پنجم ، شماره 1425 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 4 شنبه 13 پنج
|
|
كنيم؟ صحبت نوجوانان با چگونه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
كنند گوش شما به كه كنيد صحبت نحوي به نوجوانان با
وصميمانهاي خوب روابط كه ميكردند نيوجرسيتصور اهل مادر و پدر يك
كه آنها گذشته تابستان اما.دارند خود ساله و 11 ساله پسران 14 با
بجاي او كه رسيد نظر به ناگهان.شدند بزرگشان پسر در تغييراتي متوجه
آن داردماري دوستانه و نزديك ارتباط دوستانش با بيشتر والدينش
.است بسته هميشه او اتاق در كه دريافت
دختر 14سالهشان در مشابهي مونروتغييرات اهل ديگر مادر و پدر يك
من با و بكشد مندراز كنار در كه داشت اوعادت ميگفت پدر.ديدند
چيزي كه وقتي فقط واو كرده تغيير او رفتار كنداكنون صحبت
يك مانند ميخواهد او اوقات بعضيميشود نزديك ما ميخواهدبه
مشكل.شود رفتار او با جوان خانم يك مانند اوقات بعضي و دختربچه
.است رفتاري روش دو هر مناسب زمان تشخيص ما عمده
صحبت به كودكان سالگي از 11 قبل:ميگويد نويسنده ريرا مايكل دكتر
واقع در.دارند ميگذرد ، تمايل ذهنشان در آنچه به راجع والدين با كردن
دوران در مسئله اين.هستند والدين فرزندان به نزديكترينافراد درست
دارند تمايل ابتدا آنها.ميكند درجهتغيير فرزندان 180 نوجواني
آخر در والدين و يامشاوران آموزگار با بعد كنند صحبت بادوستانشان
.قرارميگيرند آنها ليست
به برايكمك ميگذرد چه زندگيفرزندانشان در ميدانند كه والديني
استاد برگ ، لورنساشتين پروفسور دارند شرايطقرار بهترين در آنان
دوران و شما كتاب ونويسنده فلوريدا تمپل روانشناسيدانشگاه
نوجوانيو درباره نفر روي 20000 مطالعه و پژوهش سال سه طي در نوجواني
والدينش با خود روزانه وقايع موردجزئيات در كه نوجواني دريافت رشد ،
و ميشود كمتري مشكلات دچار خود مدرسه كارهاي انجام در ميكند صحبت
بيشتري تعداد وجود اين با.است كمتر مخدر مواد به آنها اعتياد امكان
در.ميشوند مشكل دچار خود نوجوانان با ارتباط برقراري در والدين از
را سكوت ديوار اين ميخواهند كه والديني براي مفيد روش به 7 اينجا
.ميكنيم اشاره بشكنند
:بياوريد بوجود را صحبت براي مناسب محيط 1ـ
كردن بهصحبت تمايل نوجوانان طبيعت در:ميگويد اريكسن كنديس دكتر
صحبت براي مناسب يكمحيط آوردن بوجود شما كليدموفقيت.ندارد وجود
راجع ميخواهد كه دارد مطلبي وقتينوجوان راه اين از.است درخانه
او براي كردن صحبت موجود مشكل به راجع و آمدن شما نزد كند بحث آن به
.بود خواهد معمولي كارهاي جمله از
يك.است صحبتكردن براي معيني زمان مشخصكردن راهها بهترين از يكي
اثر سالهام دختر 13 و من بين روابط در كه آنچه:ميگويد مادر
تئاتر ديدن يا ناهار خوردن براي اوقات بعضي كه است اين ميگذارد
مثال طور به.ميدهيم انجام جانبي كارهاي اوقات اغلب و ميرويم بيرون
خوردن شام زمان.رفتيم نقاشي گالري يك به ما تعطيل روزهاي از يكي در
موسسه پژوهش اساس بر.است خانوادگي نشست يك براي موقع بهترين
از پنجم يك تقريبا است ، غيرانتفاعي سازمان يك كه كار و خانواده
شام خانواده با هرگز يا و ميخورند شام خانواده با ندرت به نوجوانان
