پنجم ، شماره 1407 نوامبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 13 پنجشنبه 22
|
|
جامعهاست فرهنگي پزشك تاريخي اثر مرمتگر
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
و مرمت امر بياختيار ميرود ، فرهنگي ميراث از سخن هرگاه:اشاره
آثار مرمت.ميشود متبادر ذهن به نيز فرهنگي -تاريخي آثار نگهداري
اما ميشود انجام ايران در علمي طور به كه است دهه دو حدود فرهنگي
و كشور فرهنگي و تاريخي آثار عظيم حجم بين تناسبي گفت بايد متاسفانه
.ندارد وجود متولي سازمانهاي سازوكار با آنها جغرافيايي گستره
مغتنم را فرهنگي -تاريخي آثار مرمت و حفاظت همايش دومين برگزاري
پژوهشكده رئيس وطندوست رسول دكتر با داديم انجام گفتگويي و شمرديم
مسائل مهمترين و جايگاه پيرامون فرهنگي ، -تاريخي آثار مرمت و حفاظت
.ميخوانيم هم با.ايران در مرمت معضلات و
فرهنگي -تاريخي آثار اهميت گستردگيو به توجه با بفرماييد مقدمتا
براي جايگاهيدارد؟ چه ما فعلي جامعه در مرمت كشورما ، در
كنيم ، نگاه قضيه به سنتي بطور اگربخواهيم موضوع ، اين به پرداختن
داراي و ميشده انجام سنتي بطور ما كشور در مرمت اصولا بگويم بايد
بناي همه اين نداشت وجود ما كشور در مرمت اگراست كهني بسيار سابقه
بناهاي از نگهداري چون نميماند باقي طور اين مساجد بويژه و تاريخي
در نسبتا قضيه اين و آمده حساب اجتماعيبه مسئوليتهاي جزو تاريخي
.است داشته وجود كشورما
در تاريخي آثار حفاظت و كه ، مرمت است دهه دو حدود علمي ، بعد از اما
براي عمدهاي بناي يكسنگ حداقل و است توسعه و رشد حال مادر كشور
.است گذاشتهشده كار اين
كار وجه دو به بايد كنيم پيدا جامعه در را مرمت جايگاه بخواهيم اگر
.مرمت امر اجرايي ديگريوجه و مرمت و حفاظت آموزشي وجه كنيم ، يكي نگاه
بسياري در.دانشگاهيبپردازيم آموزش به صرفا مانبايد آموزشي وجه در
فرهنگي حفاظتميراث زمينه در تا كه ، است اين اعتقادبر دنيا نقاط از
يعني.شد نخواهد عملي جامعه در كار اين نشود ، اصولا داده همگاني آموزش
از پاسداري اهميت و بهنگهداري نسبت بايستي جامعه افراد تكتك
بازماني منجربه نهايتا استكه وقوف اين و شوند واقف خود ميراثفرهنگي
زيادي عمومي عليرغمآگاهيهاي جهت اين از كه.ميشود آثارتاريخي بقاي و
و آموزشهاميپردازيم نوع اين به كمتر ما دارد ماوجود جامعه در كه
يكبرنامهريزي فكر به بايستي قاعدتا و كارنكرديم موضوع اين روي خيلي
ما.باشيم دانشگاهي مقاطع تا سنيجامعه پايين بسيار سطوح از جدي
دبيرستانهايمان و كودكستانها ، دبستانها در را فرهنگي ميراث بايداهميت
دامن موضوع اين به جمعي رسانههاي طريق از عينحال در ودهيم آموزش
طول در كه باشيم اميدوار ميتوانيم ما كارها اين انجام از پس.بزنيم
گذشته و فرهنگي ميراث كه باشيم داشته را نسلي دهه دو يكي ، فرايند يك
به نسبت كه است صورت اين در تنها و ميداند خود به متعلق واقعا را
.ميكنند اقدام هم آن از نگهداري
سرمايهگذاري فرهنگي ازميراث نگهداري درخصوص ما اگر حال هر به
نداشته بخش اين در كلان سرمايهگذاري و مرمت به نياز بسا چه كنيم ،
.باشيم
و مرمت موضوع سال 1354 باردر اولين هم تخصصي آموزشهاي نقطهنظر از
در.شد مطرح دركشور دانشگاهي رشته يك عنوان به آثارتاريخي حفاظت
بنياني هم خيلي و شد شروع ارشد كارشناسي رشته صورت به كار زمان آن
كارداني ، سطح سه در و شد گستردهتر كمي انقلاب از بعد ولي نبود ،
كه كمي بسيار زمان دليل به لذاشد داير ارشد كارشناسي و كارشناسي
زياد خيلي رشته اين در متخصص افراد تعداد ميگذرد ، موضوع اين از
را تعداد اين شما كه وقتي و نكنند تجاوز نفر از 150 شايد و نيستند
مقايسه كشور در فرهنگي ميراث كيفي و كمي زياد بسيار اهميت با
.هستند كم بسيار بسيار كه ميبينيد ميكنيد ،
راه هنوز بايد ما كنيم نگاه موضوع به كمي لحاظ از بخواهيم اگر پس
.برسيم مطلوب وضعيت به تا كنيم طي طولانيرا نسبتا
كنم عرض بايد دانشگاهي ، درنظامات رشته اين جايگاه نقطهنظر از اما ،
گاهي و نيست شده اصلاشناخته موضوع اين اهميت جاها ، درخيلي كه
كه ، ميشود رشتههم اين متخصصان و فارغالتحصيلان دلگيري موجب اوقات
