پنجم ، شماره 1412 نوامبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 19 چهارشنبه 28
|
|
رهنمودهاي آيينه در دانشجو و دانشگاه
رهبري معظم مقام
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(آثار نشر ويژه مديريت) رهبري معظم مقام دفتر:تنظيم و تهيه
(16)
جوامع ، تمام در دانشجويي نسل:اجتماعي پيشروي و پيشتاز نقش حفظ (2
-مردمي 57 قيام.دارد و داشته قرار اجتماعي فكري ، جنبشهاي طلايهي در
دانشجويي جنبشهاي در انفعال گونهيي فوايد ، و بهرهها تمامي با 56 ،
محيط با همگني و همگوني پيشتازي ، نقش استمرار بهجاي و آورد پديد
دركمتقابل در گرچه تاثير ، اين.بخشيد تقويت آنان در را اجتماعي
دو اين تاريخي فاصلههاي و افتاد موثر دانشجويي نسل و مردم تودههاي
پيشتازي نقش شدن كمرنگ بهبهاي كموبيش اما ساخت ، اندك را نسل
.انجاميد جامعه فكري هدايت در دانشجويي
:فرمودهاند نكته بدين اشارتي در انقلاب ، معظم رهبري
پيشگامي و پيشتازي نقش حداقل نتوانستند دانشجويان كه بود جاهايي
عظمت و انقلاب فراگيري كه بوده اين هم علت.باشند داشته را خودشان
را جامعه فضاي هماهنگي و يكسان صورت به كه بوده قدري به حادثه اين
پيشتاز بتوانند دانشجويان مثل قشري اينكه براي ميداني ديگر كرده ، پر
جوان قشرباشد پيشتاز بايد دانشجو امانگذاشتهاست باقي باشند ،
.باشد پيشگام بايد پرانگيزه معرفت با آگاه
و دانشجويان كه دارد آن به بستگي اجتماعي ، پيشروي جايگاه حفظ
خود جايگاه و نقش در كاوشمجدد و نظر تجديد به دانشجويي ، حركتهاي
حفظ براي مدلسازي به جديد ، موقعيت از همهجانبه درك با و بپردازند
:يابند دست نسلدانشجو پيشتازي
را هدايتگر و پيشتازانه حركات همچنان بخواهد دانشجو قشر امروز اگر
دانشجويي وضع كهبه دارد اين به احتياج كند ، حفظ انقلاب آيندهي براي
از درست درك با.بينديشد نيز خود ملي و اجتماعي موضع به و برسد خودش
نقش حفظ كه يافت درخواهند جنبشهايدانشجويي و دانشجويان موقعيت ،
شعار ، قالب در تنها ;نميشود خلاصه كليشه يك در تنها اجتماعي ، پيشروي
.رسيد نميتوان جامعه پيشتازي به فرياد ، و وداد اعتصاب
حوزههاي توانمندي از واقعبينانه تلقي و جامعه حركت مسير از روشن درك
متمايز و ممتاز موقعيت به را دانشجويي نسل ميتواند تاثيرگذاري ،
للمتقين جايگاهواجعلنا در را ايشان و سازد نزديك جامعه پيشروي
دانشجو پيشتازي و پيشروي نقش كه ميكنند خيال بعضيها:دهد قرار اماما
و كند گره را مشتهايش كه ميشود خلاصه اين در نقشش درخشندگي و
غلطترين اين ، .بدهد شعار كشور رهبري دستگاه و حاكمه عليههيات
.فكرهاست
و اجتماعي سياسي ، شرايط ;بسنجد را سيستم مشروعيت ميبايست دانشجو
;كند مطالعه را جامعه تغييرات و رشد مسير ;بنگرد را جهاني و اقليمي
ديگر مشابه نكتهي دهها و زند حدس را ممكن استفادههاي سو و استفادهها
نفوذ و حضور قالبهاي تيزبيني ، و درايت با و دهد قرار ملاحظه مورد را
:برگزيند را آن بهترين و كند بررسي را اجتماعي
كه است وقتي روز آن !است موقع چه روز آن ;داد شعار بايستي روزي يك
كه باشد نحوي به حكومت يك رژيم و نظام در خيانت و انحطاط و فساد وضع
جوان بايستي اينجا طبعا.بايستند آن مقابل در كند ايجاب وظيفه
ملي وظيفهي كه وقتي آن اما.دانشجو همجوان آن ;باشد ديگران از جلوتر
از مردم همهي كه ميكند ايجاب انسان به فكر تكليف و ديني و انقلابي و
نقش آنجا كنند ، حمايت جهانيش دشمنان مقابل در رژيم يك از نظامو يك
بودن پيشرو بايدنقش هميشه دانشجو....است ديگري نقش دانشجو ، پيشروي
اين كيفيت منتها ;باشد داشته را جامعه در پيشقراولي و بودن پيشتاز و
.ميكند تفاوت احوالجامعه ، و اوضاع تفاوت به نقش ،
سيزدهم قسمت
دانشگاه انساني عناصر
دانشجو -3
