پنجم ، شماره 1423 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 2 سهشنبه 11
|
|
كنيم؟ كمك معتادين به چگونه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
اعتياد از پيشگيري در خانواده نقش
به فرد بازگشتمجدد از جلوگيري راههاي از يكي درماني خانواده
رواني اعتياد ترك در خانواده نقش و سهم به و ميآيد حساب به اعتياد
شايسته را (معتاد) مددجو فرد موفقيت ، مقابل در كه طوري به.ميپردازد
.نداند مجازات سزاوار را او لغزش برابر در و بداند جايزه دريافت
چگونه كه دريابد معتاد نيازهاي و روحيات شناخت با ميتواند خانواده
به نفس به اعتماد و قاطعيت با فرد آن در تا آورد فراهم را كانوني
كنار به علاقهاي خودمان اگر كه ، باشد يادمان ولي بازگردد ، سالم زندگي
عادت آن شد نخواهيم موفق هرگز باشيم ، نداشته خود مخرب عادت گذاشتن
تصميم نيز خودمان و كنيم جزم را عزممان كه بهتر چه پس كنيم ، ترك را
و كند ايجاد فكري جنبش و جهش يك ميتواند درد و مشكل..بگيريم جدي
ضعف نقطه را آن داشتيم دردي و مشكل اگر پس شود ، ما شخصيت تغيير سبب
يك انتخاب و خود مخرب عادت ترك با كه باشيم داشته ياد به و ندانيم
گرانبها چيز يك كرد خواهيم احساس كردن ورزش:مثل پسنديده و خوب عادت
همان كه ديد خواهيم درازمدت در و نمودهايم اضافه خود زندگي به را
...شود رشدمان و شخصيت ارتقاء براي انگيزهاي توانسته ضعف نقطه
مراكز بهايجاد اقدام معتادين درمان امر براي بهزيستي سازمان
بعنوان خانواده به مراكز دراين كه است نموده شهر سطح در درماني
ايجاد با مراكز اين در ميشود نگاه درمانمعتادين عوامل از يكي
آموزش معتادان درمان به كمك براي را آنان خانوادهها كلاسهاييبراي
.ميدهد
از مركز هدف:موردميگويد اين در مراكز از يكي روانپزشك محقق دكتر
بكار را روشهايي چه ترك از بعد شمابدانيد كه است اين كلاسها تشكيل
به بگويممددجويان است بهتر يا مجددمعتادان ازبرگشت تا گيريد
ديد بايد افراد اين به ديد اول ، درجه در.شود جلوگيري اعتياد
.باشد بيمارگرايانه
...مجرم يك چشم نهبه كنيد ، نگاه بيمار يك چشم به معتاد يك به پس
در.دارند معتادين به كمك در سعي مرحلهاي درمان اجراي با مراكز اين
غيردارويي هم و دارويي مراقبت تحت هم (مددجو يا بيمار) ترك مرحله
از بعد مددجو است ، دارويي درمان كه اول مرحله در.ميگيرد قرار
كه دوم مرحله وارد است ماهه يك معمولا كه دارويي ترك زمان گذراندن
.ميشود است رواني و روحي ترك
بود نخواهد تركامكانپذير چون.است اول مرحله از مشكلتر مرحله اين
با مثبتي و مناسب برخورد مرحله اين اگردر زيرا خانواده كمك به مگر
نكنيم را(معتاد) مددجو حرمت و شرايط رعايت و نشود (معتاد)مددجو
امكان نتيجه در و شد خواهد مواجه مشكل با مرحله اين در درمان وقت آن
.ميآيد پايين درماني موفقيت
تك تك است ، بسيارحساس مرحله اين در خانواده نقش چون بنابراين
سعي خود لازم هوشياري و آگاهي سطح بالابردن با بايد خانواده اعضاي
بتوانند ، تا باشند داشته ترك و بازگيري مرحله در درستي بينش كنند ،
.دهند افزايش برابر چندين مددجو فرد براي را درماني موفقيت
(معتاد) فردمددجو آيا كه ديد بايد رواني و روحي درمان مرحله در
از خيلي در خير؟ يا روانيداشته و روحي بيماري اعتياد ، از قبل
نشاط به نياز و دارد افسردگي است ، رواني بيمار يك معتاد فرد موارد
در دارد ، نياز كاذب نيروي به هم و شود گرفته فكرش جلوي هم كه دروني
شد نخواهد حل اعتياد مشكل تنها نه نشود برخورد درست اگر موارد اين
