پنجم ، شماره 1424 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 3 چهارشنبه 12
|
|
امروز
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
او.درگذشت فرانسوي امپرسيونيست نقاش رنوار اگوست پير سال 1919 در
يك رنگكار و نقاش عنوان به سال 1854.شد متولد ليموژ در سال 1841 در
از استفاده و نور باره در و شد كار مشغول پاريس در چينيسازي كارخانه
اين.كرد درك را هنري كار در مهارت اهميت و شد مجرب شاد رنگهاي
شاد بهموضوعات او.است مشهود خوبي به امپرسيونيستياش آثار تجربياتدر
موزه در روكوكو اساتيدمكتب آثار مطالعه از طور وهمين داشت تمايل
هنريشار كارگاه سال 1862به در رنوار.بود لوورمتاثر
بامونه ، آلفرد را دوستيعميقي و شد وارد سوئيسي هنرمند گلدير
ناحيه در بادوستانش كه او.كرد بازيلپايهريزي وفردريك سيسيلي
گروه اصلي اعضاي از يكي به تبديل ميكرد بيزوننقاشي بار
رابطه.ميآمدند هم گرد ريبوا گوئه كانه در كه شد امپرسيونيستها
مناظر از آنان نقاشيهاي و بود نزديك بسيار زمان اين در مونه و رنوار
بيانيههاي اولين از واقع در سال 1869 در ليه گرنويي زيباي منطقه
ابتداي در مونه مانند نيز رنوار.ميروند شمار به كلاسيك امپرسيونيسم
يك عنوان به سال 1870 در اما.شد متحمل را زيادي سختيهاي فعاليتش
هنري آثار معروف دلال آنكه از پس و آورد دست به موفقيت پرتره نقاش
از آغازكرد سال 1881 در را او آثار مرتب خريد دوراندروئل پال
زمان اين از رنوار گفته به.يافت رهايي عادي مسائل مورد در نگراني
سفري و كرد سفر ببرد خود با را او ميتوانست امپرسيونيسم كه آنجا تا
دنبال به آثارش در تا شد او الهامبخش سالهاي 21881 در ايتاليا به
نام به او اثر يك در ديدگاه چرخش اينباشد بيشتري انسجام و يكدستي
به آن از پس و آغاز ايتاليا به سفر از پيش كه (لندن موزه) چترها
شيوه به راست سمت كودك دو نقاشي اين دراست نمايان رسيد پايان
اما شدهاند رنگآميزي قلممو سبك و نرم ضربههاي با و امپرسيونيسم
كدرترينقاشي رنگآميزي با و قاطعتر خشكتر ، شيوهاي با چپ سمت هيكلهاي
.شدهاند
دهه 1880رنوار نيمه در جدي شيوه اين با تجربه دوره يك از پس
موضوعات از زمان درهمان و كرده ابداع انعطافپذيرتر و ملايمتر شيوهاي
در دختران و تصويركودكان ملل بيزمانتر سوژههايي معاصرشبه
سادهتر حال عين در و شيوهاشعاليتر وقتي.آورد روي فضاهايينامشخص
بهرماتيسم دهه 1890 در رنوار.نيزرفت اساطيري موضوعات سراغ شدبه
ناحيه در بود دستآورده به جهاني شهرت ديگر سال 1903كه از و شد مبتلا
سال در و فلج را او درنهايت رماتيسم.گزيد اقامت جنوبفرانسه گرم
نقاشي به عمر پايان تا او اما.نشاند چرخدار صندلي روي بر 1912
روي نيز مجسمهسازي به دستيارانش كمك به آخر سالهاي در و داد ادامه
.آورد
كه استچرا محبوبتر تمامامپرسيونيستها از رنوار زياد احتمال به
جذابيتيآني از زيبا مناظر و كودكان ، گلها يعني موضوعاتش
به رامستقيم موضوعهاي اين در نهفته ولذت شادي او و برخوردارند
:است گفته زماني خود رنوارميكند منتقل بينندهاش
كافيچيزهاي اندازه به دنيا در وقتيكه باشد زيبا نبايد هنر چرا
.دارد وجود زشت
:عكس شرح
درياچه 1880 كنار در
بوم روي روغن و رنگ