پنجم ، شماره 1411 نوامبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 18 سهشنبه 27
|
|
!اتومبيل؟ دلالي يا است بهتر مطالعه
در مهربان يار ياد جشن و كتاب بزرگ نمايشگاه برپايي انگيزه به
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
تهران هشت منطقه
بد ماليات ميخواني ، وضع كتاب زياد اينقدر كه تو چرا ميپرسد فرزندم
است ، اتومبيل دلال و نميخواند كتاب اصلا كه رفيقم آن پدر اما است ،
است؟ خوب آنقدر زندگياش وضع
و ميشود دوبرابر ما جهان در فني و علمي اطلاعات ميزان روز هر 900
همين در.است افزايش حال مرتبدر بشر دانستههاي مجموع ترتيب اين به
و جوانان !است كردن تلف وقت مردم ، ما بارز ويژگيهاي از يكي حال
از بيش و نميكنند مطالعه اصلا يا و ميكنند مطالعه كم يا ما نوجوانان
ميانگين آماري يافتههاي آخرين.آمادهاند كردن تلف وقت براي كار هر
است حالي در اينميدهد نشان پائين بسيار را ايراني هر براي مطالعه
مطالعه -ايراني يك برابر يعني 240 -روز ساعتدر چهار آلماني هر كه
.ميكند
تيراژ.نشانميدهد قبل به نسبت را بيشتري كاهش كتاب تيراژ روز هر
به است ، نگرانكننده نفريبسيار ميليون جامعه 60 يك در زير 5000
ديده بيشتر نوجوانان و جوانان ميان در ازمطالعه گريز آنكه ويژه
.ميشود
خود فعاليتهايفرهنگي ساير كنار در اخير سال چند در تهران شهرداري
نقاط در كتاب برپايينمايشگاههاي و كتابخانه ايجاد با است كوشيده
همت به.دهد آشتي كتاب با را تهراني نوجوانان و جوانان شهر ، مختلف
شهر كنار و گوشه در كتاب هفته در تهران بيستگانه مناطق شهرداريهاي
مناطق اين از يكي منطقههشت شهرداري.شد برپا كتاب نمايشگاههاي ما
كتاب بزرگ نمايشگاه -نبوت ميدان-منطقه ميدان بزرگترين در كه بود
.كرد راداير نوجوانان و كودكان
اين در كودكونوجوان كتاب عنوان ارائه 1300 با نمايشگاه اين برپايي
.بود بيسابقه منطقه
و كودك ناشرانكتابهاي فرهنگي انجمن همكاري با كه نمايشگاه اين در
از برگزيدهاي نوجوان و كودك ناشر يكصد بود ، يافته ترتيب نوجوان
عرضه نوجوانان و كودكان به تخفيف درصد با 15 را خود شده چاپ كتابهاي
.كردند
.زد جالبي ابتكار به دست ناشران فرهنگي انجمن همكاري با شهرداري اين
.بود جشن يك برگزاري آن و
از تعدادي شد ، برگزار مهربان يار عنوانياد تحت كه جشن اين در
از نسخههايي تا بودند يافته حضور نوجوان و كودك كتابهاي نويسندگان
.كنند هديه نوجوانان و كودكان به را خود شده چاپ كتابهاي
كتابخواني به را نوجوانان و كودكان كار اين با است مصمم شهرداري
.كند ترغيب
راستي مجيد
يافته جشنحضور اين در كه بود نويسندگاني از يكي راستي مجيد.
.دهد هديه بچهها به را كتابهايش تا بود
اين اگرهديهبگيرند بزرگترها از دارند دوست هميشه بچهها:گفت وي
شود ، اهدا مينويسند آنها براي كه نويسندگاني توسط و باشد كتاب هديه
.ميكنند پيدا بيشتري رغبت مطالعه به و ميشوند شاد بيشتر
ابراهيمي حسين
اهداء كهبراي نيز نوجوان و كودك كتابهاي مترجم ابراهيمي ، حسين.
شكلهاي به بايد بچهها:گفت داشت ، حضور مراسم اين در خود كتابهاي
مورد در خود اطرافيان از و شوند روبهرو كتاب با خود اطراف در مختلف
.بشنوند كتاب
كهببينند ميگيرند وقتي خصوص اين در را تاثير بيشترين بچهها
.كتابميخوانند و دارند توجه كتاب به بزرگترها
و حضورداشت جشن اين در كه بود ديگري نويسنده حاصل مراد امير.
.داد هديه نوجوانان و كودكان به را خود كتابهاي
كردن برايعلاقهمند كه را متداول و قديمي شيوههاي بايد ما:گفت وي
.باشيم نو شيوههاي بهفكر و بشكنيم داشت وجود مطالعه به كودكان
آنها به اهدايكتاب و نوجوانان و كودكان ميان در حضور با نويسندگان
به ما تكتك حتما.وجودميآورند به مطالعه رابراي تازهاي انگيزههاي
كه را نويسندگاني كتابهاي نبوديم بيش خودمانكودكي وقتي كه يادداريم
.ميخوانديم بيشتري علاقه ميشناختيمبا
دوسويه اتفاق يك
خليلي عموزاده فريدون
ازكتابهاي نسخههايي كه ديگري نويسنده خليلي عموزاده فريدون.
