پنجم ، شماره 1420 نوامبر 1997 ، سال آذر 1376 ، 29 شنبه 8
|
|
چيست؟ كودكان مسايل
عبادي شيرين خانم آبادي ، شيوادولت دكتر قاضي ، قاسم دكتر با گفتوگو
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
همايوني منير خانم و
باشد ، برخوردار خود رشد شايسته امكانات از نتواند كودك كه هرجايي
گرفتهاست قرار آزاي كودك مورد ضمني طور به
آبادي شيوادولت دكتر
:اشاره
را زندگي شهد معصوميكه و پاك فرشتگان.مشتركند زندگي ثمره كودكان
سپرده ما دست به كه مواهبيالهي.ميبخشند حلاوت مادر و پدر كام در
كودكان آن از فردا چونباشيم كوشا پرورششان و رشد جهت در تا شدهاند
.است
و بيتفاوت اينامانتها به بيمسئوليتي سر از كه والديني هستند ، اما
گونه آن آورده ، حساب به خود اموال جزو را بچهها اينكه يابيتوجهند
.ميكنند نونهالانشانرفتار با -است شايسته كه آنچنان نه -خودمايلند كه
نميشوند ، پرپر خانواده طوفانخشم در كه غنچههايي چه ميان اين در
نشريات در اخيرا كه مسالهاي...باشند تقصيريشده مرتكب بيآنكه
قرار گوشزد و تاكيد مورد بارها -همينروزنامه جمله از -مختلف
بهانه به اينبارنيز.است آزاري پديدهكودك از جلوگيري گرفتهاست ،
قاسم دكتر بنام ، صاحبنظران از چندتن با كودك مليحقوق همايش برپايي
دكترشيوا تهران ، دانشگاه علمي هيات وعضو قاضي ، روانشناس
يك وكيلپايه عبادي ، شيرين خانم دانشگاه ، مدرس و دولتآبادي ، روانشناس
و اصلاح كانون مددكار همايوني منير وخانم دانشگاه مدرس و دادگستري
تقديم كه است گرفته انجام پورناجي بنفشه توسطخانم گفتوگويي تربيت
.ميكنيم دلسوز مربيان و هوشيار تماموالدين
قاضي قاسم دكتر
ميشود؟ تقسيم دسته چند به كلي طور به كودكان مسايل
دچار كه كودكان از درصد حدود 10 از غير به:قاضي دكتر.
درصد تا 90 ميباشند ، 85 جسماني معلوليتهاي يا ذهني عقبماندگيهاي
جسمي ، گروه چهار در ميتوان را عادي مسايلكودكان.هستند عادي كودكان ،
.تقسيمبنديكرد خانواده فرهنگ و اجتماعي -عاطفي هوشي ، رفتارهاي
تغذيهاي ، اختلالات دچار و نيستند برخوردار مناسب تغذيه از كه كودكاني
.ميباشند جسماني مشكلات مجموع در و خوني كم
پاييني هوشي بهره از كه ميدهند تشكيل بچههايي را ديگر گروه
آموزشي مشكلات دچار مدرسه در خصوص به يادگيري در عده اين.برخوردارند
.هستند
ضداجتماعي ازرفتارهاي دسته آن اجتماعي ، -عاطفي مشكلات از منظور
.ميدهد سوق بزهكاري به را آنان كه بچههاست
فرهنگ ، كم بچههاي.كرد تقسيم را كودكان ميتوان نيز فرهنگي لحاظ به
خانواده در -غني فرهنگ از كه عدهاي و دارند متوسطي فرهنگ كه كودكاني
.برخوردارند -بيروني محيط يا
همايوني منير
به ميشودو شروع خانواده از دنيا تمام در كودكان مسايل.:همايوني
جمله از مختلف ، گونههاي به خانواده ناهنجاريهاي.ميگردد ختم جامعه
برجاي فرزندان روحيه بر را نامطلوبي آثار والدين ، نداشتن تفاهم
.ميگذارد
سوء به كهمنجر است والدين جدايي و طلاق خانوادگي ، اختلافات اوج
به ميتوان كودكان ، مسايل زمره از كلي طور به.ميشود كودكان با رفتار
اشاره...و فرزندان زياد تعداد خانوادهها ، اقتصادي و فرهنگي فقر
ما كودكان مسايل:قاضي دكتر. چيست؟ ايران در كودكان مسايل.كرد
در خشونت وجود آموزش ، بعد از اما.است بررسي گوناگونقابل ابعاد از
به مدارس در گاهي كه هستيم شاهد ما حاضر حال در.است مدارس برخي
مثال براي.ميدهند قرار فشار بچههاراتحت كليه خاطي ، نفر چند خاطر
بسيار مقررات عبارتي به.ميگردند را كيفتمامبچهها و جيب
افت امرموجب اين.ميكنند اعمال مدرسه محيط در را خشنسربازخانهاي
مدرسه مديريت كه حالي در.ميشود...خودكشيو تحصيل ، ترك تحصيلي ،
و دانشآموزانبياموزد به را اخلاق الگوهايصحيح ، باارايه بايستي
خشونتآميز روشهاي نهبا.بازدارد ناشايست ازاعمال را آنان
.وسختگيرانه
عبادي شيرين
بلوغ سن بودن پايين)قانوني عمده مشكل با ايراني كودكان.:عبادي.
