پنجم ، شماره 1431 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 11 پنجشنبه 20
|
|
رهنمودهاي آيينه در دانشجو و دانشگاه
رهبري معظم مقام
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(آثار نشر ويژه مديريت)رهبري معظم مقام دفتر:تنظيم و تهيه
(35)
مسير سختي و گرفت ناديده را آن اهميت نميتوان راه ، دشواري تمامي با
فرهنگي بعد با كه ايران اسلامي انقلاب.دانست تكليف سقوط دليل را ،
تعريف كه ندارد و نداشته آن جز چارهاي است ، گشته تعريف و شده شناخته
ديگر با را آن نسبت كندو ارايه و بيابد انسان از را خود مقبول
يا و شده ارايه جديد انساني علوم در بويژه كه -شده ارايه تعاريف
:بشناسد را تفارق و تشابه وجوه كندو بررسي -است گرفته قرار مبنا
جمهوري اين براي انسان ، باب در صحيح نگرش و اسلامي نگرش مساله اگر
.است نشده حل بسياري مسايل حلنشود ،
كه دانشهايي به ميبايست مسلمان انديشمندان دليل ، همين به دقيقا
اين زيرا ;دارند مبذول جدي توجهي دادهاند ، قرار راانسان خود موضوع
و تجربي دانشهاي فنون شناسانه معرفت مبادي امروزه هستندكه دانشها
تباين و تشابه نقاط بخواهيم اگر اينرو ، ازكنونيهستند انسان معيشت
نظاممند و شده تعريف را آن و دريابيم مدرن غالبزندگي موج با را خود
:داشت نخواهيم آن كردن بومي و انساني درعلوم توغل جز چارهاي كنيم ،
انسان شخصيت ميشودو مربوط انسان به و ميكند معرفي را انسان كه علومي
محيط و بينالمللي محيط و اجتماعي محيط در شخصي ، محيط و خانه رادر
و اسلامي بينش محور كه است علومي مهمترين ميكند ، مشخص بينالعوالم
است غني چندان اسلامي فرهنگ منابع خوشبختانه.است اسلامي فرهنگ محور
والاي سيماي بتواند دين معارف مجدد بازنگاشت و بازنگري يك در كه
و هويت سلب روزگار در و دهد نشان وحي تعاليم پرتو در را انسان
كرامتمند مسند در را او بازشناسدو او به را آدمي مكانت پوچگرايي ،
:بنشاند حيات و زندگي
اين آدم ، بني كرمنا لقد و:ميفرمايد كريم قرآن كه ميبينيم ما اگر
نظام.نيست بيان مقام در حرمتگذاري يا زباني تعارف يك تكريم ، فقط
و واقعي كرامت بگوييم ، بهتر يا ;ببخشد كرامت انسان به اسلاميبايستي
.دهد قرار مبنا را آن و كند كشف را نسان ا حقيقي
دانشگاهي نظام در پژوهش و تحقيق ضرورت
تا است ، استوار عنصرآموزش بر بيشتر ما ، كشور در دانشگاهي نظام
دانشگاهها ، در اقتصادي و انساني منابع بخشاعظم.پژوهش و تحقيق
نزار و ضعيف را خود دانشگاه ، پژوهش بعد و ميگردد تعلم و تعليم صرف
حتي و بيروني منظرنگاههاي در را مرئي و نمايان جلوهاي و ميدهد نشان
.نميكند ترسيم دروني
اجتماعي سيستم كل كهدر كشور ، عالي آموزش نظام در تنها نه ضعف ، اين
از اعتنايي قابل غير و محدود درصد پژوهش ، و تحقيق بخش.دارد وجود
و پويا اجتماعي حيات يك كه باآن ;ميدهد اختصاص خود به را ملي سرمايه
ماندگي عقب و بود نخواهد ميسر پژوهشي مستمر حركت طريق از جز فعال ،
بيشتر ، توجه تخصيص با كه ميكند ايجاب ما ، كشور مشابه كشورهايي علمي
.گيرد پژوهشصورت و تحقيق در اساسي سرمايهگذاري و شود كمتر فاصلهها
تحقيقي جهاد يك ضرورت به مقدس ، دفاع سالهاي در حتي انقلاب ، معظم رهبر
:فرمودهاند و داشته تاكيد كشور در پژوهشي و
مبارزه اين هم جا همه و..است شده تحميل ما بر كه است جنگي بالاخره
بايستي ما دارد ، وجود كه مبارزهاي اين كنار در ليكن..;شده كشيده
