پنجم ، شماره 1410 نوامبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 17 دوشنبه 26
|
|
سياه تخته مدرسه ، اين حياط ديوارهاي
!دارد
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
واكنشهاي و كنش به نسبت آن در كه است محلي مدرسه ، يادگيري مركز
يادگيري - ياددهي امر تا ميشود داده نشان حساسيت مدرسه آموزشي
برسد انجام به بيشتري تسهيل دانشآموزانبا
موفقيان حاججواد دبستان اول كلاس دانشآموزان از يكي وقتي
از شگفتي با و زد زنگ تحريريهروزنامه به (منطقه 16) درنازيآباد
صحبتكرد ، بود ، ديده خود مدرسه حياط ديوارهاي كهدر سياههايي تخته
را او گفته و گرفت را تلفن گوشي وي پدر وقتي ولي كرديم ، تعجب قدري
جواد حاج دبستان به گزارش تهيه براي گرفتيم تصميم كرد ، تائيد
اطلاعاتي مدرسه ، اين ديواري تابلوهاي از و برويم منطقه 16 در موفقيان
به قدري گزارش ، اين تهيهدهيم قرار خود خوانندگان اختيار در را
اين به وارد تازه دانشآموز آن اندازه به ما لااقل يا و افتاد تاخير
شوق و شور بود ، زده زنگ روزنامه دفتر به مهر اول روز عصر كه دبستان ،
.نداديم نشان خود از
در نام همين خيريبه فرد توسط موفقيان ، جواد حاج دخترانه دبستان
در است ، نشين كارمند منطقه يك كه تهران ، نازيآباد دستگاه هزار محله
برخوردار پائيني بسيار امكانات از كه اسلام نداي دبستان سابق محل
برخوردار توجهي قابل و متنوع فضاهاي و تجهيزات از و شده ساخته بود ،
نوباوگان تربيت براي پرورشي -آموزشي مناسب محيط يك واقع ، در و است
در موفقيان ، جواد حاج معلوم ، قرار از.است شده مهيا بوم و مرز اين
آموزش به و ساخته تجهيزات و نقشه همين با مدارسي نيز ديگر منطقه چند
.است كرده اهداء پرورش و
ديواري تابلوهاي ايجاد و تشكيل از هدف موفقيان ، جواد حاج مدرسه مدير
نهفته ، خلاقيت ارائه و ايجاد و عاطفي رواني ، تخليه را مدرسه حياط در
محيطي در شاگردي -استاد موقعيت در گرفتن قرار و كلاسي گروههاي تحرك
متوجه دقت كمي با:ميگويد و ميداند دانشآموز توسط سالم و آموزشي
مختلف قسمتهاي در و مدرسه جاي -جاي در كه تابلوها ، اين كه شد خواهيد
دانشآموز ، آزاد ساعات پركردن ضمن شدهاند ، نصب مدرسه حياط ديوارهاي
واقع در و ميكند تبديل هدفدار فعاليتي به را وي فعاليت خود به خود
ما مدرسه كه كرد ادعا چنين ميتوان شد ، بيان كه اهدافي به توجه با
را تربيتي -آموزشي اهداف تحقق با همراه آموزشي كار ساعت تقريبا 6
.ميكند دنبال
دار عهده را دبستانپرجمعيت اين مديريت كه قائمي ، فاطمه سيده خانم
در و تابلوها اين مقابل در نقاشي و درسانشاء برگزاري:ميگويد است ،
فضاي و آموزش كردن جذاب و مدرسه حياط صحنه به درس كلاس واقع ، كشاندن
.ميكنند ايفا مدرسه در تابلوها اين كه است مهمي كاركردهاي از آموزشي
مرحله به و طراحي را تابلوها اين كه سال 75 ماه آبان از:ميگويد وي
بين در چه و همكاران بين در چه مسابقه ، صورت به درآورديم ، اجرا
امور در سبقتجويي و همكاري حس ايجاد روش به تا شده سعي دانشآموزان
