پنجم ، شماره 1431 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 11 پنجشنبه 20
|
|
گذشته از بهتر
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
آييني و سنتي نمايشهاي جشنواره نهمين برگزاري از گزارشي
با ارتباطي هيچ سالهاست كه آنجا از باشندو اثرگذار بايد جشنوارهها
دنياي با اگر و است شده ركود دچار تئاترمان نداريم ، جهان تئاتر
بود خواهيم تئاتر هنر رشد شاهد حتم طور به شود ، برقرار ارتباط بيرون
مجموعه در آذر تا 12 از 7 آييني و سنتي نمايشهاي جشنواره نهمين
حوضي ، تخت نمايشهاي جشنواره ، اين در.شد برگزار تهران تئاترشهر
مدت به تجربي و ميداني نمايش نقالي ، و پردهخواني تعزيه ، خيمهشببازي ،
چنين برگزاري ضرورت كه بوده مطرح همواره سئوال اين.شد اجرا روز 5
براي شهر سالنهاي در سال طي در نمايشها اين چرا و چيست؟ جشنوارههايي
نميآيند؟ در نمايش به مردم عموم
حال در:گفت باره دراين نمايشي هنرهاي مركز رئيس سليمي حسين
كنند اجرا سنتي و آييني نمايش مستمر طور به كه نداريم حاضرگروههايي
حداقل و نمايشهايي چنين اجراي براي است بهانهاي جشنواره اين و
از.است آييني و سنتي نمايشهاي نشدن فراموش جشنواره ، اين كاركرد
گرفتهاند ، نشات سنتي و اسلامي فرهنگ از نمايشها اين كه آنجايي
از مركز جديد سياستهاي در و داده اختصاص خود به مجزا جشنوارهاي
كانون تقويت ما فعاليتهاي از يكي.شد خواهند برخوردار مضاعفي حمايت
فعاليتهاي داريم قصد كنارش در و است آييني و سنتي نمايشهاي
.(تئاتر فصلنامه انتشار جمله از)كنيم زياد را مركز انتشاراتي
ميتواند را نقش بيشترين فرهنگي ، عرصههاي در سيما و صدا:افزود وي
همكاري سيما و صدا نمايشها ، پخش و ضبط براي اگر و داشتهباشد
.ميكنند بيشتري رشد نمايشها گونه اين نمايد ،
كه همانطوري:ميگويد تهران از مار نمايشسلطان كارگردان آدينه گلاب
زمينه در نمايشگران يكساله تلاشهاي مجموعه پيداست ، جشنواره اسم از
سطح حال ميآيد ، در نمايش به جشنواره اين در آييني و كارهايسنتي
به دارد ، كننده شركت گروههاي به بستگي طبيعتا جشنواره هنري فرهنگي
در نمايشي مختلف گروههاي كه است اين جشنواره تاثير بهترين من نظر
آرا تبادل امكان و ميپردازند فعاليت به يكديگر كنار در روز چند ظرف
.است فراهمتر آنها براي
معتقد شيراز از معركه در نمايشمعركه كارگردان بخشيزاده جواد محمد
سنتي ، نمايش و دارد فطري نياز نوعي در ريشه آييني نمايش:است
پايدار زمان گذر در كه انسان شده تجربه سنن و آداب از است نمايشي
.است مانده
هر و دارد را خودش خاص خصوصيات جشنوارهاي هر:ميگويد ادامه در وي
سيستم جديد ، مديريت است ، خودش موقعيت و زماني شرايط عمليمحصول
به نميتوان مشابهتها وجود با است ، امسال محصول عوامل وساير اجرايي
نسبت جشنواره اين از من ارزيابي و يافت دست اصولي و مقايسهدرست يك
.است بهتر گذشته به
طريق از:ميگويد پهلوان و داروگير نمايش كارگردان رودساز كرامت
آيين عنوان به گذشته در كه را آنچه ميتوانيم جشنوارهها اين تئاترو
اين ديد بايد حال بگذاريم ، تماشاگر ديد معرض به وجودداشته سنت و
.باشد داشته ميتواند اثري چه و دارد كاربرد اندازه چه به جشنواره
ميشود ، برگزار جشنواره كشوري هر از مابيش كشور در گفت ميتوان
هدفي اينكه مگر ندارد ، چنانتاثيري خود خودي به جشنواره برگزاري
كنند پيدا رشد سنتي و نمايشهايآييني بايد مثال عنوان به.باشد داشته
.شوند باآنآشنا بيگانهاند ، نمايشها بااين كه جوان قشر تا
ارتباطي هيچ سالهاست كه آنجايي از و باشند اثرگذار جشنوارهها بايد
دنياي با اگر و است شده ركود دچار تئاترمان نداريم ، جهان باتئاتر
خواهيم تئاتر هنر رشد شاهد حتم طور به شود ، برقرار ارتباط بيرون
.بود
اين خصوص در كارگرداني ارشد كارشناسي دانشجوي جوزاني نصيري مجيد
چيست؟ سنتي و آييني نمايشهاي جشنواره برگزاري لزوم:ميگويد جشنواره
داشته را ساله هر اجراهاي تكرار كه ميكنيم برگزار جشنوارهرا آيا
از ديديم ، قبل سالهاي و گذشته سال كه بود شببازيهمان خيمه باشيم ،
با است مانده سياه فقط است ، مانده ادادرآوردن فقط كه هم حوضي تخت
