پنجم ، شماره 1423 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 2 سهشنبه 11
|
|
قرآن آموزش در نو شيوهاي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
:اشاره
بهرهوري ميتواندبه مختلف علوم در آموزشي نوين شيوههاي از استفاده
از.بكند توجهي كمكقابل دانش آن سمت به بيشتري اقشار رويكرد و
بالاي مقامات تاكيدات آنعليرغم آموزشي شيوههاي كه علوم اين جمله
نهج برهمان همچنان و نگرديده نوآوري تغييرو دستخوش هنوز مملكتي
و خلاق ذهن كه حالي در است ، قرآني علوم آموزش آموزاندهميشود سابق
را شيوههاينويي آسماني ، كتاب اين دلسوختگان از تعدادي علاقهمندي
مراجع است ، داده قرار قرآني علوم علاقهمندان و دانشآموزان فراروي
قصد قرار از و بندند پاي قرآن آموزش سنتي شيوههاي به همچنان رسمي
با زير گفتوگوي.ندارند نيز را شيوهها اين كردن آمد روز و دگرگوني
و جذاب شيوهاي با كه است گرفته صورت قرآن مدرسان و معلمان از يكي
آموزشي ، بالاي كارايي بر علاوه توانسته ، مختلف فنآوريهاي از استفاده
كتاب اين آيات در تعقل و تدبير و قرآن خواندن به را عظيم گروهي
حافظ ، شعرهاي نقاشي ، از شيوه اين در ويكند تشويق و ترغيب آسماني
و گفتاري نشانههاي و نمادها آيه ، حديث ، مولانا ، فردوسيو سعدي ،
فراخواندنمسئولان با.ميگيرد مدد آموزشي نكات تفهيم براي تصويريآشنا
معلمان و مدرسان وگفتههاي نظريات به بيشتر توجه به قرآني علوم متولي
.مينشينيم قرآن مبتكر مدرس صحبتهاياين پاي قرآني علوم دلسوز
معارف سرويس
افتاديد؟ قرآن تدريس فكر به زماني چه از
و عشق ونوجواني كودكي دوران از و شدم متولد مذهبي خانوادهاي در من
از بسياري اذعان به و لطفخداوند به و داشته قرآن به شديد علاقهاي
برخوردار بالايي حافظه و يادگيري قوه از نزديكان ، و خانواده افراد
زمان در كه ميآيد يادم ;ميآموختم سريع خيلي را مطالب و بودم
شركت قرآن درس كلاس در ديگر دانشآموز تا 15 اتفاق 10 به نوجواني ،
بچهها با و اداره را كلاس كه خواست من از قرآن معلم روزي ميكرديم ،
به شروع شد ، خارج كلاس از ايشان وقتي.برگردد وي تا كنم كار قرآن
در تا خواستند من از كلاس بچههاي كه بود اين جالب و كردم قرآن تدريس
رفتم قرآن دانشكده به وقتي بعدها !كنم كار آنها با نيز ديگر جلسات
روز قرآن به علاقه و عشق.ميكردم كمك استاد به قرآن درس تدريس در نيز
دست است ، پرستاري كه شغلم از اينكه تا مييافت شدت من در روز به
شكلي به الان و گذاشتم كار اين روي انرژيامرا و وقت تمامي و كشيده
.ميكنم تدريس قرآن گوناگون ادارات مدارسو در وقت تمام
اين چهضرورتي و افتاديد تازه تدريسي شيوه ابداع فكر به چگونه
كنيد؟ فكر اينقضيه به كه آورد وجود به شما در را احساس
.داشتم قرآن تدريس سال از 10 كه تجربهاي با و قبل سال حدود 6 از
حس را باشد نسلامروزين جوابگوي بتواند كه ، تدريس روش يك فقدان
كه قرآن برخلاف چرا كه بود برايممطرح سوال اين هميشه نيز و ميكردم
همه اين آسماني كتاب اين تدريس روش است ومشكلات گرهها از بسياري حلال
.كند توجه جلب ميتواند كمتر و است تكلف پراز پيچيدهو
قرآن اصليتدريس متولي قرآن ، آموزش آزاد كلاسهاي از غير به الان
دورههاي آموزشي دركتابهاي را مشكلاتي چه شما است ، پرورش و آموزش
ميكنيد؟ مشاهده تحصيلي مختلف
شده چاپ و قرآنطراحي تدريس براي پرورش و آموزش سوي از كه كتابهايي
معلم در نه كتابها اين با تدريس شيوه اين و دارد عديدهاي نقايص است ،
دانشآموزان براي كتابها نميكند ، انگيزهاي هيچ ايجاد متعلم ، نه و
از يكي بچههاي به تا كردند دعوت من از قبل دوسال.نيست گويا
از و رفتم دبيرستان به وقتي.بدهم قرآن درس روزانه دبيرستانهاي
خواندن از هنوز سهسال دو ، از پس كه كردم مشاهده كردم ، پرسش بچهها
شيوه با من:گفتم دبيرستان مدير به.هستند عاجز هم كوچك سوره چند
خود نيز و دبيرستان آن اولياء و مدير ماه ، ظرفچند و ميدهم درس خودم
تدريسبقيه تا خواستند من از و آمدند سرذوق پيشرفت همه ازاين بچهها ،
با عربي خط دروسقرآن ، كتابهاي در الان.بگيرم عهده به نيز را كلاسها
