پنجم ، شماره 1412 نوامبر 1997 ، سال آبان 1376 ، 19 چهارشنبه 28
|
|
است رانندگي ضرورت ;ايمني كمربند
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
شوراي مجلس در ايمني ازكمربند اجباري استفاده لايحه تصويب بهانه به
اسلامي
لازم استانداردهاي ايمني ، بهكارگيري كمربند رواج براي گام نخستين
است كنندگان مصرف به انتخاب حق واگذاري و
:اشاره
رانندگان سلامتي حفظ در آنپيداست نام از كه همچنان ايمني ، كمربند
پيش ، سال چند.مهميدارد نقش رانندگي حوادث وقوع هنگام خودروهابه
ماموران كمربندايمني ، از استفاده پيرامون تبليغاتگستردهاي پي در
ديرينگذشت اما گرفتند ، كار به زمينه اين در را جدي مراقبتهاي نيز
با اكنون.شد سپرده فراموشي بوته به ايمني وسيله اين از استفاده كه
زمينه اسلامي ، شوراي مجلس در ايمني كمربند از استفاده لايحه تصويب
پايان براي اما.است شده فراهم وسيله اين از كردناستفاده اجباري براي
ويا كمربند واردات بودن انحصاري بر شايعاتمبني پارهاي به بخشيدن
لازم استانداردهاي نخست است ، آنبهتر عرضه و رقابتي توليد از جلوگيري
غير كمربندهاي فروش عرضهو از و شود اعلام ايمني وسيله اين درمورد
نوع حقانتخاب كامل ، آگاهي با مردم تا.آيد عمل جلوگيريبه استاندارد
.باشند راداشته شده استاندارد كمربند
در گذشته ماه اواخر در كمربندايمني از اجباري استفاده لايحه كليات
ايمني كمربند لايحه ، بستن اين براساس.رسيد تصويب به اسلامي شوراي مجلس
در حركت درحال خودروهاي انواع اول رديف وسرنشينان رانندگان براي
شهري درون بزرگراههاي و وكمربنديها شهري بين جادههاي مسير
پيش كه ميگيرد صورت درشرايطي مذكور لايحه كليات تصويب.اجباريميشود
و تاكيد مهم بهاين رانندگي و راهنمايي آئيننامه از درموادي اينها از
نامهراهنمايي آئين ماده 59 به تبصره دو براساسالحاق.دارد تصريح
خودروهاي انواع شامل نقليه تماميوسايل مصوب 1347 ورانندگي
و اتوبوس ،(تريلي كاميون ، كاميونت ، وانت ، ) باركش نقليه سواري ، وسايل
استاندارد كمربندايمني به بايد دولتي و عمومي شخصي ، ازپلاك مينيبوس
.باشند مجهز
.است ضرورت يك رانندگي بههنگام ايمني كمربند از استفاده راستي به
از ناشي مالي جانيو خسارات مورد در آماري يافتههاي به نگاهي با
استفادهاز تقدير هر به كه ميسازد برملا نكتهرا اين رانندگي حوادث
به بايد آن از بهرهمندي و حياتياست نياز و ضرورت يك ايمني كمربند
.رانندگيباشد در طبيعي هنجار و عادي يكرفتار عنوان
ورود نيز و آزادراهها و بزرگراهها احداث كارشناسان ، باور به
به آنان مشخصههاي اصليترين زياد ، شتاب و سرعت كه جديد نسل خودروهاي
صورت به را شهرها در خودروها آمد و رفت عمومي وضعيت ميآيد ، شمار
خطر به از پيشگيري منظور به و اينرو از.است داده تغيير بنيادين
جادهها در رانندگي هنگام به خودروها سرنشينان و رانندگان جان افتادن
الزامي هنگامرانندگي به ايمني كمربندهاي از شهرياستفاده معابر و
.است
از استفاده بر مبني ومقررات قوانين صريح و شفاف تاكيدات رغم به
اصل اين به بيشترافراد متاسفانه خودروها ، سرنشينان ايمنيتوسط كمربند
منجربه رانندگي حوادث ضريب رو اين از هستندو بيتوجه ايمني مهم
ايمني كمربند مزاياي به كمتوجهي و است افزايش به رو جاني خسارات
