پنجم ، شماره 1429 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 9 شنبه 18 سه
|
|
اعتدال سوي به تلاشي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
تئاتر كارگردان قصابيان ، محسن با گفتگو
صحنه روي بر مولوي تالار در اكنون ميآيد برفي چه نمايشببين:اشاره
بازيگري رشته التحصيل فارغ نمايش ، اين كارگردان قصابيان محسن.است
.است كارگرداني رشته ارشد كارشناسي دانشجوي و هنر دانشگاه از
وكبودان دانشجويي هفتم جشنواره در جستجو نمايشهايرمز كارگرداني
منطقه نمايشهاي در نقش فجروايفاي جشنواره دوازدهمين در اسفنديار و
به تئاتر زمينه در وي فعاليتهاي جمله از...و شهرزاد شاه ، لير جنگي ،
.ميرود شمار
به نيز فجر تئاتر جشنواره پانزدهمين در ميآيد برفي چه نمايشببين
با كوتاه گفتگويي نمايش اين اجراي مناسبت به.است آمده در اجرا
.ميخوانيد كه است شده انجام محسنقصابيان
بدهيد؟ خود نمايش داستان از مختصري شرح
نام به است زني داستان كه.است برهاني نادر نوشته نمايش اين ـ
به سمند او دختر است ، شوهرش بازگشت انتظار در سال ماهپارهكه 25
بازيگر ميگيرد تصميم است ، حادي روحي بيماري دچار اينكهمادرش تصور
به مادر انتظار تا كند روبهرو مادرش با پدر عنوان به را تئاتري
مادر با است سمند نامزد حقيقت در كه نظر مورد فرد.برسد پايان
سيامك ميكند ، بيرون را او مادر انتظار ، برخلاف اما ميشود روبهرو
...اما بگويد سمند به را واقعيت ميگيرد تصميم
تمرين مدت چه و شديد روبهرو خاصي مشكل با متن تصويب براي آيا
داشتيد؟
بعداز البته شد ، تصويب فجر تئاتر جشنواره پانزدهمين براي متن خير ، ـ
هم اكنون.بود اجرا آماده كار تقريبا و كرديم تمرين كه چندماهي
.داشتيم تمرين ماه حدود 5 در و گرفتهايم عمومي اجراي
كرديد؟ انتخاب را متني چنين چرا
آورد بوجود متن از خوبي اجراي ميتوان كردم احساس و خواندم را متن ـ
شايد و دارد متن اين كه مشخصهاي اما.كرديم شروع را تمرين وبعد
چيزي.دارد امروزي زندگي با كه است ارتباطي باشد ، متن قوتهاي از يكي
.ميشود گفته كم امروز تئاتر در كه
داشتيد؟ مشكلاتي چه عمومي اجراي و سالن گرفتن براي
با ميكنم كار تئاتر كه بار هر و است كهنه زخمهاي همان از يكي اين ـ
حاشيهاي مسائل درگير كه آنقدر است ، من كار آخرين اين كه ميگويم خود
جهاد همكاري و نمايشي هنرهاي مركز كمك با جهت هر به اما ميشوم
.گرفت قرار ما اختيار در ماه يك مدت براي مولوي تالار دانشگاهي ،
ميبينيد؟ چطور را ايران تئاتر وضعيت
اين در و هستيم كشور تئاتر بهبود راههاي دنبال به كه سالهاست ما ـ
صورت فقط موارد بيشتر در اما ميكنيم مطرح را سوالها سري جهتيك
مهمترين امانيست مشكلي ديگر ميكنيم فكر و ميكنيم راپاك مسئله
تا برسند ، اجرا به كارها كه است اين وضعيت اين برايبهبود مسئله
صورت اين در.رود بالا كارها كيفيت تدريج به شودو مشخص بدشان و خوب
به را اين.است مفصل حديثي خود كه چه؟ يعني ايراني تئاتر ميفهميم
كه اشتياقي و علاقه خاطر به واقعا تئاتر بچههاي كه گفتم دليل اين
.بگيرند اجرا اينكه اميد به فقط ميكنند كار انتظاري هيچ بدون دارند
كردهايد استفاده سفيد و سياه رنگ از فقط صحنه طراحي در اينكه علت
چيست؟
شخصيتها از كدام هر ذهنيت از طريقي به كار كه بود اين بر من تصور ـ
باشد داشته خاصي شكل صحنه كه ميكرد ايجاب ذهنيتگرايي اين ديدهشود ،
بوجود براي زيادي كمك سفيد و سياه رنگهاي عادي صحنههاي با متفاوت و
در وسفيد سياه اين و.كرد ما به جهت اين در ذهنيت نوع يك آوردن
تلاش سيامك و شخصيتهاست ذهن در كه است تفريطي و افراط شايد حقيقت
امادر ببرد ، (اعتدال) خاكستري سمت به را سفيد و سياه اين ميكند
كشيده تفريط و افراط به و ميشود بازي اين درگير هم خودش نهايت
هستنداز جديد نسل شخصيتهاي كه سمند و سيامك وقتي حقيقت در ;ميشود
قدم برفها در كه لحظاتي در شايد اميدواريم ميروند ، بيرون صحنه
و سياه نه است سفيد صحنه بيشتر اينكه ديگر و برسند تعادل به ميزنند
.ميرساند را يكديگر از انسانها دوري و است روابط سردي سفيدي اين
توضيح باره اين در لطفا ندارد ، مناسبتي هيچ موضوع با تئاتر نام
دهيد؟
دوريانسانها باعث انقباض اين و ميشويم منقبض است ، سرد هوا وقتي ـ
همينعلت به و شود نشانده كار بطن در برف كه است شده سعي.ميشود
و نام بين را لازم ارتباط فكرميكنم و است غالب صحنه در سفيد رنگ
.ميكند برقرار موضوع