پنجم ، شماره 1423 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 2 سهشنبه 11
|
|
جهان آينده كودكان ،
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(نخست بخش) كودك حقوق سمينار نخستين نتايج و رويدادها بر مروري
و مدرسه با نظامآموزشي ، يك با ما است ممكن گاه:مهاجراني دكتر
اجرا خودمان خانه در كه تربيتي اما نباشيم موافق مدرسه فرهنگ با
نباشد آموزش همان از چندانمتفاوت ميكنيم
كه كودكي پرطنينآرين اما خاموش ، مرگ..پرطنين اما خاموش
حضانت نارساييهايقانون و طلاق خانوادگي ، ناهنجار قربانيرفتارهاي
را تازهاي فصل دهنده تكان و تلخ واقعه اينگرياند را بسياري شد ،
و گشود آزاري زمينهكودك در روانشناسي و جامعهشناسي مطالعات براي
خانواده دروني مناقشات ژرفتر ، نگاهي با كه داشت برآن را كارشناسان
در و.كنند بررسي دارد ، درپي اندوهبار و تلخ چنين فرجامي گاهي كه را
ميان در واقعه اين پيرامون كه حقوقي گسترده بحثهاي گرم گرما
كودك حقوق سمينار نخستين برگزاري داشت ، جريان حقوقدانان و كارشناسان
حقوق بازشناسي براي ارزنده فرصتي يونيسف ، سازمان همكاري با ايران در
قالب در را نهايي جمعبندي و گفتوشنودها حاصل.كرد فراهم كودكان
.كردهايم عرضه ميخوانيد ، شماره اين در را آن نخست بخش كه گزارشي
كودك مسايل وصاحبنظران استادان حضور با كودك روزهحقوق دو همايش
يونيسف و ايران در كودكان حقوق از مليحمايت انجمن همكاري با و
آزادي هتل در ماه آبان و 29 در 28 (متحد ملل سازمان كودكان صندوق)
وبدرفتاري عدالت و بحثهايكودك روز ، دو اين در.شد برگزار تهران
.بود پاسخ و پرسش جلسات و سخنرانيها اصلي محور كودكان با
گردهمايي اين اهداف تشريح در سمينار دبير دولتآبادي شيوا دكتر
حسننيت با تا آمدهايم گرد اينجا در روز دو اين در ما:كرد خاطرنشان
كودكان حقه حقوق به نيل راه در كه بينديشيم موانعي به تمام و كامل
شور با داريم آرزو و باشد ايستاده ميتواند ارزشمند سرزمين اين در ما
.بنشينيم چارهجويي به نظر تبادل و
دستاوردهاي يكياز عنوان به كودك حقوق كنوانسيون به همچنين وي
روزهاي در ما كشور در:گفت و اشارهكرد حاضر قرن دوم نيمه شكوهمند
رعايت با را كنوانسيون اسلامي ، شوراي محترم مجلس سال1372 ، آخر
همه كشور ، دو جز به حاضر حال در.پذيرفت ميدانست ، ضروري كه موازيني
.كردهاند تصويب را پيمان اين جهان كشورهاي
در كودكان از برايحمايت جهاني ابزاري كنوانسيون امروز ، بنابراين
واقع در.ميآيد شمار به رواني و فرهنگي اجتماعي ، حقوقي ، ابعاد همه
به نوعي به ميتوانند كه عواملي همه برابر در را كودكان پيمان ، اين
.ميكند حمايت آورند ، وارد خدشه آنان شكوفايي و رشد بقا ،
...اما كوچك ، واژگان دايره
به فرهنگي ديد يك با اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير مهاجراني دكتر
واژگان دايره بودن تنگ وجود با انديشيدن در كودكان تواناييهاي
در كه واژگاني از انديشيدنشان توانايي معمولا كودكان:گفت و پرداخت
ميكنند باز زبان كه وقتي بچهها ديدهايد شما.است بيشتر دارند اختيار
