پنجم ، شماره 1400 نوامبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 5 چهارشنبه 14
|
|
وجامعه خانواده ميان پل نخستين مهدكودك ،
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
كودكان وجامعهپذيري بالندگي و رشد در مهدكودك جايگاه به نگاهي
و مختلف تواناييهاي كسب نظر از هم ميروند مهدكودك به كه كودكاني
ديگرجلوترند ازكودكان همسالان ، و محيط با وسازگاري نظررفتاري از هم
ميدهد وبالندگي رشد مجال كودكان به خانواده امن كانون:اشاره
به نياز بچهها بزرگتر ، خانواده يعني جامعه به ورود براي اما
مربيان دلسوزو مسئولان كه گونهاي به كودك ، مهد.دارند نوتري تجربههاي
آن عهدهدار كودكان زيباي و ورمز راز پر دنياي به آشنا و كارآزموده
مهد درمحسوبميشود جامعه و خانواده ميان پل نخستين بهعنوان باشند ،
جامعهپذيري و دوستي جمعي ، همكاري اولينتجربههاي ميتوانند بچهها كودك
.آورند جامعهبدست در زندگي براي تازهاي جسارت و رافراگيرند
اضطراب به آميخته و عاطفي گرايشهايعميق با كه خانوادههايي
تاب مهدكودك اولين تا خانه فاصله در را كودكانشان نميتواننددوري
جمع و گروه ميان در برايزندگي خود فرزندان توان از بياورند ،
درجههايگوناگون با ما ، كشور شهرهاي در كودكها امروزه ، مهد.ميكاهند
در اما نيست ، برقرار لازم آنهااستانداردهاي از برخي در دارند ، فعاليت
بخصوص و مهدكودكها نارساييهاي و مشكلات كه نيستيم آن بر گزارشحاضر
.كنيم تشريح ميباشند روبهرو آن شاغلبا مادران كه را تنگناهايي
و خانه ميان پل نخستين عنوان به كودك مهد نقش بررسي به را اينگزارش
.واميگذاريم آينده به را بحثها باقي و دادهايم اختصاص جامعه
اول سالهاي كه ميدهد تربيتينشان و روانشناختي بررسيهاي و تجربهها
علم در جديد كشف.دارد مهمي بسيار نقش كودكان وتربيت رشد در كودكي
تامس چون روانپزشكاني توسط متقابل بهنامتحليلرفتار روانشناسي
اين مهمترينكشف شايد.ميدارد بيان اينزمينه در ارزندهاي نكات هريس.آ
صدا و تصوير با جزءبهجزء مغزنهتنها در گذشته رويدادهاي كه باشد
رويداد يكميگردد ضبط رويدادنيز آن به مربوط احساس بلكه ضبطميشوند ،
قفل هم در بهطرزيناگشودني و ضبط جا يك در آن به احساسمربوط و
به متعلق امروز ، احساسهايي زندگي در محركهايي اينچنين ، و...ميشوند
كه هستند بهرويدادهايي متعلق احساسها اين.زندهميكنند را گذشته
آموزش رو ازاينافتادهاند اتفاق زندگي اول سال طيپنج آنها عمدهترين
ازكشورهاي بسياري و است برخوردار ويژهاي ازاهميت پيشدبستاني پرورش و
زيرپوشش را كودكان از بيشتري هرروزشمار كه ميكنند تلاش پيشرفته
بالندگي و رشد به ماتوجه كشور در هنوز اما ;دهند قرار اينآموزش
.است نيافته را خود جايگاه اينسطح در كودكان
كيفيتآنها فزوني براي منظم و نظارتدقيق و مهدكودكها گسترش ضرورت بحث
تنها كه مطلقگرايانه نگرشهاي وجودبرخي متاسفانه اما.ندارد تازگي
نبود و ميدانند خانه مادرو را كودك تربيت براي مناسب مكان شخصو
ونيازهاي كودك تربيت و نگهداري براي مادر حوصله و توان ميزان توجهبه
تغييراتپرشتاب و واقعيتها به همچنينبياعتنايي و او جسمي و روحي
