پنجم ، شماره 1399 نوامبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 4 سهشنبه 13
|
|
معماران توسعه پيشگامان ;ديدگاهمعلمان
مدني جامعه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
در حضور و مشاركت تمرين ، به را فراگيران مدني ، جامعه يك در معلمان
اخلاقي رسوم كه ميآورند بار شهرونداني و ميكنند ترغيب مدني فعاليتهاي
همكاريرا خوي و خود بر نظارت مديريتي ، خود خودگرداني ، مختارانه ،
ميآزمايند هماره
ايران ، در اسلامي رئيسجمهوري خاتمي ، والمسلمين حجتالاسلام;اشاره
تاكيد اجتماعي و توسعهفرهنگي در معلمان نقش بر خود مختلف سخنرانيهاي
علاوه معلمان ، از جامعه انتظارات كاردولتجديد ، به آغاز با.كردهاند
همچنين.يافتهاست سوق نيز ديگري جهات به فراگيران ، به برعلمآموزي
جدي آنها مشكلات دارند توسعه ، انتظار پيشگامان عنوان به نيز معلمان
آنها معيشتي كاستيهاي رفع براي راهكارهايمناسبي و شود گرفته
كاستيهايموجود تعاملي ، شكل به ميآيد پي در كه ديدگاهي.شود انديشيده
و توسعه در آنها نقشارزشمند با را معلمان اجتماعي علمي ، زيست در
.است داده قرار موردبررسي مدني جامعه برپايي
و آگاهي با است ، كمال و صلح پيامآور و تاريخ انسانساز چهره معلم
را معاصر تمدن سيماي و ميكند عمل خود خطير وظايف به توانايي ،
در اومينمايد محكمتر را همبستگي عدالتو اساس و ميسازد درخشانتر
اخلاقي ارزشهاي سقوط از جلوگيري و جوان ، نسل ومعنوي اخلاقي تربيت
ايفا نقشبهسزايي انساني ، تمدن تهديدكننده معضل هولناكترين بهعنوان
يك حكم در اخلاقي فضايل به وتخلق نفس تهذيب و مراقبت با و ميكند ،
ايران فرداي سعادت كليد.است نوجوانان و برايجوانان شايسته الگوي
.ماست سرزمين امروز معلمين دست در وايراني ،
انسان ، شرافت به باور) باورها از كيهاني در كه را فراگيران معلم ،
آينده ، سوي به) ، جهتگيريها(..و آن تغييرات و جهان كشف و فهم
احساس) احساسات و (...و نوآوري و تغيير ابداع ، تازه ، تجربههاي
مسايل و مشكلات بر احاطه محيط ، بر تسلط و فراگيري براي توانايي
را آنان و مينمايد منعطف تحول و عمل به محصورند ، (..و جامعه بيشمار
او.ميكند ترغيب مدني فعاليتهاي در حضور و مشاركت و تمرين به
خودگرداني ، مختارانه ، اخلاقي رسوم كه ميآورد بار شهرونداني
.ميآزمايند هماره را...و همكاري خوي و خود ، بر نظارت خودمديريتي ،
هم در عمومي منافع با را شخصي منافع كه ميآموزد فراگيران به او
را انساني مشترك اصول او.ميدهد رشد هم و ميكند رشد هم او.آميزند
تشويق را اخلاقي ارزشهاي حريم از پاسداري و ميدهد ، اشاعه مدارس در
عمل در را مشاركت و خودگذشتگي از و ايثار و فداكاري و ميكند
.دارد عهده به سنگيني و خطير مسئوليت او.ميآموزد
را بارز و استعدادهاينهفته او.دارد كار و سر احساس و انديشه با
علايق ، همچنين او.ميدهد پرورش مناسب و نوين روشهاي با و ميشناسد
تواناييها باورها ، ذهنيتها ، ديدگاهها ، معلومات ، و اطلاعاتي پيشينههاي
اگر.ميدهد وجهت پرورش است ، مختلف فراگيران در كه را قابليتهايي و
نظام زنجيره حلقه مهمترين كهمعلم كرديم پيدا دست باوري چنين به ما
ضعف كه باشيم مطمئن بايد است ، نظام موثرترينعنصر و آموزشي
به دستيابي درراه شكست و زنجيره اين پاشيدگي هم از موجب معلمميتواند
قوت از بيش چيزي زنجيره يك كهقوت است اين مگرنه.باشد نظام اهداف
اين حلقههاي قويترين از معلم كه آن حال آننيست ، حلقه ضعيفترين
به آموزشي اجرايينظام عنصر مهمترين شدن تبديل از بايد پس.زنجيرهاست
