پنجم ، شماره 1423 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 2 سهشنبه 11
|
|
هنر و فضيلت ستايش در
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
جمهوري رئيس حضور با سينما خانه جشن از گزارشي
و علم پيشتازان و ملتها رستاخيز آغازگران را هنرمندان خاتمي آقاي
.ناميد مدنيت
به بازگشت به نيز و روزگار موقعيت درك به را جوان نسل جمهوري رئيس
.فراخواند خويشتن
:اشاره
سوي از كه جشني مراسم گذشتهدر شب جمعه جمهوري رئيس خاتمي آقاي
بود شده برپا (ص)اكرم رسول مبعث سعيد عيد بهمناسبت سينما خانه
نمايندگان 26 و سينماگران هنرمندان ، روياروي ديگر بار و يافت حضور
سينماي و هنر و بهفرهنگ را خود ويژه توجه و علاقهمندي صنفسينمايي ،
وشگفتي شادي با كه خاتمي آقاي منتظره غير حضور.كرد ابراز ايران
كانون آفرينشهاي مركز سالن بودفضاي شده همراه سينماگران و هنرمندان
.كرد شعفيوصفناپذير و شور در غرق را كودكان پرورشفكري
اشتياق و شگفتي با جمعسينماگران در جمهوري رئيس غيرمنتظره حضور
.شد روبهرو هنرمندان فراوان
حاضر صحنه برروي حاضران احساساتفراوان ابراز ميان در جمهوري رئيس
نبودن هنرمند:آغازكرد چنين فروتنانه جملهاي با را سخنخود و شد
فضيلت اهل اگر سپاس را خداي اما است گفتنبيهنري سخن هنرمندان با و
.دارم دوست را هنر و فضيلت نيستم ، هنر و
طول در هنرمند و جايگاههنر به اشاره ضمن ادامه در خاتمي آقاي
و شده آغاز هنرمندان توسط ابتدا دنيا تحوليدر هر:گفت تاريخ
شاعران ، نقاشان ، آن پيشتازان ميشناسيم ، امروز به تا كه را تمدنهايي
هنرمندان كند رستاخيز خواسته كه قومي هربودهاند هنرمندان و اديبان
تازهاي افقهاي و ميشناسند را دردها آنها كه چرا بودهاند آن آغازگر
.است پنهان عادي انسانهاي ديد از كه ميبينند را
فراخواند روزگار اين حساس موقعيت درك به را جوان نسل سپس جمهور رئيس
استيلاي داراي و غالب تمدن و فرهنگ زمان ، شناخت با جوان نسل:گفت و
خويش هويت و ريشه شناخت يعني خويشتن ، به بازگشت با نيز و جهان
خويشتن به بازگشت:افزود وي.بسازد امروز از روشنتر آيندهاي بتواند
و حال زمان از گذر سكوي يافتن و فرهنگي هويت و ريشهها شناخت براي
معلق فضا در ندارد گذشته كه انساني.است فرزانگي عين آينده به ورود
.است
در شكيبايي و صبر به هنرمندانرا سخنانش پايان در جمهوري رئيس
و يافته سامان نظام:گفت و فراخواند كمبودها و سامانيها به نا برابر
انصافا سينماگران شما.ميطلبد را حوصله و صبر بيشترين قانونمند
كمبودها همه با سينما هنر امروز كرديد ايفاء را خويش نقش فداكارانه
باد گوارا پس ميتابد ، باز را انقلاب عظمت كه است روشني و شفاف آينه
.شكيبايي اين شما بر
فرهنگ وزير مهاجراني الله دكترعطاء پيام جمهوري رئيس سخنان از پيش
در حضور عدم از ضمنتاسف خود پيام در وي.شد قرائت ارشاداسلامي و
بر درخشان نگيني چون را ايران سينماي (جهتمسافرت به) مراسم اين
و دوستي پيامآور را سينماگران و كردند توصيف جهان سينماي تارك
.دانستند متعالي ارزشهاي
ارشاد و فرهنگ وزارت معاونتسينمايي داد سيفالله مراسم ادامه در
دل صميم از كه كساني به را (ص)اكرم رسول مبعث اسلاميفرارسيدن
ابتداي در و گفت تبريك هستند سينما و هنر و فرهنگ ارتقاء خواهان
اين من براي:گفت و كرد اشاره پيامبران معجزات تفاوتهاي به سخنانش
چيست؟ تفاوت اين حاصل و متفاوتند؟ پيامبران معجزات چرا كه هست سوال
و شود نوراني تا ميبرد گريبان بر كه دستي و بود عصايش موسي معجزه
مخاطب و بود قرآن اكرم پيامبر معجزه اما ميدميد روح برمرده عيسي
كه حالي در هستند مباحثه و استدلال اهل و هنر اهل فرهنگيان ، پيامبر
به موسي با كه گروهي اوليننبودند گروه اين پيشين پيامبران مخاطب
با پيامبر تقابلهاي اولين اما هستند ساحران گروه برميخيزد مقابله
به كه هستند كساني اولين هم افراد همين و است هنر اهل و فرهنگيان
