پنجم ، شماره 1418 نوامبر 1997 ، سال آذر 1376 ، 26 چهارشنبه 5
|
|
دهيم؟ آموزش كودكانمان به را نظم چگونه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
كودكانتان به ميدهيد انجام شما كه آنچه باشيد داشته بخاطر
آنها كنيد حمله بدني يا كلامي بصورت آنها به اگر كنند چه كه ميآموزد
داد خواهند انجام را كار همان نيز
فعاليت يك به يكفعاليت از سريعا تا است مشكل كوچك كودكان براي
كه كنيد گوشزد و دهيد اطلاع آنها به دقيقهجلوتر چندبپردازند ديگر
تا ميكند كمك آنها به اين و دهند انجام بايد بعد دقيقه چند كاري چه
شوند آماده بعدي فعاليت براي
:اشاره
و خلاقيت و بردباري ، ابتكار و صبر به.نيست آسان بودن مادر و پدر
است غريزي مادري و پدر ازمهارتهاي بعضي.دارد نياز بيپايان عشق
.است اكتسابي آنها از بسياري اما
و است غريزي كنجكاويآنها.گفت ميتوان را همين نيز كودكان مورد در
مسئول آنها والدين بعنوان ما.آموختهشود بايد نظم اما طبيعي امري
تمرين و زمان نيازمند آموزش اين و هستيم بهكودكانمان نظم آموختن
را خود رفتار كنترل كودكان كه زمان مرور به نظم آموزش.ميباشد كردن
.داد نخواهد آزار را كودكتان و شما ديگر و ميشود آسانتر ميآموزند
:نشانميدهد كودكان به را نظم آموزش راههاي زير مقاله
چيست؟ انضباط
.كنند كنترل خودرا بتوانند تا كودكان به كردن كمك يعني انضباط
تشويق يعني انضباط غلط ، تصحيحرفتار و مرز و حد تعيين يعني انضباط
خود مورد در تا آنها به كردن كمك آنها ، راهنماييكردن كودكان ،
خود براي چطور كه آنها به دادن ياد و باشند داشته خوبي احساس
.كنند فكر مستقلانه
است؟ انضباط از صحيحي فرم كردن بدني تنبيه آيا
را خود رفتار چطور بياموزند تا كند كمك كودكان به بايد انضباط خير ،
ولي ميرود بكار كودك رفتار مستقيم كنترل براي بدني تنبيه كنند كنترل
نامناسب و ميدهند انجام كه را آنچه چطور نميآموزدكه آنها به
.ميآموزد بهآنها را نكته اين خوب انضباط كه صورتي در دهند استتغيير
شد؟ متوسل بدني تنبيه به كه نيست آسانتر آيا
تنبيه زياد كه كودكاني اما برسد بنظر آسانتر اوقات گاهي است ممكن
.ميزنند فرياد و ميكنند گريه بلندتري صداي با هربار ميشوند بدني
با را خود مشكلات كه ميگيرند ياد ميشوند بدني تنبيه كه بزرگتر كودكان
.كنند حل ديگران زدن
بدني تنبيه از پس كودكان كه شوند متوجه است ممكن والدين از بسياري
رفتارهاي و كرده شروع سر از خيليزود ولي شدهاند آرام مدتي براي
.ميدهند بروز خوددوباره از را نامناسب
است؟ رئيس كسي اينجاچه كه نميآموزد كودكانمان به بدني تنبيه آيا
اما دارند نياز هستند آنها مسئول بزرگسالان بدانند اينكه به كودكان
واهمه و بترسند مسئول بزرگسالان از كه ميآموزد آنها به بدني تنبيه
مسئول بزرگسالان به تا ميآموزد كودكان به خوب انضباط.باشند داشته
رفتار احترام به كودكان با.است طرفه دو احترام.بگذارند احترام