جديد بهكارگيرينهادهاي كه جهاني سطح تكنولوژيكدر و فرهنگي اجتماعي ،
زمينههاي فراهمسازي مجموع در همه و همه ميسازد ، ضروري را تربيتي
.است انداخته عقب به را اينبحثها اجرايي
ميگويند تربيت و تعليم در سنتيصاحبنظران ديدگاه آگاهانه تغيير
كودكانه و اجتماعي درمحيطهاي حضور بدون خانه در كودك نگهداري كه
بروز و روحيهجمعگرايي پرورش عدم منجربه درنهايت مهدها ، چون
.انزواميكشاند به را كودك درواقع و ميشود دراو خلاقيتها و استعدادها
و مشكلات حل توان اجتماعي برخوردهاي در كودكاني چنين است طبيعي
.نخواهندداشت را شاخص جايگاههاي به دستيابي
و تجربيات:ميگويد زمينه اين در اجتماعي مسايل محقق كريمي ، مهناز
تواناييهاي كسب همازنظر مهدميروند به كه كودكاني ميدهد پژوهشهانشان
و بامحيط سازگاري و رفتاري ازنظر هم و نظمپذيرياجتماعي و مختلف
كودك كه است محيطي مهدكودك زيراجلوترند ديگر كودكان از همسالان ،
اين و ميدهد بروز را خود گروهيمشكلات كارهاي و بازيها در جمع ، دركنار
قرار او موردتوجه مادركمتر زياد مسئوليتهاي بهدليل مسايلاغلب
.ميگيرد
يك به را دو هر و دارد ساله پنج و دوساله فرزند دو كه ايرواني مهناز
مشكل قبلا من ساله كودكپنج:ميگويد اينزمينه در ميفرستد ، مهد
حاضر درحال اماخوشبختانه.نميگرفتم جدي خيلي را آن كهمن داشت گفتاري
طي را خوبي مسالهروند اين مديرمهد ، و مربي وپيگيريهاي توجهات بهدليل
.هستم راضي بابتخيلي اين از من و ميكند
حرف آموزش مهد فعاليتهاي از يكي:ميگويد اينباره در نيز مهد مربي يك
بازي نمايش ، و داستان قالبشعر ، در صداها و جملهها كلمات ، زدن ، شناختن
يكديگر از طبيعيبچهها بهطور نيز يادگيريها برخي در.نقاشياست و
.ميكنند الگوسازي درواقع و فراميگيرند را مختلفي موارد
بجاي كنجكاويهاي هدايت و خلاقيت قدرت پرورش:ميافزايد همچنين وي
اينكار.دارد مهمي بسيار نقش او بالنده و صحيح تربيت در كودك ،
چنين در چون.مييابد بروز امكان جمعيكودكانه محيطهاي در تنها
را خود كار و فكر كه ميدارد برآن را كودكان خودنمايي ، حس فضاهايي
وخلاقيتهاي استعدادها بروز به گاه كوششها اين و دهند ارائه بهتر
.ميانجامد استثنايي
از قبل كه نونهالاني بهواقع كه است باور اين بر نيز مهدكودك اين مدير
آموزشي محيطهاي وقتيوارد گذراندهاند مهد در را دورههايي حتي دبستان
.برخوردارند كارامدتري اجتماعي ازشخصيت ميشوند بالاتر
بيش حضور للگي نظام:است تربيتمعتقد و تعليم بزرگ مربيان از يكي
پيش مدتها از هميشگي ، مراقبتهاي آن با فرزند كنار در حدمادر از
بارآورده شخصيتبرجسته يك حتي تاريخ طول در بيآنكه ورشكستگيشده ، دچار
اين از هميشه پويا ، و نشاط با بچههايسرزنده ، بچهها ، بهترين.باشد
.بودهاند نظامگريزان
شود تربيت شخصيت ، يك تاثيرمستقيم تحت تنها نميتواند شايسته انسان
روندي تربيت.باشد داشته ميخواهد ، كه هم خصوصيتي هر شخصيت اين حال
مربوط تربيت كار به چيز همه.است كلمه معناي وسيعترين به اجتماعي
هر بر مقدم آدمها ولي حوادث ، و كردارها و كار اشيا ، آدمها ، :ميشود
قرار اول صف در ميان اين در نيز مربيان و مادرها و پدر و چيزند
