پنجم ، شماره 1416 نوامبر 1997 ، سال آذر 1376 ، 24 دوشنبه 3
|
|
نتيجه خود تلاشهاي از دانشآموزان چرا
نميگيرند؟
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(پاياني بخش)
چه windowلغت معناي:ميپرسد خود از دانشآموز زماني ، چنين در
آنرا معناي اما دارم ، ذهن در را لغت اين ديروز از باشد؟ ميتواند
ولي.باشد...يا و...يا...آن معناي كه حدسميزنم ولي نميدانم ،
است ، رفته بكار آن در window كلمه كه جملهاي با فرضي معاني نه ، اين
لغت معناي دنبال مراحل ، اين طي پساز اگر دانشآموز ، اين.نميخواند
ذهنشباقي در هميشه براي آن مفهوم و لغت برود ذهندارد ، در كه مبهمي
براي ميآموزد كه جديد لغتهاي همه معناي ترتيب همين به و ماند ، خواهد
.ماند باقيخواهد او ذهن در هميشه
معناي سراغ به جديد لغت با برخورد اولين در دانشآموز اين اگر مسلما
نيز سرعت همان به ميفهميد ، آنرا معناي كه سرعتي همان به ميرفت ، آن
او ذهن هميشهدر براي لغت پيشنهادي روش اين با اما.ويميرفت ذهن از
.نميشود مشكل دچار سخني ياشنيدن و متني با برخورد هنگام و است ، باقي
اغلب در و منحصرنميشود ، زبان درس به تنها دانشآموزان مشكل اما
فرض.ميآيد بوجود دانشآموزان مشكلاتيبراي چنين نيز خواندني درسهاي
جزوه آن در كه است كرده تهيه جزوهاي تاريخ درس براي دانشآموزي كنيم
آن به نيز صحيح پاسخهاي و طرحشده درسي كتاب از سوال زيادي تعداد
صدرتا از صدبار را جزوه اين دانشآموز اين اگر.است شده داده سوالات
مطلوب نتيجه به اوبتواند كه باشيم داشته توقع نبايستي ما بخواند ذيل
چرا؟.برسد
بصورت درس ابتداموضوع در كه است اين مهم خواندني درسهاي مورد در
فرض.شود ذهن وارد ريزتر موارد بهترتيب و گيرد جاي ذهن در كلي
.كنيم مطالعه را قاجار ناصرالدينشاه سلطنت دوران ميخواهيم كنيم
دقيق تاريخ و ميكنيم ، مجسم ذهن در را ساله پنجاه زمان مدت يك ابتدا
به زماني مدت ، اين (قمري هجري 13141364) ميسپاريم ذهن به را آن
حفظ را آن راحتيميتواند به دانشآموز و ميشود ، ذهن وارد كلي صورت
ناصرالدين سلطنت ايام سوانح جزويتر مرحلهموارد به مرحله سپس و كند ،
.ماند باقيخواهد ذهن در هميشه براي مطالب و ميكند ذهن راوارد شاه
و نهاده كناري در و بسته را درسي كتاب دانشآموز كه كنيم فرض حال
و است كرده تهيه را درس آن به مربوط جوابهاي و سوال حاوي كتابي
بيربط سوالهاي اين اما.ميكند مطالعه آنها پاسخ با همراه را سوالات
چنين نهايت در و ميدهد آزار را ذهن (است درست آنها همه پاسخ گرچه)
بدست مطلوبي نمره آن از نه و ميبرد ، لذتي درس از نه دانشآموزي
كه حالي در.است زودگذر و آني باشد ، داشته نتيجهاي هم اگر و ميآورد
.ميدهد ماندنيتر و بهتر نتيجه ذهن به منطقي صورت به مسائل كردن وارد
دانشآموزان مقدار ، چه مطالعه ، درست روش داشتن كه نكته اين درك براي
به كنيم فرض.ميزنيم ديگري مثال ميكند ، كمك درس فراگيري در را
-11) شمارههاي زمانيمشخص فرصت يك در كه است ، شده گفته دانشآموزاني
.كنند حفظ را (5-13-3-2-22-33-609-1-21-12-7-6-42-27
نامنظم ، شمارهها ترتيب همين با كه ميكنند سعي ازدانشآموزان ، بسياري
كار به آموزش امر در را روشهايصحيح كه دانشآموزي اما.كنند حفظ را
رابراساس اعداد ابتدا ، در او بلكه.نميكند عمل اينترتيب به ميبندد ،
حافظه به را آنها سپس و رديفميكند بزرگ به كوچك از منطقي ترتيب
راحفظ لغات تواند مي بهتر و راحتتر دانشآموز مسلمااينميسپارد
قاعده با مطالب و وموارد دارد ، قاعدهاي و نظم آدمي ، ذهن كه چرا.كند
.ميكند حفظ نامنسجم ، و مواردپراكنده از بهتر را منظم و
آموزش امر كار كهگره ميشود معلوم خوبي به مطالب و مثالها اين با
خواهد ارتقاء كشور در تحصيلات كيفيت تنها ، زماني.كجاست ما كشور در
با آنهارا دانشآموزان به درسي مطالب آموختن از قبل يافتكه
وقت ، هميشه براي صورت اين غير در.كنيم آشنا خواندن درس درست روشهاي
و آموزش مسئولين و دانشآموزان و معلمان ابتكارات و خلاقيتها سرمايه ،
گشودن سوي به فراوان شتاب با جهان ، اكنون بويژه شد ، خواهد تلف پرورش
تمدن قافله از غفلتكنيم ، لحظهاي اگر و ميتازد دانش جديد مرزهاي
.ماند خواهيم عقب
دبيرستان دبير -بايگي اكبري علي علياكبر