پنجم ، شماره 1426 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 6 شنبه 15
|
|
روز يادداشت
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(ع)سجاد شيعيان ، حضرت چهارم امام ميلاد فرخندگي به
علوماسلامي و فضيلت طلايي عصر آغازگر
به را مسلمانان معنوي هدايت شرايطزمام بحرانيترين در (ع)سجاد امام
حركات تمامي كه تشويش و اضطراب از پر و ناآرام جوي درگرفت دست
هرگونه و داشت قرار بنياميه حكام شديد مراقبت تحت پيروانشان و ايشان
تعبير وقت حكومت سرنگوني براي زمينهچيني و شورش به تحركي و روشنگري
.ميشد
نو راهي ميبايست (ع)امامسجاد فضايي ، چنين و زمانهاي چنين در
ضمن كه طريقي بنهند ، پيروانخود پاي پيش عاشورا پيام برايانتقال
بر كه ناگواري وقايع به رانسبت آنها مردم ، به بخشي آگاهي بيداركردنو
سنت و اسلام در كه نيزانحرافاتي و رفته ، كربلا در سالارشهيدان
.كند بود ، آگاه شده ايجاد وقت حاكمان پيامبرتوسط
كه است دوانيده ريشه تصور اين ناآگاهان از بعضي اذهان در متاسفانه
پيشه را صرف عبادت و گرفت كناره سياست از كربلا واقعه از پس امام
نشات تاريخي وقايع به بعدي يك نگرش از تحليلها ، اينگونه ;كرد خود
حكومت عليه مسلحانه درقيام تنها را رهبران نقش كه نگرشي.ميگيرد
سياسي رهبري جنبه تفويض اندكه تصور براين آنهاميكنند وقتتفسير
به بنا اما.است بوده ازرهبري آنان خودداري معناي به بهديگري
وقوف نكته اين به (ع)امامسجاد ;صدر محمدباقر شهيد..تعبيرآيتا
آگاه و مردمي طرفپايگاههاي از كه زماني تا كه كاملداشت
عمل به بخشيدن تحقق قدرتبراي گرفتن دست در تنها پشتيبانينشود ،
به بايد نيز پايگاههايمردمي نيست ، كافي اسلامي دگرگونسازياجتماع
داشته ايمان درحكومت او نظريههاي به و باشند قدرتآگاه اين هدفهاي
مردم توده براي را آن مواضع و كنند حركت آن از راهحمايت در و باشند ،
.ورزند مقاومت قدرت و استواري با تندبادها برابر در و نمايند تفسير
بيان چنين روشنگرانه درنيايشي را واقعيت اين خود (ع)سجاد امام
ناتواني به روزگار پيشامدهايناگوار در پروردگارا:ميفرمايند
برابر در مردم از جهتياريطلبيدن از را خود درماندگي و خويشنگريستم
بسياري برابر در خود بهتنهايي و ديدم داشتند من با جنگ قصد كسانيكه
.كردم نظر داشتند ، دشمني من با كسانيكه
جنبه در (ع)سجاد امام كه ميتواندريافت فوق بيانات به توجه با
به و فرمودند ارائه را رهبري شيوههاي دقيقترين و عاليترين سياسي ،
عمل شكل اجتماعي بهشرايط توجه با بلكه نياوردند ، روي صرف عبادت
مثابه به دعا از آناستفاده و كرد خاص وضعيتي به رامحدود خود سياسي
ناب اسلام عاليه و مفاهيمعميق احياء و تفهيم براي كارآمد برندهو سلاحي
افكار از دورمانده و نسليوارفته به كه بود مردمي اذهان در(ص)محمدي
دعا كارگيري به شيوه چنينشرايطي ، در بودند ، شده تبديل اصيلاسلامي
همام امام آن دعاهاي قرارداد ، مردم روي پيش را مبارزه درميدان
و پيريزي و بودند عصرايشان حركتهاي از روشني تفسير بهتعبيري ،
.داشت نهفته خويش دربطن را عاشورايي و راستين اسلام نهادينهكردنپيام
به علمياسلام بزرگ نهضت موسس ميتواندومين را (ع)زينالعابدين امام
همين وبعدها بود وي شاگردان و طلاب مسجدمركز و خانه.آورد شمار
وبنيانگزاران آوردند وجود به را اسلامي تمدن درخشش زمينههاي شاگردان
.گرديدند اسلامي ادب و وقانونگذاري تفكر و انديشه
ازجملهثروتهاي است شده ملقب (ص)آلمحمد انجيل به كه سجاديه صحيفه
آن ، امام در كه ميرود بهشمار بالاخصشيعيان مسلمانان ، ما فكري
...و توحيد علوم و فضايل ذكر و اصولاخلاقي و قواعد وضع با (ع)سجاد
روز اين.كرد اهداء زمان آن اسلامي جامعه به دانشور و اديب نسلي
.ميگوييم تهنيت و تبريك جهان مسلمانان به را پرميمنت و گرامي