دانشجويي اسلامي تشكلهاي 4ـ
بشمار دانشجويي فعاليتهاي شاخهي اصليترين دانشجويان ، اسلامي تشكلهاي
مضاعف نقش آن ، پيروزي از پس و نهضت اوجگيري با همزمان بويژه ;ميآيد
.است داشته دوش بر را دانشجويي علني فعاليتهاي اصلي بار و يافته
به و كردهاند ياد اساسي نقش اين از بارها و بارها رهبري ، معظم مقام
بر مختلف ، زاويههاي و منظرها از و پرداختهاند آن حرمت تبيين و تحليل
ميتوان جمله از ;داشتهاند تاكيد اسلامي تشكلهاي فعاليت استمرار ضرورت
:كرد اشاره زير نكات به
رهبري كه شد اشاره پيشين سخنان در:دانشجو نسل هدايتگري نقش تبلور(1
ورزيدهاند تاكيد دانشجو نسل هدايتگري جايگاه بر موكدا انقلاب ، معظم
انفرادي حركتهاي بيترديد ، .طلبيدهاند دانشجويان از را آن و
داشته اجتماعي هدايت در را نقشچشمگيري چندان نميتواند دانشجويي ،
ميتوانند خود ارتباطي كوچك محيطهاي در دانشجويان ، آحاد.باشد
گستردهتر و افزونتر را تاثير دامنهي كه وقتي اما;كنند تاثيرگذاري
.نميماند باقي دانشجويي اسلامي تشكلهاي جز چارهيي بطلبند ،
فردي ارادههاي و انديشهها بود خواهند قادر كه هستند اينگونهتشكلها
نسل نقشهدايتگري و بخشند تمركز دانشجويي مجموعهي يك درون در را
:سازند بارزتر و موثرتر را دانشجو
عهده به هم را هدايت وظيفهي شما انقلابي ، و سياسي حركت زمينهي در
كه آنچه اما...داريد بيشتري امكان شما اينكه خاطر به ;...داريد
كار اين و فداكاري اين مظهر و هدايتآميز حركت اين مظهر ميتواند
.هستند اسلامي باشد ، انجمنهاي كار اضافهي اين و فوقالعاده
از دانشگاه ، اسلاميت روح تعميق و حفظ:دانشگاه اسلامي روح تضمين (2
بدنهي دوش بر اينمسئوليت ، اصلي بار و است دينباوران جدي خواستههاي
ديگر همانند رسالت ، اين اما ;بود خواهد -دانشجويان يعني -دانشگاه
متناسب اجتماعي نهادهاي تقويت يا و طريقتاسيس از جز اجتماعي ، وظايف
كه دانشجويي اسلامي تشكلهاي نقش ميان ، اين در و آمد نخواهد پديد
.است جايگزين قابل غير و اساسي نقشي هستند ، يادشده بدنهي برخاستهاز
:داشتهاند اظهار سخني در انقلاب ، معظم رهبري
انجمنهاي نقش من.دارم راسخ و عميق ايمان اسلامي ، انجمنهاي به من
حفظ يعني ;است همين اسلامي انجمنهاي نقش.ميدانم زياد خيلي را اسلامي
.دانشگاه در انقلابي و اسلامي فضاي
:فرمودهاند ابراز ديگر سخني در همچنين
انجمنهاي.هستم مذعن و معتقد بسيار هم اسلامي انجمنهاي نقش به من
دانشگاهها رابه اسلام ميتوانند كه هستند قسمتهايي اساسيترين اسلامي ،
دانشكده اين در اسلامي انجمن عنوان به كه جواني نفر چند اين.بياورند
از و استاد از نقششان گاهي هستند ، حتي كار مشغول دانشگاه اين در يا
قدر بايد را اين ;است نافذتر و قويتر و موثرتر مسئولان ، از و مدير
.بدانيم
به كمتوجهي واسطهي به مواردي در متاسفانه كه شد يادآور بايستي البته
جذبهاي و طرد و سياستبازي با شدن درگير و اساسي نقش اين
روح تعميق از انقلاب ، از پس دانشجويي اسلامي تشكلهاي قدرتمدارانه ،
در.نيافتهاند آن رادر لازم نقش يا و مانده باز دانشگاه در اسلامي
مقوله اين از سياست ، و ودانشگاه دين و بهدانشگاه مربوط سرفصلهاي
حرمت و اهميت كه ميشويم يادآور اجمال امابه ;گفت خواهيم سخن بيشتر
محيط در را ديني فرهنگ كه هست و بود بدان دانشجويي اسلامي تشكلهاي
ايمان بساطت ، سطحيگرايي ، از را دانشجويان و بخشند عمق و دانشگاهروح
اما;خوانند فرا ايمان و شور و ديني تفكر عمق به ،...و تقليدي
گروههاي و احزاب به اسلامي تشكلهاي ارتباط كه گفت بايد سوگمندانه
اين از بيروندانشگاه ، و داخل در قدرت مراكز نيز و دانشگاه بيرون
كشاند فروكشيدنها و بالابردنها درگيرودار را آن و كاست اساسي اهتمام
.كامهاخشكاند در را انتظار و توقع آن و