پنجم ، شماره 1428 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 8 دوشنبه 17
|
|
رهنمودهاي آيينه در دانشجو و دانشگاه
رهبري معظم مقام
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(آثار نشر ويژه مديريت) رهبري معظم مقام دفتر:تنظيم و تهيه
(32)
كه دارد و وجودداشته سومي بينش متضاد ، ديدگاه دو اين برابر در
افزوده ديگر عناصر آن ، به و برگزيده را ديدگاه دو صواب و درست عناصر
ديدگاه اين اصلي عناصر.است كرده ارايه را واقعبينانهيي نظريهي و
:از عبارتند
و رشد در وچشمگيري اساسي نقش جوامع ، بهرهكشي و استعمار:اولا
.دارد و داشته غربي تمدن ارتقاي
و خود جامعهي برمحرومان سلطه و قهر نظام براساس غربي تمدن:ثانيا
.است استوار عالم ستمديدگان
علمي ، قانونگرايي سختكوشي چون مثبتي عناصر تمدن ، اين در:ثالثا
دارد وجود...و اجتماعي وظايفنهادهاي تفكيك مدني ، انضباط يا دنيوي
.دارد و داشته اساسي نقش تمدن ، اين ارتقاي و بقا در كه
در و تنيده هم در-منفي و مثبت -غربي تمدن مختلف وجوه گرچه:رابعا
وجوه ميتواند كه است چنان خلاقيتانساني اما است ، خورده گره يكديگر
.نمايد دور منفي زنگارههاي از را آن و كند اخذ را مثبت
و اخذ قابل زندگيغربي ، وجوه از يكي عنوان به غربيان ، علم:خامسا
از پيراسته را آن كه داشت را اينهوشياري بايستي اما ;است اقتباس
علم جوهر كه آن بويژه ;كرد دريافت غربيان مدنيت و زنگارههايزندگي
اخذ به و نبرد دور خاطر از -است مداوم ابتكار و خلاقيت كه -را غربي
.نكرد بسنده غربي دانش ظاهرپسند فرآوردههاي
.ميدهد شكل سومرا نظريهي فكري اصول متقارب ، مواد ديگر و عناصر اين
آن از و نميگيرد صورت غربي تمدن به سادهبينانه نگاه نظريه ، اين در
تلقي فاضله مدينهي و نميشود ياد انساني تجربهي عالي وجه عنوان به
وجوه ;نميشود سپرده مطلق تخطئهي به ديگر ، سوي از اما ;نميگردد
همراه به اقتباس و اخذ و ميگيرد قرار تاكيد و عنايت مورد آن ارزشمند
:ميشود شمرده لازم و واجب كه ممكن ، تنها نه ابتكار ، و خلاقيت
بينيازي.شويم خارجبينياز از است لازم كه كنيم باور بايد واقعا ما
فراگيرييي هيچ و دانش هيچ و كنيم لج كهما نيست اين معنايش خارج از
نكتهي ;نيست معنايش اين نه ، ;نداريم روا خودمان خارجبراي از را
والا ;بگويند زور بتوانند كه باشيم محتاج نبايد.كرد فهم بايد را سخن
را دانش بالصين ، لو و العلم واطلبوا عليم علم ذي كل براساسفوق
رازهاي از دارند ، آنها كه چيزي آن.آورد دست به بايستي جا همه در
در -معتقديم او به كه -ما خداي كه است قوانيني همين ;ماست خداي خلقت
كشف را آن آنها و نهاده وديعت به و آورده وجود به طبيعت اين
روز يكميگيرند ياد هم از ملتها تاريخ ، مختلف دورههاي دركردهاند
قول هم ما ;بدهند پس را دينشان هم حالا گرفتند ، ياد ما از آنها
.بدهيم ياد آنها به وقتي يك باز و برويم پيش الله انشاء كه ميدهيم
در بايد آموزشيدانشگاه نظام:دولت كارشناسي بدنهي با ارتباط
نظام كارشناسانهي وخواستههاي پرسشها نيازها ، با پيوسته ارتباط
بخش دو ميان تنگاتنگ رابطهيي يافته ، توسعه كشورهاي در.باشد اجرايي
نيازهاي اجرايي ، نظام.است برقرار آموزشي نظام و كشور اجرايي نظام
پژوهشي و آموزشي بخشهاي به و ميكند طبقهبندي را خود كارشناسانهي
نه دانشگاه ، براي سرمايهگذاري نتيجه ، در.ميگذارد وا خود دانشگاهي
سرمايهگذاري يك كه است ، آموزشي و انساني سرمايهگذاري يك تنها
و كوتاهمدت پرسشهاي بازيافت با دولتها.دولتهاست براي اقتصادي
بدنهي اين از را خود سوالات اعظم بخش دانشگاهها ، از خود درازمدت
و دولتي بخشهاي كردن حجيم جاي به ;ميدارند دريافت پژوهشي و آموزشي
از و ميافكنند آموزشي مستقل نظام دوش بر را اصلي بار اجرايي ، نظام
.ميجويند سود آن فرآوردههاي و نتايج
از غربتپيوسته يك در جديد ، آموزشي نظام ما ، كشور در متاسفانه
عمدتا و -معدود مواردي در جز.ميكند و كرده زيست اجرايي نظام بدنهي
آموزشي ، سيستم و اجرايي نظام نيازهاي ميان -رشتهها از برخي در
اولا كه ميگردد موجب واقعيت اين.نميشود ديده جدي ارتباطي
براي مفيد بهرهوري آموزشي ، بخش در اجرايي نظام عظيم سرمايهگذاري
حلاوت و لذت دانشجويان ، و آموزشگيران ثانيا ;باشد نداشته دولت
نبينند ، اجتماعي حيات در موثر را خود علمي تلاش ;درنيابند را آموزشي
:بازمانند پژوهش و تحصيل در لازم شوق و شور از نتيجه در و
آن.است منقطع دانشگاهيمان دستگاه از ما ، كارشناسي بدنهي متاسفانه
علمي مراكز در يعني ;نيست طور اين دنيا در شنيدهام ، من كه طوري
گوناگون مسايل در را سفارشهايي و طرحها دولت براي دنيا ، پيشرفتهي
اين متاسفانه جا اين در...ميكنند كار و ميدهند قرار توجه مورد
دانشگاهها بتوانيم ما اگر كه معتقدم معنا اين به جدا من.نيست گونه
...كنيم ، وصل -اجرايي دستگاه راس به هم آن -اجرايي دستگاه به را
.است بهتر