پنجم ، شماره 1401 نوامبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 6 پنجشنبه 15
|
|
اجتماعي فعاليتهاي به ورود آستانه اينجا
است
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(پاياني بخش) جامعه و خانواده ميان پل نخستين مهدكودك ،
را جمعي خانواده ، رفتار درون آموختههاي بر علاوه دارد نياز كودك
گيرد فرا گروهي فعاليتهاي و كودكان ساير كنار در نيز
عرصه به ورود منظور جمعيبه رفتار فراگيري به كودكان:اشاره
در ميتوان را نياز اين دارند ، نياز اجتماعي فعاليتهاي
كرد ، تامين دبستان از پيش دوران گوناگون آموزشهاي قالب
روانشناسان گفته به كه كودك در سنفراگيري ويژگيهاي به وجه با اما
فعاليتهاي براي را شرايط بهترين مهدكودك ، ميباشد ، سالگي تا 6 بين 5
براساس و امروزه.ميكند كودكانمهيا در جامعهپذيري گروهيو
فعاليتهاي لازمبراي انگيزه كه است پژوهشگرانثابتشده يافتههاي
فراگيري دوره كه دركودكاني مسئوليتپذيري و اجتماعي ، نوعدوستي
همچنان.بچههاست ساير از بيشتر بهمراتب گذراندهاند ، را مهدكودك
با منطبق مهدكودكهاي در تنها كرديم ، اشاره گذشته شماره در كه
اينكه.يافت نتايجيدست چنين به ميتوان قابلقبول استانداردهاي
قبول قابل بااستانداردهاي اندازه چه تا كشور در مهدكودكهايموجود
مهدكودكهايادارات و شاغل بانوان مربوطبه مشكلات همچنين ، و انطباقدارد
آن به آينده كهدر است جداگانهاي گزارش دولتي ، موضوع سازمانهاي و
.ميپردازيم
ميگويند؟ چه پدرها
متوجه كردم مراجعه مهدكودك چند به خانوادهها با گفتگو براي وقتي
آمده بهمهد فرزندانشان بردن براي كه را كساني كمياز درصد كه شدم
مرا پرسشهاي به پاسخگويي حوصله اصلا برخي.ميدهند تشكيل پدرها بودند
اين در اما.ببرند مهد از را فرزندشان سريعتر بودند مايل و نداشتند
قاطعيت با و بود ساختمان و راه فوقليسانس كه برخوردم پدري به ميان
به كودك مهد:گفت و كرد دفاع كودك مهد از استفاده در همسرش حق از
مادر وقتي چون.ميكند موثري كمك شاغل مادران به بخصوص خانوادهها ،
كارش به كمتري دغدغه با طبيعي طور به باشد راحت فرزندش جهت از خيالش
خانهدار مادران فرزندان براي حتي كودك مهد ميكنم فكر من.ميپردازد
كه ميشود ايجاد فرصتي مادر براي ترتيب بدين زيرا است خوبي مكان نيز
فرصت كمتر خانمها معمول طور به.بپردازد خود علاقه مورد كارهاي به
كه حالي در.داشتهباشند شركت فرهنگي -اجتماعي مجامع در كه ميكنند
و شناخت شوند آشنا محيطهايي چنين با بيشتر چه هر بتوانند مادران اگر
مجموع در و كرد خواهند پيدا قويتري و شاداب روحيه و بيشتر اطلاعات
خانواده بهامور بيشتري علاقه با خانمها كه ميشود دستاوردهاباعث اين
.كنند رسيدگي
چون بود مادرش پيش منزل دوسالگيدر از قبل من پسر البته:افزود وي
بدين و كند مطرح خواستههايشرا و مشكلات همه نبود قادر اينسنين در او
هرحال به.باشيم داشته او وضعيت بر كافي نميتوانستيمكنترل ما ترتيب
وجه بهترين به را فرزندش تنهايي به نميتواند مادر كه معتقدم من
بدون.نيست برابر خانهها با وجه هيچ به مهدها امكانات زيرا كند تربيت
جامعه كه است اين واقعيت كنيم ، ترديد مادران تواناييهاي در اينكه
ضمن كودكان ساير كنار در كودك است لازم و است متفاوتي جامعه امروز ،
مادر واقع به كه بياموزد راهم ديگري چيزهاي جمعي ، رفتار يادگيري
.كند منتقل او به نميتواند
عمومي اذهان در برخلافآنچه:ميگويد زمينه اين در مهدكودك يك مدير