بدانيم اينكه بدون ميكنيم ، مكررات سالهتكرار همه ما و گرفتهاش صداي
نجات موزهاي شكل از آنهارا تا كرد چهبايد آييني و سنتي نمايشهاي با
كه اندازيم ، راه به برگزاري صرف رابه جشنواره باشد قرار اگر.دهيم
بنويسيم ، نو داستانهاي برايخيمهشببازي بايد است ، بهتر نكنيم
راه به ديروز عروسك رابا امروز مسائل و بياوريم نو عروسكهاي
بيرون ميخورند تئاترامروز درد به كه را حوضي تخت ويژگيهاي اندازيم ،
جوان كه اتفاقيميافتد چه كنيم ، خلق امروزي و ميهني نمايش و بياوريم
نه و تكگوييهايتعزيه در ديروز پير ولي نميدهد دل تعزيه پاي امروزي
واوصيا اشقيا ابتدا از كه (است مونولوگ فقط تعزيه كه چرا)ديالوگ
وبراي مينشست آن پاي ساعتها ندارد ، وجود درگيري و چالش و هستند مشخص
تلويزيون هفتم هنر لطف به امروز جوان اما ميگريست ، دوطفلان و مسلم
تكليف پس.است بدور ديروز وتماشاگر تعزيه فرهنگ از وماهواره
دل او تا كنيم اجرا او امروز براي را تعزيه بايد اينكه نه چيست؟مگر
تلاش و تجربه دشوارتمرين ، و عظيم كار اين براي بدهد ، ويارانش حسين به
آن به آييني و سنتي نمايشهاي كانون بايد كه است چيزي ايناست لازم
ادامه در وي.نميخواهيم كه مكررات تكرار وگرنه ورزد اهتمام
به ضعيفتر اجراها تنها نه اما كرديم ، تمام را نهم جشنواره:ميافزايد
تقدير با نيست ، خبري هم حرفهاي گروه دو يكي آن از بلكه ميآيند ، نظر
عملي كه شد ، نصيريان علي و كسبيان حسين فن ، اساتيد از كه پسنديدهاي
ديگران به را آنان آموختههاي كه كردهايم تلاش آيا بود ، نيكو بسيار
ترابي مرشد توانايي با جديدي اشخاص كه كردهايم تلاش آيا دهيم؟ انتقال
به را ديروز تئاتر كه همهدنيا مثل اميدوارم حال هر در كنيم؟ تربيت
براي آنها داشتن نگاه ضمن نيز ما ميدارند ، نگاه اصيلش شكل همان
.كنيم تلاش نيز كردنشان امروزي
و آييني نمايشهاي:ميگويد ديگر معركهاي نمايش كارگردان آتشاني امير
ما و است مانده يادگار به ما گذشتگان از كه است رسومي و آداب سنتي ،
نمايش كه هنري بكوشيم ، مقدس هنر اين اشاعه و حفظ در بايد كه هستيم
چه گيرد قرار خودمان نمايشهاي قالب در هنر اين اگر و نيايش نه است
ادعا ميتوانيم ، طرفي از و ميرسيم تئاتري شكيل بسيار فرمهاي به بسا
صرفا نمايشها اين نبايد و داريم مذهبي ملي هويت تئاتريبا كه كنيم
.ختمشوند جشنواره به
دانشجوي و..از كه مرغهايي نمايش كارگردان نژاد كهوري سيروس
از نوعي به كه نمايشي هر به:است معتقد كارگرداني كارشناسيارشد
داشته موثري كاركرد نمايش آن در آيين و كند آييناستفاده كاركرد
نمايش بايد اول و است جامعي تعريف كه آيينيگويند نمايش باشد ،
وي.برسيم مشخص تعريف يك به دو اين تلفيق واز آيين سپس شود ، تعريف
خوبي روند امسال جشنواره من نظر به:امسالميگويد جشنواره مورد در
در برخوردها و شد برگزار بهتر گذشته سالهاي به نسبت و كرد طي را
محل ميتواند كه برخوردهاست همين و بود بهتر خيلي گذشته با مقايسه
.آورد بوجود هنرمندان براي امني
آيا:ميگويد خسروي نامه محرم مجلس نمايش كارگردان دژاكام امير
و باشد بايد صورت چه به رويكرد و بگذارد تاثيري ميتواند آيين اساسا
كه است گذشتگان تجربيات اساس بر بشر پيشرفتهاي كههميشه ، است اين
.باشد يامنفي مثبت ميتواند
برقرار مردم با كه است تنگاتنگي ارتباط نمايشها اين مثبت نكات از
دل از برگرفته معني و است مردم زندگي با ارتباط در مفاهيم ميكنند ،
اين در بعدي مساله ميپسندند ، مردم كه است طنزهايي طنزها ، مردم ، حتي
و غريبي احساس هيچ تماشاگر كه است بيننده حضور و پذيرش گونهنمايشها
در حتي و نميداند نمايش با نامحرم را خود و نميكند صحنه دورياز
.ميشود گرفته كمك نيز تماشاگر موارداز پارهاي
اتفاق ايراني نمايش شكل در معاصرسازي بايد:ميافزايد ادامه در وي
تفكر و بينش با افرادي و دارد تحقيق و مطالعه به نياز كه بيافتد
.كنند استخراج را مثبت نكات كنندو كار قضيه اين روي طولزمان در صحيح
با افراد و ميكنند كار پراكنده صورت به گروهها بخش دراين متاسفانه
.هستند كم زمينه اين كارداندر و تجربه