پنجم ، شماره 1402 نوامبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 8 شنبه 17
|
|
آئيننامه اجراي چگونگي پيرامون كنكاشي
با كودكان انضباط نمره :مدارس در انضباطي
زدهميشود؟ محك معياري چه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
;اشاره
از كه آن رغم به دادهميشود ، كودكان به مدارس در كه انضباطي نمره
و شخصي تابعنظريات معمولا ميكند ، پيروي خاص آئيننامهانضباطي يك
مدارس در ميتوان ندرت به و است معاونانمدارس و مديران سليقههاي
جهت به.كرد فهرست جستجوو خصوص اين در را يكساني ملاكهاي كشور ،
چگونگي با ارتباط در كه را گزارشي مدارس ، انضباطدر نمره اهميت
علمي سرويس.آوردهايم پي در است ، شده تهيه انضباطي آئيننامه اجراي
زمينه اين در تربيتي علوم صاحبنظران نظريات انعكاس آماده فرهنگي ،
.است
كوچكترين از جامعه ، يك بينافراد در سازنده ارتباط و آرامش برقراري
از سري يك وجود مستلزم بزرگتر ، اجتماعات تا خانواده يعني آن واحد
جايگاه ترغيب و تشويق هدف ، به رسيدن راه درنبايدهاست و بايدها
اجتماع ، تكاملي حركت در رفتن ، بيراهه از جلوگيري براي و دارد خاصي
.است لازم نبايدها از جلوگيري
بايد كارآمد ، و منظم داشتنجامعهاي براي كه است براين عمومي تصور
باشد بهتر شايد ولي كرد ، شروع دبستان از پيش كودكان تربيتصحيح از
بسياري اخلاقي ويژگيهاي زيرا كنيم ، آغاز بزرگترها اصلاح از كه
تاثير تحت و مدرسهدارد از قبل رفتارهاي در ريشه دانشآموزان از
و پدر ، مادر پرخاشگري روحيه.است بوده منطقبزرگترها از دور رفتارهاي
رفتار عملا و دارد كودك كردار و اخلاق بر مستقيم تاثير اطرافيان ديگر
ما موضوع ، اين توجهبه با.است والدين رفتار نماي تمام كودك ، آئينه
مقررات مدرسه محيط در كه باشيم داشته كودكيانتظار چنين از نميتوانيم
انتظارات به عمل و توجه كه كودكي ;كند رعايت را انضباطي قوانين و
حاكم جو و خانه محيط تنها و است نشناخته را مدرسه انضباطي و رفتاري
.ميشناسد را برآن
پرورش و آموزش عالي مصوبشوراي كه دانشآموزان ، انضباطي آئيننامه
ابلاغ كشور ، آموزشيسراسر واحدهاي به اجرا براي است چندسالي و است
از تاقبل كودك كه است تربيتي آموزشهاي حقيقتارائه در است ، شده
دريافت اجتماع و خانواده از خود ، گوناگون حواس طريق از تحصيل ، سن
.است كرده
و مختلف زواياي از را انضباطيدانشآموزان آئيننامه گزارش ، اين در
در را آن قابليتاجراي و كشيد خواهيم نقد به آن ، ديدمجريان از
قرار ارزيابي مورد مختلف كاستيهاي تنگناهاو به توجه با مدارس
و 8 ماده بر 17 مشتمل دانشآموزان انضباطي نامه آئين.داد خواهيم
هدف و رسيده تصويب به پرورش و آموزش عالي شوراي توسط تبصره ،
تعيين و دانشآموزان انضباط و رفتار صحيح موازين بيان ;آن تنظيم از
و رفتار بهسازي و استعدادها رشد منظور به آنها تشويق و ترغيب چگونگي
ارزيابي منظور به.است آنها جبران و تخلفات از پيشگيري و اخلاق
ديدگاههاي با آشنايي و دانشآموزان انضباطي آئيننامه جامعتراز
دانشآموزان ، اولياي و آموزشي معلمانواحدهاي و معاونان مديران ،
.شديم جويا دراينباره را آنان نظر و نشستيم گفتگو به باتعدادي
انضباطيدانشآموزان امور به رسيدگي نحوه o
طريق از:ميگويد راهنمايياست ، مدرسه يك معاون كه وليپور ، خانم
دفتر در وقايع ثبت و هستند مدرسه انتظامات مامور كه دانشآموزاني
در و دانشآموزان با مشاوره و صحبت و مدرسه معاون رسيدگي و انضباطي
انجام را مدرسه انضباطي امور دانشآموزان ، ولي به اطلاع تكرار ، صورت
.ميدهيم
در تهران منطقه 14 در راهنماييپسرانه مدرسه يك معاون صادقي ، آقاي
با همكاريدانشآموزان طريق از ما مدرسه در:ماميگويد سوال پاسخ
