پنجم ، شماره 1430 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 10 چهارشنبه 19
|
|
اجتماعي جنبههاي يا عرفاني مفاهيم
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
سينما خانه در گاو فيلم بررسي و نقد جلسه از گزارشي
بررسي و ونقد نمايش به سينما خانه فيلم كانون هفتگي جلسه دومين
جامعهاي فيلمداشت مهرجويياختصاص ساختهداريوش فيلمگاو
(حسن مشد) آن اهالي از يكي گاو مرگ با كه ميكشد تصوير به را روستايي
دلبستهاش صاحب به چگونه را آن نميدانند اهالي و ميشود بحران دچار
گودالي در را گاو مشدحسن غيبت از استفاده با روستا مردم.دهند اطلاع
گريخته گاو كه ميگويند دروغ به نيز وي بازگشت از بعد و ميكنند دفن
تا ميپندارد گاو را خود تدريج به و نميكند باور را دروغ مشدحسن.است
.ميميرد ديوانگي و غم از اينكه
به نويسندهسينمايي و منتقد صلحجو فيلمتهماسب نمايش از بعد
ستودند را آن منتقدان فيلم نمايش زمان در:گفت و پرداخت فيلم تحليل
ميبينيم امروزه اما دادند نسبت فيلم به را بسياري عرفاني مفاهيم و
از كنايهآميزي بررسي گاو واقع در.است قويتر فيلم اجتماعي جنبه كه
بررسي جامعه با رابطه در هم را موقعيتفرد و است اجتماعي موقعيت يك
.ميشود جامعهاش ناهنجار و بيهوده مناسبات مشدحسنقرباني.ميكند
بيروني بهنيروهاي را شومي حادثه هر ميكنند سعي جامعه اين افراد
نكته اين فيلم در كه حالي هستنددر بلوريها آن مظهر كه دهند نسبت
وجود برميآيد نامشان از كه همانطور بلوريها كه ميشود روشن خوبي به
صحنههايي در حتي هستند افراد اين خيالپردازي حاصل بلكه ندارند خارجي
فيلم در كه ابهامي نقطه تنها.ميكند گوشزد را قضيه اين نيز مشدحسن
نميشود مشخص گاو شدن كشته علت دراماتيك نظر از كه است اين دارد وجود
همان را حسن مشد گاو كه است روشن مسئله اين مفهومي جهت به هرچند
كه كساني ميبينيم هم فيلم پايان دركشتند را خودش كه كشتند كساني
سه هميشه هم آنها كه) بلوريها با اين و نفرند سه ميبرند را مشحسن
حاضران سئوالات به صلحجو جلسه پايان درميشود قرينهسازي نوعي (نفرند
.گفت پاسخ