.است اخيرشده سالهاي در ايراني هزاران مرگ تاكنونموجب
حوادث بروز رابطه رادرباره جالبي نسبت آماري ، بازبان كارشناسان
ايمني ازكمربند استفاده عدم يا و استفاده با مرگ منجربه رانندگي
كسانيكه تصادف مورد هر 100 از كه نشانميدهد آمارهاميكنند بيان
دست از را خود جان درصد نكردهاند ، 65 استفاده ايمني كمربند از
استفاده كمربندايمني از كه كساني تصادف تعداد همين از و دادهاند
كهكمربند ميآيد دست به نتيجه اين صدمهديدهاندو درصد كردهاند ، 36
افزايش درصد رانندگي 50 حوادث رادر اتومبيل سرنشينان سلامت ايمني
هر ميدهد نشان اروپايي كشورهاي در آماري بررسي همچنين.ميدهد
به منجر تصادف يك رانندگي كيلومتر ميليون تا 3/1 در 2/1 رانندهاي
ضريببه 4/2 اين ايمني كمربند از استفاده صورت در كه داشت خواهد فوت
بدست نتيجه اين باز و يافت افزايشخواهد كيلومتر ميليون تا 6/2
هنگام در ضايعات درصداز ايمني 50 كمربند از استفاده كه آمدهاست
.خواهدكاست را تصادف
كمربند از استفاده كه نشانميدهد تحقيقات:ميگويد كارشناس يك
در و درصد از 50 بزرگسالانبيش در را سر ناحيه به وارده ايمني ، صدمات
.ميدهد درصدكاهش تا 25 كودكان
بازوها ، گردن ، و سر بدنمانند مختلف قسمتهاي رانندگي تصادفات در
معرض در درصدهايمتفاوتي با كدام هر ران و شكم پا ، ساق سينه ، قفسه
و مرگ يا جراحت موجب تصادف شدت به بستگي كه ميگيرند قرار ديدگي آسيب
.ميشود سرنشينان مير
ديدگي آسيب درباره درتحقيقاتي سوئد ولووي سازي اتومبيل كارخانه
نتيجه اين به كمربندايمني از استفاده عدم مواقع در اندامهايبدن
در را آسيبها بيشترين شكم آن از پس و پا ساق سرو كه است يافته دست
.ميبيند تصادف مواقع
ظاهرا.نميكنند استفاده ايمني كمربند از خودروها سرنشينان بيشتر
ميشود ديده اغلب ونميكنند احساس كار اين انجام براي ضرورتي آنان
دريافتعوارض ايستگاههاي به شدن نزديك رانندگانبا از بسياري كه
و ميبندند را خود كمربند جريمهاحتمالي ، از ترس بخاطر و بزرگراهها
!دارد جنبهعاريتي و نيست واقعي نيز كمربند بستن گاهياين
و بزرگراهها در رانندگيبويژه هنگام به چرا كه را سئوال اين
و شهروندان از شماري با نميكنيد استفاده ايمني كمربند از آزادراهها
.گذاشتيم ميان در خودروها صاحبان
.ندارد فايدهاي ايمني ازكمربند استفاده:ميگويد اكبري هوشنگ.
ترافيك پر شهر ، عادي خيابانهاي همچون بزرگراهها و وقتياتوبانها
ايمني بستنكمربند ندارند ، را بالا سرعت با حركت مجال خودروها و هستند
دارد؟ فايدهاي و معنا چه
توسط را ماشين ايمني كهكمربند پيكان خودرو راننده كاظمي كيانوش.
خودروهاي رانندگان بايد را ايمني كمربند:ميگويد گرهزده طنابي
وبزرگراهها اتوبانها در زياد بسيار سرعت با كنندكه استفاده جديد مدل
سرعت با حداكثر كه ما نه حركتميكنند ، فرعي خيابانهاي حتي و
.ميكنيم حركت 60كيلومتر
و خود سلامتي حفظ رانندگانبراي گرچه:ميگويد قمي احمد سيد.
فرهنگ رواج تا ولي كنند استفاده ايمني كمربند از بايد همراهانشان
و مراقبت انجام با بايد خودروها ، در كمربند از استفاده
به ملزم كه بيفتد جا رانندگان براي واقعيت اين مستمر ، بازرسيهاي
.ميباشند ايمني كمربند از استفاده
از استفاده مزيت و فوائد نميخواهممنكر من:ميگويد معنوي اباصلت.