.نميخورند
حقيقت:ميگويد دبيرستانها آواي نشريه نويسنده و دبستان آموزگار يك
خوردن هنگام در شب هر فرزندانشان كه مطالبي به والدين كه امر اين
را بودن محترم و داشتن اهميت احساس و دارند توجه ميكنند ، بيان شام
.ميكنند القا آنها به
:بياموزيد را داشتن دوجانبه گفتگوي هنر 2ـ
نوجوان ، بايك كردن صحبت حالت بهترين:ميگويد روانشناس تافل ران
كنار در كه ميافتد شرايطياتفاق در اين.است گفتگويدوجانبه حالت
كاري انجام حين در يكديگر به كردن مستقيمنگاه جاي به و همنشسته
ميكند كمك دو هر فرزندان و والدين به حالت اين.ميكنيد صحبت هم با
دهه 90 والدين كتاب نويسنده و روانشناس آزبرن فيليپ.باشند راحت كه
پدران اغلب چه اگر.است مفيد پدران براي خصوص به شرايط اين:ميگويد
يك نظرشان به كه آنچه از آنها بيشتر ندارند ، اطلاع خود حالت اين از
گذراندن.نيستند راحت ميآيد ، حساب به فرزند با رودررويي و برخورد
رانندگي كردن ، تماشا تلويزيون شامل ميتواند يكديگر با زماني چنين
هميشه سالهام پسر 13 و من:ميدارد اظهار پدري.باشد يكديگر با كردن
هم با بازي هنگام اغلب.ميكنيم بازي فوتبال و بسكتبال خانه حياط در
نميتوان البته.ميكنيم صحبت او دوستان يا آموزگاران مورد در
صحبت به پسرم كه شدم متوجه اما كرد قلمداد جدي بحث يك را اينصحبتها
.دارد علاقه حركت و بازي حال در كردن
:رئيس يا يكمدير نه باشيد مشاور يك 3ـ
كنند نصيحت آنها به والدين اينكه از نوجوانان:ميگويد ريرا
بلكه ندارند رئيس يا مدير يك نيازبه آنها زيرا نميآيد خوششان
توجه ميدهد انجام شغلي مشاور يك كه كاري به.دارند مشاور به نياز
با دادن ، روش تغيير پيشنهاد و گوينده حرف كردن قطع بجاي او.كنيد
را خود تصميم كه ميكند كمك او به و ميدهد گوش مقابل طرف حرف به دقت
.بگيرد
بانصيحت هرگز داده ، انجام شمااشتباهي نوجوان فرزند كه شرايطي در
.نكنيد قطع را او صحبت
:ميگويد فرزندمسئول تربيت كتاب ونويسنده روانشناس اليس اليزابت
بلكه كنند دادند ، صحبت انجام كه خطايي به نميخواهندراجع آنها
آنها به كه دارند نياز و كنند پيدا خطا جبران براي راهي ميخواهند
را شما ميكنند پيدا كه حلهايي راه ارائه با نوجوانان اغلب.شود كمك
مشاور اميس خانم كه خانواده يك براي فن اينميدهند قرار تاثير تحت
دختر 14 خانواده اين:ميگويد او.شد واقع مفيد بسيار بود آنها
كردند ، منتقل ديگري شهر به را آنها كه زماني تا كه داشتند سالهاي
آشنا گروهي با شد درس مشغول او كه دبيرستاني در.داشت خوبي رفتار
او از والدينش كه وقتي و نداشتند خواندن درس به علاقهاي كه گرديد
شنيدن از ميكند ، فكر چه خودش فعلي موقعيت به راجع كه كردند سوال
:ميگويد اليس خانم.كردند تعجب خيلي او منطقي استدلال و نظرات نقطه
بعضي اينكه از شد جديد مدرسه وارد او كه زماني داد توضيح دختر اين
او كه شد خوشحال اندازهاي به كردند برخورد دوستانه او با دختران از
كه گفت والدينش به او.دهد انجام ميخواهند آنها كه كاري هر بود حاضر
به كه ميخواهد آنها از و شود جدا نامانوس گروه اين از ميخواهد اكنون
والدينش كه دريافت او وقتي و كردند كمك او به والدينش.كنند كمك او
