پنجم ، شماره 1401 نوامبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 6 پنجشنبه 15
|
|
كنيم باور را هنرمندان
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
ايران نقاشي سالانه دو نمايشگاه چهارمين برگزاركنندگان با سخني
هر از تابلو يك نمايشگذاشتن به و معمول نظريهاي تنگ گذاشتن كنار
هنر كردن مردمي ديگر عبارت به يا و گفتندارد براي حرفي كه نقاش
كارمتوليان دستور در جدا بايد كه است موضوعاتي آن نقاشي ، از
گيرد قرار نمايشگاه
موجودي انسان:هنرميگويد معروف منتقد و فيلسوف هاوزر آرنولد دكتر
نيز خويش هستي بر بلكه ميكند ، فقطزندگي نه او.است تضاد سراپا
رادگرگون آن است مايل بلكه است ، آگاه هستياش بر نهفقطاست آگاه
.كند
خواستن ، بين مطلوبحقيقت ، كمال و ايدئولوژي بين مشاجرهاي تاريخ ،
.دگرگونسازيپديدههاست به اشتياق و دانستن
سوي از وهدفهايمان سو يك از زندگي مادي شرايط كه فضايي در ما
از صحبت هرگونه.رويم پيش به كردهاند ، مجبوريم تعيين برايمان ديگر ،
.است محض خيالپردازي حركت ، اين يافتن پايان
از صحبت راستيهرگونه به كه كرد اضافه بايد شرايط اين در حالا ، و
در ويژه به و انسان ، آگاهي و دربينش جلو به حركت و مثبت دگرگوني
را هركس كه ميطلبد جراتي و همت و شجاعت هنر ، و چونفرهنگ مقولهاي
.نيست راهي بدان
دو نمايشگاه اسلامي ، چهارمين ارشاد و فرهنگ وزارت تجسمي هنرهاي مركز
موزه در ماه 1376 دي تا 30 ماه از 23آبان را ايران نقاشي سالانه
آزادي فرهنگي مجموعه و نياوران فرهنگسراي معاصرتهران ، هنرهاي
.ميكند برگزار
:است فرمولبنديشده چنين آن بانيان توسط نيز نمايشگاه اهداف
ايران هنري نخبگان و نو ديدگاههاي كشف
هنرمندان بين هنري -فرهنگي تجربيات انتقال
نقاشان صنفي و حرفهاي روابط تحكيم
معاصر نقاشي با مردم ساختن آشنا
خلاق و پيشتاز هنرمندان تشويق
ايران نقاشان آثار بررسي و نقد و ارزيابي
و فرهنگي اصلهويت بر تكيه با ايران نقاشي برگزيده آثار معرفي
نوآوري
عرصههاي در نقاشان آثار ارائه براي موجود زمينههاي شناخت
بينالمللي
.راميطلبد ديگري مجال و فرصت بالا ، بند نيم اهداف نقد
شده دورهبرگزار سه واقعا آيا ببينيم كه آنيم برسر اينك ولي
اهداف حتي و 1374 ، سالهاي1370 ، 1372 در نقاشي سالانه دو نمايشگاه
و چيست راه است ، نكرده اگر و است؟ كرده برآورده را بالا اشكم و بييال
است؟ كدام چاره
افزوده نقاشان برتعداد كمي ، نظر از بيگمان گذشته سال عرض 6 در 1ـ
دادهاند ، تشكيل را وزنهاي ديگر هنر ، حالا رشته كنكور داوطلبان شده ،
تهران شهرداري همت به است ، شده پررونقتر نقاشي آموزش آزاد كلاسهاي
خوب نسبتا تاكنون كه گرديده احداث نقاشي نمايشگاه و گالري چندين
نقاشان مادي وضع كه گفت نميتوان ديگر دارد ، تقدير جاي و كردهاند عمل
...و است ، سابق مانند حرفهاي
.نكردهايم چنداني پيشرفت كيفي ، نظر از متاسفانه ولي
كشور ، تحولاتهنري و هنر از رشته اين مشتاقان سيل مقابل در 2ـ
-راستاي در حركت حداقل يا -بجايبرآورد سالانه ، دو نمايشگاه متوليان
را تابلوهايي گذشته دوره سه در خود ، بند نيم برشمردهشده اهداف
تماشا به ايران معاصر نقاشي هنر چكيده و سمبل عنوان به و انتخاب
هنرمندان از يكي قول به و عامهپسند چشمنواز ، تزئيني ، فقط كه گذاردند
.است بوده تجسمي هنرهاي مركز آشپزخانه ملوس گربههاي
بيراهه اين نكنيم ، راهنمايي آن درست كانال به را كار اگر نتيجه در
.است آباد ناكجا پايانش و يافت خواهد ادامه
نقاشي رشديابنده و تاب و پرتب پرتحول ، پويا ، زنده ، مسير و راه
رنگ خوش ترمههاي شده ، مچاله پوسيدهو مينياتورهاي از هيچگاه معاصر ،
ذغالي اتوهاي سبزي ، و سير و پياز تازه ، و قرمز انارهاي نگار ، و