به است ، پيچيده بينهايت كه پيرامونش ، واقعيت دل در كودك.دارند
دم هر كودك ، فكري و جسماني رشد علت به و ميخورد گره ديگر روابط
هيچ به گويي كه برهمي و هم در اينمجموعه تمامي.ميشود پيچيدهتر
شخصيت رشد روي تاثيرگذاري از لحظهاي نيست ، شمارش و بررسي قابل وجه
.ميدهد تشكيل را مربي وظيفه اينرشد ، هدايت.نميماند باز كودك
بعضي كه آنچنان اطراف محيط و زندگي تاثيرات از كودك نگهداشتن دور
جايگزين خانه در را انفرادي پرورش ميدهندو انجام خانوادهها
از كودك يا حال دراين.داشت نخواهد مطلوبي حاصل ميكنند تربيتاجتماعي
.ميآيد بار ناهنجار موجودي صورت به ميگريزديا خانوادگي زندان
تنهايي به اجتماعي زندگي آيا كه ميشود مطرح سوال اين بدينگونه ،
چيست؟ ميان اين در خانواده است؟نقش كودك تربيت پاسخگوي
و پدر يعني خانواده كودك روانشناسان ديدگاههاي و تجربهها براساس
كانون تربيت ولي دارند برعهده را كودك تربيت مادر ،
ومصالح مواد.آورد بار خلا در را فرزندان نميتواند خانوادگي
حد تا نميتوان را زنانآينده و مردان و امروز كودكان تربيتساز
.داد مادرتقليل و پدر درسهاي يا خانوادگي ازتاثيرات محدود انتخابي
.بود خواهد مصالح اين سازنده بيشمارش ، جلوههاي با اجتماعي زندگي
تربيت روند بر تاثيرمثبت آموزش پايين كيفيت با هم آن مهدي البتههر
داشتن با كودكهايي مهد بحث ، دراين.داشت نخواهد كودك
.قراردارد توجه مورد آموزشي -تربيتي حداقلاستانداردهاي
حوصله و توان نيز مادران اينجاست كجاست؟نكته تا مادر توان
مادران نظرات جمعبندي.دارند فرزندانشان تربيت و نگهداري محدوديبراي
تاچهار آن زمان اگر حتي مهد ، به بچهها رفتن كهبا ميدهد نشان پدران و
مشكلات از بسياري گره وقتمادرها ، شدن آزاد با باشد ، هم روز در ساعت
بهخستگيهاي تنها واقع در گرهها اين.ميشود خانوادهگشوده و آنان
در زنان نقش و جايگاه به باتوجه بلكه برنميگردد مادران جسمي -روحي
.ميدهد تاثيرقرار تحت را خانوادگي روابط كليه امورخانواده ، پيشبرد
:ميگويد زمينه اين در است حسابداري رشته فارغالتحصيل كه تاجبخش سوسن
كودك بهمهد فرزندم فرستادن براي من تصميم از وآشنايان دوستان وقتي
كردهاي ، تربيت را بچهات خوبي بهاين كه تو ميگفتند همه شدند ، خبردار
خودم من كه ايناست مساله اما بفرستي؟ مهد به را او چراميخواهي حالا
.ميكنم ديگرياحساس گونه به را واقعيت
فرزندش با مناسب وبرخورد رفتار ميتواند حدي تا مادر من ، نظر به
هم مادر ديگرحوصله كشيد درازا به روز طول در زمان وقتي.باشد داشته
خارج او توان از كودك طبيعي ازشيطنتهاي بسياري تحمل و ميرود سر
فرزندمچيزهايي به ميتوانم حدي يك در مادر بهعنوان هم من يعني.ميشود
نكته.بگيرد بخود منفي جهت اينآموزش ، آنشايد از بيش و بياموزم را
.داشت كافينخواهد اجتماعي رشد اصلا كودك خانه در ديگرآنكه ،
سه فرزند دو و است شهريشاغل اجتماعي مطالعات مركز يك در كه خانمي
خانه بين آمد و رفت مشكلات به اشاره رغم داردبه ساله پنج و ساله
:ميكند مثبتتوصيف بسيار فرزندانش براي را مهد آثار ومهد ،