حداقل و شود كار اداري نظامات ازطريق بايستي هم اين روي البته
براي هستيم ، قائل اهميت رشتههايدانشگاهي ساير براي كه ميزان بههمان
.باشيم قائل منزلتي و قدر هم اينرشته
و حفاظت رشته دنيا ، نقاط از بسياري در كه است اين مهمتر خيلي نكته
پزشك يك كه همانقدر.ميكنند مقايسه پزشكي با را فرهنگي ميراث مرمت
شايد و ميزان همان به دارد ، جامعه كردن پويا براي مثبتي عملكرد ماهر
ميدهد ، انجام را فرهنگي حفاظتميراث كار كه كسي اهميتتر ، با كمي
فرهنگي ، و تاريخي آثار مرمتگر و حافظ كه ، اينخاطر به.دارد اهميت
كمك ميراثفرهنگي ماندگاري به واقع در يعني.است جامعه پزشكفرهنگي
.بشناسد بيشتر و رابهتر خود فرهنگ جامعه كه آن براي ميكند ،
همان مرمتگر ، كاريك حساسيت گفت بايد كه است تعبيري چنين با لذا
مشخصي نظامات بايستي ما موضوع اين باقبول.است پزشك يك كار حساسيت
نظامهايپزشكي ما كه همانطور باشيم ، داشته كشور در اينكار براي
سري يك بر حاكم ما پزشكان براي پزشكي نظام و داريم را خود خاص
براي را چيزي چنين ما متاسفانه كه حالي در.است جامعه در رفتارها
نظامي باشيم ، خود خاص مرمتي نظام صاحب بايستي ما.نداريم مرمتگران
.قانون چارچوب در و متقن
صلاحيت عدم يا صلاحيت تاييد مسئوليت كه باشد داشته وجود دستگاهي بايد
منزلتهاي سري يك دستگاه اين تاييد و باشد عهدهدار را مرمتگران
يك بايد.باشد داشته پي در مرمتگر براي را قانوني امكانات و اجتماعي
شود ، ابلاغ و تاييد و تدوين دستورعملهايي و چارچوبها و قوانين سلسله
دست دستورعملها آن مراعات با نيز (مرمتگران) جامعه فرهنگي پزشكان كه
.بزنند تاريخي اثر يك مرمت عمليات انجام به
چه داراي لحاظاجرايي به حاضر حال در ما ، كشور در مرمت رشته
است؟ جايگاهي
كشور در هم آن اجراي به توجه لزوم مرمت ، در آموزش امر موازات به
بعد.شد تاسيس كشور در مرمت آزمايشگاه اولين سال 1352 در و شد احساس
سال 1366 در خصوصا و رشته اين آموزش كار گسترش با و اسلامي انقلاب از
به گرفت ، قرار اسلامي مجلسشوراي تاييد مورد فرهنگي ميراث سازمان كه ،
ايجاد پايه و شد داده بيشتري بهاي آثارتاريخي مرمت در اجرا امر
با كه شبكهاي.شد نهاده بنياد مرمت آزمايشگاههاي و شبكهكارگاهها
دستورعملهاي و شده تعيين ازپيش برنامههاي براساس و يكديگر همكاري
مرمتي پژوهشهاي اجراي به نسبت مركزي دستگاه هماهنگييك با و مشخص
ميگذرد سال حدود10 كه امروز به تا زمان آن از.كند عمل آن وطرحهاي
و شده زمينه اين در خوبي وسرمايهگذاري گرفته صورت خوبي پيشرفت
.است شده اجرا مرمت امر در عمدهبنياني طرحهاي
.بفرماييد تشريح را مذكور طرحهاي مهمترين از يكي
پژوهشكده) تحقيقاتمرمت مركزي هسته ايجاد طرحها ، اين از يكي
علاوه و گرفته قرار دولتي دستگاههاي و دولت تاييد مورد كه ، است (مرمت
جديد ساختمان يا نهايي محل شده ، فراهم تجهيزات و انساني نيروي بر
.است شده آغاز احداثآن كار تازگي به كه گرفته نظر در آن براي وعظيمي
شده ايجاد هم ديگر دستگاههاي در مرمت رشته به نسبت حساسيت خوشبختانه
رضوي ، قدس آستان مرعشي ، آيتالله حضرت كتابخانه مثل مراكزي و است
چشمگيري بسيار فعاليتهاي غيره و ملي اسناد مستضعفان ، سازمان بنياد
به كردم ، آناشاره به كه شبكهاي حال هر به.داشتهاند امر اين رادر
و نميكند كار هم با شبكهاي اينشبكه ، البته.است شكلگيري حال در مرور
مذكورحفظ كارگاههاي در بودن شبكهاي خاصيت كه كند سمتيحركت به بايستي
.شود
مرمتي و اطلاعاتحفاظتي بانك ايجاد طرح ديگر ، مهم طرحهاي جمله از
كه 30 طرح اين دراست فرهنگي ميراث سازمان فرهنگي و تاريخي اشياء
و جمعآوري منقول آثار از زيادي اطلاعات است ، شده انجام آن درصد
واردنرمافزار ميشود تهيه پايهاي اطلاع نوع حدود 30 شيء برايهر
.ميدهد تشكيل آينده در برنامهريزيرا كارهاي اساس و ميشود كامپيوتري
و ارگانها ساير همكاري جلب با كار ، ازاتمام پس داريم قصد البته
زمينه اينطريق از و كنيم جمعآوري را كشوري رايانهاي سازمانها ، اطلاعات
به را خود كهن فرهنگي وميراث شويم موجب را تاريخي آثار شدن ماندگار
.كنيم معرفي جهان علميبه نظر از وجه بهترين
دارد ادامه