روحي بيماري درمان اول درجه در اصلي مشكل چون.ميشود نيز تشديد بلكه
.اعتياد بعد و اوست رواني و
زياد پول بخاطرداشتن و جويي لذت صرف به فرد نيز موارد از خيلي در
صورت به بايد عوامل و اينعلل تمام.است شده كشيده جريان اين به
مشاوره و آموزش اينصورت غير در گيرد ، قرار بررسي مورد عميق و ريشهاي
متفاوت افراد اين شخصيتي تيپهاي كه زيرا داشت ، نخواهد تاثيري چندان
و روحيات مورد در كافي شناخت و آگاهي داشتن با اين بنابر.است
اعتياد به مجدد بازگشت عدم و درمان در موفقيت آنان انگيزه و احساسات
ميتوان انگيزهها و عوامل و علل اين شناسايي از بعد و است امكانپذير
درمان مرحله در تا داد خانواده رابه لازم و درست دستورالعملهاي
بتواند خانواده ميكشد ، طول ماه كه 6 (رواني و روحي ترك) غيردارويي
بخوبي (معتاد) مددجوست به محكم و درست تصوير دادن كه را خود نقش
.(حاد شرايط در بخصوص) كند ايفاء
در كههميشه است اين مهم نكته بگذريم ، كه موارد اين همه از اما
در و دارد فرد راخود نقش اصليترين اول درجه در درمان و بهبودي
نخواهد خودش اگر كه چرا است ، اصل كه اوست خود خواست و انگيزه واقع
و است كارساز اجبار و زور قانون نه ديگر بگذارد كنار را عادت اين كه
.داشت خواهد ثمري دستورات اين اجراي نه
با:ميگويد روانشناختي درمانهاي نحوه مورد در (روانشناس) نعمتي آقاي
.ميشود عمل صورت سه به (مصرفها خود) دارند ترك انگيزه افراديكه
.درمانجو با ارتباط براي خانواده برروي كار 1ـ
.روانشناس به مراجعه براي خانواده ترغيب 2ـ
انگيزه افزايش براي (معتاد) مددجو فرد روي درماني روان و مشاوره 3ـ
.ترك
نظر جداگانهدر برنامه 3(معتادان) مددجويان براي حاضر حال در
:از عبارتند كه شده گرفته
و فردي فرآيندهايآسيبشناختي به برنامه اين در:درماني روان 1ـ
و علل و مشكلات رواني و نظرروحي از و ميشود پرداخته خانوادگي
اين حل براي شناسايي از بعد و ميگيرد قرار بررسي مورد فرد انگيزههاي
.ميشود برنامهريزي معضلات
گروه در آسيبشناختيكه فرآيندهاي برنامه اين در:درماني گروه 2ـ
فرد و است گروه از اعتيادناشي معمولا.ميشود فصل و حل ميشود مطرح
هر باشد ، گروه در هم آن درمان كه بهتر چه پس ميشود معتاد گروه در
از ناشي يا معمولا كه دارد مسايلي و مشكلات ميشود گروه وارد كه فردي
هرحال به.است اعتياد عوارض از يا و خودش يا اجتماعي ، يا خانواده ،
تا آيد فراهم شرايطي گروهي روابط تشكيل با شده سعي برنامه اين در
يا و شدهاند ترك به موفق كه معتاديني تجربيات از بتواند فرد
.كنند استفاده باشند ترك در زيادي مدت توانستهاند
به آموزشهايلازم همه برنامه اين در:خانواده آموزش گروههاي 3ـ
تا ميشود داده اعتياد به فرد ازبرگشت جلوگيري براي خانوادهها
عميقتر و صحيح ارتباط ايجاد براي درست شيوههاي بكارگيري با بتوانند
.بردارند قدم (معتاد) مددجو با
اگر ولي شكستهنشود فرد در اراده و نفس به اعتماد كه است اين مهم
و نفس به اعتماد درجه كنيم سعي بلكه نكنيم خردتر را آن ما شد شكسته
ترميم را شكسته تصوير آن و ببريم بالا و كنيم تقويت او در را توانايي
هوس ، زمان در.نميتوني تو كه بزنيم ، برچسب او به اينكه نه كنيم ،
و حساس لحظات آن در ما كه است اين مهم نكته است طبيعي حدودي تا لغزش
...نكنيم فراموش همراه عنوان به را خود قاطع و حمايتي نقش حاد
اعتياد ترك در خانواده نقش
ببينيم بايد درجهنخست در كه است عقيده براين روانشناس زحمتكش خانم
بايد عوامل و علل اين بررسي از بعد و ميشود؟ معتاد فرد يك چطور