در و باشند داشته كنترل امور بر كمي تا دهيد اجازه آنها به و كنيد
.كرد خواهند گوش حرفتان به و گذاشت خواهند احترام شما به نتيجه
نيازدارند؟ خوب بدني تنبيه يك به گهگاهي كودكان آيا
خطرناك ميتواند بدني تنبيه.ندارد نياز بدني تنبيه به كودكي هيچ
دست از را خود كنترل اگر كه بزنيد حدس نميتوانيد وقت هيچ شما باشد
تا شوند بدني تنبيه نبايد كودكان.آمد خواهد بلايي چه كودك سر بدهيد
.دهند نشان خود از مناسبي رفتار چه كه بفهمند
دهيد انجام كارها خيلي ميتوانيد كنم؟شما چه نكنم بدني تنبيه اگر
كنترل را خود رفتار و خود تا كند كمك كودكانشما به كه
داشته خوبي احساس خود مورد در تا كنيد كمك آنها به ميتوانيد.كنند
خود رفتار ميتواند كه شخص چطوريك دهيد نشان آنها به ميتوانيد.باشند
راهنماييشان ميتوانيد.ميكند رفتار يا عملميكند كند ، كنترل را
با را رفتاراشتباه ميتوانيد.كنيد تعيين مرزي و حد ميتوانيد.كنيد
چطور كه بياموزيد آنها به ميتوانيد.كنيد تصحيح باآنها كردن صحبت
.كنند فكر مستقل
باشند؟ داشته خوبي احساس خود مورد در كودكانم تا كنم چه
درست كارهايشان چه و است اشتباه كارهايشان چه كه بدانند دهيد اجازه
كارهاي بخواهيم ميشود باعث خودمان مورد در خوب چيزهاي شنيدن.است
چيزخوب دو ميكنيد تصحيح را خود كودك كه هربار.انجامدهيم خوببيشتري
خود رفتار تغيير حال كهدر وقتيبگوئيد او به رفتارش مورد در صحيح و
پيشرفت دارند و ميكنند عمل دارند خوب چقدر كه بگوئيد آنها به هستند
.كردهاند پيشرفت كمي اگر ميكنند ، حتي
آنكه بدون زمينبازي توي يا و حياط توي را صبح تمام تو خوب چقدر
كردي بازي كني دعوا كسي با
كودكانتان خوببودن به اگركودكان براي هستيد آئينهاي مثل شما
خوب به كه بدانند را نكته اين تا دهيد اجازه و باشيد داشته ايمان
احساس خودشان مورد در و ميكنند نگاه شما داريدبه ايمان بودنشان
.داشت خواهند دوست را خودشان اصطلاح به و خوبيميكنند
كنترل را خود ميتواند كه شخصي يك چطور دهم نشان كودكانم به چگونه من
ميكند؟ چه كند
شما كه طور نهآن ميكنيد عمل شما كه ميكنند عمل همانگونه كودكان
را مشكلاتشان كنند پيروي ازقوانين كودكانتان بخواهيد اگر.ميگوئيد
وآرامش صلح در ديگران با و كنند كنترل را كنند ، عصبانيتشان حل خودشان
و كنيد عمل طريق همان به نيز شما بايد پس كنند ، رفتار و كنند زندگي
.كنيد زندگي
كنم؟ راهنمائي آنها بتوانم تا كنم چه
انجام بايد كه كارهايكوچكي و خوردن غذا خواب ، براي را مقرري ساعات
تا ميكنند كمك كودكان به منظم و ساعاتمقرر اين.كنيد مشخص دهد
چه آنها از والدين كه ميدانند مشخص بطور چون.كنند احساسامنيت
.ميدهد خاطر امنيت آنها به اين و دارند انتظاري
فعاليت يك به يكفعاليت از سريعا تا است مشكل كوچك كودكان براي
كه كنيد گوشزد و دهيد اطلاع آنها به دقيقهجلوتر چندبپردازند ديگر
تا ميكند كمك آنها به اين و دهند انجام بايد بعد دقيقه چند كاري چه
.شوند آماده بعدي فعاليت براي
