پنجم ، شماره 1421 نوامبر 1997 ، سال آذر 1376 ، 30 يكشنبه 9
|
|
معارف كتابخانه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(ع)حسن امام زندگاني
/ حجازي استادفخرالدين:نگارش و ترجمه / شريفالقرشي باقر:تاليف
712/ زركوب وزيري ، :قطع /اول 1376 چاپ / بعثت انتشارات موسسه
تومان هزار دو:قيمت / صفحه
وقايع و زندگي پيرامون كتاب مفصلترين ميبايد را اثر ظاهرااين
اين.دانست فارسي زبان در (ع)مجتبي حسن امام علمي و مقامالهي و حيات
با و است زندگينامهنويسي نمونههاي جالبترين از يكي راستي به اثر ،
بحث به مناسب شيوهاي با ،(ع)مجتبي امام حيات روزگار پيچيدگي به توجه
خواندن لذت تا شده سبب نيز مترجم شفاف نثر و پرداخته اسلام تاريخ در
شمار در ميتواند (ع)حسن امام اينزندگاني بنابر.شود افزون آن
اگر شايد.آيد حساب به -جوان نسل براي بويژه -اسلام تاريخ مراجع
حال عين در و پرشمار بسيار آنها تعداد كه كتاب مراجع دقيق مشخصات
تاريخ نظير) ميشد ذكر نيز است بوده قرشي استاد پژوهش گستردگي نشانگر
فراتر بسيار آن ارجاعي ارزش (...و كتاب ناشر و چاپ نوبت و چاپ
در خاصه معاصران ، آثار از بسياري در عيب اين صورت هر به.ميبود
نميتوان كه ميشود ملاحظه و مشاهده هنوز تاريخي و ديني پژوهشهاي زمينه
!گذشت ازآن سادگي به
به مجلد دردو ظاهرا تقريظهايش ، و مقدمهها بجز (ع)حسن امام زندگي
داده قرار بحث مورد بهتفصيل موضوعي و مسئله هر و است درآمده نگارش
و تاريخنگاري روش نشانگر كه شده ، تدويل فصل در 15 اول جلد ;شده
:هست نيز مولف تدوين
و مهر -وشخصيت 4 هوش -3(ع)حسن امام ميلاد -روشنايي 2 دو پيوست -1
-عثمان 8 روزگار در -روزگارشيخين 7 در -دردناك 6 مرگ -بزرگداشت 5
در -بصره 11 در-ع10)علي امام روزگار در -اخلاقي 9 عالي نمونههاي
-خوارج 14 با جنگ آغاز -حكميت 13 بازي و خوارج فتنه -صفين 12
.پيامبر خاندان شان در مجيد قرآن از آياتي -وصايايامام 15
-است1 گرديده مدون عناوين اين تحت فصل در 18 نيز كتاب دوم جلد
شناخت -صلح 6 بررسي -مدائن 5 -جنگ 4 اعلان -سرد 3 جنگ -بيعت 2
برابر در معاويه -9(ع)حسين امام موقعيت -صلح 8 مقررات -بنياميه 7
پيمان -دمشق 13 سوي به -مدينه 12 سوي به -صلح 11 مخالفان -امام 10
بيعت -ديگر 16 جنايات -ايمان 15 و عقيده شهيدان -معاويه 14 شكني
.دوران پايان -امام 18 فرزندان و زنان -يزيد17
محمدحسينكاشفالغطاء فقيد علامه تقريظ اثر ، اين قوت نقطههاي از يكي
مقدمه ، اين.است دومكتاب مجلد بر ايشان جامع مقدمه و اول مجلد بر
خاصه ;بوده نيز انديش ژرف علامه آن قلمي اثرهاي آخرين از يكي ضمنا
دقايق درباره توجهي قابل تفصيل يا معاويه و (ع)عنوانحسن تحت اينكه
مطرحفرموده عالي نكتههاي قدرت به معاويه صعود كيفيت و تاريخاسلام
.است
چون علامهاي ستايش و تاييد كه (ع)حسن امام هررو ، زندگي به
