پنجم ، شماره 1424 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 3 چهارشنبه 12
|
|
شود ايجاد بايد كودكان از حمايت مراكز
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(دوم بخش) كودك حقوق سمينار نخستين نتايج بر مروري
پرورشكودك و رشد در مادر و پدر:كودك حقوق كنوانسيون ماده 19
كند كمك بهآنها زمينه اين در بايد دولت و دارند مشترك مسئوليت
است ازرشد مرحلهاي بلكه نيست رشد معناي به بلوغ:قاسمزاده دكتر
ميشود آشكار فرد در جنسي ثانويه نشانههاي كه
:اشاره
در بيشتر هرچه مراقبت و دقت.ميباشند جهان آينده اصلي سرمايه كودكان
در عمدهاي كودكانتاثير پرورش و تحصيل رشد ، زندگي ، شرايط بهبود
كودكان حقوق رعايت و داشت خواهد آينده دهههاي در جهان مردم بهزيستي
.ميدهد تشكيل را جهاني مراقبتهاي اين از مهمي بخش
در كودك حقوق سمينار نخستين برگزاري مناسبت به را گزارش دوم بخش
.ميگذرانيم نظرتان از كردهايم تهيه تهران
دين كه ايننكته به اشاره با حقوقدان و محقق سعيدزاده ، سيدمحسن
را مردم كه قوانيني نميپذيرد و ميگذارد احترام بسيار مردم به اسلام
سال نه را دختر بلوغ سن قانون:گفت شود ، وضع بدهد ، قرار تنگنا در
نه شرط آيا و است شرع مخالف سال شرط 18 آيا.است دانسته قمري تمام
براي فقط يا است جاري كيفري و مدني امور از اعم موارد تمام در سال
است؟ شده شرط ديني تكاليف و عبادات
اين بر سمينار دوم روز در نيز دولتآبادي دكتر خانم سمينار ، دبير
را بلوغ برسن بازنگري سمينار در شركتكنندگان كه ورزيد تاكيد نكته
.ميدانند ضروري
بخشي در تهران از اسلامي شوراي مجلس نماينده دستجردي وحيد دكتر خانم
بودن پايين ما اصليجامعه مساله كه پرداخت موضوع اين به خود سخنان از
دو تنها كه ميدهد نشان سال1375 آمار زيرا.نيست ازدواج و بلوغ سن
دكتر.داشتهاند قرار سال زير 18 ازدواجكردهاند كه افرادي درصد دهم
نظر باره اين در كه بود بعدي سخنران روانشناس ، قاسمزاده ، فاطمه
دهم دو همين از كه ميدهد نشان آمار 1375:گفت و كرد عنوان ديگري
هزار واقع 767 در و باشد بايد بيشتري رقم واقع در كه -نيز درصد
نفر پانصد و هزار 10-برميگيرد در را ساله تا 19 سنين 10 كه نفرند
ذكر آسيبهاي بنابراين ، .گرفتهاند طلاق نيز نفر هزار ده و كردهاند فوت
آمار اين همچنين.ازدواجهاست نوع اين بودن نامناسب نشانگر شده ،
سال سن 18 زير كرده ، ازدواج افراد درصد دهم دو اگر كه است آن بيانگر
و جلوترند قانون از مردم واقع در كردهاند ، انتخاب امر اين براي را
.نيست جامعه عرف حتي آمده قانون در آنچه
مساله اين به درروستاها ويژه به اقتصادي مشكلات كه اينجاست نكته
پايين درصد همين شايد رود ، حل مسايلروبه اين اگر كه ميزند دامن
.برود بين از نيز
راههاي و علل بررسيكودكآزاري ، قاسمزاده ، دكتر خانم سخنراني موضوع
آزاري كودك تعريف در وي.بود روانشناختي ازديدگاه آن از پيشگيري
موجب نوعي به كه است رفتاري روانشناسي ، ديدگاه از آزاري كودك:گفت
او سلامت و رشد به و ميگردد كودك رواني و عاطفي ذهني ، جسمي ، آزار
.ميرساند آسيب
نيست رشد معناي به كهبلوغ كرد اشاره نكته اين به قاسمزاده دكتر
آشكار فرد در جنسي ثانويه نشانههاي استكه رشد از مرحلهاي بلكه
و عاطفي ذهني ، جسمي ، رشد پايان معناي به بلوغ پايان بنابراين.ميشود
.است متفاوت رشد با بلوغ مفهوم و نيست بزرگسالي شروع و رواني
جنسي رابطه تواناييايجاد است ممكن ميرسد بلوغ به كه كسي عبارتي به
.ندارد را خانواده اداره توانايي اما باشد داشته را
در آزاري كودك:ايرانپرداخت در كودكآزاري ويژگيهاي به گاه آن وي
آن تشديد در غيرمستقيم صورت به كه ويژگيهايياست داراي ما كشور
مورد در اطلاعات و آمار نبود -از1 عبارتند ويژگيها اين.موثراست