بخشي چه كه بفهمد ميتواند يكمتخصص البته است ، شده آميخته فارسي خط
وجود كار در مشكل اين ولي است ، فارسي خط چهبخشي و عربي خط كار از
كارمندانآنها به كه كرد دعوت من از هواپيمايي سازمان چنديقبل.دارد
شاگردان اين از چندتن نصيب حج ، زيارت توفيق سال همان بياموزم ، قرآن
قرائت روان و راحت عربها بهمانند را قرآن رفتند ، مكه به وقتي شد ،
.ميكردند
مزايا چه شما شيوهتدريس.برگرديم شما تدريس شيوه سراغ به است بهتر
دارد؟ ويژگيهايي و
را هركاري وعمق مطلب هر وجودي فلسفه درس ، از هربخشي گفتن هنگام من
ضمه درباره ميخواهم وقتي مثال طور به.ميكنم تشريح دانشآموز براي
معني به ضمه -ميكنم معرفي لغوي بهلحاظ را ضمه ابتدا كنم ، صحبت (-)
خود در كه ميدهم نشان را عسل زنبور كندوي يك تصويرياز سپس -شدن جمع
زنبوران معرفتجمع نيز كندو خود است رفته كار به صدايضمه كندو كلمه
غديرخم از تصويري سپس معرفيميكنم ، را -(+)-جمع علامت ادامه ، در است
پيامبر صحبت و مردم شدن جمع صحنه آن در ميدهمكه نشان نقاشي صورت به
خود جانشين عنوان به مردم به و گرفته را (ع)علي حضرت كهدست حالي در
نقاشي و تصوير با كارها اين تمامي البته -ميدهم نشان ميكند ، معرفي
واقعه اين از شخصيكه يا و كودك يا خردسال شاگرد و ميگيرد انجام
از تصويري يا و -ميشود حك ذهنش در وقايع توضيحي اندك با ندارد اطلاعي
در معصومين تن پنج و كلمهالله آن مركز در كه ميدهم نشان گل يك
هم متصلبه حلقه كه 5 المپيك نماد از استفاده با يا و هستند اطرافآن
از نيز مطلب تفهيمبيشتر براي.ميدهم نشان را تجمع و اتحاد هستند ،
قطره ضربالمثلقطره منظور براياين كه ميكنم استفاده امثله و شعر
و حديث از باره اين در گرفتهام نظر رادر درياشود وانگهي گردد جمع
:بيت در مثال طور به آوردهام مصداق نيز بزرگان وگفتههاي آيه
غمزدهاي طربش بزم از كه كريمي كو
بكند خماري دفع و كشد در جرعهاي
.است ضمه معرف كو كلمه
در شما و است چگونه شما تدريس شيوه در قرآني دروس محتوايي تقسيمبندي
ميكنيد؟ تدريس درس مقطع چند
طفل تا ساله خردسال 6 ، 7 كودك از ندارند ، معيني سن من شاگردان
مهندس ، خانهدار ، خانمهاي و دبيرستان و راهنمايي نوجوان و دبستاني
و اداره چندين در اكنون هم بنده.ميآموزند قرآن من نزد دانشجو ، دكتر ،
در را لطفي چنين خداوند اينكه از و هستم تدريسقرآن مشغول وزارتخانه
اما.هستم شكرگزار نموده ، عطا من به را توانايي چنين كردهو من حق
بخش چهار رابه دروس محتوي من كه بگويم بايد شما ديگر سوال به درپاسخ
واقع 4 در كه ;تجويد 2 تجويد 1و روانخواني ، روخواني ، ;كردهام تقسيم
.شدهاست خلاصه شيوه اين در كتاب
براي پژوهش تحقيقو به همچنان يا است شده تكميل شما درسي شيوه آيا
هستيد؟ مشغول آن تكميل
چندي را -تجويد 2 -آن عالي بخش تدوين اما است شده تكميل كار از بخشي
يا تجويد 2 بخش در.ميگذارند را خود پاياني مراحل كه كردم آغاز قبل
و ترافيكي صحنههاي روي را جديد و قديم سجاوندي رموز عالي تجويد
كارشناسان به وقتي كه كردم پياده رانندگي و راهنمايي تابلوهاي
.آمدند وجد به ابتكار اين از آنها دادم ، نشان را تصاوير اين ترافيك
رانندگي و راهنمايي قوانين قرآن ، آموختن با همزمان فرد روش اين در
.ميآموزد نيز را
كردهايد؟ اقدامي شيوه اين اشاعه يا چاپ به نسبت تاكنون آيا
اين بنده.دادهنميشود بهايي چندان ابتكارات مابه كشور در متاسفانه
شدند ، آگاه آن محتوي و ازمضمون وقتي بردم ، مركزي هر به را شيوه
.كنيم منتشر را آن و شويم شريك است ، بياييد عالي بسيار:گفتند
دادن درس همان به كه گرفتم تصميم.شدم روبرو وجو فضا اين با وقتي
رضاي براي و بگذارد جلو قدم انصافي خوش و معتمد آدم تا ، كنم اكتفا
كه زحمت همه اين كه دارم هراس من.بگيرد عهده به را كار اين خدا ،
و علاقهمند و مدرس همه اين وبارآوري تدريس در را خودش آزمون و امتحان
توجه اندكي با كه حالي در برود ، هدر به است ، پسداده قرآن خواننده
مسيراخلاقي در را آنها و آشنا قرآني علوم با را بسياري ميتوانافراد
.نمود هدايت مناسب