.گرديد خاطر آسوده كردهاند ، درك را او ناهنجار رفتار دليل
:تشكيلدهيد را واحدي جبهه 4ـ
با را والدين از يكي كرد ، سعي شده يكبارهم حتي كودكي هر احتمالا
(دهم كارراانجام اين ميتونم من گفته مامانبابا) كلام گفتن
اين از دارند بيشترتمايل نوجوانان.دهد يكديگرقرار رودرروي
هرچيزي به راجع والدينشان اگرببينند بخصوص كنند شرايطاستفاده
و رشد دوران كتابچگونه نويسنده و فلنروانشناس توماس.ميكنند بحث
برابر در:است اين سادهترينقانون:ميگويد رابگذرانيم بلوغ
انجام راحتتراز مسئله اين گفتن البته.نكنيد جروبحث هم با بچهها
اگر.ميشنوند جروبحثرا صداي فرزندان بعضياوقات و است آن دادن
و كنيد حل فرزندانتان جلوي در را مسئله كنيد سعي افتاد اتفاقي چنين
.ميكنيد حمايت يكديگر از شما و شده برطرف بحران كه بفهمانيد آنها به
بخصوص.بكنند نفوذ اعمال روينوجوانان مساوي طور به بايد والدين
سال سه در نفر باشددو نوجوان نامادري يا والدينناپدري از يكي اگر
است ساله اكنون 16 مرد كهپسر وقتي.گرفتند قرار شرايطي چنين در پيش
خانه مقررات و كردند صحبت او با نامادريش و پدر آمد ، آنها خانه به
در پسر كه كشتي و فوتبال مسابقات تمام در نامادري.آموختند او به را
بعضي هم هنوز وجود اين با:ميگويد او.ميكرد شركت ميكرد ، بازي آن
نهايت در اما.بدبشناسد نامادري يك عنوان به مرا كه دارم هراس اوقات
.كنم ريسك كه بودم مجبور
نامادري و پدر با داشت مدرسه در مشاجرهايكه دليل به پسر شب يك
او از من:ميگويد نامادري.ميرود بيرون خانه از و ميكند جروبحث
فرياد اوكنيم صحبت هم با بتوانيم تا بيايد داخل به كه خواستم
پاسخ من و نيستي من مادر تو زيرا كنم صحبت تو با نيستم مجبور:كشيد
اجازه و هستي مهم من براي و ميكنم نگهداري تو از اما نيستم نه:دادم
سه هر سپس.شد آرام فورا او حرف اين با.شوي مرتكب خطايي كه نميدهم
.كرديم صحبت آمده پيش مسئله مورد در و نشستيم ما
:آوريد بوجود را نياز مورد وتنهايي خلوت فرزندتان براي 5ـ
دركليه مادر و پدر كه دارند اين نيازبه نوجوانان:ميگويد رابين
سارا.است بهترينمسئله آنها اتاق و دخالتنكنند آنها زندگي امور
كارلو16 نوجوانشان بادو ارتباط در بيلينگز شهر جوباربرواز و
.شدند مواجه مسئلهاي چنين با ساله دنيس 14 و ساله
مكان داشتند نياز كه رسيدند رشد از مرحلهاي به آنها:ميگويد سارا
به دستيابي براي كهآنها نميخواست دلمان ما و باشند داشته مستقلي
اتاقي خانه زيرزمين در اين كنندبنابر ترك را خانه چنينشرايطي
از پر اوقات اغلب كه داريم زيرزميني ما اكنون.كرديم درست آنها براي
و سرهستند كردن بازي و زدن حرف خوردن ، حال در كه است نوجواناني
كه خوشحالم ندارد اهميتي اما ميرسد بگوش زيرزمين از زيادي صداي
.درامانند و هستند منزل در بچهها
در شما همراهيبا از اجتناب و كناركشيدنها به نوجواني احساسات
براي نوجواني ازدليل ديگري بخش نيست ، او موردعلاقه كه مكانهايي
تا كنيم صحبت مولفكتابهايچطور فيبر ادل.است وتنهايي خلوت
.كند صحبت فرزندتان تا دهيد فرا گوش و دهد گوش ما به فرزندمان
فرزندانشان حالت اين از اندازهاي به مادرها و پدر از بعضي:ميگويد
