در كه كلماتي ـ
.شود آورده درس تمرينهاي بخش در نستعليق تحريري خط صورت به
بهفراگيري بايد ادبيات و هنر معلمان ويژه به دبيران ، و آموزگاران ـ
برنامه موفقيت و پيشرفت اصلي و مهم بخش.بپردازند هنرخوشنويسي
برنامهريزي شركت راهنمايي ، و ابتدايي دوره در خطتحريري آموزش كيفي
.است دانشآموزان خوشنويسي هنر پيشرفت و كشف كار در معلم دقيق و شده
معلم تربيت مراكز خدمت ، ضمن آموزش برنامههاي محتواي كه است ضروري ـ
با را دانشجويان و معلمان تا باشد گونهاي به هنر رشته ودانشگاههاي
.كند آشنا نستعليق تحريري خط و خوشنويسي هنر
و خوشنويسي آموزشي كمك و تدريس روش كتابهاي پرورش و آموزش وزارت ـ
البته.دهد قرار مدارس معلمان و دانشآموزان دسترس در را خطتحريري
درسي كتب تاليف و برنامهريزي دفتر تائيد با كتابها اين كه است لازم
.باشد شده منتشر
و انساني نيروي آموزش كل اداره همكاري با پرورش و آموزش مناطق ـ
خط و خوشنويسي تعليم عنوان تحت را دورههايي ايران ، انجمنخوشنويسان
شركت به دوره اين در شركت امتياز و گواهي و برگزارنمايد تحريري
.شود داده كنندگان
مدرسه در ديگري درس هر اندازه به تحريري خط تعليم و خوشنويسي هنر ـ
نياز تكنيكي راهحلهاي و راهنمايي برنامهريزي ، آمادگي ، به حتيبيشتر
.دارد
و آموزش مصوب برنامه با مطابق تحريري خط و خوشنويسي تعليم ارائه ـ
.پذيرد صورت تلويزيون طريق از پرورش
براي را فضاهايي مدرسه ، سالنهاي و كلاس در مدارس ، مديران و معلمان ـ
.بگيرند نظر در دانشآموزان تحريري خطوط نمايشگذاشتن
از بخشي روزنامهها و مجلات تلويزيون ، نوشتههاي كتاب ، ناشران ـ
.نمايند ارائه نستعليق تحريري خط با را مطالبشان
عنوان تحت مستقل مجموعهاي درسي ، كتب تاليف و برنامهريزي دفتر ـ
رسمي برنامه درسهاي از يكي عنوان به تحريري خط و تعليمخوشنويسي
.نمايد وتدوين تهيه مدرسه هفتگي
خط و خوشنويسي آموزش براي را مستقلي ساعت پرورش و آموزش وزارت ـ
برنامه فوق ساعات يا مدرسه هفتگي رسمي برنامه در حتيالامكان تحريري
.بگيرد نظر در
به اختصاصي طور به را فرزندانشان كه همانطور دانشآموزان اولياي ـ
ديگر دروس ساير و موسيقي ورزش ، زبان ، آموزشي وموسسات كلاسها
خط و خوشنويسي آموزش كلاسهاي در آنها شركت براي را فرصتي ميفرستند ،
داشته مشاركت آموزش و فراگيري در نيز خود و آورند فراهم هم تحريري
.باشند
در هنر آموزش درسي برنامههاي محتواي و فعاليتها مركز تاسيس با ـ
تعليم كيفي بهبود در موثري گامهاي ميتوانند مراكز اين آموزشي ، مناطق
(6).بردارند تحريري خط و خوشنويسي هنر
:منابع
انتشارات از اميرخاني ، غلامحسين خط به كاشاني ، محتشم بند تركيب 1ـ
.اول 1365 چاپ ايران ، انجمنخوشنويسان
اول 1364 چاپ آتليه ، نشر دفتر اخوين ، عباس خط به نستعليق ، عمر يك 2ـ
انجمن انتشارات فلسفي ، اميراحمد خط به نستعليق ، در تركيب 3ـ
.چهارم 1370 چاپ ايران ، خوشنويسان
است شده (القلم ماخلقالله اول) نبوي حديث به اشاره اشعار اين در 4ـ
(فضائلي استاد خط تعليم كتاب از)
تحصيلي پاياننامه از مقاله ، موضوع پژوهشي سوابق به توجه با 5ـ
محتواي و فعاليتها مطابقت ميزان بررسي) عنوان مقالهتحت نگارنده
(... و دانشآموزان اساسي نيازهاي هنربا آموزش درسي برنامههاي
.است شده استفاده
و آموزش يك منطقه در مركز اين گذشته ، سال از مرتبه نخستين براي 6ـ
.است نموده بكار شروع مشخص اهداف با پرورشتهران