.ببرم مادربزرگشان و پدربزرگ پيش را بچههايم بودم مجبور قبلا من
كردن ارتباطبرقرار به علاقهمند بيشتر آنها كه بود باعثشده مساله اين
سازش كمتر خيلي ديگر كودكان با ترتيبآنها اين به.باشند بزرگترها با
.داشتند
را بزرگتر افراد كه بودند مايل بيشتر تولدشان جشن در نمونه عنوان به
تنها نه ميآورم ، مهد به را آنها كه ازوقتي اماكنند دعوت
دليل به بلكه برقرارميكنند ارتباط خود سالان و سن هم با خيليراحتتر
سابق ، از بيشتر خيلي مهد ، مسئولين برخوردهايقاطع و برنامهريزيها
خيلي كه شدهاند نظمپايبند نوع يك به واقع در و كنند مي احساسمسئوليت
بيشترپذيرا خيلي نيز را مدرسه كودكان اينگونه فكرميكنم من.است مثبت
.بودهاند مادربزرگ و پيشپدربزرگ سال كه 6 بچههايي تا باشند
باشد ، بچه با زياد اگر هم مادر كه است اين اساسي نكته:ميافزايد وي
منفكر.كند سرگرم را خود كودك ميتواند وقت تاچه او مگر.ميشود كسل
و كنند رعايت رابيشتر بهداشتي مهدهامسايل سرپرستان اگر ميكنم
بسيار مكان مهدها نباشد خشونتآميز نيز كودكان با آنان برخوردهاي
.ميآيند شمار به كودكان تربيت و نگهداري براي خوبي
شد باعث كودك مهد كه است باور براين خصوصي بخش در شاغل -تاجيك سميه
كوچكش دختر سرشار هوش و نقاشي و خط در بزرگش دختر استعدادهاي كه
ميكنند كشف را كودكان استعداد ديگران وقتي:ميگويد او.شود مشخص
ايناستعدادها رشد براي آنها و دارد مادرها و پدر روي بيشتري اثر
مستلزم سرمايهگذاريها نوع البتهاين.ميكنند بيشتري سرمايهگذاري
در تومان حدود 32هزار فرزندم دو براي من چون.است پولسرشار داشتن
در است مسلم آنچه هرحال به.پرداختميكنم مهد شهريه بابت ماه
زياد بايد باشد ، بچهاشراحت و خودش كه ميخواهد كسي اگر شرايطحاضر ،
اين پرداخت عهده از بتواند و بيشتريدرآورد پول تا كند كار
قطع طور به فراهمكند ، را لازم پول نتواند اگر و.برآيد هزينههايبالا
زمينه اين در خوب دولتي چونامكانات ميشود كور استعدادها اين
.وجودندارد
صراحت با خانهدارها بخصوص علاقهمادران مورد كارهاي براي فرصتي
خود خردسال فرزندان به مربوط مشكلات درگير حد از بيش كه ميگويند
به دارند ، ويژهاي جايگاه مدرسه ، سن زير كودكان ميان اين درهستند
مورد بهكارهاي پرداختن مادر ، به كودكان اين شديد كهوابستگي گونهاي
موثري كمك را كودك مهد آنان اينرو ازميسازد ناممكن را علاقهشان
.ميدانند خود براي آزاد ايجادوقت براي
در من پرسش با وقتي است ، آورده مهد به را خود كودك كه ساماني سهيلا
يك چقدربه مادر يك عنوان به شما واقع به كه روبهروميشود زمينه اين
:ميگويد داريد ، نياز موردعلاقهتان كارهاي به پرداختن براي آزاد وقت
توي سوبچهها يك از هرحال به چون.است لازم خيلي برايكودكان كودك مهد
نيازشان ، اندازه به خانه در همنميتوانم من و ميرود سر حوصلهشان خانه
از.است خيليبيشتر آنها يادگيري و تفريح مهد در ;كنم آنهاراسرگرم
با زدن سروكله و خانه در زياد وفعاليت دوندگي از هم ما ديگر ، سوي
با خريد و مثلمطالعه كارهايي به گاهي داريم نياز و ميشويم بچههاخسته
.بپردازيم غيره و دوستان باآشنايان ، ديدار تجديد حوصله ،
دارد ادامه