آنها از ميكند كنارهگيري نوجوان كه وقتي ميشوند ناراحت
آنچه.است نوجواني دوره از بخش طبيعيترين اين اما كنارهگيريميكنند
ميكند كنارهگيري نوجواني وقتي كه است اين نميدانند والدين از بسياري
.كنيد كنارهگيري او از هم شما كه نميخواهد
:كنيد يادداشت 6ـ
كه را آنچه ميكنند توصيه بهوالدين اندركاران دست از بسياري
نميخواهد نوجوان كه را آنچه يا و بگويند نوجوانشان به نميتوانند
او ويدئويي برنامه كه خانواده مشاور پاپكينز مايكل.بنويسند بشنود ،
وقتي:ميگويد ميگيرد ، قرار استفاده مورد والدين گروههاي و مدارس در
ميكند توجه بيشتر آنها به بنويسيد را مسائل نوجوانتان براي شما كه
باور بهتر بخواند ، بارها و ببيند نوشته صورت به را مسائل وقتي انسان
.ميكند
دختر14 با بود كرده سعي مادريمكررا يك كه ميآورد بياد او
كند باز را صحبت سر ميخواست او كه هربار اماكند صحبت سالهاش
اتاق از و ميكرد قطع را او صحبت (كنم چه ميدانم خودم) گفتن با دختر
را او مسئوليت و نوشت او براي نامهاي مادر اين بنابر.ميرفت بيرون
روزي كه بود بعد سال سه.گذاشت او اتاق در را آن و كرد گوشزد او به
و كرد باز را صحبت سر دختر ناگهان كه بودند آشپزخانه در دختر و مادر
چطور نامه آن خواندن و گذاشته اثر او روي او نامه چقدر كه گفت او به
.داد تغيير مسائل به نسبت را او نگرش نحوه
:كنيد گوش ميگويند شما به كه را آنچه 7ـ
بايد نوجواناننداريد ، به راجع اطلاعاتزيادي كه وقتي:ميگويد ريرا
عنوان به كه را آنمطالبي و ميگويد شما به كهفرزندتان را آنچه
بيشتر دانستن پي ودر دهيد گوش ميكند ، ارائه بهشما اطلاعات
.نباشيد
اتفاق شده بزرگ اكنون كه دخترش مورد در پيش سال چند كه اتفاقي فيبر
به مدرسه از بود ساله جواناي 16 وقتي روز يك:ميآورد بخاطر افتاد ،
كه نبود حاضر او اما ميكرد گريه شديدا.بود ناراحت بسيار آمد خانه
.گرفتم آغوش در را او و نشستم كنارش من اين بنابر شده چه كه بگويد
مامان:گفت و كرد نگاه من به شد تمام گريهاش كه دقيقه چند از پس
دخترش مسئلهاي چه كه ندانست هرگز فيبر.رفت خودش اتاق به و متشكرم
كردن آرام دارد نياز او آنچه كه دريافتم من.بود كرده ناراحت را
آن مورد در هم با دختر و مادر كه وقتي بعد سالها.كردن سوال نه اوست
او مسئلهاي چه كه بياورد بياد نتوانست فيبر دختر ميكردند ، صحبت روز
در مادر كه بود اين ميآورد بياد او كه آنچه اما.كرد ناراحت را
.داشت اهميت او براي كه بود مسئلهاي تنها اين و بود كنارش
يامادر ، پدر يك نقش كردن ايفا هستندكه عقيده اين بر كارشناسان
ارتباط يك و فرزنداست و والدين رابطه وبازنگري بحث از فرايندي
نياز نوجوان كه آنچه:ميكند تاكيد فيبر.است آن كليداصلي كامل ،
كه زماني در راهنما يك عنوان به كه است عاقلي و كامل فرد يك دارد ،
.باشد دسترس در باشد نياز او به
هربار كنيد ، ايفا فرزندتان رابراي نقشي چنين ميتوانيد كه وقتي
اليس روانشناس يك عنوان به.ميدهد دست شما به خاصي رضايت احساس
با آشنايي و آنها به رشد سالهاي طول در نوجوانان مشاهده:ميگويد
.است والدين پاداش بهترين مشكلاتشان حل و آنها شخصيت
مي 1997 دايجست ريدرز:منبع
پيروزبخت معصومه:ترجمه