و نياورد رو مواد مصرف به دوباره تا كنيم برخورد او با چطور بدانيم
روابط در) شود گرفته بكار تدابيري چه آسيبزا عوامل اين پيشگيري براي
تقسيم بخش دو به آسيبها اين معمولا (فردي و خانوادگي و اجتماعي
رواني و روحي ثبات افراديكه ترك ، از بعد اعتياد ، از قبل:ميشوند
كلي بطور و طلبها لذت وابستهها ، مزاجها ، دمدمي قولي به يا ندارند
را مسئوليت احساس زيربار از فرار آمادگي و كودكانه شخصيت كسانيكه
براي معمولا دارند پايين نفس به اعتماد كه افرادي مجموع در و دارند
اين به متوسل خود نااميدي و ياس و پوچي و حقارت احساس ميزان كاهش
به ترسشان كه ميشود باعث مواد اين رواني اثرات چون ميشوند ، مواد
اين واقع در و گردد ، تبديل...نفس ، به اعتماد به خجالتشان شجاعت ،
اطرافشان ، محيطي فشارهاي به نسبت است واكنشي معناي به برايشان كار
را ديگران خود ، به رساندن آزار با كه ميكنند فكر افراد اين زيرا
مواد مصرف تب ميرود بالا آنان در نگراني و تنش زمانيكه.ميدهند آزار
خواست ميلو به چيز همه هميشه دارند دوست چون ميرود ، بالا آنها در نيز
و شده ناراحت شديدا نباشد فراهم شرايطي چنين وقتي و باشد خودشان
مشكلات و شرايط برابر در ايستادگي و ساختن جاي به ميدهند ترجيح
دارند خود به رساندن آزار با كه ميكنند فكر و كنند خراب را همهچيز
براي راه بهترين را عمل اين و ميكنند مجازات و راتنبيه ديگران
مرادشان وفق بر كه شرايطي و خود وبر دور محيطي فشارهاي با مقابله
.ميدانند نباشد
با همه تربيت خانوادهو محيطي ، عوامل وراثت ، فرد هر شخصيت تكوين در
روابط كه ميدانيد آيا.است متفاوت درصدها ولي دارند دخالت هم
نيست بد !باشد؟ تاثيرگذار فرد اعتياد روي ميتواند حد چه تا خانواده
و علل مهمترين درباره شده انجام بررسيهاي و تحقيقات !بدانيم
دوا را دردي آن انكار كه است تلخي حقيقت بيانگر اعتياد انگيزههاي
.كرد نحواهد
نشانميدهد فرد اعتياد در را مختلف عوامل از هريك زير جدول
%فرزند 88 و پدر رابطه بودن ضعيف 1ـ
%زندگي 48 در پدر فقدان 2ـ
%پسر 52 و پدر بين سرد رابطه -3
%اخلاقي 23 نظر از نامناسب الگوي -4
%خودكنترلي 26 نداشتن و پدر عصبيت 5ـ
%پدر 43 نداشتن مناسب شغل 6ـ
%پدر 47 بودن بدبين 7ـ
%مادر 97 و پدر بين صحيح رابطه عدم 8ـ
%مادر 73 سلطهجويانه رفتار 9ـ
%مادر 23 بودن نامهربان و بيتفاوت و سرد 10ـ
%مادر 37 پرخاشگري 11ـ
%مادر 40 با پسر رابطه بودن ضعيف 12ـ
%مادر 31 بدبيني 13ـ
درشيوههاي ناهماهنگي و كودك براي تربيتي مشخص طرح نداشتن 14ـ
%تربيتي 23
%كودك63 رفتار براي اولياء روشهاي ناپيگيري و ابهام 15ـ
%خانواده 38 اعضاي به مادر بياعتمادي 16ـ
%آن 70 ازاندازه بيش ارضاء يا و كودك خواستههاي شدن سركوب 17ـ
رفتارهاي هم و(افراطي محبت) سروري فرزند هم كه ميدهد نشان يافتهها
و ناامني احساس نوعي به هردو(آزاري كودك) نامناسب و خشونتآميز
و وابسته را او شخصيت مجموع در و ميكند ايجاد فرزند در اضطراب
.ميكند اتكايي
باايجاد بايد خانواده گرفت ، كم دست نبايد را خانواده نتيجهنقش
پرتو در كه صميمييادبگيرد و صحيح رابطه يك برقراري و امن محيط يك
پرورش با و فكري روحي ، فضاي در شدن داخل علايق ، شناخت اراده ، تقويت
و دهد تخفيف را مواد انگيزه ميتواند كه مددجوست وجودي مثبت بخشهاي
؟!بازور نه ببرد بين از
كه هستند وحساسي عاطفي بسيار افراد (معتادان) آنان نكنيم فراموش
با لجبازي و مقابله و منفي مبارزه به اينكه نه دريابيم را آنان بايد
.بپردازيم آنان
رسيمي شيرين