به بچهها ميكنيم گمان ما گاهي.دارند اختيار در را محدودي واژههاي
بسيار آنها فهم حوزه نه ، .ميفهمند هستند ، بلد واژه كه اندازه همان
دليل ، همين به.دارند اختيار در كه است واژگاني از گستردهتر بسيار
ما با مسايلي مورد در گاه ميشوند بزرگتر وقتي كودكان كه ميبينيم ما
در اينها كه موقعي آن در كه ميآورند خاطر به را نكاتي و ميكنند صحبت
.نداشتهاند آنها تبيين براي را لازم واژگان است ، ميگذشته ذهنشان
كه كسي به نگاه كودك ، به نگاه:گفت خود سخنان از ديگري بخش در وي
قرار ابتدايي مراحل در شخصيتاش شكلگيري و امكان و انديشيدن توانايي
ميكنيم ، درست او براي كه تربيتي فضاي دليل به ما گاه.نيست دارد ،
يك عنوان به فريره پائولو انديشه با من.ميكنيم محدود را او انديشه
در كه هستم موافق ايليچ ، ايوان با همينطور و تربيتي مربي و فيلسوف
خودمان خانوادههاي در حتي و خودمان جامعه در ما كه آموزشي نحوه مورد
نظام يك با ما است ممكن گاه.گذاشتند جدي سوال علامت يك داريم
در كه تربيتي اما نباشيم موافق فرهنگمدرسه و مدرسه با آموزشي ،
گاهي.نباشد همانآموزش از متفاوت چندان ميكنيم اجرا خانهخودمان
زود ما ميبرد بكار را جديدي واژه ميكندو سازي واژه كودك وقتي
.است اين نيست ، درستش درست تو انديشه اين نه ، كه قضاوتميكنيم
نام به معروفش كتاب در ايليچ ايوان كه شد موجب برخوردها نحوه همين
او خلاقيت ميگيريم ، تحويل ما را كودك:مينويسد مدرسه بدون جامعهاي
به خلاقيت كشتن بهاي به يعني.ميكنيم افزون را او اطلاعات ميكشيم ، را
در را كودكان مشاركت عدم مهاجراني دكترميافزاييم او اطلاعات انبان
ميانسالان ما دوباره يعني ترتيب بدين:گفت دانستو جدي نقص يك سمينار
كه چراكنيم كودكانصحبت حقوق براي ميخواهيم و نشستهايم وبزرگسالان
.كند دفاع حقوقش از بازبانخودش تا نيامده اينجا كودكي هيچ
بنا اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت در كهما ورزيد تاكيد نكته براين وي
باشند داشته را خودشان نشريات حتما كودكان كه گذاشتهايم براين را
ما...باشند كودكان هم خبرنگارانش و باشد جوانترين آن مسئول مدير و
و شده مطرح كودك حقوق كنوانسيون در وظايفيكه انجام براي ميكنيم سعي
و وقلم انديشه حوزه در برميگردد ، ارشاد وزارت به آن از بخشي
.دهيم مشاركت را كودكان فرهنگي فعاليتهاي
كنوانسيون سابقه
گرديد؟ تدوين و تهيه كودك حقوق كنوانسيون تا شد طي روندي چه اما
سالهاي در:گفت زمينه اين در يونيسف عالي مشاور بلد لين برتيل
و ملل اتحاديه توسط كودك حقوق زمينه در اعلاميههايي و 1959 1924
مورد رسما را آنها جهان دولتهاي از يك هيچ اما شد صادر ملل سازمان
مورد كه بينالمللي معاهده يك وضع لزوم بنابراين.ندادند قرار قبول
.شد مطرح گيرد ، قرار دولتها همه قبول
ماده با 54 كودك كنوانسيونحقوق:افزود اختصاصي گفتگوي يك در وي
و كشورها مقامات با تدوين ، طول در.شد تدوين سال ده از پس
كه شهرژنو از و آمد عمل به مشورت و تبادلنظر غيردولتي سازمانهاي