مورد درداري خوابتفرصت وقت تا ديگر دقيقه پنج بگوئيد ميتوانيد
آب يا بخوري شير ميتواني الان.روراستباشيد و رك انتخابهايش حق
يادآوري آنها به را خود قوانين بخوري ، نوشابه نميتواني اما ميوه ،
.دارند يادآوري به نياز كودكان نيست كافي كلمهنه گفتنكنيد
كنم؟ تعيين مرز و حد ميتوانم چگونه
.كنيد شروع قانون چند با فقط 1ـ
كودكتان براي آنها داشتن بخاطر كنيد ، تعيين بيشتري قوانين هرچه
.است مشكلتر
.ميگوئيدنه كودك به چرا كه شويد مطمئن 2ـ
.داريد سالمنگاه و صحيح را كودكانتان بايد مادر يا پدر بعنوان
و بيايند كنار ديگر افراد با چطور بگيرند ياد كنيد كمك آنها به بايد
گفتن براي را خود دلائل و بچسبيد داريد اعتقاد كه آنچه به هميشه بايد
:مثلا ميكند درك را شما دلائل كودكتان كه شويد مطمئن دهيد توضيح نه
.بشكني را چيزي است ممكن چون كني بازي توپ نبايد خانه داخل
.كنيد صحبت بخصوصي صداي يك به كودك با اوقات گاهي 3ـ
آنها.دارند بخصوصينياز صداي تن يك به مرز و حد تعيين در كودكان
ميكنند فكر چگونه كه بگويند شما بتوانندبه تا دارند نياز فرصتي به
ساله شش و ساله پنج يا چهار كودك يك حتياحساسيدارند چه و
عادلانهاي مرز و حد تا كند كمك شما به و كند صحبت شما با ميتواند
كنيد تعيين قوانيني تا كنند كمك شما به كودكان كه وقتيكنيد تعيين
.ميكنند رعايت را آنها بيشتر
به كه آن فقطبخاطر اما.كنيد درك را آنها نظر نقطه كه است مهم
و باشيد موافق آنها با بايد كه نيست آن دليل ميدهيد گوش آنها
با را فراواني مرزهاي و حد است ممكن.دهيد تغيير را قوانينتان
تعيين بايد شما توسط فقط مرزها و حد از بعضي ولي كنيد تعيين يكديگر
.شود
.بگوييد را منظورتان 4ـ
باشد واضح و خيليصريح كنيد سعي ميكنيد تعيين كه مرزي و حد مورد در
ذكر باشد خانه در كودك كهميخواهيد را دقيقي ساعت:مثال عنوان به
.نكن دير خانه بيا زود نگوييد ساعت12 ، مثلا كنيد
فكر و داشت خواهند دوست مرا كودكانم آيا كنم تعيين مرز و حد اگر
هستم؟ ظالم كه نميكنند
عادلانه اگر البته.نميكند ظالم هميشه براي را شما مرز و حد تعيين
نميآئيد كوتاه و ميچسبيد شده مرزتعيين و حد به كه هنگاميباشند
.باشند نداشته دوست ميدهيد انجام كه را آنچه ممكناست كودكانتان
كارها فقط حالت اين.نشويد غمگين كنيد سعي نباشند خوشحال است ممكن
.ميكند خرابتر را
.بچسبيد خود تعيينشده مرز حدو به اما كنيد قبول را آنها احساسات
ميگذرد خوش تو به دارد قدر اين وقتيكه است بگوئيدسخت مثال براي
ميدهد نشان عادلانه مرز و حد است رفتن وقت اما كنيم ترك را ميهماني
به را خود ناعادلانه مرزهاي و حد اگر.ميدهيد اهميت آنها به كه
كرد خواهند سعي كودكانتان هست سختگيرانه بسيار كه كنيد معين تنهايي
كودكانتان نكنيد تعيين مرزي و حد اگر.درآورند سرتان را تلافياش
پيدا كسي بالاخره تا ميآورند فشار نامناسبشان اعمال و رفتار با آنقدر