اگر كه است اين تاكيددارم برآن كه نكتهاي اما شوم ، كمربندايمني
شود ، همهگير موضوعي ايمني ، كمربند از تااستفاده دارد بنا دولت
خودروهاي رانندگان ترغيب.آغازكند دولتي خودروهاي از بايد ابتدا
نيز رانندگان كهساير ميشود باعث ايمني كمربند از بهاستفاده دولتي
.كارشوند اين به تشويق
كمربند از استفاده خوشبختانه رانندگي ، و راهنمايي ماموران گفته به
.است رشد به رو بزرگراهها و آزادراهها در رانندگي بههنگام ايمني
ايمني كمربند تاريخچه
اما ميگذرد خودروها در كمربندايمني كارگيري به از قرن يك از بيش
وسيله اين استفادهاز ايران جمله از كشورها از دربسياري هنوز
و تلفات ساله همه بيتوجهي اين براثر و نگرفتهاند جدي را ايمني
.ميشود وارد خودروها سرنشينان و رانندگان به زيادي خسارات
كه نقليهاي وسايل در نخستينكمربندها سال 1885 در بار اولين براي
از استفاده با سال1922 در.رفت كار به ميشد ، كشيده نيروياسب با
پس اين از.يافت بيشتري اهميت وسيله اين هوايي سفر در ايمني كمربند
.دادند تغييراتي آن شكل و نوع در كمربند ساخت با متعددي كارخانههاي
ايمني كمربند نصب به خودرواقدام سازنده كارخانههاي سال 1963 از
كمربند مورد در قوانيني تدوين با سال 1970 در استراليا.كردند
از استفاده جهان كشور نوزده سال 1979 ، در و برداشت موثري گام ايمني
.كردند اجباري را ايمني كمربند
كمربند استفادهاز ضرورت كه هربار ميگويند موسميبعضيها تبليغات
زياد احتمال به كه ميگيرد قوت شايعهنيز اين ميآيد ميان به ايمني
آن مصرف زمينه حالا و شدهاست وارد خارج از ايمني كمربند تعدادزيادي
تلقي موسمي مردممعمولا را تبليغات قبيل اين دليل بههمين ميشود مهيا
مجلس بهمصوبه توجه با اينبار اما.نميگيرند راجدي آن زياد و ميكنند
از دربسياري امروز كه ايمني كمربند از استاستفاده قرار اسلامي ، شوراي
ما دركشور ميآيد ، حساب به رانندگي ازضرورتهاي و يافته رواج كشورها
به رانندگان سلامتي و جان حفظ بهتريبراي امكانات تا شود رايج نيز
.گردد فراهم رانندگي حوادث هنگاموقوع
جان حفظ براي
ايران اسلامي جمهوري قانوني مركزپزشكي در آسيبشناسي تحقيقات براساس
رانندگي حوادث ناشياز تلفات ميزان بيشترين گذشته دهه خلالسه در
اغلب و است بوده خودروها جلويي سرنشين و راننده متوجه نخست وهله در
آنهابه سر برخورد علت به حادثه وقوع نخست لحظههاي همان در رانندگان
ناشي نيز تلفات از بخشي.شدهاند ضربهمغزي خودرو جلوي شيشه يا فرمان
مورد هردو در كه است خودروبوده از بيرون به رانندگان پرتابشدن از
دست از را زندگيخود حداقل بودند ، مجهز ايمني كمربند رانندگانبه اگر
.نميدادند
بيشترين كه عصري در جانانسانها حفظ ضرورت و فوق دلايل به بنا
كمربند استفاده ميشود ، انجام خودروها با هنوز جابجاييمسافران
براياستفاده لازم ضوابط است ، لازم و ميشود حياتيمحسوب ضرورت يك ايمني
.شود گرفته كار به ايمني اينوسيله از خودروها رانندگان همگاني
توليد خط در
جهان ، كشورهاي بيشتر امروزهدر ميگويند ، خودرو ايمني كارشناسان
ضروري يكوسيله عنوان - به نيز را ايمني خودروهاكمربند سازندگان
به توليد خط در خودروها تمامي يعني ميكنند ، نصب خودروها در ايمني
خودروسازي كارخانههاي در است لازم و ميشوند مجهز نيز ايمني كمربند
.آيد عمل به لازم پيشبينيهاي زمينه ، اين در نيز ما كشور