.(ع)علي حضرت جمله از ميآيند او ياري و حمايت
كه هستيم ملتي هنرمندان ما:كرد اضافه سخنانش ادامه در داد سيفالله
شما.است ملت همين زاييده ماهم سينماي و دارد را خود خاص ويژگيهاي
را جوايز از مجموعهاي انقلاب از پس كوتاهي مدت در ما سينماي ميبينيد
مردم از بريده هستيم گروهي ما آيا كرد؟ بايد چه حال.ميآورد دست به
را آن ابعاد كه داريم را حرفهاي و صنعت آنها؟ اهداف و آرمانها و
داريم تعلق جامعه از بخش آن به ما برعكس ، يا ميكنيم؟ تعيين خود تنها
به سپس سينمايي معاونت باشد؟ جوان نسل و فرهنگ خدمتگزار ميخواهد كه
چه اگر ما:گفت و كرد اشاره سينماگران رفتار بودن سياسي ضرورتهاي
.باشيم داشته سياسي رفتار بايد اما هستيم سياسي غير گروهي
آن با احزاب كه مفهومي به نه مرتبطباشد هم با بايد سياست و هنر
رخ كه پلشتيهايي بر را چشمانش سينماگر اگر.باشند سروكارداشته
عمل سياسي نبندد هم اگر و داده انجام سياسي عمل يك بندد فرو ميدهد
سكوت؟ عدم يا سكوت گرفت تصميم بايد.است كرده
ايران سينماي دوران بندي بهتقسيم سپس ارشاد وزارت سينمايي معاونت
مطلق حاكم و اصلي محور سينما سالن انقلاب از پيش داشت اظهار و پرداخت
با كارگردانان بهترين با ما ملي كنندگان توليد و بود سينما صنعت
.ميكردند كار فراواني سختيهاي و مشكلات
در كننده توليد از حمايت ملي سينماي شكلگيري جهت به انقلاب از بعد
حتي هيچكس ديگر و هستيم سوم مرحله در ما امروز و قرارگرفت كار دستور
آن و رابگيريم پيشرفت اين جلوي نميتوانيم (بخشدولتي سياستگزاران) ما
.كنيم كنترل و محدود را
سينما خانه مديره رئيسهيئت داودي ابوالحسن همچنين مراسم اين در
اعضاي و فرهيختگان و هنرمندان حضور گراميداشت و مبعث عيد تبريك ضمن
از اينچنين جمعي حضور:شد يادآور ايران سينماي اصناف جامعه
از نشان سينما خانه چتر زير در سينمايي مختلف حرفه دستاندركاران 26
زمينه در را مسائلي و گفت سخن صريحتر و روشنتر ميتوان كه دارد آن
.كرد طرح سينما آينده و حال
فرهنگ محترم وزير دكترمهاجراني آقاي صريح و روشن نظرات خوشبختانه
عنوان به معاونتسينمايي سمت به داد آقاي انتصاب اسلاميو ارشاد و
ايشان هوشمندانه درك سينمايي اصناف جامعه همه بالاي به پايين منتخب
را ، ايران سينماي جديد سياستگزاري و گذشته وضعيت تغيير ضرورت از
.ميدهد نشان
حرمت غرب استكبار درچنگال ارتباطي رسانههاي فنآوري توسعه هماكنون
روبرو تهاجم با را خانواده و ملي ديني ، فرهنگ و خصوصيسنت حريم و
شيوه به فرهنگي يكپارچگي و يكنواختي موذيانه توسعه به و است كرده
.ميپردازد جهاني قبيله
رسانههاي و كشورمان فرهنگيميان نابرابر نبرد به ادامه در داودي
در دستاندركاران و سينماگران عنوان به ما:وگفت كرد اشاره غربي
كانال از 200 بيش منتظر بايد آينده سال چند در تنها كه شرايطي
مواجهه اين در را خود نقش هستيم خانههايمان در بيواسطه ماهوارهاي
دولتمردان دوش بر بايد را مسئوليت همه آيا ديدهايم؟ چگونه نابرابر
گذاشت؟
نه آيا آورد؟ پديد نظامسينمايي ساختار در عميق تحولي نبايد آيا
مسئوليتها و درصنف بايد ابتدا تغيير اين آثار و كهشبهات است اين
سخنانشبه انتهاي در داودي شود؟ ديده ما بهتك تك صنفي وظايف و
با بتواند كه پرداخت سينمايي جامعه اصناف براي نظامنامهاي ضرورتهاي
سينما سياستگزاري و امور اداره اسلامي شوراي مجلس توسط يافتن رسميت
.بخشد مشروعيت دولت نظارت با را
حاضران براي سنتي وموسيقي تواشيح برنامههاي همچنين مراسم ادامه در
عباس ساخته آخرين گيلاس سينماييطعم فيلم پايان در و شد اجرا
.درآمد نمايش به كيارستمي
است ، كن فيلم پنجاهمينجشنواره طلاي نخل جايزه برنده كه فيلم اين
در آن كهماجراي فيلم اين درآمد نمايش به درايران اولينبار براي
است زندگي يا مرگ انتخاب براي مردي دروني جدال.ميگذرد روز شبانه يك
.آن وزيباييهاي زندگي از است ستايشي گيلاس طعم
پارسانژاد اميد:شريفعكسها شهرام:گزارش