مدرسهباشد مدير شخص اين است ممكن.كند مشخص برايشان مرزي و حد و شود
.پليس افسر حتي يا
كنم؟ چه ميشكنند را قوانين كودكانم كه هنگامي
كودكانتان اوقات گاهي.دهيد انجام است عادلانه كه آنچه.بمانيد آرام
تصميم كنند كمك شما به ميشود قانونيشكسته كه هنگامي ميتوانند
كه دهيد انجام كاري.دهيد انجام بايد عادلانهاي چهكار كه بگيريد
را اشتباهات همان كه بياموزند كند كمك آنها به و باشد داشته معني
كمك بخواهيد مينويسند ، ديوار روي مثال ، اگر براي.نشوند مرتكب دوباره
بكارببنديد را زير مشكل حل موارد ميتوانيد.كنند پاك را آنها و كنند
اشتباه همان دوباره كه كمككنند خودشان به ميتوانند چطور كنند درك تا
:نشوند مرتكب را
چيست مشكل كه بگويد كودك بخواهيد 1ـ
(ميگويدنه مامان و كنم بازي توپ خانه توي ميخواهم)
در كند بازگو فكرشميرسد به كه حل راه تا هرچند كودك بخواهيد -2
.است ايدهها بودن خوب از مهمتر ايدهها تعداد جا اين
روي را توپ خانهفقط داخل ميتوانم.كنم بازي توپ بيرون ميتوانم من
.بدهم قل زمين
انجام بازي مثلماروپله ديگر بازي يك بازي توپ جاي به بتوانم شايد
.دهم
كدام كه كند انتخاب كودك بخواهيد و كنيد بررسي هم با را راهحلها 3ـ
دو هر كه است راهحلي شويد مطمئن.كند امتحان ديگر دفعه را حل راه
(ميكنم بازي توپ بيرون من) داريد قبولش
.كنيد امتحان را حل راه 4ـ
از دوباره وگرنه كهعاليست بود ثمربخش اگر.كنيد برسي را نتايج 5ـ
به مهم پيام دو ميدهيد انجام را اينكار شما كه هنگامي.كنيد شروع سر
حلش نتوان كه نيست بزرگ آنقدر مشكلي هيچ:آنكه اول.ميرسد كودكان
.هست خود رفتار مسئول خود هركس:آنكه دوم.كرد
خوب والدين آيا ميشوم عصباني بچهها دست از خيلي من اوقات گاهي
ميشوند؟ عصباني اينقدر
بياموزيم ماميتوانيم همه اما ميشوند عصباني گاهگاهي والدين تمام
.كنيم كنترل را خود عصبانيت كه
از را كنترلم ممكناست ميكنم فكر كه هستم عصباني آنقدر كه هنگامي
بايد چه بكشم فرياد سرش بر يا و بزنم را كودك بخواهم و بدهم دست
بكنم؟
كه سازيد آرام خودرا و كنيد كمك خودتان به كه كنيد پيدا راهي
.شويد پشيمان بعدا كه چيزيبگوييد يا بكنيد كاري نشويد مجبور
يا شوند گذاشته تنها كه هستند بزرگ كافي اندازه به شما كودكان اگر
آرام كه هنگامي تا شده دور آنجا از هست آنها با ديگري بزرگسال اگر
.ميكنيد كار چه كه بگوييد كودكان به شويد
.برويد اتاقديگري به يا برويد خانه از بيرون به زدن قدم براي ـ
يا 10 از 5 كنيدبيشتر سعي.كنيد قفل را در و برويد دستشويي به ـ
آرامي به برگشتيد كودكان نزد به وقتيكه نمانيد كودك از دور دقيقه
.دهيد توضيح رابرايشان خود احساسات
داريد نگاه رامشغول دستهايتان كنيد سعي.بكشيد عميق نفس چند ـ
(كاري دادن انجام مشغول)
باطله تكهكاغذ روي يا بكشيد شكلي بشوئيد ، چيزي بپزيد ، چيزي ـ
.بنويسيد را خود احساس
شويد پشيمان كهبعدا نگوئيد چيزي تا كنيد كمك خود به آنكه براي ـ
