پنجم ، شماره 1412 نوامبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 19 چهارشنبه 28
|
|
نتيجه خود تلاشهاي از دانشآموزان چرا
نميگيرند؟
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
دلايل تاريخ ، و زبان دروس در دانشآموزان درسي مطالعات شيوههاي بررسي
پيشنهادي راههاي ارائه و فراگيران موفقيت عدم
به دانشآموزان تحصيلي افت عوامل عنوان به را بسياري موارد اگر
كارگيري به عوامل ، اين مهمترين از يكي مسلما ولي آوريم ، شمار
است مطالعه يا تدريس هنگام نادرست روشهاي
متون فهم و درك براي بسياري امكانات از دانشآموزان اينكه وجود با
و معلمان دانشآموزان ، از برايبسياري ولي ميكنند ، استفاده خود درسي
نميتواننداز آنها چرا كه است مطرح سوال اين وپرورش آموزش مسئولين
كه است مطرح اينسوال همچنين بگيرند؟ را مطلوب نتيجه خود تلاشهاي
دانشآموزان هنگام چه است؟ كدام تحصيليدانشآموزان افت علت مهمترين
طريقي چه بايستي ديگرآنها عبارت به گرفت؟ خواهند نتيجه خود ازتلاشهاي
پر موفقيت ، راه مهمترين آيا برسند؟ نتيجهمطلوب به تا كنند طي را
و ازجزوهها استفاده تقويتي ، كلاسهاي در شركت آيا است؟ خرجترينراه
اگر است؟ موفقيت راه بهترين...و خصوصي معلم گرفتن درسي ، كمك منابع
دانشآموزانما موفقيت راه بهترين پس نيستند ، تنهاييكافي به عوامل اين
آنها تا بگذاريم پايدانشآموزان پيش كه دارد وجود راهي آيا است؟ كدام
دهد؟ ياري اهدافشان به رسيدن در را
كه اغلبدانشآموزاني بدانيم كه ميشود معنادارتر زماني سوالها اين
از نيز دارند ، اختيار در كافي امكاناتمالي هم و مساعد زندگي شرايط
.ميبرند رنج تحصيلي افت و علمي ضعف واز سردرگمي اين
آن از حكايت بشري جوامع فرزانگان و انديشمندان از بسياري حال شرح
نظر از هم) پائين سطح خانوادههاي از شخصيتها اين اغلب كه دارد
فراوانيكه مادي مشكلات رغم به ولي.بودهاند (مادي نظر از هم و فرهنگي
نميتوان پس.شگرفيبرسند علمي دستاوردهاي به توانستهاند داشتهاند ،
اين و بودن روستايي يا شهري سوادخانواده ، پائين سطح مالي ، بنيه ضعف
اصليدخيل عوامل عنوان به دانشآموزان تحصيلي افت رادر مسائل قبيل
را دانشآموزان اغلب قبيلتنگناها ، اين كه است پرواضح البته.دانست
.برجايبگذارد آنها روحيه در نامطلوبي تاثير حتي ممكناست و ميدهد رنج
را خانواده فرهنگي وضعف فقر طلسم افراد ، قبيل اين از بسياري اما ،
.كردهاند صعود قلههايدانش اوج به و شكسته
شمار به تحصيليدانشآموزان افت عوامل عنوان به را بسياري موارد اگر
روشهاي كارگيري به عوامل ، اين مهمترين از يكي مسلما ولي آوريم ،
صحيحي روش به دانشآموزان يعني.است مطالعه يا تدريس هنگام نادرست
مطلوبي نتيجه به امتحانبتوانند موقع در تا فرانميگيرند را درس
بدون ميشود ، صرف بسياري انرژي و سرمايه وقتو سبب اين به و برسند ،
.دستآيد به شده صرف هزينههاي با متناسب اينكهدستاوردي
و ميكنيم بررسي آموزشرا نادرست روشهاي بعضي ابتدا نوشتار ، اين در
تحميل بدون هم و باشد عملي هم ميدهيمكه نشان را جديدي راه سپس
بسياري را شده ارائه روش و راه اين البته.شود اجرا هزينهاي
ابراز و بوده موفق كردهاند ، عمل روش اين به كه هم كساني پذيرفتهاند
آنها و آيد كار به را دانشآموزان تجربه اين است اميد.كردهاند رضايت
.دهد ياري خود اهداف به رسيدن در را
ميآوريم (...و عربي فرانسه ، انگليسي ، ) زبان دروس از را مثال اولين
گزارش در اگر.درآيد بيان به كه است ازآن تاسفبارتر وضع بخش ، اين در
و مرحله چقدراز ما كه ميبريم پي شويم ، دقيق كشور آموزش سازمانسنجش
نادرست روش به همچنان ولي آسيبپذيريم ، چقدر و هستيم ، دور اصلي راه
و ميليون ميان ، يك از كه است داده گزارش سازمان آن.ادامهميدهيم خود
صفر نمره زبان درس در نفر هزار وشصت سيصد كنكور ، داوطلب هزار دويست
