پنجم ، شماره 1408 نوامبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 15 شنبه 24
|
|
دانشآموزان با چگونه بخوانند معلمان
كنيم؟ رفتار
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
با همزمان و ميكند ايفا مهمي نقش كودكان كردن اجتماعي در خانواده
از.مييابند بتدريجاهميت نيز كردن اجتماعي عوامل ساير كودكان رشد
مدرسه ، به ميتوان خانواده از بيرون در كردن اجتماعي عمده عوامل
مدرسه نقش پيرامون بحث به اينجا در ما.كرد اشاره تلويزيون و همسالان
:ميپردازيم
جزئي مدرسه كه است فرهنگي نمايانگر و اجتماعي نهادي پرورش و آموزش
و مهارتها رسوم ، و جهانبيني ، آداب كودك به و ميآيد بهحساب آن از
مدرسه به كودكان فرستادن از اصلي مقصود.ميكند منتقل را خاصي دانش
از بيش مدرسه كار ولي است ، آنان به اطلاعاتي و مهارتهايشناختي آموزش
اخلاقي ، آنقواعد در كودك كه است كوچكي اجتماعي نظام مدرسه.اينهاست
را ديگران با ارتباط برقراري شيوههاي و نگرشها اجتماعي ، عرف
.ميكند مهيا كودك براي گروههمسالان از شبكهاي غالبا مدرسهميآموزد
و معلمان وجود دليل به هم دارد كودك كردن اجتماعي در مدرسه كه نفوذي
.است برنامههايدرسي هم
:معلم خصوصيات
علاقه معلمان از بعضي به كه باشيم داشته ياد به است ممكن ما همگي
بستگي حدودي تا امر اين.بودهايم بيعلاقه ديگر بعضي به و داشتهايم
دانشآموزان فردفرد بر خصوصيات اين و دارد معلم شخصيتي خصوصيات به
علاقه مورد چندان شما علاقه مورد معلم شايد.دارد متفاوتي تاثير
دانشآموزانش يا دانشجويان كه معلمي يا استاد مثلا.نباشد دوستان
شديد كار انگيزه آنان از بعضي در است ممكن ميكند كار به راوادار
كار به قادر درنتيجه كه كند اضطراب دچار را ديگر بعضي و كند ايجاد
.نباشند
:معلم شخصيت
منضبط را دانشآموزان آرامي به و باشند انعطافپذير و گرم معلمان اگر
راحتي به هم و ميكنند بيشتربيان را احساساتشان هم دانشآموزان كنند
سالم شخصيت وجود.ميكنند استقلال احساس و ميكنند شركت كلاس بحثهاي در
.ميشود محسوب سالم تربيت و تعليم عوامل مهمترين از معلم يك در
:معلم انتظارات
مشاهدهاي مطالعات ميشود؟ منتقل كودكان به چگونه معلم انتظارات
با معلمان كه دادهاست نشان دبيرستان و ابتدايي كلاسهاي در بسياري
نخست دارند متفاوتي رفتار دارند بيشتري انتظارات آنان از كه كودكاني
به و ميزنند لبخند آن به بيشتر و است دوستانهتر رفتارشان اينكه ،
نشان مثبت احساسات بقيه از بيش باهوشند نظرشان به كه دانشآموزاني
انتظارات او از كه دانشآموزي ميبيند وقتي معلم اينكه ، دوم ميدهند ،
كمكهايي يا و ميكند تكرار دوباره را سوالش ميخورد شكست دارد زيادي
او از كه دانشآموزي مورد در اينكار و بدهد درست جواب تا ميكند او به
.نميكند ندارد انتظار زياد
را خود انتظارات كردن انتقاد يا پاداش دادن با معلم اينكه سرانجام
را دانشآموزاني معلمان نيستكه تعجب جاي.ميكند القاء دانشآموزان به
از دسته اين.ميكنند تشويق بيشتر دارند بيشتري انتظارات آنان از كه
بعضي.ميگيرند پاداش بيشتر و دارند بهتري عملكرد درمدرسه دانشآموزان
پاداش كمتر كميدارند انتظارات آنان از كه دانشآموزاني به معلمان از
احتمالا اين بر علاوه.ميدهند درست پاسخ كه وقتي حتي ميدهند
او از كه دانشآموزي از بيشتر كمتريدارند انتظار او از كه دانشآموزي