.زمزمهكنيد را سرودي يا بجويد چيزي
.بگيريد دهان به را دستتان ـ
بهكودكانتان ميدهيد انجام شما كه آنچه باشيد داشته بخاطر ـ
آنها كنيد حمله بدني يا بصورتكلامي آنها به اگر كنند چه كه ميآموزد
داديد انجام را كار اين اگر ولي داد انجامخواهند را كار همان نيز
.كنيد خواهي معذرت كودكتان از
كسي به اگر دادكه خواهد ياد آنها به ميخواهم معذرت يا متاسفم
به تا باشيد عصباني حتما كه لازمنيست.بكنند بايد چه كردند توهين
كه تنهاهنگامي.كنند كنترل را خود رفتار چطور كودكانتانبياموزيد
و ميخواهيد كه آنچه مورد در صريحا تا بود خواهيد قادر هستيد آرام
.كنيد صحبت آنها با هست عادلانه كه آنچه
بايد چه شدند منعصباني انضباطي روشهاي بردن بكار بخاطر كودكان اگر
كرد؟
وقتي اغلب.هستيد بدي آدم كنيد فكر شما كه نيست دليلي آنها عصبانيت
هنگامي تا.ميشوند عصباني ميرود بكار انضباطي روشهاي كودكان مورد در
اجازه ندارد اشكالي باشد شده وضع عادلانه قوانينتان و باشيد عادي كه
كودكان.كنيد حفظ را خود خونسردي شما ولي شوند عصباني آنها دهيد
.بريزند بيرون اصطلاح به و دهند بروز را خود عصبانيت احساس بايد
چيزي بكشند ، شكلي اينكه يا و باشند تنها مدتي تا كنيد كمكشان
و تنها بروند اتاقي به.كنند بازي مجسمهسازي گل يا خمير با بسازند ،
مورد در تا كنيد كمكشان هستند آماده وقتي همه از مهمتر بزنند فرياد
آنست مانند احساس ريختن بيرون براي دادن اجازه كنند صحبت احساساتشان
.بياورند بيرون بدن شوداز عفوني آنكه از قبل را خارجي جسم يك كه
آنكه بدون صحبتكنند احساساتشان مورد در چطور كه بياموزيد آنها به
با نميتوانم كه وقتي من) بزنند صدمهاي يا و كنند حمله ديگران به
(ميكنم عصبانيت و ناراحتي احساس باشم دوستانم
داشتهباشم؟ خود كودكان بايداز عادلانهاي انتظارات چه
كودكان است ممكن خانواده يك در حتي.ميكنند فرق يكديگر با كودكان
اين مختلف سنين در همچنين و باشند داشته هم از متفاوت نيازهاي
.است متفاوت بيشتر نيازها
است؟ دير انضباط آموختن براي موقع چه
است ممكن آغاز در.بارهنيست يك كار نظم دادن ياد نيست دير وقت هيچ
شما عهده از اما هستند بزرگتر كودكان وقتي مخصوصا.باشد مشكلتر
كودكانتان به را نظم تا داريد فرصت زيادي سالهاي.آمد برخواهد
به بزرگسالان كه راهي يعني انضباط باشيد داشته خاطر به بياموزيد
براي بودن سازگار و بودن سلامت شادماني ، با توام شدن بزرگ كودكان
همانطور اما است مشكلي كار كودكان تربيت و تعليم.ميآموزند را جامعه
سادهتر و سادهتر نظم كنند كنترل را خود رفتار تا ميآموزند كودكان كه
رفته رفته كودكانتان كه هنگامي شما تلاشهاي ارزش خوبي به و ميشود
.دارد را ميشوند خود اعمال و رفتار مسئول بيشتر
عاشقانه و مراقبتهايمسئولانه كه كنيد غرور احساس ميتوانيد شما و
.است كرده زندگيشانراهنمايي مسير در را آنها شما
كودكان آزار از پيشگيري كميته يونيسف:منبع
جليلي مهرا:تنظيم و ترجمه