پنجم ، شماره 1426 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 6 شنبه 15
|
|
يادگيري اختلالات دچار دانشآموزان چرا
ميشوند؟
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
ديگران كمك به همواره كه كودكاني يادگيري فرآيند پيرامون بحثي
نيازمندند
ليكن.است مادري پدرو هر آرزوي باهوش ، و سالم فرزنداني داشتن
ديگر مواهب بسياري همچون نيز ، جسمي سلامت و هوش كه است اين واقعيت
و هوش از بالايي حد با ما ، فرزندان هميشه ديگر عبارت به.است نسبي
اين بر كه دارد وجود بسياري عوامل بلكه.نميشوند متولد جسمي توانايي
از.مينمايد اختلال ايجاد آنان تواناييهاي در و گذاشته اثر مقوله
در اختلال بروز موجب كه كرد اشاره مواردي به ميتوان عوامل اين جمله
.ميشود كودكان آموزش و يادگيري
ساير و مغز به كافي نرسيدنمواد:مادر دورانبارداري در تغذيه سوء
خوبي يادگيري و حافظه از كودك آينده در كه موجبميشود جنين قسمتهاي
.نباشد برخوردار
.تولد هنگام كودك بهمغز اكسيژن نرسيدن و خفگي -زايماني ضربههاي
.نوزادي هنگام ناكافي تغذيه
.تيروئيد مشكلات مانند ;مادر بيماريهاي
.شديد بسيار تبهاي و تشنج حاد ، بيماريهاي به شدن مبتلا
توام يكديگر با چندعامل گاه كه ديگر ناشناخته مسائل و عوامل اين
اختلالايجاد انتقال ، سرعت و خلاقيت و قدرتيادگيري در ميشوند ،
روشن علائم ذهني وعقبماندگي معلوليتجسمي برعكس اختلالات اين.ميكنند
تدريس معمول روشهاي با معلم كه زماني تا اغلب و ندارند محسوسي و
دانشآموز به تعليم در كردن ، تكرار و خواندن و تخته روي نوشتن يعني
اغلب اختلال ، و كندي كه اينجاست.ميمانند پنهان نرسد ، بنبست به خود
كشمكشي و شده گرفته اشتباه مطلق يادگيري عدم و ذهني عقبماندگي با
آغاز عادي مدرسه از دانشآموز كردن خارج براي مربيان و اولياء ميان
تشديد موجب كه دارد وجود همواره بين اين در عامل دو واقع در.ميشود
مربيان و دانشآموزان از دسته اين اولياء ميان اختلافات ادامه و مشكلات
.مياندازد تاخير به را مسائل رفع و حل و ميشود آنها
و شناخت در آموزشي مسئولان و معلمان اطلاعات بودن كم:اول عامل
و آموزش بايد لذا.است ذهني معلوليتهاي از يادگيري اختلالات انفكاك
خود دروس از معلمواحدهايي تربيت و آموزش به مربوط نهادهاي و پرورش
.بپردازند آن به جدي نحو به و اختصاصداده موضوع اين به را
جانب از كودكان در اختلال وجود پذيرش عدم و ناآگاهي:عاملدوم
باهوشترين و سالمترين را خود اغلبكودك كه است آنها اولياي
.راندارند واقعيات با شدن روبرو تحمل و پنداشته ، كودك
مشاوره اولياء ، دستهاز اين به پذيرش زمينه و آگاهي دادن براي
تهيه با نيز مطبوعات البته.باشد بهترينروش ميتواند خانواده
هر جذاب ، برنامههاي گزارشهاو با تلويزيون و راديو و مناسب مقالات
در كودكان يادگيري اختلال مسئله شناساندن در سهمي ميتوانند يك
.باشند داشته خانوادهها
راهنمايي دوره دانشآموز يك:ميگفت خود خاطرات در متخصص كارشناس يك
معلولينذهني مدارس به او انتقال به تصميم مسئولانمدرسه كه را
نقص شدم متوجه و دادم قرار مختلف آزمايشهاي و مطالعه مورد داشتند
دروس بيشتر او.است او بينايي درك به مربوط يادگيري ، در او عمده
در سر ميشد ، نوشته تخته روي كه مطالبي از و نميگرفت فرا را كتبي
عبارت به.داشت يادگيريرا حداكثر شنوايي مورد در اما.نميآورد
و خانواده به لذا.بود نهفته شنوايي دردرك او يادگيري رمز ديگر
و خواندن به را او سهمتدريس بيشترين كه كردم پيشنهاد او مربيان
در مطالبرا باشد داشته فرصت او تا دهند مطالباختصاص دادن توضيح
شد حل زيادي حد تا دانشآموز آن مشكل ترتيب اين به.دهد جاي خود ذهن
.رسيد تفاهم به خود مربيان با و
از استفاده اساسي ، يادگيرينكته اختلالات به مبتلا دانشآموزان مورد در
براين علاوه.است آموزش در آنها حركتي و قوايحسي و حواس تمامي
بر تكيه و تدريس نحوه در تنوع و آموزشي كمك ابزارهاي از بهرهگيري
كه پيداست.دارد اساسي نقش آنان آموختههاي پايداري در فردي آموزش