مثال ، عنوان به.داد مشاركت فعاليتها كليه در را همه انديشههاي خير ،
رابه موضوع كنيم ، انتخاب تابلوها اين براي اسمي خواستيم ما وقتي
صفحه گويا ، نگاه انديشه ، لوح هنر ، صفحه ذوق ، صفحه و گذاشتيم مسابقه
صفحات نهفته ، استعدادهاي بروز و روحي تخليه يادآوري ، محل لوح خلاقيت ،
يك تجربيات ، تصويرگر ذهن ، سيماي دلبخواه ، تختههاي ذهني ، خلاقيتهاي
...و بنويس تنگت دل ميخواهد چه هر مدرسه ، در ديگر يادگيري مركز
شد پيشنهاد مدرسه دفتر به دانشآموزان طرف از كه بود عباراتي و اسامي
تربيت و بچهها خلاقيت داشتن نگه سيال جهت به گرفتيم تصميم آخر در و
.نكنيم انتخاب اسمي تابلوها اين براي اصلا واگرا ، شكل به آنها
مدرسه يادگيري ناممركز به محلي از بچهها پرسيديم ، مدرسه مدير از
است؟ چگونهمكاني محل اين ميگويند ، سخن
و كنش به نسبت درآن كه است محلي مدرسه ، يادگيري مركز:گفت وي
-ياددهي امر تا ميشود داده نشان حساسيت مدرسه آموزشي واكنشهاي
يادگيري ، مراكزبرسد انجام به بيشتري تسهيل با دانشآموزان يادگيري
و فراگيران به آموزشي مختلف زمينههاي در اطلاعرساني و خدمات وظيفه
گرفتن خدمت در با يادگيري ، مركز واقع ، در و دارند برعهده را معلمان
نرمافزارهاي و آموزشي تجهيزات كليه و كارگاه كتابخانه ، آزمايشگاه ،
و معلمان دانشآموزان ، به گسترده رساني خدمت درصدد يادگيري ،
در بزرگبيني هماهنگي ، كنجكاوي ، حس ايجاد.است فراگيران خانوادههاي
و تجربي علمي ، قوه كارگيري به نفس ، به اعتماد ايجاد دانشآموزان ،
گوناگون زمينههاي در متنوع طرحهاي و كارها ارائه و بچهها در اجتماعي
و گردهماييها برپايي همچنين.است يادگيري مراكز اصلي كاركردهاي از
ارائه آنها ، خود حضور با و دانشآموزان براي مختلف علمي كنفرانسهاي
و دانشها ساير و رياضي جغرافيا ، تجربي ، علوم آموزش به مربوط وسايل
اين.است يادگيري مراكز وظايف ديگر از دانشآموزان فكري زايش در سعي
توسط يادگيري ، مركز در مثبت علمي واكنشهاي و كنش هدايت و فكري زايش
مهندسان نام با آنها از خوبي به كه يادگيري مراكز متصديان و معلمان
.ميشود انجام است ، شده ياد آموزشي امور مشاور
:دارد برعهده ومهم كلي وظيفه دو يادگيري مركز:ميگويد ادامه در وي
.تكنيك ايجاد يا فراگيران فردي درخشش و فعاليت (الف
.ايجادتاكتيك يا فراگيران اجتماعي درخشش و فعاليت (ب
خوب بهاستقبال اشاره با پايان در قائمي فاطمه سيده خانم
ما دانشآموزان كه يادگيري مركز:يادگيريميگويد مركز از دانشآموزان
گردشگاه و تفكر ايستگاه خلاقيتها ، ميدان علوم ، آئينه عنوان به آن از
ايجاد براي.است مدرسه قلب و مركزي هسته ميبرند ، نام استعدادها
فوق و علمي درسي ، غير درسي برنامههاي در شركت و خلاقيت ابتكار ،
:يعني يادگيري مثلث تا شود فراهم قوي انگيزهاي بايد مدرسه ، برنامه
فعل به را خود بالقوه استعدادهاي اولياء ، و فرهنگيان دانشآموزان ،
به كشور ، دبستانهاي در يادگيري مركز هم ، مشاركت با و كنند تبديل
.شود تبديل گوناگون علوم از دانشكدهاي