نبوي حكومت واژگوني فهم براي مناسب مدخله برانگيخته ، را كاشفالغطاء
كه مسئله اين درك.است خرد كم مردماني تلون و اموي ، اوباش دست به
اموي اشرافي جاهليت با را محمدي اسلامي مدنيت توانستند چگونه تازيان
ماهيت يقينا است ، اسلام تاريخ درسهاي آموزترين ازعبرت يكي كنند ، عوض
در را تفرق و انحطاط و گسست زمينههاي ميتواند انحرافي چنين علل و
با نمييابد را تفرق و گسست البته.سازد روشن حدودي تا مسلمانان ميان
اخير موضوع بر قرآن كتاب در رحمان خداي.گرفت اشتباه تنوع و كثرت
فرموده ذكر انساني برجوامع خويش مراحم جمله از را آن و نهاده صحه
:است
قبائل ، شعوباو جعلناكم و انثي و ذكر من خلقناكم انا ايهاالناس
عنداللهاتقيكم اكرمكم ان لتعارفوا ،
و ازمتنفذان طبقهاي كه ميآيد پديد هنگامي انحطاط و گسست باري ،
حريم و ببرند راازياد تقوا و شايستگي معيار جامعه ، يك حاكمان
به باندبازي ، و وافزونخواهي طلبي تماميت با را عدالت و اعتماد
را خلاقت و امامت حق فقط نه اموي ، اشراف.سازند بدل بيداد و بدبيني
گماردن با بلكه كردند ، غصب بود روزگار ابناء شايستهترين آن از كه
و الهي قوانين همه تحريف آن ، از بدتر و ظلم جواز صدور و خود ايادي
دستاوردهاي همه نبوي ، سنت قرآنو آيات در مطلوب به مصادره و حديث جعل
.كشاندند تباهي و بهنابودي را (ص)پيامبر حكومت
شلايرماخر فريدريش
/ گروس انتشارات /درهبيدي صانعي منوچهر:ترجمه / سايكس استون:نوشته
تومان 350/ صفحه 120/ كوچك رقعي قطع / اول 1376 چاپ
از يكي ميلادي ، سال 1832 به متوفي و ميلادي متولد 1768 ماخر شلاير
به انديشههايش كه ميشود محسوب نوزده و هجده قرن در تفكر اعجوبههاي
وي ، متعدد آثار.است گرفته قرار توجه مورد متضاد حتي و مختلف صور
تفكري طرز جوانه كه ويبوده موثر بسيار خطابههاي ماحصل غالبا
خطابههايدرباره جمله از.است پرورده مسيحيترا درباره متفاوت
آثار اين از الهيات ، بخشي مطالعه اجمالي وطرح مسيحي دين ، ايمان
.است كرده جلب خود به تاكنون متفكرانرا و متكلمان توجه كه است
نوعي پرتو در آن انساني كليت عنوان به را دين ماخر ، شلاير
متاخران بر موضوع همين و داده قرار بررسي مورد دين پديدارشناسي
شلاير.است شده پيگيري سخت هوسرل ادموند و اوتو رودولف همچون نامداري
مسيحيت جوهره كههمبكوشند است اين متكلمان وظيفه كه ميگويد ماخر
ماهيت هم و كنند درك ايمان صورتهاي وديگر ديگر معابد مقابل در را
بشر روح سايرفعاليتهاي به نسبت را ديني جوامع و پارسامنشي
مقابل در و مسيحي برادران درمقابل دوگانه وظيفه اينبشناسند
انديشمند ، اين واقع دراست مضاعف تعهدي و تكليف مستلزم انسانيت
همسخني طبيعت فهم ميدهد قرار مسيحي الهيات روياروي كه را وظيفهاي
مجموعهپديدآورندگان از كتاب چهارمين ماخر كتابشلاير.است اديان
.جديداست كلام