پنجم ، شماره 1417 نوامبر 1997 ، سال آذر 1376 ، 25 سهشنبه 4
|
|
اسلامي تمدن و فرهنگ آينده
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
داماد محقق مصطفي دكتر با گفتگو در اسلامي تمدن امتيازات و مفهوم
(آخر بخش)
و فرهنگ امتيازات به داماد محقق استاد پيشين ، شمارههاي در:اشاره
تاريخ روند در را آن و مسيحيپرداخته فرهنگ بر اسلامي تمدن
در كه فاصلهاي و ديركرد از گرامي خوانندگان پوزشاز با.پژوهيدهاند
شنود ، و گفت بخشاين واپسين به را شما توجه آمد ، پيش گفتگو چاپدنباله
.مينماييم جلب
معارف سرويس
با و مسيح عيسي حضرت تعاليم با رابطه قطع غرب ، فرهنگي جدايي علت
از روز هر فرهنگ اين.است گفته پيش علل به مسيحي ، خلقيات و فرهنگ
در مسيحيت و كليسا آنكه تا ميشد ، جدا بيشتر زندگي معنويات
به چنگ فرهنگاروپايي و ماند جدا واقعي زندگي از و گرفت پناه واتيكان
.دانست بود معنوي و اخلاقي آنچه هر از بينياز را خود و زد زندگي دامن
ثروتبه و مال تحصيل به آن نهايت كه گرفت پيش در پيرايشرا راه كوره
ممنوعه شهوات آلودهبه ولو حال زمان از بردن لذت و ممكن طريق هر
.ميشد منتهي
هرگونه تحصيلثروت ، شوق به خود مسير در راهه تند اين از عبور
از پرهيز نوع ، هم به شفقت ، ياري رحم ، مثل ، زندگي از را معنايي
.ساخت ويران و معدوم احوال همه در رعايتاخلاقيات و جنگ و خونريزي
دستگاههاي كارگيري به باعث سرمايه حاكميت و بيشتر ثروت آوردن دست به
و شده بيكاري افزايش و صنعت ارديناتورهادر و رباتها و خودكار
را برادري و برابري آزادي ، يعني فرانسه كبير انقلاب شعارهاي
سلب وادبيات نقاشي و هنر از را زيبايي و اصالت حتي و بيمحتويساخته
:ميكند بيان چنين را اينفرهنگ پيامد گارودي روژه.است كرده
زن و مرد آدمياز ميلياردها بر قرن پايان اين در مبهمي دلواپسي
و امنيت عدم بينوايي ، بيكاريبسيار ، از كه اضطرابي ميكند ، سنگيني
شده ناشي احساس اين از اينها ، همه از بيشتر و آمدهاست پديد خشونت
مفهومي و معني هيچ ما مشترك تاريخ هم و ما شخصي زندگي هم كه
...ندارد
بازار شدن بت...:ميرود كجا به و بود خواهد چه فرهنگ اين سرانجام
سوي به را ما جوامع است آن بيانسياسي كه پول مطلق فرمانروايي و
سيركي بازيهاي و روم انحطاط دوران همانند..ميكشاند مرگ و انحطاط
ميكنيم ، زندگي تاريخ گنديدگي و تباهي دوران در ديگر بار يك ما آن ،
قدرت يك نظامي خردكننده چيرگي و تكنيك تسلط آن ، مشخصه وجه كه دوراني
معنايي آن در كه را انساني رسالت هيچگونه كه است امپراطوري و جهاني
.ندارد برعهده باشد نهفته تاريخ و زندگي براي
رسوخ با و نامگرفته غربي فرهنگ امروز كه آنچه مفهوم است اين
مشغول غافل جوامع بعض تخريبمعنويت به بنيانكن سيلي چون بيامان
.است
عالم ، كنوني بهوضعيت توجه با و قبلي مباحث به عنايت با:همشهري
ميبينيد؟ راچگونه اسلامي تمدن و فرهنگ آينده
بلكه نيست ، يكپيشگويي ارائه درخواست حاضر ، سوال از منظور چه اگر