در و نباشد روشن فاجعه ابعاد كه ميشود سبب موضوع اين.آزاري كودك
.نگيرد صورت زمينه اين در لازم اقدامات نتيجه
به كمك و آزاري ريشهيابيكودك براي لازم بررسيهاي و تحقيقات نبود -2
.آن از پيشگيري و كاهش
را ديده آزار كودكان از حمايت مسئوليت كه دولتي سازمان هيچ نبود -3
.باشد داشته برعهده
و معلمان ازوالدين ، بسياري براي كودكآزاري مفهوم نبودن مشخص -4
رفتارهايي از برخي كه حد آن تا كاردارند سرو كودكان با كه كساني
حق گاه و عادي رفتارهاي جزء ميشود ، محسوب كودكآزاري كه را
...و تحميل بدني ، تنبيه مانند ميدانند كودكان بر بزرگسالان
.ونوجوانان كودكان خود براي كودك حقوق بودن ناشناخته -5
ايران اسلامي توسطجمهوري كودك حقوق پيمان پذيرش از سال سه كه آن با
انجام مردم به پيمان اين محتواي شناساندن براي اقدامي تاكنون ميگذرد
تعداد 8420 از جمعبندي يك براساس قاسمزاده فاطمه دكتر.است نشده
مادرها و پدر با بهزيستي سازمان مشاور صداي در كه تلفني مشاوره مورد
كودكاني مراجعان ، اين درصد كه 75 ميگويد است ، داشته كودكان و
مثل گرفتهاند قرار رواني -عاطفي آزارهاي مورد اغلب كه بودهاند
از كردن بيرون كردن ، دعوا و كردن فرياد و داد كردن ، زنداني ترساندن ،
محروم كودك ، طولاني تنهايي بيتوجهي ، او ، نداشتن دوست به تهديد منزل ،
...و كودك به توهين و تحقير بازي ، و تفريح از كردن
(مهرماه) ماه طييك در تنها كه آزاري كودك مورد به 12 چنين هم وي
اشاره است شده گزارش ايران در حقوقكودكان از حمايت ملي انجمن به
در را كودكان با بدرفتاري از اشكالي وجود و اعتياد فقرو و كرد
.ميكند ذكر آزاري كودك جدي عوامل از مدارس
(متحد ملل كودكانسازمان صندوق) يونيسف عالي مشاور لينبلد ، برتيل
گفتگوي يك در بود ، آمده ايران به حقوقكودك سمينار در حضور براي كه
من براي:گفت سمينار اين برگزاري درباره همشهري باروزنامه اختصاصي
ديدم ، نزديك از را سمينار اين و ميآيم ايران به است بار اولين كه
شمار به ايران در كودك حقوق تحقق جهت در بزرگ بسيار حركت يك اين
زنان ، گروههاي از دولتي ، مراكز از بسياري نمايندگان چون.ميآيد
در گوناگون جهات از و شدند جمع هم دور به همه كودك حقوق سازمانهاي
اين كشورها از بسياري در.پرداختند نظر تبادل به كودك حقوق مورد
يكي.شود گذاشته سر پشت بايد كه است مهمي و بزرگ بسيار مرحله مرحله ،
بتوانند مختلف افراد و گروهها كه بود اين سمينار اين قوت نقاط از
بسيار سمينارهاي در منكنند برقرار ارتباط كودك حقوق محور حول
در اما داشتهام شركت كودك حقوق با ارتباط در مختلف كشورهاي در زيادي
چشمگيري گونه به نظر تبادل روحيه بگويم ، ميتوانم سمينار اين مورد
را سمينار محل جوشاني جو روز دو اين طي واقع در و داشت وجود
شمار از بيش كه بود مردم وسيع مشاركت ديگر نكته.بود فراگرفته
غيردولتي سازمانهاي و بودند كرده استقبال آن از سمينار به دعوتشدگان
و مصمم خيلي زنان ويژه به داشتند سمينار در قوي بسيار حضور زنان و
.بود دلگرمكننده بسيار كه ميكردند برخورد كودك حقوق مقوله با متعهد
.داشتند فعال حضور سمينار در پدر عنوان به كه مرداني بودند البته
در كودك حقوق مورد در مشابهي جلسات گذشته ماه دو طي وي ، گفته به
،(آفريقا جنوب در كوچكي كشور) سوازيلند ويتنام ، عاج ، ساحل كشورهاي
.است شده برگزار نپال و بنگلادش تايلند ، روماني ،
كودكان حقوق حالحاضر در كه پرسش اين به پاسخ در يونيسف عالي مشاور
قرار خطر معرض در بيشتر عواملي تاثيرچه تحت و منظر چه از جهان در
تحققحقوق راه در خوبي بسيار پيشرفتهاي اينكه با اكنون:گفت دارد ،
اما است افتاده بهداشتاتفاق و آموزش مثل زمينهها برخي در كودكان
از.است داده قرار تاثير تحت را حقوقكودك مهمي بسيار خطرات هنوز
ادامه از را آنان كه است آنان اقتصادي استثمار يعني كودكان كار جمله
