پنجم ، شماره 1426 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 6 شنبه 15
|
|
كشورهاي سران اجلاس برگزاري حاشيه در
در همبستگي موانع شناخت تهران در اسلامي
(2)جهاناسلام
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
جوامع در متفاوت بسيار آراء از طيفي دولت ، و دين رابطه مورد در
دو اين نهتنها كه است تفكري طرز طيف ، اين سر يك در.دارد وجود اسلامي
هرچه دوري نيز را دولت وظيفه بلكه ميداند ، جدا يكديگر از را نهاد
خصوصي و شخصي حوزههاي در مذهبي فعاليتهاي محدودكردن و دين از بيشتر
.ميآورد شمار به
خود و دارند تفكري چنين تركيه اسلامي كشور بر حاكم محافل از برخي
دين نهتنها كه است اعتقادي اينطيف ، ديگر سر در.مينامند لائيك را
ميكند تلقي شرعي دستگاهي را بلكهدولت ميداند ، منطبق برهم را ودولت
درمافيالضمير كاوش و مسلمانان امورخصوصي در جستجو آن ، وظيفه عمده كه
به دقيق عمل و مذهب به آنان درست اعتقاد از اطمينان منظور به آنها
و دارد سر انديشهايدر چنين افغانستان در گروهطالبان.است شرعي احكام
.خالصمينامد رامومن خود
سر از كه ميزاني به و دارند طيفقرار دو اين بين اسلامي جوامع ساير
شكاف اينميكنند پيدا اختلافنظر يكديگر با دارند ، فاصله طيف دو
كه بياهميت چندان نه و گرفت ناديده را آن بتوان كه است كوچك نهچندان
.گذشت آن سر از
چيست؟ چاره است ، اسلامي كشورهاي اتحاد مانع كه واقعيت اين برابر در
مشتركي برداشت به اسلامي همهجوامع كه نشست روزي اميد به بايد آيا
كه انديشيد تمهيداتي اينكهميتوان يا برسند دولت و دين ازرابطه
نكند؟ بروز خشونتآميزي صورت به ايناختلافنظر
موضوع باره در اسلامي نظردولتهاي انتظاروحدت در مسلما
زماني به دستكم نشستن ، دولت و دين ارتباط چون مناقشهانگيزي
.رفت خواهد دست از فرصتهايبسياري مدت اين در و دارد طولانينياز
پرهيز و نزديكي و تفاهم براي مقدماتي تمهيد بهتر ، راه بنابراين ،
سازمان چارچوب در مهم ، واين است خشونتآميز و تند برخوردهاي از
.است امكانپذير اسلامي كنفرانس
اسلامي دولتهاي كه است معناياين به سازمان ، اين تشكيل صرف
اجتماعي - سياسي حيات در اسلام نقش از خود متفاوت فهمهاي برغم
عرصه در هويتها مقابلساير در را آنان كه واحدي بههويت مسلمانان ،
برعامل تاكيد هويت ، حفظاين براي بنابراين و قائلند قرارميدهد ، جهاني
.است عقلي بديهياتاوليه از است ، اسلام همان كه ايجادكنندهآن
اسلامي ، جوامع در لائيك ودولتهاي گروهها از دسته آن اينرو ، از
دشمني آن ، از و تفسير سياست دينو جدايي از بيشتر چيزي را كهلائيسم
و كنند تجديدنظر خود انديشه در است لازم ميكنند ، مراد را نهاد ايندو
.بگذارند را احتراملازم آنان ديني هويت و مردم بهعلايق
ارائه تفسيري كه ياگروههايي دولتها از دسته آن ديگر ، سوي از
قرآن كه - مسلمانان امورشخصي در دولت دخالت براي را وراه ميكنند
عامل است ضروري هموارميكنند ، - است فرموده نهي را آن بهصراحت كريم
بارور خود انديشه در ودولت ، دين رابطه در را كنندهاي متعادل
.سازند
در را مسلمان ملتهاي و دولتها اختلافنظر بتوان راه اين از تنها شايد
.كرد خارج اسلام جهان در منازعه ازكانون دولت ، و دين ارتباط باره
را اختلاف همين ميكنند تلاش صهيونيستي محافل برخي كه بود هوش به بايد
اصلي صورتتضاد به اسلامي دولتهاي بين هم و اسلامي جوامع داخل در هم
.بگيرند آن از را لازم بهرههاي و زنند دامن آن به و كنند معرفي
زيدآبادي احمد