و ميشوند تربيت بيشتري محبت و آرامش كودكانبا خانه در كه است مطرح
شاهد بارها ما ;هستند مهدكودكها محصول بيشتر عصبي و بچههايشرور
بسر كامل آرامش در مهدكودك در كه كودكاني بسيار چه كه بودهايم
و محبتآميز رابطهاي مربي و هستند سرگرم ديگر بچههاي با چون ميبرند
ميآيد ، مادردنبالشان بعدازظهر وقتي ولي دارد آنها با حوصله سر از
خانه به نيستند مايل اعتراض بهعنوان و ميكنند او با تندي برخورد
ما ، حال هر به چون.نداشتهايم كم ما نمونهها اين ازبرگردند
و آموزشها و داريم مناسب آموزش سني ، هر براي مهدكودك در
نيز بچهها ترتيب بدين.تنظيمميشوند كارشناسان زيرنظر برنامههايمان
.مهدميآيند به علاقهمندي با
فرزندش كند نبايداحساس نيز مادر كه است اين واقعيت:ميافزايد وي
كه امروزه.باشد سنجيده تابرخوردهايش اوست پيشرفت و زندگي مزاحم
براي تحرك و بازي فضاي و ميكنند زندگي درآپارتمان مردم بيشتر
بهانهجوتر را بچهها بزرگترها ، زياد نكنهاي و بكن ندارد ، وجود كودكان
خيلي را نوهها نگهداري تقبل مادربزرگها هم قديم مثل ديگر و ميكند
مادران شدت به كودك زياد هيجانات و بازيگوشي اينرو از.ميكنند كمتر
.ميكند خسته و سردرگم را
.ميكند كلافه بچههارا آپارتماننشيني:ميگويد نيز ديگري مهد مدير
كه حالي در.دارند را باهمسالانشان بازي و تحرك به نياز آنها چون
حال عين در و كنند تماشا تلويزيون يا و نقاشي يابايد آپارتمان در
.ميشوند روبهرو بيشماري چراهاي با و مادر اعتراض با شب تا صبح از
قرار تنگنا در را مادر و كودك كه است گونهاي به خانه محيط يعني
اما.كند بازي بچه با ميتواند حدي يك تا هم مادر حال هر به.ميدهد
رفتار باز روي با هم مادر خانه ، روز نصف و است مهد بچه روز نصف وقتي
.ميكند تحمل را فرزند لجوجانه و كودكانه
و بودن مفيد احساس:ميگويد زمينه اين در نيز روانشناس دكتر يك
بكارگيرد را خود تواناييهاي آرامش بتواندبا كارش محيط در زن اينكه
داشتن با و كرده برقرار ديگران با حسنه رابطهاي چارچوب اين در و
بسيار موضوع ;كند كسب جامعه در مستقلي و مطمئن شخصيت اندوختهاي ،
.ميكند ياري خانواده در وظايفش انجام در را او نهايت در كه است مهمي
احساس آن به پايبندي هيچگونه پدران اغلب متاسفانه كه مسالهاي
اگر و ميگذارند تنها مشكلات با مواجهه در را مادر معمولا و نميكنند
قلمداد كودك ناصحيح تربيت مسئول را مادر راحتي به افتاد ، اتفاقي هم
.ميكنند
نميكند فرقي دنبالدارد ، به آثاري گذاشتنها تنها اين:ميافزايد وي
.ميشود افسرده و خسته خانه يكنواخت كارهاي تكرار از نيز خانهدار زن
تاثير خانواده ، اعضاي ساير و كودك روي بر افسردگيها و خستگيها اين
گاه و ميگيرد شدت خانوادگي برخوردهاي.داشت خواهد نامطلوبي بسيار
نابهنگام بسيار اتفاقات برخي.ميكند طي ناخوشاينديرا بسيار روند
در من نظر بنابراينبه.ميگيرد نشات بيتوجهيها همين از مثلجدايي ،
چگونگي كه چرا.كميت نه مهماست كيفيت نظر از بودن ، فرزندان كنار
بگويم ميتوانم قاطعيت با من.است مهم بچهها آمدنبا كنار و برخورد
با روز در هم ساعت دو تنها اگر و نكردهام جسمي تنبيه را بچهام هرگز
.كنم فراهم روز يك براي را او رضايت توانستهام بودهام ، او
نوين آموزش زيربناي خلاق ، كودك مهد
و نوآوري پديده مورد در خود مطالعات نتايج در احمديه ، سيما ملك
شده متوجه مختلف مطالعات ضمن:مينويسد زيردبستاني كودكان در خلاقيت
از بسياري در.دادني آموزش است پديدهاي نوآوري و كهخلاقيت بودم
برخي در اگرچهيافتم اندك و ضعيف بسيار را آموزش اين مهدكودكها