.روبروهستند (آن بودن نامشخص و
تمام سال پسر 15 در و تمام سال دختر 9 در بلوغ سن مدني قانون در
پايان سن سن ، اين كه است اين بر فرض.است شده گرفته نظر در قمري
.شد تعيين سن همين سنازدواجاز.است كودكي
منفعت و سود بهدنبال رياضي كلاس در ساله دختر 9 اينكه از صرفنظر
پذيرفتن به قادر چگونه ميكند ، بازي عروسك هنوز و است پرتقالفروش
دختر 9 چطور ;ميشود مطرح پرسش اين ;ميباشد زناشويي زندگي مسئوليت
مثلا كه ميدهد ، زماني او به را ازدواج اجازه قانون ، كه سالهاي
بايستي سالگي تا 18 شود ازايرانخارج ميخواهد و ميشود بورسي برنده
.گردد ازكشورخارج پدر اجازه با
.راندارد انتخابات در شركت حق سالگي تا 15 اينكه يا
و سال بالاي 9 يكدختر اگر.است كيفري مسئوليت مورد در ديگر مثال
بزرگسال فرد يك مانند را او جرميشود ، دادگاه مرتكب سال بالاي 15 پسر
موردارتكابجرم در را ساله دختر 9 يك پدر موقع آن در.مجازاتميكند
از خروج موقع گفتيمدر همانطوركه اما.نميكنند بازخواست دخترش
.است لازم اجازهپدر سن 18سالگي ، از قبل كشور ،
سن اين ايران ، بلوغدر سن بودن پايين مساله از جدا ميشود ، روشن پس
كودكي دوران پايان ما قوانينهمنيست مشخص اساسا قانوني لحاظ به
شركت كشور ، از خروج ازدواج ، -موقعيت هر در يعني.مشخصنكردهاند را
.نظرميگيرند در را خاصي سن -...و كيفري مسئوليت انتخابات ، در
آزاري عنوانكودك با پديدهاي طرح شاهد مختلف نشريات در اخيرا
.:دولتآبادي دكترچيست؟ آزاري كودك از منظور بفرماييد.هستيم
.ميسازد متبادر شنونده ذهن در را شتم فوراضربو آزاري ، كودك موضوع
و وشتم ازضرب عمدهتري و وسيعتر بسيار طيف آزاري اماپديدهكودك
.دربرميگيرد را فيزيكي تنبيهات
صورتهاي به آزاريمخفي كودك ميآيد ، دنيا به ناخواستهاي كودك وقتي
كودكان تمام كه نيست معني بدان اين البته.ميشود آغاز گوناگون
بودن ناخواسته نبايد ، ما.ميگيرند قرار آزاري كودك معرض در ناخواسته
در اما.بگيريم نظر در كودك براي نامطلوب سرگذشت يك با مساوي را
بگيرد ، قرار خانواده نامساعد فضاي در ناخواسته فرزند كه صورتي
مصاديق نماند ، ناگفته.دارد وجود آزاري كودك براي بيشتري احتمال
بدون آنكه دليل به بچهها از گروهي.است متفاوت نيز بودن ناخواسته
ميشوند ، تلقي ناخواسته ميآيند ، دنيا به والدين جانب از برنامهريزي
و آزار مورد -دختر بيشتر پسر ، يا دختر -جنسيتشان دليل به ديگر عدهاي
.ميگيرند قرار اذيت
و خانواده گوناگوندر دلايل به بچهها بين يا جنس دو ميان تبعيض
فراتر خانواده از آزاري كودك دايرهاست آزاري كودك موارد از مدرسه
در كودكي وقتي اجناس ، خريد يا نانوايي صف در كه شاهديم ما حتي.است
تضييع را حقش و نميگذارند احترام او نوبت به ديگران.ميگيرد قرار صف
.ميكنند
برخوردار خود رشد شايسته امكانات از نتواند كودك كه هرجايي مجموع در
قبلا كه همانطور.است گرفته قرار كودكآزاري مورد ضمني طور به باشد ،
تبعيضها از كه دارد گستردهاي طيف پديده اين اشارهشد ، هم
.خاتمهمييابد فرزند كشتن به و آغاز ضمني وبيعدالتيهاي
درگذشته ريشه يااينكه است جامعه در جديدي پديده آزاري كودك آيا
دارد؟
اين بيشتر.بودهاست همراه تنبيه با تربيت درگذشته:همايوني.
