پنجم ، شماره 1431 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 11 پنجشنبه 20
|
|
كجاست؟ كلاس كتابخانه
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
كتابخواني و كتابخانه به دانشآموزان هدايت در معلم نقش
:اشاره
وكتابخواني كتاب مقوله كه باشد گرفته قرار براين ما اعتقاد اگر
همين بر ميتوانيم ندارد ، ارتباط كتاب هفته پايان و آغاز با فقط
دانشآموزان هدايت در معلمان نقش بررسي با كه را حاضر مقاله منوال ،
اختصاص كلاس كتابخانه تبيين به كتابخواني ، و كتابخانه به كتاب ، به
.كنيم مطالعه است ، يافته
در استفاده قابل ديدگاههاي طرح براي است تلاشي ميآيد پي در آنچه
.ميخوانيم هم كهبا كتابخواني فرهنگ ترويج جهت درس كلاسهاي
سروكار وكتاب معلم و شاگردان با پرورش و آموزش پيش ، قرنها از
اولين از متمدن تماميملل بين هميشه خواندن ، هنر و است داشته
بيشتر كتاب ، از بتوان شايد.است شده تلقي تربيت و تعليم خواستههاي
.آورد بدست معلومات ديگر منابع از
در آرام قضاوت روشنفكريو قابليت پرورش تقريبا كتاب ، به نياز بدون
مرا عقيده بگويدشما معلمنتواند كه مادام.است غيرممكن شاگردان
و كنيد مراجعه مختلف كتب به ميخواهم حالا شنيديد ، موضوع به راجع
شاگردان افكار نميتواند وي دارند نظري چه باره اين در ديگران ببينيد
.كند كامل و روشن را
به راجع نيوتنرا قانون سه حالا خوب:بگويد نتواند معلم كه مادام
كه كنيد مطالعه را كتابهايي شما ميخواهيم حالا گرفتهايم ، ياد حركت
فقط واقع در دارد معلوم برايتان تئوريها اين از را بشر علمي استفاده
استفاده موارد از ذرهاي اينكه بدون و است داده ارائه را نظريه مفهوم
.بدهد نشان روزانه زندگي در را آن
و گودبرداري كه است اين معلم نقش و است دانش زيربناي سنگ كتاب.
راديو بسيار كاربرد علت به روزها اين.كند هدايت را بنا پيهاي حفاري
قرار خطر معرض در مطالعه ، و تربيت امر به راجع فكر طرز تلويزيون ، و
تلويزيون و راديو معلومات ، آوردن بدست براي بر راهميان و گرفته
.است شده
سوال اين است ، فورا ضروري مدارس در كتاب وجود كه اصل اين قبول با
تهيه كتابهاي و كرد بايدفراهم را كتابهايي نوع چه كه ميآيد پيش
.كرد اداره بايد چگونه را شده
كار موازات بايدبه يقينا كتابها گفت بايد نخست كتاب ، نوع مورد در
راجع بتوانند بايد ما بگوئيم ، شاگردان سادهتر.شود تهيه بايد مدرسه
كتاب مطالعه از را بيشتري مطالب ميگيرند مدرسهياد در كه موضوعاتي به
كتابخانهمدرسه در كتابهايي كه است مهم خيلي ثانيا.بدستبياورند
شادي و راحتي بهآنها و اندازد كار رابه شاگردان تخيلات كه باشند
.ببخشد
:گرفتهشود نظر در بايد مهم اصل دو كار ، اداري جنبه به راجع
اين و دارد بسياراهميت مدرسه هر در عقلاني مركز يك وجود اينكه نخست
ساكت و آرام مطالعات وقف بايد كه است مدرسه كتابخانه مقدس ، مكان
.شود
بايد هميشه كهكتابها است اين داشت ، توجه آن به بايد كه دومي موضوع
شود گذاشته او اختيار در كسي ، فورا احتياج محض به تا باشند آماده
گرفته را كتابي دفعه چند كه باشند قادر صورتاحتياج در شاگردان و
با.كنند آن خواندن به شروع مدرسه ، راهروي در زدن قدم به اجبار بدون
علاقه بايد كلاس كتابخانه.ميشويم نزديك كلاس كتابخانه به وضع اين
از كه سازد آماده را آنها و بيافزايد كتب مطالعه رابه شاگردان
در خود مدرسه تجربيات از هم بعدها و كنند استفاده مدرسه تسهيلات
.نمايند استفاده عمومي و نوجوانان و كودكان فكري پرورش كتابخانههاي
يك داشتن ازراه تشريفاتي بيهيچ ميتوان را آزاد مطالعه به رغبت
طولاني رديفهاي.كرد ايجاد كلاس در كودكان سن مناسب كتابهاي پراز قفسه
ظاهري ساله كودك 9 يك نظر در انحا از نحوي به كتابخانه ، در كتاب