معلمين قابليتهاي و بهانگيزهها بايد.كرد جلوگيري حلقه ، ضعيفترين
ارتقاي بهرهوري ، افزايش به آن ، از استفاده با تا داد بيشتري فضاي
.شويم نايل اقتصادي پيشرفتهاي و تكنولوژيك
-يادگيري فرايندهاي كارهاي و ساز تصحيح حال در مداوم طور به او
فراگيران اعمال تك برتك نظارت به هوشيارانه ، خود و است ، ياددهي
.ميپردازد
و نكنند ديگران عمل به منوط را خويش رفاه كه ميآموزد فراگيران به او
امكانات از نگهداري از اعم مختلف امور و فعاليتها در مستقيما خود
محيط پاكيزگي در تلاش و بازسازي و تعمير طبيعي ، منابع حفظ عمومي ،
.كنند مسئوليت احساس و شركت..زيستو
اخلاق حيطه به خصوصي ، بلكه قلمرو اخلاقيات حيطه در نه را اخلاقيات او
ذهني حيطههاي به مخصوص ، فنون شگردهاو با او.ميدهد گسترش مدني
.ميكند برقرار ارتباط آنان با لازم مواقع در و ميشود وارد فراگيران
رفتار و منش كه كردهاست ثابت تجربه و علم است ، دانشآموزان اسوه او
.دارد دانشآموزان شخصيت در تاثيررا بيشترين و قويترين معلم
.است جامعه و دانشآموز عاطفي ارتباطي زنجير از حلقه اصليترين معلم
خوب تفكر اساس او.است عاطفي ارتباطقوي ايجاد تدريس كار زيربناي چون
درانجام را فراگيران او.ميآموزد فراگيران به را حلمسايل توانايي و
.ميكند راهنمايي همواره عقلي پيچيده جريانات
فراگيران در توانش توسعه و دانش افزايش بينش ، ارتقاي پيشتاز معلم
.است جهاني تحولات و ملي نيازهاي جهت در فنون و علوم پيشرفت با همگام
توان بر باتكيه او.است آموزشي نظام در متحولكننده مهمترين معلم
در ويژه تكنيكهاي با خود كه خيالي راحتي و امنيت سايه در فراگيران ،
براي فراگيران آمادهسازي جهت را موجود ميكند ، امكانات ايجاد درس كلاس
به را روشيادگيري او.ميكند آماده شد ، خواهد اختراع آينده آنچهدر
و خود سرنوشت در دخالت معلميناجازه به بايد.ميآموزد دانشآموزان
زمينه در ملي عظيم تصميمات در را آنان بايد.داد را دانشآموزان
كلان و فرايندهايخرد در را آنان فعال مشاركت امكان و كرد آموزشدخيل
و ارزش به مگر رفت ، نخواهد آموزشبالا كيفيت.كرد ايجاد پرورش و آموزش
نظرها كه زمينهاي ايجاد يعني مدني جامعه داشتن.معلم به نهادن قدر
اين همه و داشتهباشند ، حضور آن در كامل امنيت با مختلف وگرايشهاي
صورت به نهايي تصميم و كنند تصميمسازيمشاركت در گرايشها و نظرها
شودبه اخذ جامعه در مختلف نظريات وجود برپايه وسياست ضابطه قانون ،
خلاق ، انگيزش ، محيطيبا معلم براي بايداست امكانپذير معلم دست
.كرد ايجاد خودمديريت و كمكنترل
و تعليم اهدافعالي مسير در سير براي لازم كار و ساز شايسته ، معلم
فراهم را جامعه مصالح انقلابو ارزشهاي حفظ به توجه با تربيت
مشتاق او.كرد قدرداني او وشايستگيهاي كمالات از بايد.ميآورد
و ميبالد خوب كار انجام به و است ، كار انجام در درگيري
به بايد پس.بخشد بهبود را خويش فردي ويژگيهاي تا ميكوشد همواره
مضايق رفع براي دولتي دستگاههاي.داد بها معلم شغلي و مالي امنيت
و دقيق ايفاي براي او تا بردارند وبلندتري بلند گامهاي بايد معلمين
واز داشته آسوده رواني و سالم روحي معلمي خطير و وظيفهسنگين درست
نگراني اقتصادي وازجهت باشد ، بهرهمند مادي و معيشتي امكانات حداقل
.باشد نداشته
را پرورشي آموزشيو فعاليتهاي سطح ارتقاي و كيفي بهبود انتظار اگر
گامي كه است صورت آن در تلاشكنيم ، معلمين مشكلات حل براي بايد داريم ،
توسعه و بهبود و علمي رشد جهت در آهستهآهسته و ناچيز هرچند
.داشت برخواهيم وضعيتآموزش
مقدم باستانيپور مهشيد