سبب كه كنجكاويهايي تحريك و نكته اين به توجه مهدكودكها از ديگر
درباره دريافتم مجموعهبود بيشتر ميشد بچهها خلاقيت نيروي شكوفايي
اصلي ويژگي دو كه ميداد نشان طور اين مهدكودكها در نوآوري پديده رشد
بچهها در را نوآوري و خلاقيت توانايي ميتوانست چشمگيري طور به
توانمندي ديگري و مهدكودكها محيطي شرايط آنها از يكي.سازد بارورتر
.بود آنها مربيان
حياط بودن مشجر:ميكند اشاره فوق موارد به محيطي شرايط بيان در وي
و آبزيان يا عشق مرغ طوطي ، نظيرخرگوش ، حيواناتي نگهداري مهدكودك ،
در ماسه و شن از تپههايي ايجاد حوض ، يا آكواريوم داخل در ماهيهايي
مكعب نظير آموزشي اسباببازيهاي انواع و مهد ، حياط از گوشههايي
.كوچك مستطيلهاي
نتيجه است رفته كاخسعدآباد محل به تحقيقات دسته همين براي كه محقق
انواع كه محيطهايي در كلي طور به:ميكند توصيف چنين را خود مشاهدات
جوشهاي و جنب ميخورد ، چشم به بيشتر آن در هنري و علمي فعاليتهاي
شادي بگويم جرات به ميتوانم.بود بيشتر هم بچهها ذهني و فيزيكي
يكي.ميكردند كودكانه نظر تبادل بيشتر هم با.بود زيادتر هم بچهها
ميتواند برايآنكه ميآيد خوشش بيشتر خيلي بازي گل زنگ از ميگفتكه
تماشاي از كه ميگفت ديگري آن.بسازد گل با دارد دوست كه را هرچه
چشمهاي آيا كه بداند دارد دوست و خوشحالميشود خيلي خرگوشها
ميگفت !نه يا ميدهد تشخيص آدمها چشم همانند را رنگها هم خرگوشها
را خود خوراكيهاي آنكه از پيش خرگوشها چرا كه بداند دارد دوست
!ميكنند بو را آنها بخورند
ميتوانند حداستاندارد در مهدكودكهاي كه مثبتي آثار همه با اما
نشان آمار كه است اين واقعيت ;آورند بار به خانوادهها كودكان براي
درصد و 5/2 سال تا 6 كودكان درصد تنها 5/1 سال 6867 در كه ميدهد
مقايسه در ارقام اين.كردهاند استفاده مهدكودك از سال تا 6 كودكان 3
زمينه اين در قاسمزاده فاطمه دكتر.است كم بسيار ديگر كشورهاي با
:ميدهد ارائه را زير اطلاعات
به سني هميندامنه با و سالها همين در تقريبا كه كودكاني درصد
استثناي به آسيايي كشورهاي كهدر است گونه بدين ميروند ، مهدكودك
امريكاي در و درصد روسيه 73 و اروپايي دركشورهاي درصد ، چين 6
مهدكودك به آسيايي كشورهاي در كه كودكاني درصد.است درصد شمالي 49
ويتنام 35 در مثال عنوان بهاست متفاوت بسيار كشورها حسب بر ميروند
.است درصد آسيا 1 فقير كشورهاي برخي در و درصد
كليه از مردم ، و دولت مشاركت با بايد كه معتقدند صاحبنظران بنابراين
آموزش پوشش زير را بيشتري كودكان اينكه براي جامعه امكانات
برخي كه همچنان پاركها جمله از.جست بهره دهيم ، قرار پيشدبستاني
دادهاند ، اختصاص قبيل اين از مواردي و كتابخانه به را خود فضاهاي
را مسايل ديگر و مربي هزينه و شوند فعال نيز زمينه اين در ميتوانند
.كرد دريافت خانوادهها از ميتوان نيز
-آموزشي دربرنامههاي ميتوانند نيز فرهنگ خانههاي و فرهنگسراها
و.دهند اختصاص پيشدبستاني بهآموزش نيز را برنامهاي خود ، فرهنگي
كردن داير به دولتي موسسههاي مانند خصوصي موسسههاي بايد چنين هم
در و آينده در امر اين.شوند ملزم شاغل زنان فرزندان براي مهدكودك
مرد و زن از اعم شاغلين كليه فرزندان براي ميتواند بعدي گامهاي
.يابد تعميم
گسترش زمينه در اصلي سياستگزار دولت است مسلم آنچه پايان ، در
بكارگيري با آنكه اميد.آنهاست كيفيت بر كافي نظارت اعمال و مهدكودك
.شود برداشته زمينه اين در جدي گامهاي صاحبنظران ، و كارشناسان
كيهاني معصومه