غير تنبيههاي از نيز گاهي و ميدهيم راانجام انضباطي كارهاي معاون ،
دادن انجام يا و ازورزش كردن محروم مثل ميكنيم ، استفاده بدني
.مكرر صورت به ورزشي حركات
دانشآموزان تنبيه نحوه o
در را آنها اغلب وتربيت ، تعليم نوين روشهاي با معلمان آشنايي عدم
جديدتنبيه روشهاي از عمدتا و است داشته سنتينگاه روشهاي حد
به استفادهاي (خاص جانبي اثرات بدون رفتاري و بدني غير تنبيههاي)
.نميآيد عمل
اين در دستغيب شهيد راهنماييدخترانه مدرسه معاون حسنپناه ، خانم
و انجامميگيرد كتبي يا و شفاهي تذكر صورت به تنبيه:ميگويد مورد
.مييابد تحقق او انضباط نمره از وكاستن دانشآموز كلاس تغيير با يا
از:ميگويد و دارد نظرديگري راهنمايي ، مدرسه يك معاون عليلو ، آقاي
تكراربه صورت در كه ميشود ، داده بهدانشآموزان تذكراتي ابتدا
به شديدتر موارد در و روز يادو يك براي كلاس از موقت اخراج صورت
برخي.ميگردد عملي ديگر مدارس به انتقال يا و مدارس از اخراج صورت
.ميكنيم استفاده بدني تنبيه از نيز مواقع
آئيننامه با وي ازنظريات برخي چرا ;ميپرسيم عليلو آقاي از وقتي
انضباطيرا آئيننامه كه كساني:ميگويد مغايرتدارد؟ انضباطي
بحران و اضطراب همه اين با راهنمايي ، مدارس در روز يك اگر نوشتهاند ،
ديگري طور را آن ميكردند ، خدمت نوجواني دوران پرخاشگريهاي و
.مينوشتند
و نشود داده آموزش ما نوينبه تربيتي روشهاي وقتي:ميدهد ادامه وي
كارسازترينروش بدني تنبيه قطعا باشيم ، چارهاينداشته هيچ وقتي
.است
تاخيردانشآموزان يا غيبت با برخورد چگونگي o
چنين اينباره در دخترانهايمان راهنمايي مدرسه معاون آقاپور ، خانم
صورت در و او از خواستن توضيح و دانشآموز با طريقصحبت از:ميگويد
از كه تعهدي با موجه غير غيبت مورد در و وي ولي به دادن اطلاع لزوم
غيبت با نشود ، مرتكب را اقدام اين ديگر تا ميگيريم دانشآموز
.ميكنيم برخورد دانشآموزان
:است معتقد بهشتي پسرانهشهيد راهنمايي مدرسه معاون ايماني آقاي
وي اولياي مراجعه يا و پزشك گواهي طريق از بايد دانشآموزان غيبت
يا غيبت مرتكب فراگيران كه حالتي در و صورت اين غير در.شود موجه
شخص تكرار ، صورت در و ميشود كم آنها انضباط نمره از شوند ، تاخير
.ميكند پيگيري ضرورت حسب بر مدرسه مدير
مدرسه در غيبتها:دبيرستانميگويد يك زمينشناسي دبير قيصري ، خانم
وگاهي ميهماني به رفتن مسافرت ، آنها عمده كهعلت است زياد ما
و حل غيبتها اين همه مدرسه ، اولياءبه آمدن با كه است بيماري اوقات
.ميشود فصل
نوشته مدرسهاش مشخصات و نامش نميخواهد كه راهنمايي مدرسه يك مدير
از گزارشي خواستم مدرسه معاونان از من گذشته ، سال:ميگويد شود ،
ارائه من به آماري صورت به و جمعآوري را ماه يك پزشكي گواهيهاي
پزشكي گواهي كه مدرسه دانشآموز غايب نفر از525 تاسف كمال با.دهند
دهنده نشان اين و بود پزشك يك به مربوط فقط پزشكي گواهي داشتند ، 422
يا و نميكنند سختگيري اينباره در محترم پزشكان از برخي كه است آن
.ميسپارند خود مطب روساي و منشيان به را خصوص اين در تصميمگيري
كه است ديگري موضوع صبحگاهيهم تاخير معضل البته:ميدهد ادامه وي
خانوادههامشكل كه چرا.داد دانشآموزان به حقرا حدودي تا بايد
بالاخره.فراوان گرفتاريهاي استو سنگين شد و آمد و ترافيك دارند ،
مدرسه نظم به آسيبي كه كنيم ريس و راست را جورتاخيرها يك بايد
.نشود وارد
پرورش و آموزش مناطق مشاوره هسته به دانشآموزان مشكلات ارجاع o
مورد در اگر:ميگويد راهنماييسعادت مدرسه پرورشي مربي اسدي ، خانم
در موضوع نرسيديم ، نتيجه به او ، با كردن صحبت با مشكلدانشآموزي
مشاوره هسته به نشد ، حل مشكل اگر و ميشود مطرح مدرسه تربيتي ستاد
.دهند انجام را بيشتري پيگيريهاي كه ميشود داده ارجاع منطقه
دارد ادامه