پنجم ، شماره 1427 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 7 يكشنبه 16
|
|
تبلور اسلامي كنفرانس روزسازمان يادداشت
هويت يك
به روزسهشنبه بامداد از آن سران هشتميناجلاس كه اسلامي كنفرانس سازمان
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
صحنه در بزرگتريننهاد كرد ، خواهد كار به تهرانآغاز در روز سه مدت
برخي حتي و كشورهاياسلامي كليه تقريبا كه بينالمللياست روابط
.ميدهد قرار پوشش تحت مسلمانرا غير كشورهاي ديگر مسلمان اقليتهاي
كشور ، با 6 فارس خليج شورايهمكاري كشور ، با 10 اكو اعضايسازمان
تماما كه هستند نهادهايي هريك نيز بهگروه 8 موسوم ونهاد
بر علاوه اسلامي ، كنفرانس سازمان اما شدهاند تشكيل مسلمان ازكشورهاي
بينالمللي بزرگ نهاد يگانه جهان ، اسلامي كشورهاي كليه بر آن عام شمول
ديني و تاريخي ياهويتفرهنگي ، يكتمدن به بخشيدن تبلور كه است
.است داده قرار راهدف مشترك
انتظار مشخصيميتوان حد تا تنها بزرگبينالمللي بسيار نهادهاي از
كنفرانس سازمان حدنيز همين در اما ;داشت وكاركرد تاثيرگذاري
كه ميآيد بهشمار جهاني ومعتبر مهم نسبتا نهادهاي ازجمله اسلامي
جدا.است شده افزوده آن هويت و اعتبار بر مراتب به اخير ، سالهاي ظرف
يك) جهان جمعيت نفر ميليارد بر 2/1 سازمان اين محدوده شمول از
كشور شامل 55 اطلس اقيانوس تا آرام اقيانوس از محدودهاي در (چهارم
پس بويژه نهاد اين ديني و فرهنگي هويت جهان ، كشورهاي كل سوم يك يعني
اعتبار مادي ، ايدئولوژيهاي شدن بياعتبار و قطبي دو نظام فروپاشي از
.است يافته تازه جلوهاي و
هنوز اسلام جهان نام به اقتصاديمقولهاي و سياسي لحاظ به گرچه
انداخته كار به را خود واقعي ظرفيتهاي از اندكي حتي است نتوانسته
- سياسي تقسيمبنديهاي از نظر صرف اما بگذارد ، نمايش به حتي يا
است اين واقعيت بشري تمدن شتابنده و خروشان شاخه اين درون اقتصادي
با پيش ، سده در 15 خود پيدايش زمان از اسلامي ، وتمدن كههويت
همواره زماني ، و فرهنگي بومي ، اقليمي ، عناصر و ويژگيها از آميزهاي
همتاي برابر در تمدنشرق و فرهنگ مميزه عامل ديرپاترين و جديترين
تاريخ به مختصر نگاهي نيم.است آمده شمار به آن اروپايي و غربي
سده در 15 اسلامي هويت و تمدن كاركرد و پويايي زيست ، كه ميدهد نشان
سياسي ، تاريخ محركه ، موتور و اركان اصليترين از همواره گذشته ،
بسيار بخش و آمده بهشمار آدمي فني و علمي حتي و فرهنگي ، اجتماعي ،
در اروپايي ، - مسيحي تمدن وجود و گنجينه از ناپذيري انكار و مهم
صورت به و گرفته شكل اسلامي تمدن و فرهنگ با سدهاي چند طولاني تعامل
.است يافته مستقل موجوديت آن ، برابر در واكنشي حركت يا فرهنگ پذيرش
روبنايي موضوعاتي در و معاصر درجهان نميتوان گرچه رو ، اين از
و روشني به اسلام پارچهجهان يك موجوديت به سياست و اقتصاد مانند
اين عموما بشري ، تمدن و فرهنگ ساخت ژرف در اما كرد ، اشاره بيابهام
ستونهاي و بنا سنگ كه هستند - اسلام آنها صدر در و - بزرگ اديان
فرهنگ هرگونه و ميآيند بهشمار انسان انساني موجوديت ماندني و استوار
علمي حتي و اقتصادي ، سياسي ، تحولات و پيشرفتها جمله از مادي تمدن و
.مييابد جريان آنها بستر درون و تارك بر
در ماهوي امتيازاتي و تفاوتها كنفرانساسلامي ، سازمان لحاظ ، بدين
شوراي هشت ، گروه اكو ، مانند اسلامي تلويحا نهادهاي ديگر با مقايسه
هنوز شده ياد سازمانهاي از هيچيك كه حالي در.دارد ،...همكاري
بينالمللي و دروني فشارهاي و ناملايمات انواع سبب به نتوانستهاند
و متبلور حال هر به را آن و بخشيده معنا خويش وجودي فلسفه به موجود
هويتي و بلند جايگاهي در آغاز از اسلامي كنفرانس سازمان سازند ، متجلي
از هماست شده نهاده بنياد سو ، اين به پيش سدههاي از موجود عينا
حتي و واقتصادي سياسي مسائل بر كه سازمان ، آنگاه اين كه روست اين
از برخاسته -آن درون در دستگيها چند پايميفشرد ، عقيدتي
بيرون سر آن بطن از بهسرعت - دولت و كشور هر گونهگونيهايتفكرات
هيچ اسلامي ، وهويت ازفرهنگ ، تمدن گفتوگو هنگام اما ميآورد ،
.نميماند بيرون آن شمول دايره از كشوري
ونيرومند ژرف كاركرد و حضور سببروشني به موجوديت ، و ويژگي اين
دو نظام و جنگسرد پايان از پس غرب نظريههايسياسي ساختار در آن ،
غربي نظريهپرداز كمتر كه حالي در.است يافته بازتابيروشن نيز قطبي
و گفته سخن اسلام اقتصاديجهان يا سياسي موجوديت و يكپارچگي از
فرهنگ تمدنها ، چونرويارويي نظريههايي در ميدهد ، راه دل به نگراني
ژرف منازعات و كشاكشها صحنه اصلي بازيگران از يكي اسلامي تمدن و
.ميشود شمرده آينده سده بينالمللي
واقتصادي سياسي وحدت بر پافشاري نيستكه آن معناي به البته اين ،
براي كه بدانمعناست بلكه ;است بيپايه ناشدنييا يكسره اسلام جهان
فقط و - دور ، گفتوگوها بسيار آينده در چنينوحدتي به رسيدن
قعر در نهفته ريشهايتر ، و ژرفتر بسيار مسائلي از بايد - گفتوگوها
كنفرانس سازمان اگر.شود آغاز اسلام جهان فرهنگي و تاريخي مناسبات
وحدت راه در را بزرگ گامي يابد ، دست بينش در اشتراكي چنين به اسلامي
.است برداشته پيش به خويش ، واقعي