مراجعه مورد كتب يا قصه يا خواندني كتاب جلد چند ولي دارد ، مهيب
گوشه در را آنها زيرا برنميانگيزد ، كودك در را احساسي چنين كودكان ،
كتابها اين كه شد معلوم برايش وقتي علاوه به.ميبيند خود درس اتاق
بود نخواهد چيزي او براي كتابها صورت اين در اوست ، كلاس دارايي جزو
رابا خود وقت از ساعتها آنها ، بوسيله كه مفيدي و توجه جالب اشياء جز
ميكند كشف را چيزهايي و ميكند صرف هيجانانگيز وقايع و حوادث خواندن
.دارد دانستنشان به ميل كودك كه
دو هر كتابخانهكلاس ، تشكيل براي ما راهنماي اصل كه ميشود پيشنهاد
كه داريم لازم كتابهايي ما.باشد برديم ، نام قبلا كه كتابخانه هدف
باشد موضوعاتي دهنده توضيح واقع بشونددر متوجه شاگردان خود بياينكه
البته.درس موضوع سوابق به راجع كتاب چهار يا مثلاسه.ميدهيم درس كه
بههمين نيز و داريم احتياج هم لغت كتاب سه دويا به
و كتبحكايات از منتخباتي دوم درجه در.كوچك تعداددايرهالمعارف
.باشد فكريكلاس وضع و تجارب با مناسب كه سرگرميهايي
تربيتي بهروش كار و موضوعات و عنوان مطالعه براي كلاس ، كتابخانه
ميسازد قادر را معلم ميدهدو زياد مجال محدود ميزان يك در دالتون
اطلاعات كه ميداند زيرا كند ، معين جمعيخوبي دسته يا فردي تكاليف كه
كتابخانه در مطالعه وضع برعكس ضمنا.هست دسترس در كتابخانه در لازم
محض به.است آماده راهنمايي و مشورت براي معلم آن هر كلاس در مدرسه ،
مورد مسائل و مطالب به راجع كلاس كتابخانه كه كند ، درك شاگرد اينكه
كتابخانه و كتاب به بگذارد ، او اختيار در اطلاعاتي ميتواند او علاقه
كتابخانه داشتنيك براي مطلب اساس البته.نگريست خواهد احترام نظر با
دانشآموزان دست به كاملا باشدو داشته تعلق كلاس به كه است اين مفيد
و قفسهها در آنها جادادن و كتاب جلد خريد6050 باشود اداره كلاس
.تاسيسنشدهاست كلاس كتابخانه نگهدارد ، خود پيش را معلمكليد اينكه
يكي نيز اين كه باشند عقيده براين كودكان كه شد خواهد سبب روشي چنين
آن پخش در نيز معلم آهنين دست كه بخصوص است ، مدرسه كارهاي همان از
حس و بگويند را خود نظر كتب انتخاب در كودكان اگر.باشد داشته دخالت
خود دست به كتابخانه اگر و آدمهاست خود اموال جزء كتابها كه كنند
خواهند شوق و ذوق هميشه صورت اين در شود ، اداره خودشان براي و آنها
مطالعه با و بزنند ورق صفحه به صفحه را كلاس كتابخانه كتب كه داشت
.بگذرانند نحوي بهترين به را خود اوقات آنها
بهمطالعه دانشآموزان كردن علاقهمند و هدايت در معلم نقش
و هستند بهمطالعه علاقهمند كه كساني از و آشنايان و دوستان از اگر
كي ، از بپرسند ميكنند آن صرف مرتب طور به را خود آزاد وقت از ساعاتي
كردهاند ، عادت آن به و آورده روي مطالعه به چيزي چه اثر در و چگونه
يا خواهر ، معلم يا برادر يا مادر و پدر چون شخصي همواره كه خواهيدديد
اصولا ، .است موثريداشته و اوليه نقش كار ، اين در دوستي يا و دبير
ذوق و همت و ابتكار به كه نادرندكساني و اكتسابي است امري مطالعه
.باشند كرده گرايشپيدا مطالعه به خود
نحوه و روشهايتدريس تربيت ، و تعليم نظام كه است داده نشان تحقيق
نظام.دارند عهده به را نقشمهمي مطالعه به عادت ايجاد در معلم كار
بلكهآموزش برنميگيرد ، در را عمومي تعليمات دوره فقط يككشور آموزشي
حتي و مختلف فني و مداركعلمي اخذ و بزرگسالي سنين تا دبستان از قبل
آموزشي نظام خلاصه طور به.ميشود شامل رانيز آن از پس آموزش دورههاي
مبناي كه فلسفهاي.اجتماع افراد همه مداوم ازآموزش است عبارت
درايجاد ميگذارد تاثير كشوري امور همه در و ميگيرد قرار ايننظام
تحصيلي مدارك كه تازماني.است موثر بسيار نيز مطالعه به عادت و علاقه
