پنجم ، شماره 1402 نوامبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 8 شنبه 17
|
|
رهنمودهاي آئينه در دانشجو و دانشگاه
رهبري معظم مقام
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(آثار نشر ويژه مديريت) رهبري معظم مقام دفتر:تنظيم و تهيه
(6)
جامعه برهمزنندهايستايي نقطه دانشگاه ، :جامعه پيشرو كانون (3
عادي زندگي به الفت ;ميكند بيرون جوامع تن از را رخوت و ركود ;است
و نوآوريها و ايدهها با و ميريزد درهم را عادت مرز ;درميشكند را
صحيفههاي و مينهد فراديد در را نوي آفاق اختراعات ، و ابتكارات
خفته چشمان از برق و ميگشايد خوابآلود ديدگان برابر در را ناخوانده
خود و ميزند سر كه آنگاه اما نيست ، دايمي گرچه آذرخش ، اين.ميربايد
:مياندازد تبوتاب به را جانهايي و ميفكند برقها مينماياند ، را
نگاه ميشود و كرد نگاه بايد ديدگاه ازدو و چشم دو با دانشگاه به
يك به نگاه ديدگاه از يكي و علمي ، آينده و علم بعد از يكي:كرد
.اجتماعي پيشرو كانون
:فرمودهاند دوم تبييننگاه در رهبري معظم مقام
در پيشرو يككانون و مركز يك نگاهبهعنوان دانشگاه ، به دوم نگاه
مراكزي از يكي دانشگاه ، است همينطور هم دنيا جاي همه كه است ، جامعه
جامعه در موجود حركت و فكري كيفيت منعكسكننده و نشاندهنده كه است
.است
ديني رواني ، سازشخصيت و ساخت در دانشگاه:ديني اخلاقي ، تربيت (4
آنان بين در را بيمبالاتي يا و تقيد ;ميگذارد تاثير دانشجويان
از را باورهايي و ميباوراند ايشان به را ارزشهايي ;ميكند نهادينه
را آنان ارزشي گزارههاي و اعتقادات فضاي و حجم و ميستاند باز آنان
.ميسازد دگرگون و متغير
واقعيت از بخشي بيبرنامه ، چه و شده حساب چه تغييرات ، اينگونه
نميتوانند جامعه ديني ، تربيتي برنامهريزان رو ، اين از.است دانشگاه
بهسادگي آن كنار از مغفول ، فضايي چونان و بمانند بيتوجه دانشگاه به
دانشپژوهان ايماني اخلاقي ، شخصيت پرورش در را آن مهم نقش و بگذرند
.كنند فراموش
دانشگاه ، اخلاقي ، ديني ساختار دراصلاح معظمرهبري مقام موكد تاكيدات
.ميگيرد نشات همينمنظر از
در وبيطرف خنثي نقش دانشگاه كه داشتهاند ابراز بهدرستي ايشان
دانشگاه.ندارد نداشتهو دانشجويان ديني شخصيتاخلاقي ، شكلگيري
وروان روح در شخصيتي ودگرسازي تغييرات بلكه ;بيموضعنيست
وبرنامهريزان مديران اگر اينرو ، ازميآورد پديد دانشجو
اين در مسموم بادهاي مبذولندارند ، را لازم توجه و دانشگاهي ، تفطن
.ميگذارند برجاي را آفتزدهاي و معيوب ميوههاي و وزيد خواهند بوستان
و حتمي بايد برايخودش را سازندگي دانشگاه ، دونوع محيط در دانشجو
وفكري ، اخلاقي سازندگي و سازندگيعلمي ، :بشمرد و لازمبداند
اساتيد همين محضر در و درسها همين با و كلاسها همين در علمي ، سازندگي
بايد تحقيق و فحص و بحث و مطالعه با شما خود كه تلاشي و كار و است ،
جهان بخصوص و جهان بلكه كشور ، اين فرداي و شما جامعه.بدهيد انجام
و معنوي و اخلاقي دوم ، سازندگي....است نيازمند كار اين به اسلام ،
و بيديني محيط بهعنوان دانشگاه محيط گذشته ، رژيم در...است فكري
كه هم ديني متوسط آدمهاي حتي ;بود شده تلقي شرعي تقيدات از بودن رها
نامشروع ، كارهاي در فرورفتن در كه ميكردند احساس ميآمدند ، جا اين به
جوانان در را تلقي اين و روحيه اين هم رژيم آن.آزادند و رها و يله
.ميدميد بيشتر ما