را ويژهاي فرصت همچنين و مهارت حوصله ، پرورش ، و آموزش از سبك اين
ضعف همچون ديگري منفي موارد با گاه اختلالات اين كه اين بويژه.ميطلبد
لذا.ميشوند توام بدن ظريف و ريز حركات كندي و گفتاري مشكلات بدني ،
جملهها و كلماتميشوند ناتوان يا و بيمار زود كودكان ، اين از برخي
تمسخر و سرزنش به نسبت نميكنند ، ادا خود همسالان تسلط و رواني به را
شكننده و اندك بسيار آنان نفس به اعتمادحساسند و رنج زود همسالان
بدست قلم به كه آنجا بويژه آنها ظريف حركات موارد بسياري در و است
تطابق در سرعت عدم و كندي.دارد مشكل ميشود ، مربوط نوشتن و گرفتن
كردن فراموش زود و آموختهها ناپايداري عكسالعمل ، در تاخير و حواس
يادگيرياين و فراگيري سير كه است مواردي جمله از نيز گرفتهها ياد
كودكاني اينها خلاصه ، ميسازد اشكال و خلل دچار را كودكان از عده
كمكديگران به يادگيري فرايند در همواره تعبيركارشناسان ، به كه هستند
تعليم مربيان به بلكه وپرحوصله ، صبور اولياء به فقط نه و نيازمندند
ما دركشور حاضر حال در اساس ، همين بر.هستند نيزنيازمند ويژه ديده
را كودكان قبيل اين كه شده داير ديرآموز كودكان مخصوص مدرسه تعدادي
به كهاميدواريم.ميدهند تعليم خاص روشهاي همان با دورهابتدايي ، در
نكته وليشود افزوده تحصيلي كليهمقاطع در مدارس اين تعداد بر زودي
نوع اين بودن ناشناخته بلكه نيست ، ويژه مدارس تنهاكمبود اساسي ،
و آموزش كادر كليه و مدارس ، مربيان مسئولاناست جامعه در اختلالات
گروه اين ميشود داده آنها به كه كاملي اطلاعات با بتوانند بايد پرورش
بدست كمي موفقيت زياد ، تلاش و سعي رغم به كه را دانشآموزان از
پرورش و آموزش يادگيري اختلالات خاص مراكز به و كرده شناسايي ميآورند
تمرينات با و گرفته قرار بازآموزي مورد خاص كلاسهاي در تا كنند معرفي
ذهني توانائيهاي و حافظه از موثرتري و بهتر بهرهوري به ورزشي و فكري
.يابند دست خود جسمي و
و مربيان ميتواند وپرورش آموزش يادگيري در اختلال مركز اين بر علاوه
در تحول و تغيير مقداري با تا كند مجهز خاصي آموزشهاي با را معلمين
همچنين يابند ، دست مطالب پايدار و سريع آموختن به خود ، تدريس روشهاي
ميتوانند تكميلي آموزشي دورههاي گذراندن با مدارس ، ورزش مربيان
سرعت و ظريف حركات تقويت مورد در را درماني كار مربيان روشهاي
.كنند پياده ورزش ساعات در پنجگانه حواس تطابق و انتقال
اولياء آموزش و مشاوره درزمينه پرورش و آموزش يادگيري اختلالات مركز
تعيينكنندهايايفا و مهم نقش نيز يادگيري بهاختلالات مبتلا كودكان
ميكنند ، دريافت مركز اين از كه خاصي اطلاعات با والدين كه چرا.ميكند
سمعي روشهاي با و پرداخته خود كودك فردي آموزش به منزل در ميتوانند
كارتهاي مانند خرج كم و ساده لوازم از بهرهگيري با و خاص بصري و
روي نوشتن -ضبطصوت از استفاده -سمباده روي كلمات نوشتن -مصور و رنگي
.كنند كمك پايدارتر و عميقتر فراگيري در خود كودك به..و ماسه
ديگري نهاد پرورش ، و يادگيريآموزش اختلال مركز جنبي كمكهاي بر علاوه
سرعت و يادگيري توان افزايش در موثرتري و نقشمستقيم ميتواند كه
درسي كتابهاي سازمان باشد ، داشته كودكان پايدار آموزش به بخشيدن
دوره درسي كتب در عمده كاستيهاي وجود كه كرد اعتراف بايد.است
رنج و زحمت به و زده دامن كودكان از دسته اين مشكلات به ابتدايي ،
به ميتوان كاستيها اين جمله از.ميافزايد مطالب يادگيري در آنها
و تعليم جاي به كتاب اين.كرد اشاره ابتدايي دوره فارسي كتاب مطالب
كودكان ، فكري خلاقيت ايجاد و نوشتن و خواندن به مربوط مهارتهاي تقويت
محسوسي مصداق و بوده انتزاعي بيشتر كه لغت زيادي بسيار تعداد حفظ به
اين بر علاوه.است متكي ندارند ، كند كمك آنها سپردن حافظه به در كه
سليقه و علاقه و سن حد در گاه نيز ، كتاب در شده مطرح موضوعات خود
سراسري نظرخواهي يك با ميتوان مورد ، اين در.نيست ابتدايي دانشآموز
و بهترين يا و جداگانه بهطور درس هر مورد در را آنها نظر كودكان از
.پرسيد فارسي كتاب درس بدترين
دارد ادامه