نادرست پاسخ دو هر كه وقتي حتي ميكنند انتقاد دارند بيشتري انتظار
سطح رفتن بالا احتمال باشد ، خوب عملكرد براساس معلم تشويق اگر.بدهند
بدون كودكان همه معلمانبه اگر.ميشود بيشتر دانشآموز موفقيت انتظار
پاداش (دانشآموزان روحيه بردن بالا بخاطر مثلا) بدهند پاداش استثناء
بروز شرط به و شده حساب بطور معلمان اگر.بود خواهد بيمعنا آنان
يا بگيرند ، ايراد آنان از يا دهند ، پاداش كودك به خاصي رفتارهاي
.داشت خواهد بارزي تاثيرات دهند نشان توجه بهآنان
رفتار جنبههاي از بسياري ميتوانند معلمان كه دادهاند نشان تحقيقات
بروز مطلوب رفتار وقتي كه ترتيب اين بهكنند اصلاح كلاس در را كودكان
به توجهي مطلوب رفتار بروز عدم صورت در و كنند توجه آنان به ميكند
و است خجالتي كه را كودكي اينكه براي معلم مثلا.ندهند نشان آنان
برقرار ارتباط كودكان ساير با كه وادارد مينشيند كودكان ساير از دور
يا كند ، تشويق را او رفت كودكان ساير طرف به كه بار هر ميتواند كند
چنين به است لازم گاهي معلم.بزند حرفي او با يا بزند ، لبخند او به
بنشيند او كنار در نبايد ولي كند شركت فعاليتي در كند پيشنهاد كودكي
در كند چنين اگر.دهد نشان زيادي توجه او به نشسته تنها حاليكه در و
را او انزواياجتماعي ديگران به شدن ملحق به او تشويق جاي به حقيقت
.است كرده تشويق
يك كودك روانشناختي تحول با پرورش و آموزش كردن متناسب بنابراين
.است ضرورت
در بايد گردد قرين تربيتي نوسازي يك با مدرسه آنكه براي ترتيب بدين
.معلمانپرداخت آمادهسازي مسئله به نخست وهله
اگر.ميداند نوسازي اين كليدي مسئله را معلمان آمادهسازي پياژه
يك مستلزم امر كهاين باشند برخوردار محكمتري علمي توشه از معلمان
مقام رفتن بالا با همراه زندگي سطح رفتن بالا هستـ نيز اقتصادي پيامد
و يافت خواهد تقليل معلم كمبود كه است آنوقت آنانـ اجتماعي منزلت و
يك بهصورت را تربيتي موسسه يك كه آموزشگاهي محافظهكاري
است بديهي.رسيد خواهد حداقل به ميآورد در واپسنگر سازمانتربيتي
هم و بود خواهند تربيتمثبت اقتصاد سطح در هم ميآيند ببار كه نتايجي
بالا لحاظ از تغييرات ، اين در هم ، و كودكان شكوفايي و اصلاح سطح در
.مردم فرهنگي سطح رفتن
محكمي ، روانشناختي معلومات به معلم بايد راه اين در موفقيت براي
از بايد وي اين ، افزونبرگردد مجهز هوش و يادگيري سطح در بخصوص
در است مدرسه معلمان براي رشته برترين تجربيكه پرورش و آموزش لحاظ
براي موسساتي طريق از بايد را آمادهسازي اين !آمادهشود معتبري سطح
يعنيآنكه.باشند جامعه با فعال ارتباط يك در كه كرد تامين معلمان
با آينده معلم بلكه نباشد ، معلومات لحاظ از معلم آمادهسازي فقط هدف
در بايد پس.باشد دمساز است اولازم ذهني گسترش براي كه عمومي فرهنگ
قرار بهرهبرداري مورد معلمان آمادهسازي منظور به كه موسسهاي هر
باشد باز جامعه روي به آن دريچه هم كه گردد تدوين برنامهاي ميگيرد ،
آينده معلم و مربي تا باشد برخوردار شناختي روش استحكام يك از هم و
بتواند و يابد دست بالايي سطح جامعهشناختي و روانشناختي معلومات به
كه آموزشي طريق از خود ، شاگردان امرشكوفاسازي در مشاركت عين در
.زند دست نيز آزمايشگري به نيست فعلپذير روش يك بر مبتني
اسماعيلي غلامعلي:نگارش و گردآوري
:منابع
وويگران ماسن:نوشته:كودك شخصيت و رشد 1ـ
ياسائي مهشيد:ترجمه
دادستان دكتر و منصور محمود دكتر:ميسپارد ره كجا به تربيت 2ـ