پيگيري كشورها ساير با ارتباط بود ، مستقر كنوانسيون تهيه اصلي هسته
به متحد ملل سازمان عمومي مجمع توسط سال 1989 در پيمان اين.ميشد
براي سران اجلاس برپايي خصوص ، اين در گردهمايي دومين.رسيد تصويب
جهان كشورهاي كه بود متحد ملل سازمان مقر در سال 1990 در كودكان
را كودكان مصالح شده پيشبيني كنوانسيون در آنچه براساس كردند توافق
.دهند قرار خودشان برنامههاي راس در
غير و دولتي سازمانهاي همه روي پيش مشخصي كار دستور اكنون بنابراين
از بعد كه -نيز يونيسف.است گرفته قرار كودكان حقوق حفظ براي دولتي
در كودكان به اضطراري كمكهاي نامسازمان با ابتدا دوم جهاني جنگ
سازمان عضو مستقل سازمان يك صورت به مرور به و آمد بوجود سال 1946
در و داد قرار خود كار اصلي محور عنوان به را كنوانسيون -درآمد ملل
.ميدهد انجام آن حول را برنامهريزيهايش تمام واقع
جهاني پيمان نظر از:است آمده كودك حقوق كنوانسيون يك ماده در
قرار پيمان اين حمايت مورد سال زير 18 افراد همه كودك ، حقوق
.ميگيرند
بدرفتاري هرگونه از كودكرا بايد دولت:ميگويد نيز و 19 مواد 18 در
و پدر.كند محافظت دارند ، برعهده را او كهسرپرستي كساني يا والدين
.دارند مشترك مسئوليت كودك پرورش و رشد در مادر
مواد تحقق زمينه دولتهادر وظايف مورد در دانشگاه مدرس داور ، زهرا
حقوق تحقق كه موظفند دولتها كلي طور به:گفت كودك حقوق كنوانسيون
و رفاه رابراي لازم مراقبتهاي و كنند تضمين را كنوانسيون مندرجدر
آورند بعمل والدين وظايف و حقوق به توجه با كودك تواناييهاي تكامل
شده شمرده داخلي كنوانسيون در مندرج حقوق است بديهي (و 5 مواد 3)
، (و 3 مواد 2) خانواده محيط از كودك بهرهمندي:مثال عنوان به.است
،(و 8 مواد 7) ملي هويت و اجتماعي حقوق داشتن حق ،(ماده 6) حيات حق
تامين و بيمه حق ،(ماده 24) بهداشت حق ،(ماده 28) پرورش و آموزش حق
كه موظفند دولتها...و (ماده 32) كار حق ،(ماده 26) اجتماعي
وبينالمللي ملي سطح در قانوني و اجرايي بعد دو در را اقداماتلازم
.دهند انجام
چيست؟ اصلي موانع
داشتند تاكيد برايننكته كودك حقوق سمينار صاحبنظران و كارشناسان
در.است قانوني موانع ايران ، در كودكان حقوق حفظ مشكلات از يكي كه
تعارضات پدر ، ولايت و حضانت مساله ازدواج ، سن بلوغ ، سن اينزمينه
و فقهي حقوقي ، مختلف ابعاد كودكآزارياز و موارد اين در قانوني
.گرفت قرار موردبررسي روانشناختي
ازبرگزاركنندگان يكي كه ايران در كودكان از حمايت ملي انجمن
در ايران ، توسط كودك حقوق تصويبكنوانسيون از بعد سال بود 3 سمينار
پايه وكيل عبادي شيرين.شد تاسيس غيردولتي و مستقل صورت به سال 1373
ايران در كودكان قانوني مشكلات مهمترين انجمن ، اين عضو و دادگستري يك
روابط دوم ، .كودكان زودرس قانوني بلوغ اول ، .كرد ذكر محور دو حول را
.فرزند و مادر حقوقي
است اين مساله مهمترين ميكنيم ، كودك حقوق از صحبت ما وقتي:گفت وي
بلوغ سن..دارد ادامه سني چه تا كودكي دوران و كيست كودك بدانيم كه
قانون ماده1210 تبصره 1 ، طبق حاضر حال در است كودكي پايان سن كه