كرد ، هديه ونوجوانان كودكان به مهربان يار جشنياد در را خود
اتفاق يك ميكند ، هديه مخاطب به خودرا كتاب نويسنده يك وقتي:گفت
از و ميگذارد اثر مخاطب ذهن بر نويسنده يكسو از:ميافتد سويه دو
و عاطفياست فرآيند يك كودكان ادبيات.نويسنده ذهن بر مخاطب سو ديگر
اين.ميكند منتقل ونوجوان كودك به را خود احساسي برداشتهاي نويسنده
و بيايد وجود به سويه دو جريان كهيك ميشود زيباتر زماني فرآيند
برگزاري خليلي عموزاده..شود باخبر مخاطب ازاحساس نيز نويسنده
خاطره ذكريك به و كرد توصيف مثبت اقدام يك را مهربان يار جشنياد
:پرداخت
صحبت به من با صميمانه و آمد كارم محل به جوان يك پيش وقت چند
او به را موضوع وقتي.نياوردم جا به را او كردم فكر هرچه.پرداخت
بچه وقتي را كتاب اين كه گفت من به و بيرونآورد كيفش از كتابي گفتم
گذاشت من بر زيادي تاثير هديه اين و داديد هديه بهمن شما بودم
اين حرفهاي.موثربوديد خيلي زندگيام در كار اين با شما ميكنم واحساس
تمام انگار و كرد ايجاد من نوشتندر براي روحي تازه انگيزه يك جوان
.شد منتقل من ذهن به يكباره چندسال اين در او خاطرههاي
نوجوانان كودكانو كتابهاي نويسندگان ديگر از يكي طاقديس ، سوسن
:گفت داشت ، حضور مراسم اين در كه
و دستميگيرد در مرا كتاب كه بچهاي آن بدانم ميخواهد دلم هميشه
مراسم ايناست چندساله و دارد روحيهاي چه است ، شكلي چه ميخواند
مخاطبانم از روشني و زنده تاتصور است داده من به را امكان اين
مراسمي چنين برگزاري از بچهها از بيشتر خودم ميكنم فكر.باشم داشته
.خوشحالم
نميخوانند؟ كتاب چرا
فتاحي حسين
پاسخ در حضورداشت ، مراسم اين در كه ديگري نويسنده فتاحي حسين.
كم نوجوانان و كودكان ميان در مطالعه به گرايش چرا كه پرسش اين به
:گفت است ،
به ساختنكودكان علاقهمند براي.است كم كتابهايجذاب تعداد چون
به جذاب آثار كودك ناشرانكتابهاي و نقاشان نويسندگان ، بايد كتاب
كتاب بنويسد ، جذاب قصه كه است اين وظيفهنويسنده.كنند عرضه بازار
و دارد...و كارتون كامپيوتري ، بازيهاي مثل سرسختي رقيبهاي الان
مگر بدهند ، ترجيح كتاب به را رقيبها اين است ممكن راحت خيلي كودكان
ناشر و خوب تصويرگر.شود عرضه آنها به بالا كيفيت با كتابهايي اينكه
.دارد زيادي سهم ميان اين در هم خوب
نبود ، چندانموافق مورد اين در نظرفتاحي با كه حاصل مراد.
اين و است متفاوت كتاب سنيبه مختلف گروههاي گرايش عدم دلايل:گفت
پدر مثال عنوان به.گيرد قرار بررسي موشكافانهمورد خيلي بايد دلايل
و است اقتصادي مسائل درگير كه نميكند مطالعه دليل اين به خانواده
حجم كه خاطر اين به يا و است گران كتاب كه دليل اين به دانشجو
.است زياد درسهايش
و دارند علاقهزيادي كتاب به شوند دبستان وارد اينكه از پيش بچهها
گرچه.بخرند كتاب آنها براي ميكنند وادار را مادرشان و پدر مدام
كه ميخواهند اصرار به خود والدين از اما بخوانند كتاب نميتوانند
.بخوانند كتاب برايشان
.ميشوند كتاببيعلاقه به ميشوند ، دبستان وارد وقتي بچهها همين اما
و ميكند تعيين برايشان مدرسه كه است درسي زياد تكاليف دليلش يك چرا؟
شاديآفرين ابزار يك عنوان به كتاب به بچهها كه ميشود طوري وضع كمكم
.نميكنند نگاه
به درپاسخ نيز نوجوانان و كودكان شاعر (شاهد) ابراهيمي جعفر.