فرا آينده در كه امكاناتي به نسبت را شما ديدگاه تا است آن بر تمايل
.شويم جويا دارد ، قرار اسلامي تمدن و فرهنگ روي
اين هجوم بپرسيدبا ميخواهيد اكنون حقيقت در:داماد محقق دكتر
مختصر و كوتاه هرچند مقدمهاي اول كرد؟ بايد چه پوچ و بيمعني فرهنگ
تعاليم داديم ، قرار خود مباحث اساس راتاكنون آنچه.ميكنم بيان
فرهنگ وتوسعه بسط و اسلامي ، تمدن زيربناي عنوان به اسلام عاليهمذهب
با صرفا موضوعات اين.بودهاست اسلامي فرهنگ نام با آن به وابسته
.بود مرتبط زندگياخلاقي آداب و معنويات
پرهيز آن از تاكنون هرچند ميكشد ، ميان به را ديگري موضوع سوال طرح
.باشيم داشته آن به اشارهاي دراينجا بايد الزاما ولي كردهايم
بشري جامعه در كه ميكند وادار را ما عالم كنوني وضعيت در زندگي شيوه
روابط متفاوت فرهنگهاي با هرچند مللديگر با و دهيم حيات ادامه امروز
.باشيم داشته محض فرهنگي اقتصاديو سياسي
عوارض از موجي خواهناخواه كنيم برقرار كه را روابط اين از هركدام
مراوده كه لحظه آن در يعني دارد ، بههمراه را گفته پيش فرهنگي
مبادرت كارخانه يك راهاندازي و كردن وارد به يا داريم ، تجاري
دنبال به ميكنيم وارد را رايج محض دانش و علم بالاخره يا و مينماييم
قلمرو وارد هم را مضر احيانا يا و غيرمفيد فرهنگي هجوم يك آنها
چگونه؟ !كردهايم خود اسلامي
از زيرا بدانيم تلويزيون و راديو از بينياز را خود نميتوانيم ما
به شروع و آنها ساختن يا كردن باوارد است ، امروز زندگي ضروري لوازم
زمينرا جو روزگار اين در كه هم را نامرئي امواج بدوناراده استفاده
كه است پيامهايي بعضاحامل امواج اين.كردهايم وارد است ، پوشانيده
از بست ، بايد را راه كدام كرد؟ بايد ميكند ، چه تبليغ را باري و بيبند
و متعاليمذهبي فرهنگ تا كنيم صرفنظر صنعتي و علمي فعليمدنيت مظاهر
اين تخريب ناظر و بنشينيم آسوده يا باشيم كرده حفظ را خود قومي
باشيم؟ فرهنگ
و كرد صنعتياستفاده و علمي امكانات و وسائل از ميشود هم من عقيده به
فرهنگ هجوم از و كرد حراست و حفظ اسلاميرا تمدن و اسلامي فرهنگ هم
.كرد جلوگيري ثروتاندوزي بر مبتني و پوچي با وتوام بهشهوت آلوده
مستلزم سلاح هر مقابل در دفاع تعلم ، و تعليم قابل و است متفكر انسان
بايد هستيم مدافع و دهنده تعليم كه حالما است مناسب سلاح كارگيري به
ميتواندباشد؟ چيز چه ما قاطع سلاح و كرده استفاده طريقتعليماتي چه از
پيامبر سيرت آسماني ، بركتاب مبتني راستين اسلام سلاح كه عقيدهمندم من
.دارد تكافو اسلامي دولتفرهنگ تعليم و (ص)اكرم
پانزده طي اسلامي غني و واقعي فرهنگ شوم ، يادآور را مطلبي ناگزيرم
آغشته اكنون كينهتوز دشمنان و نادان دوستان وسيله خود طولاني عمر قرن
بزرگان و دانشمندان وسيله نخست بايد.است شده بهزنگار آلوده و
را است ميخواسته ونخست واقعي اسلام آنچه و سترد را زنگار اين مذهبي
آغاز را غربي منحط فرهنگ با رويارويي مقابلهو وقت آن.ساخت آشكار
.الله انشاء.ميدانم ممكن راهي را اينراه كردمن
.سپاسگزاريم صميمانه گفتگو اين در شما حضور از:همشهري