درگيريهاي و جنگها بروز.بازميدارد كودكيشان دوران گذران و تحصيل
و جنسي استفاده سوء جمله از كودكان از استفاده سوء مسلحانه ،
.ميگيرد كودكان از زيادي قربانيان نيز آنان با بدرفتاري
حركت يك اين:گفت درجهان كودكان تجارت ناهنجار پديده مورد در وي
نيست دست در آن از كاملي وارقام آمار دليل بههمين و است غيرقانوني
عنوان نميتوانبه را جايي و ميشود ديده دنيا تمام در وتقريبا
.كرد ذكر آن براي كانون
نبود والدينكودكان ، نياز و شديد فقر خاطر به عموما كار اين
اجراي در ناتواني يا قانون كودكان ، نبود از حفاظتي و حمايتي روشهاي
رعايت براي اجتماعي اخلاق نبود دليل به كليشايد طور به و قانون
بكارگيري شكل به كودكان فروش مواردي ، در.ميشود انجام كودكان حقوق
نپال از كودكان جابهجاييمييابد نمود خانگي كارگران عنوان تحت آنان
.است موارد اين جمله از فروش براي هند به
كه پرسش اين بلدبه آقاي.دارند دختران را عمده سهم تجارت اين در
مدرسه و خانواده محدوده در بيشتر كه كودكآزاري پديده با مقابله براي
خاطر است ، ديده تدارك را برنامههايي چه يونيسف سازمان ميشد ، واقع
بچهها با كه كساني همه و آموزگاران والدين ، آموزش براي:ميكند نشان
متخصصان توسط بايد آموزش اين و كرد بايد زيادي تلاش دارند ، كار سرو
دارد سعي و ميكند همكاري متخصصان نوع اين با يونيسف.شود انجام آگاه
پديده اين بروز از پيشگيري براي جلساتي تدارك و كنوانسيون اشاعه با
كه نحوي به خانواده از حمايتي برنامههاي اجراي همچنين.نمايد اقدام
يونيسف توجه مورد دهد ، كاهش خانواده سطح در را كودكان با بدرفتاري
.هستند بدرفتاريها اين عامل والدين واعتياد فقر چون مشكلاتي زيرا است
براي غيردولتي وسازمانهاي وزارتخانهها با يونيسف همكاري:افزود وي
در مثال براي.دارد وجود كشورها از بسياري در آموزشها اين انجام
چنين ميتوان راحتي به شود ، داده آموزش براي پيشنهادي اگر ايران
راهاندازي كودكان مسايل دستاندركاران و برنامهريزان براي را آموزشي
.كرد
گوناگون ، حكومتهاي و سيستمها به كودكان حقوق تفهيم براي تاكنون اما
اظهار زمينه اين در يونيسف عالي مشاور است؟ گرفته صورت تلاشهايي چه
همين نظير گردهماييهايي برقراري باره ، اين در خوب راه يك:ميدارد
با ارتباط در موفق آموزشي دوره يك آن خود واقع در كه بود سمينار
.ميرود شمار به كودك حقوق اشاعه
غيردولتي دولتيو سازمانهاي فعال مشاركت سمينارها نوع اين در
اولين كه -كشورها گزارشارسالي تهيه ديگر ، راه.است تعيينكننده
همچنين و ميباشد ملل سازمان به -است ازالحاق بعد سال دو گزارش
خوبي آموزش ميشود ارسال و تهيه بار يك سال پنج هر كه بعدي گزارشهاي
در خود جايگاه ارزيابي به تا است گزارش تهيهكننده كشورهاي خود براي
.بپردازند كودك حقوق زمينه
كه ازآفريقا مناطقي و افغانستان در كودكان وضعيت مورد در وي
براي مقدمات عنوان به بايد كه اقداماتي و هستند داخلي جنگ دستخوش
كه مناطقي در:گفت گيرد ، قرار توجه مورد كودكان حقوق از دفاع
كودكان از كودك حقوق كنوانسيون فقط نه دارد وجود مسلحانه درگيريهاي
كار اين به هم كنوانسيونهايبينالمللي از بسياري بلكه ميكند حمايت
.شوند دور درگيري صحنه از بچهها كه است اقداماين اولينميپردازند
بقاي و افتادنرشد خطر به از جلوگيري منظور به بعدي ، اقدامات
شرايط در كودكان از برايآسيبزدايي همچنين.ميگيرد صورت كودكان
بر كمتري عاطفي -روحي صدمات است ممكن هرچه كه ميشود زيادي تلاش جنگي ،
تعلق درگيريها از بعد به نيز فعاليتها از شماري.آيد وارد آنها
.ميگيرد
دورههايي طي در ميگيرندو قرار مراقبت تحت مناطق اين كودكان معمولا
.بمانند امان در رواني و روحي درازمدت آسيبهاي از كودكان ميشود سعي
.برگردند زندگي درست مسير به و آمده بيرون گذشته خاص فضاي از و