:گفت كرد ، بايد چه مطالعه به بچهها كردن علاقهمند براي كه پرسش اين
با و دارم بچه تا چهار خودم چون ندهم ، پاسخ سوال اين به ميدهم ترجيح
علاقهمند مطالعه به را آنها نتوانستم بستم ، كار به كه مختلفي روشهاي
زياد مالي وضع ميخواني ، كتاب اينقدر كه تو چرا ميپرسد فرزندم.كنم
اتومبيل دلال و نميخواند كتاب اصلا كه دوستم آن پدر اما نداري ، خوبي
او به بايد جوابي چه نميدانم من و است خوب آنقدر زندگياش وضع است ،
بدهم؟
سطحي كتابهاي تيراژ افزايش
ميشود ، تلقي فرهنگي معضلي خود خودي به كتاب مطالعه از گريز چند هر
تيراژ افزايش برميانگيزد را بيشتري حساسيت و نگراني آنچه اما
.است ارزش با و جدي كتابهاي نسبتبه سطحي و ارزش كم كتابهاي
سطحي ، پليسي ، ملودرامهاي جنايي ، كتابهاي تيراژ اخير ، سال چند در
به.است يافته زيادي افزايش تاريخي شبه كتابهاي و جعلي ترجمههاي
كتابهاي به گرايش و يكسو از مطالعه به تمايل كاهش صاحبنظران ، اعتقاد
.است جامعه در فرهنگي مشكلات از حاكي سو ، ديگر از سطحي و بيارزش
رمانهاي فقط:است گفته دبيرستان ، اول كلاس دانشآموز خاوري ، مونا.
كتابها اينطور.ندارم را ديگر كتابهاي حوصله.ميخوانم عاطفي و جنايي
.دارند تحرك و جوش و جنب و هيجان
بود؟ چه نامش خواندي كه كتابي آخرين ـ
.ميخوانم جنايي و عاطفي كتابهاي فقط كه گفتم
نيست؟ اينطور.دارند خود براي نامي هم جنايي و عاطفي كتابهاي ـ
.بگويم را نامش نميخواهد دلم
چرا؟ ـ
.بدانيد را نامش نميخواهد دلم.نيست خوبي كتاب چون
:ميگويد نيز دبيرستان دوم كلاس دانشآموز ساله ، شانزده راد ، عليرضا ـ
.هستم جنايي كتابهاي عاشق
چرا؟ ـ
.نميدانم هم خودم
سادهانديشي به گرايش
و كمارزش مطالعهكتابهاي به تمايل تربيتي علوم كارشناسان اعتقاد به
به جامعه افراد گرايش استنشاندهنده هنري ارزشهاي فاقد كه كماهميت
اين اگر كه.است پسندي آسان به گرايش و تفكر از گريز سادهانديشي ،
فرهنگيجامعه مسخ جز چيزي درازمدت در آن حاصل يابد ، گرايشادامه
.بود نخواهد
:است گفته كتابفروشي يك صاحب
يا و پليسي عاطفي ، مايههاي كه ميآورم فروش براي را كتابهايي فقط من
جنايي؟ و عاطفي كتابهاي فقط چرا -.دارند جنايي
.دارند خوبي فروش چون
كتابهاي بامطالعه كه معلم تربيت دانشگاه استاد اسماعيلي دكتر.
كتابها اينگونه مطالعه با من مخالفت:است گفته است ، مخالف كمارزش
با را خود وقت بايد چرا كه است اين مهمترينش كه دارد ديگري دلايل
جايخواندن به نيست بهتر آيا.كنيم تلف ارزش كم خواندنكتابهاي
ارزشمند آثار بهمطالعه پليسي مبتذل داستانهاي و آبكي ملودرامهاي
بپردازم؟ جهان و ايران هنري
نكته
يك هر كه شدهاست تشكيل مختلف طبقات و قشرها از جامعه هر اينكه نكته
مورد آثار كه دارد حق قشر هردارند را خود خاص فرهنگي سليقههاي نيز
فرهنگ سطح ارتقاي نگران كه آنها اين ، باوجود.بخواند را خود علاقه
مردم دانش و آگاهي ميزان گسترش براي و خودهستند جامعه
علاقهمندانكتابهاي شمار كاهش براي راههايي يافتن ميكوشند ، آرزومند
. ارزشمندند و جدي خوانندگانكتابهاي تعداد افزايش و بيارزش و سطحي
آخر سخن
مشخص و شده تدوين منسجم ، آگاهانه ، معيارهاي ما جوانان اينكه آخر سخن
و ارزش كم كتابهاي به دليلاغلب همين به و ندارند كتاب انتخاب براي
و پرورش و آموزش در كه است اين واقعيت.ميآورند رو بيمحتوا
نظر بهنميشود ارائه كتابخواني زمينه در آموزشي هيچ ما دانشگاههاي
دورههاي تمام در بايد كتاب گزينش براي لازم آگاهي و جهانبيني ميرسد
نوجوانان و كودكان ابتداييبه و راهنمايي آموزش در بويژه آموزشي
.شود آموخته
يعقوب بني ژيلا
:عكسها شرح
ابراهيمي حسين
خليلي عموزاده فريدون
راستي مجيد
فتاحي حسين