و است اجتماع مختلف امور در افراد وپيشرفت انتخاب ملاك درسي نمرات و
نظر كمترمورد مطالعاتشان و تجربيات و اشخاص معلومات ووسعت كارداني
در چه مردم و ميشود نفعتلقي بدون و تفنني ، امري مطالعه ميگيرد ، قرار
روش.ميآورند روي بدان كمتر تحصيلي اخذمدارك از پس چه و تحصيل طي
به علاقه ايجاد در مستقيمي اثر نيز درسي وكتابهاي تدريس
اكتشافيساده ، كارهاي ابتدايي اول سال همان از اگرمطالعهميگذارند
كتابها مختلف ، منابع به مراجعه عمل ، قابل و آسان ولي متعدد ، تحقيقات
وارزشيابي امتحان و باشد كلاس كار اساس تفكر و بحث و وافراد
لازم زمينه ترتيب اين وبه نباشد ، درسي كتاب مشخص مفاهيم به محدود
از كودكان و آيد فراهم كلاس و قدرتشاگرد درحد مفاهيم گسترش براي
و كنند مراجعه مختلف ماخذ و منابع به كنند عملاعادت ابتدا ، همان
صورت اين در گيرند ، كار به مختلف مواد يادگيري در نيز را خود فكر
.دانشآموزان مداوم مراجعه براي ميشوند منبعي غيردرسي كتابهاي كه است
علاقهمند اگر آموزشي ، صحيح فلسفه انتقال اساسي ركن عنوان به نيز معلم
جاي بر مطالعه به علاقه ايجاد در عميقي اثر ميتواند باشد ، كاردان و
براي آموزش افتاده عقب فلسفه اسير گرچه كه معلماني فراوانندگذارد
اختيار در خوب درسي كتابهاي و بودهاند تحصيلي مدارك دريافت
را دانش كه پروردهاند شاگرداني خود جديت و ابتكار با ولي نداشتهاند ،
.كردهاند كوشش آن كسب براي و دريافتهاند خود وسيع و عميق معناي به
جديد نظام پيشرو فلسفه داشتن اختيار در با كه هستند نيز معلماني
دقيق ، تدريس راهنماهاي و بهتر درسي كتابهاي و ترتيب و تعليم
مطالعه از را آنها و ميكنند وادار مطالب كردن حفظ به را شاگرداني
چگونگي با بايد معلم يكميسازند بيزار غيردرسي چه و درسي چه كتاب ،
چگونگي و كار اين برنامهريزي و مطالعه به شاگردان كردن علاقهمند
شناخت همچنين و باشد ، آشنا مختلفكاملا كلاسهاي برنامه با آن تطبيق
علاقه اين تبديل چگونگي دانستن و زمينه اين كتابداردر و معلم نقش
و آموزشگاه و خانواده بين همكاري ايجاد و شوق به سپس عادتو با
و كتابنميخوانند يا كه كودكاني با كار برنامه تنظيم و كتابخانه
اين در تا بداند بايد معلم كه هستند نكاتي دارند ، خواندن انحراف يا
كه برنامهاي.برود پيش كيفي نظر از بتواند پرورش و آموزش نيز زمينه
:از عبارتند شود ، دنبال بايستي فوق منظور به رسيدن براي
;كتابخواني و داستانگويي
;كتاب معرفي
;كتاب نمايشگاه
;كتاب درباره گفتگو و بحث
;كتاب به مربوط مسابقات و بازيها
;آن برنامههاي و خاص روزهاي
...و استريپ فيلم اسلايد ، فيلم ، نمايش
معلمان به پيشنهاد چند
.شود داده شاگردان به مناسب كتابهاي از فهرستي 1ـ
.باشد كلاس كار برنامه جزء غيردرسي كتابهاي خواندن 2ـ
.داشتهباشد جانبه همه همكاري مطالعه ، ذوق تربيت در معلم 3ـ
.برسد كتابدار اطلاع به كلاس براي لزوم مورد كتابهاي 4ـ
.استفادهشود شروع نقطه عنوان به اجتماعي ، و علمي اخبار از 5ـ
،(ديماه 2216) مدارس در كتاب احياي هفته فعاليتهاي در شركت 6ـ
فرصتهايي ديگر و اسلامي جمهوري كتاب هفته ،(مهر 16) كودك جهاني روز
.است موثر كودكان كردن علاقهمند براي قبيل ، اين از
.شود تهيه كلاس در كتابخانهاي ناچيز ، بودجه با 7ـ
.گردد استفاده كتابخانه كارهاي در دانشآموزان از 8ـ
سوق بهمطالعه را آنها بايد دانشآموزان ، پرسشهاي به پاسخ در 9ـ
.داد
به كهميخواند ، را كتابي هر مفاد نخواهيد خود شاگرد از هرگز 10ـ
.برساند شما اطلاع
به را دارند ، آنها سال از 15 كمتر شما شاگردان كه صورتي در 11ـ
معرفي نوجوانان و فكريكودكان پرورش كانون كتابخانه نزديكترين
.كنيد
اهل خودبايد باشند ، مطالعه اهل شاگردانش ميخواهد كه معلمي 12ـ
.باشد مطالعه