از است عبارت آن و باشيم هم درازمدت مبارزه يك زمينههاي فكر به
قضايا به عاقلانه و منطقي خيلي بخواهيم اگر ما...فراگيري و تحقيق
كيفيت يك با و مناسب حجم يك با تحقيق ، جريان اين بايستي كنيم ، نگاه
.باشد داشته وجود كشور ديگر جريانهاي همه دركنار همواره خوب ،
پژوهش و تحقيقات كشور ، كلان سطح در كه دارد را آن اقتضاي نگرش ، اين
دانشگاهي نظام زمينه ، اين در بويژه و بيابد را خود ومرتبت جايگاه
.كند ايفا را مركزي وكانون محوري نقش كشور
دگرگون دانشگاهي نظام به نگاه نوع ميبايست نگرش ، اين پيشدرآمد در
ديگر مراكز به آنان عرضه و دانشجويان تعليم قالب از نظام اين و شود
نه اگر دانشگاه ، پژوهشي وجه و گردد مبدل پژوهش پايگاهاصلي به كشور ،
.گردد آن همطراز و همسطح حداقل آن ، كه آموزشي وجه بر غالب
عنوان به محقق بهتربيت بايستي كشور عالي آموزشي نظام نگاه ، اين با
خود وجودي فلسفه اهداف در را آن و كند توجه خود اصلي كارهاي از يكي
آموزش مراكز اولياي به رهبري معظم مقام عنايت ، همين با.دهد قرار
:فرمودهاند توصيه عالي
كه كند فكر مساله روياين عالي آموزش و فرهنگ وزارت كه بجاست بسيار
محققان تربيت در كارآمد ، و كاركرده و بزرگ محققان از ميتوان چگونه
.كرد استفاده آينده
است ممكن جايگاهدانشگاه ، به گرايانه پژوهش ديدگاه اين برابر در
آن اصلي وظيفه و كنند تكيه كشورمان دانشگاهدر سنت و رويه به برخي
وظيفه را پژوهشي كار و بدانند فراگيران معلومات افزايش آموزشو را
:بشمرند دانشگاهها ثانوي
نه ;دانشند محلفراگرفتن دانشگاهها ، ...بگويد كسي است ممكن البته
دانشگاه ، يك در و كلاس يك در است ممكن.پروراندنمحقق محل لزوما
كار ، اين ;نيست كار اين جاي دانشگاه اما بشوند ، پرورده هم محققاني
معلومات عدهاي به كه است اين دانشگاه اول كار.است دانشگاه دوم كار
جا آن به ;كند عمل تا يادبگيرد ، طب ميخواهد نفر يك.بشود داده
شخص اين لزوما آيا اما ;ميگيرد تعليم را پزشكي معلومات و طب ميرود ،
.است ديگر كار يك اين نيست ، معلوم بود؟ خواهد پزشكي محقق يك
و كشورمان در تاريخي ، آموزشي سنت به بايستي ديدگاه ، اين نقد در
و غايي هدف ما ، ديرين آموزشي نظام در.توجهداشت اسلامي جوامع ديگر
سنت ، اين در.بود پژوهشي مبتكران و محققان تربيت آموزشي ، نظام اصلي
نظام آن فرآوردههاي ديگر و ميگرفت صورت اصلي تاكيد پروري برمحقق
نظام.ميشد تلقي دوم درجه و ثانوي فرآوردههاي عنوان به آموزشي ،
و قصوا غايت و است وفادار سنت اين به بيش و كم هنوز حوزه ، آموزشي
.ميداند تازه فكر توليد و محقق تربيت را ، خود آموزشي نظام اعلاي هدف
پروري ومحقق شود تزريق ما جديد آموزشي سنت به ميبايست روحيه اين
حاشيهاي ، حضور از و بيابد را خود جايگاه عالي آموزش نظام اركان در
:شود مبدل دانشگاه محيط در عيني و ملموس حضور به
پروراندن آنها ، كار از مهمي و عمده بخش استثنائا علميه ، حوزههاي
.است محققان
از الگوگيري به را عالي آموزش نظام سخن ، ادامه در انقلاب ، معظم رهبري
در دانشگاهي محققان از استفاده ضرورت بر و خواندهاند فرا روش اين
:ورزيدهاند تاكيد محققانجديد ، تربيت
زمينه در انساني ، زمينهعلوم در ادبيات ، زمينه در محققاني امروز ما
فراهم طرحي.داريم مسايل قبيل اين از فلسفهو عقايد ، تاريخ ، هنر ،
محققان بتوانند محققان اين تا بياوريد ، وجود به ودستگاهي بكنيد
منتقل آنها به را خودشان معلومات و بدهند پرورش جا اين در را آينده
.كنند