:است بدينگونه رسيد ، اسلامي مجلسشوراي تصويب به سال 1361 در كه مدني
تمام سال نه دختر در و قمري تمام سال پسرپانزده در بلوغ سن
نه دختر ، نزد كودكي پايان مدني ، قانون نظر از بنابراين.قمرياست
كه 15 پسري و سال كه 9 دختري پس..است سالگي پانزده پسر نزد و سالگي
در كه دختر 9سالهاي يعني.كند ازدواج ميتواند دارد قمري تمام سال
خود و كند اداره را خانوادهاي ميتواند ميخواند درس دبستان سوم سال
موارد اين در قانوني تعارضات وجود به گاه آن عبادي خانم.شود مادر
سن به رسيدن از بعد فردي هر كه ماده 1210 به توجه با:گفت و پرداخت
رشد عدم آنكه مگر دارد را خود اموال در تصرف و دخل هرگونه حق بلوغ
كه ميدارد مقرر مذكور ماده تبصره 2 در ولي.شود ثابت دادگاه در او
خود مالي حقوق و اموال در نميتواند كسي هم بلوغ سن به رسيدن از بعد
اگر و..است تعارض يك اين برسد ، اثبات به او رشد مگر كند دخالت
و دخل جهت از بدانيم ، حقوق استيفاي اهليت براي شروعي را كودكي پايان
سالگي پانزده پسر در و سالگي نه دختر در كودكي پايان اموال ، در تصرف
يكسان سياسي و حقوقي مختلف مسايل در مذكور سن متاسفانه.است
خاص زماني در امري هر براي كودكي دوران ديگر عبارت بهنميباشد
بلوغ سن مقارن كودكي پايان كيفري ، مسئوليت مورد درمييابد پايان
و كبير مانند عينا وي با شود جرمي مرتكب سالهاي نه دختر اگر و است
نميكند سوال پدر از دادگاه محاكمه هنگام يعني.ميشود رفتار بزرگسال
مورد در اما و.شد جرم انجام دچار او كه كردي تربيت را او چگونه كه
سالگي يكسان 15 طور به پسر و دختر در كودكي پايان كارگري ، مسايل
سال از 15 كمتر افراد گماردن كار به كار ، قانون ماده 79 طبق.است
سن در و كند ازدواج سالهاي دختر 9 اگر بنابراين.است ممنوع تمام
براي دهد ، طلاق را او يا كند فوت شوهرش بعد و شود بچهدار سالگي 1413
و سياسي حقوق مورد در يا و.ندارد كردن كار حق فرزندش شكم كردن سير
با يكسان طور به دختر و پسر در كودكي دوران نيز انتخابات در شركت
دارد وجود تعارضات اين هرحال به.ميپذيرد پايان سالگي سن 16 به ورود
براي انتخابي كه است بيشتر اهميتش شوهر انتخاب واقعا نيست معلوم و
.نماينده يك انتخاب يا است زندگي عمر يك
گفت مدني قانون ماده1169 به اشاره با عبادي خانم نيز حضانت بحث در
داشت خواهد اولويت ولادت تاريخ از سال تادو مادر طفل ، نگهداري براي
اناث اطفال نسبتبه مگر است پدر با حضانت مدت اين انقضاي پساز و
تعيين پيش از بنابراينبود مادرخواهد با آنها حضانت هفتم سال تا كه
نه استو پدر مال نه بچه كه حالي در برود پدر پيش بچهبايد كه است شده
طفل كه بدهد تشخيص طرفين ، شرايط به توجه با بايد دادگاه.مادر مال
.باشد كسي چه پيش بايد
نمونهاي كرد فوت جسمي آنوضعيت با سالگي در 8 كه گلشني آرين موضوع
شش علتبه اين به و بود ، معتاد آرين پدراست اينمشكلات نتايج از
با دادگاه اما داشت نيز محكوميتهايديگري و بود شده محكوم حبس ماه
.بسپارد او به را بچه حضانت نشد حاضر دوندگيهايمادر تمام
دارد ادامه