متفاوتي اشخاص جانب از اينتنبيهاتداشت بدني جنبه نيز تنبيهات
تنبيه مورد والدين جانب از كودك درخانه.اعمالميشد كودك روي
و آزار مورد بزرگترها جانب از كوچكتر فرزندان حتي.ميگرفت بدنيقرار
توسط نميخواند ، درس كه شاگردي نيز مدرسه در.ميگرفتند قرار اذيت
اجتماع و خانواده محدوده در آزاري كودك نيز امروزه.ميشد فلك معلم
تجربيات براساس.نيست ما كشور به محدود تنها امر اين و دارد وجود
ديگر و آلمان امريكا ، انگلستان ، در كه كردم مشاهده بسيار شخصي
ضرب والدين جانب از بچهها ساير از بيش طلاق فرزندان اروپايي كشورهاي
.ميشدند شتم و
خصوصا مادر و پدر را كودك كه است باورهايي همان دليل به مساله اين
ديگر مصاديق جمله از.قايلاست خود براي مالكيت حق و ميكند فرض پدرش
و ميل بدون كه كرد اشاره اجباري ازدواجهاي به ميتوان تلقي طرز اين
.ميگرفت صورت پدرها اجبار به و دختران خواسته
از نيز درآمد توليد منظور به كارگاهها در كار به كودكان واداشتن
.است بوده تاريخ طول در آزاري كودك بارز مصاديق
كشور و بهجامعه تنها آزاري كودك شد ، اشاره كه طور همان:قاضي دكتر
انقلاب در.است داشته وجود دنيا تمام در گذشته از و ندارد تعلق ما
كار براي را سال زير 15 كودكان داد ، رخ قرن 18 دوم نيمه در كه صنعتي
وضع دليل به غرب در حاضر حال در ميفرستادند ، كارخانهها به بهرهكشي و
زير 18 كودك كردن كار كه قانوني جمله كودك ، از حقوق از حمايتي قوانين
خبري كارخانهها در سال زير 18 كودكان از است ، كرده ممنوع را سال
-كودكان جنسي ايذاي و بهرهكشي مانند انواعي در آزاري كودك اما.نيست
طور به را آزاري كودك پديده اگر عبارتي به.دارد وجود -پسر و دختر
از پديده اين كه ديد خواهيم كنيم ، تعبير كودكان بهرهبردارياز كلي
.است داده شكل تغيير بلكه بيننرفته ،
دامنميزند؟ پديده اين به عواملي چه و چيست آزاري كودك دلايل
زندگيماشيني ، روابط ، شدن سطحي قبيل از مشكلاتي:آبادي دولت دكتر
در رواني طلاق يا پدر توسط خانواده ترك يا طلاق اثر در خانواده گسستگي
...و خانواده
از زيادي نمونههاي ما.ميانديشد خويش وظايف عمق به كسي كمتر امروزه
روابط سستي خانواده در گسستگي نتيجه.ميبينيم را گسسته خانوادههاي
نسل به مربوط روابط شدن سطحي.عميق تا است سطحي بيشتر روابط.است
از مادري يا پدر وقتي.است امروز مادرانكودكان و پدران يعني قبل ،
مادري يا پدر مسئوليت برابر در باشد ، برخوردار نفسضعيفي به اعتماد
.ميشود مواجه ناامني بانوعي
سبب را كمحوصلگي و تحملي كم نوعي اقتصادي فشارهاي ديگر طرف از
و نيازها والديننتوانند ، كه ميگردد موجب بچهها تعداد افزايش.ميشود
تربيتي شيوههاي جاي به عوض سازند ، در برآورده را خود كودكان خواستهاي
.متوسلميشوند تنبيهي شيوههاي به
ميگيرند؟ قرار آزاري كودك مورد خاصي سنين در كودكان گفت ، ميتوان آيا
اگر ما است ، اما نگرفته صورت زمينه اين در علمي تحقيقات:همايوني
آن در كنيم ، فرض سال زير18 بچههاي را كودك استاندارد تعريف براساس
ميدهد ، رخ بلوغ سنين در آزاري بيشترينكودك كه ميكنيم مشاهده صورت
در و ثابت را خود وجود كه ميكند پيدا جسارت كودك سن اين در چون
خانواده تاييد مورد كه دوستاني باكند مخالفت والدين عقايد برابر
تحمل سنينكمتر اين در را بچهها مادرها و پدر...نمايد معاشرت نيست ،
...ميكنند
به تربيت و اصلاح كانون در كه كودكاني كه ميدهد نشان تجربيات
غليانهاي دليل به -هستند سال تا 17 سنين 11 در كه پسراني -سرميبرند
.ميآورند روي پرخاشگريها و نافرمانيها به بلوغ ، دوران روحي و جسمي
نامناسب فضاي داراي كه يابند پرورش خانوادههايي در كودكان اين اگر
شتمها ، و ضربميگيرند قرار آزاري كودك مورد شدت به باشد ، تربيتي
والدين سوي از كه..و كودكان اين بدن روي شكستگي و كبودي آثار وجود
آزاري كودك مصاديق از همگي ميشود ، انجام بزرگتر برادران بعضا و
.است
دارد ادامه