را آن نزديكبه يا صفر نمره اغلب شدهاند قبول كه هم وآنهايي آوردهاند
و زبانآموزي سال هفت از پس دانشآموزما رواست آيا چرا؟.كردهاند كسب
چرا.باشد داشته صفر نمره درس اين در دركنكور ، شدن قبول حتي
چنيناست؟
در شركت هنگام دارند ، كه را بد عادت اين ما دانشآموزان از بسياري
يادداشت دفتري در يا كتاب در را جملهها يا لغات معناي زبان درس كلاس
اين.ميدهند ادامه ترم طول در يا سال ، طول در را روش اين و ميكنند ،
نه كه هستند روبرو ازنوشتهها انبوهي با امتحان هنگام دانشآموزان
آنچه كه دارد وجود تضميني نه و است ، آنهاباقي خواندن براي فرصتي
.گيرد جاي ذهن ظرف در كاملا مطالعهميشود
مثلا -زبان لغات نوشتن براي دفتري تحصيلي سال شروع از كه دانشآموزي
تهيه را آنها معناي با لغات از طولاني فهرستي و آورده فراهم -انگليسي
آخر است ، در داده تشكيل را جديدي ديكشنري ديگري ، عبارت به يا كرده ،
كند ، مطالعه را همانديكشنري و دفتر همان بايستي ترم ، آخر در يا سال
است معلوم پيش از نتيجه البتهنمايد امتحانشركت جلسه در سپس و
باشد ، داشته همدستاوردي اگر و نميرسد ، موفقيت به دانشآموزي كهچنين
.ميآيد كار به امتحانرا جلسه فقط و است مقطعي
در مهمي كار است ، و برداشته اشتباه را گام اولين دانشآموز ، اين
ذهن به ميبايست كه را آنچه و ندادهاست ، انجام زبان فراگيري راستاي
دانشآموزي چنيناست گذاشته خالي را ذهن و سپرده بهدفتر بسپارد ،
ذهن وارد يكباره به را لغتنامه اين همه كه ميكند سعي دوره پايان در
آدمي ذهن كه است مسلم.بياورد بالايي نمره كه دارد هم توقع و كند ،
يكديگر ، با بيارتباط موضوعات نگهدارنده و پذيرا آساني به نميتواند
نبايد دانشآموز اين از اوصاف ، اين با.باشد آشفتهبسياري و نامنسجم
.برگردد خانه به پر دست با كار پايان در كه باشيم داشته توقع
دانشآموزان نادرستاست ، روش اين اگر كه است مطرح سوال اين حال
ذهنشان وارد آساني به مطلب كه فراگيرند را زبان درس چگونه بايستي
صحبت براي مهم عوامل از يكي بماند؟ باقي ذهن در نيز هميشه و شده
هم و است لغات معناي دانستن زبان ، يك كردن ترجمه يا و نوشتن كردن ،
فراگيري در مهم اصل ديگر ، عبارت به.آنها كاربرد مورد و محل دانستن
هنگام تا دهد افزايش را خود لغت دامنه دانشآموز كه است اين زبان هر
معناي امافراگيرد و كند درك را آن بتواند زبان ، متن با شدن روبرو
ميماند؟ ذهن در چگونه لغت
زبان كهآموختن شود يادآوري است لازم سوال ، اين به پاسخ از قبل
.گيرد صورت ترجمه مجراي از نبايستي زبان ، آن با مكالمه نيز و بيگانه
اگر.ميخواند انگليسي زبان به را اخبار تلويزيون گوينده كنيم فرض
اينكه از قبل ترجمهباشد ، بر ما كار بناي خبر ، يك مفهوم فهم براي
او كنيم ، ترجمه است ، خوانده گوينده راكه اوليه جملات و لغات بتوانيم
.ماندهايم اول سطر در هنوز ما ولي است ، رسيده پايانخبر به
مفهوم با لغتهمراه ابتدا در بايستي مشكلي ، چنين از جلوگيري براي
ذهن در آن مفهوم لغت ، يك هنگامشنيدن كه بطوري شود ، ذهن وارد آن
ما همه كه تصوري.بگرديم آن معناي دنبال ذهن در اينكه نه شود ، تداعي
ما لغت ، اين شنيدن از پس بلافاصله يعنياست چنين داريم ، book لغت از
خود به كردن فكر فرصت لحظه يك حتي اينكه بدون.ميشويم كتاب متوجه
.شود آموخته صورت اين به بايستي زبان ، لغات تمام لذا و بدهيم
ذهن در لغت كهمفهوم است آن ذهن ، در لغت ماندن براي راه بهترين
معلم ميكند ، شركت زبان درس كلاس دانشآموزيدر كنيم فرض.شود ملكه
را مطلبي دانشآموز اما.هم دانشآموز و ميكند تلفظ جديدرا كلمات
بدون و مبهم صورت به لغترا ابتدا در دارد سعي بلكه نميكند ، يادداشت
به لغت مدتي ، براي ميكند سعي او.كند ذهنحك در آن معناي دانستن
كه نگهداريشود ذهن در اندازه آن تا و بماند ذهن در صورتمبهم
.باشد آن معناي دنبال خودبخود دانشآموز
دارد ادامه