و قوري و سماور عتيقهجات ، مادربزرگ ، خياطي چرخ و سوزن و نخ قديمي ،
لهستاني ، صندلي و عصا با پدربزرگ اتاق پنير ، و سنگك نان و استكان
نماي -!فلزات جنس دادن نشان براي گيرم -ديگ و كاسه و لگن و آفتابه
-!بهاري باران از بعد البته -شمال در دهكدهاي فضاي رودخانه ، چشمنواز
اين نميگذرد ، ...و آديداس ورزشي كفشهاي اواخر اين و كهنه پوتينهاي
بياطلاعي نو ، راههاي جستجوي عدم ذهنيت ، فقدان از خبر بيشتر نقاشيها
تكراري بار هزار تكنيكهاي با كه است هنري خلاقيتهاي و معاصر هنر از
نشان و نميگويد آينده و ما به را صحيحي راه و منطقي حركت و حرف خود ،
فرهنگ و جامعه و هنر با نزديكي و نسبت هيچگونه بنابراين و نميدهد
.ندارد امروز انسان
اصلي كارنيست همهماجرا اما است ضروري گرچه تكنيك ، و اجرا دانستن
است هنرمند خلاق احساس و تشنگي اشتياق ، آگاه ، شعور مغز ، ذهن ، باجان ،
عرق و كند كار سخت بايد -كارگر تن همچون -نقاش روح.ميشود متجلي كه
تا بچسبد نقاشي بوم بر و شود كنده او جان از تكهاي نهايت در و بريزد
.يابد تبلور خلاقيتي
هرچه بالاخره -!دوربينعكاسي مثل درست و بينقص عالي ، چند هر -تكنيك
.هدف نه و است ابزار باشد
و ديد تازگي و طراوت نو ، زاويههاي تازه ، راههاي جستجوي به بايد
بايد.رفت نو و بديع وموضوعهاي رنگها تركيببنديها ، در خلاقيت نگاه ،
تكراري ، و مالوف محدودههاي از كه داد وميدان فرصت كساني به
.ميروند و فراتررفتهاند
همه گرايشهايذاتي و خلاقه تواناييهاي همه بروز به دادن ميدان
.نمايشگاهباشد اصلي اهداف از بايد نقاشان ،
آن از نقاشي ، دوسالانه نمايشگاه داوران هيات انتخاب چگونگي 3ـ
نقاشان به اصلا و ميشده انجام پشتپرده در همواره كه است مسائلي
هنر خود از فراتر اصلا !است بزرگان كار فقط !!نداشتهاست ربطي
ارشاد ، محترم وزير مهاجراني دكتر آقاي اميدواريم !است نقاشي
.براندازند نو طرحي مورد ، اين در بودند داده قول كه همانگونه
يا شركت حق يعنيشناختن اين.شود اعلام قبل از بايد داوران اسامي 4ـ
هنرمندان روش اين بادرنمايشگاه نقاشان آزادانه شركت عدم
نمايشگاه در خود حضور عدم يا حضور درباره مناسبي ارزيابي ميتوانند
.باشند داشته
هر از تابلو يك نمايشگذاشتن به و معمول تنگنظريهاي گذاشتن كنار 5ـ
هنر كردن مردمي ديگر عبارت به يا و گفتندارد براي حرفي كه نقاشي
-نقاش فلان يكنواخت و تكراري كارهاي از زيادي تعداد انتخاب نقاشي ،
.نميكند دوا بوم و مرز اين هنر از را دردي ديگر -هنر استاد گيرم
.است شده تبديل كمدي به اينك بود ، تراژدي قبلا اگر خود ، مدام تكرار
در نقاشي سالانه دو نمايشگاه با نوعي به كه معاصري نقاشان از دعوت 6ـ
نقاشي سالانه دو نمايشگاه كردن پربار جهت خوبي امر هستند ، قهر حال
.است
سال دو در هنرنقاشي درگذشتگان به نمايشگاه از گوشهاي اختصاص 7ـ
زندگينامه مورد در مستقل و جزوههايكوچك چاپ آنها ، يادبود و گذشته
.بود خواهد بايستهاي اقدام آنها ، از اثر چند و
.آثار انتخاب هيات با آخر سخن اما 8ـ
زندگي با استكه كسي هنرمند كه آگاهيد نگارنده از بهتر يقينا
كنار آن با و اختلافيندارند زندگي با كه كساني.دارد اختلاف
:ولف ويرجينيا قول به و ندارند گفتن براي هم حرفي آمدهاند ،
.بيواژهاند انسانهايي
كه بيعلاقه گيجو گرفته ، خسته ، پيكرهاي به نمايشگاه تماشاگران
برابر در نشوند ، آنكهبيهنرشناخته ترس از سخني ، و بيگفتگو
ميشوند خيره آن به بيرمق و مات چشمان با را مدتي ميايستند ، تابلويي
پژمرده گل روي به پژمرده گل يك روي از سرمازده ، زنبوران مانند سپس و
.نكنيد تبديل مينشينند ، ديگري
سپهري ، قولسهراب به بار اين و بيائيد انتخاب ، دوره سه از پس
.ببينيد ديگري جور و بشوئيد را چشمهايتان
گرگاني گيتي