پنجم ، شماره 1432 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 13 شنبه 22
|
|
چيست؟ تحصيلي مشاوره
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
تيموري مجد ميرمحمد دكتر با گو و گفت در
نظرميدهد ، اواست مطاع حكم نظراو كه كند تصور نبايد مشاور
.مختارند آن يارد پذيرش در نيز مردم
بعد ودبيرستان دانشگاه مختلف رشتههاي فارغالتحصيلان از بسياري:اشاره
كه شدهاند رشتهايفارغالتحصيل در كه ميشوند تحصيلمتوجه اتمام از
قابل درآمد رشته اين يااينكه و ندارند رشته آن در كار علاقهايبه
.ندارد توجهي
.استفادهميكنند تحصيلي مشاوران از اينمشكل رفع براي دنيا در امروزه
.است گسترش حال در ما كشور در نيز تازگي به تجربه اين
در خانواده نقش چيست؟ خوب مشاور يك خصوصيات چيست؟ تحصيلي مشاوره
ميرمحمد دكتر با گو و گفت در كه است چيست؟سوالاتي مشاوره
.ميگذرد ازنظرتان كه كردهايم مطرح مجدتيموريروانپزشك
يا تحصيلي رشته انتخاب موقع اينكهنوجوانان به توجه با دكتر آقاي
پيشبيني و حلمشخص راه آيا هستند ، راهنمايي نيازمند شغلي رشته
وجوددارد؟ شدهاي ،
و ايفاميكنند زندگي در را نقش اصيلترين انسان انتخابهاي چون ـ
كمي تجربه كه گيرد صورت بايد سنيني در نيز مهمترينانتخابها معمولا
و جست يك جريان در را خوبي و متنوع حلهاي راه بشر است ، شده اندوخته
اين از كاري كمك و موقع به اطلاعرساني.است يافته ساله هزار چند جوي
دقت به ميشود ، مدرسه وارد كه كودك هر ژاپن در مثلااست راهحلها
تمام زودي به و ميشود گرفته نظر زير مشاورين و متخصصين توسط
در را توفيق بيشترين كه راهي سمت به و ميشود شناخته او استعدادهاي
انتخاب براي حل راه بهترين مشاوره پس.ميشود هدايت باشد ، داشته آن
.است
ميشود؟ انجام چگونه مشاوره ، ارزشيابي يك جريان در
فرد وامكانات شخصيت از زيادي وجوهبسيار مشاوره يك جريان در ـ
.كرد چنينتبيين ميتوان را وجوه آن اهم كه ميشود مطالعه
چند يكيا كس هرميشود گرفته درنظر مشخصي توانهاي ابتدا در 1ـ
مربوط سراغموضوعات راهنما و معلم بدون داردكه ارزشمند فردي توان
.دستميآورد به خوبي توفيق و توانميرود آن به
فراغت اوقات تمام آچار ، يك با پدر و مادر چشم از دور كه كسي مثلا
مستعد فرد بيترديد است ، لوازم و اسباب كردن بسته و باز مشغول را خود
شعر چه هر كه كسي يا.است رشته اين در تحصيل يا مكانيكي مشاغل انجام
در تحصيل مستعد كه است مسلم دارد ، ياد به خوانده ، زيبا نثر و
.است ادبي رشتههاي
فردي توانهاي اين يافتن ترتيبداد ، بايد كه كاري مهمترين
فرد ، بازيهاي زندگي تاريخچه ازطريق.است (Self abilities)
بسياري و راهنمايي و ابتدايي مدارس نمرات نوباوگيو و كودكي دوران
در را طبيعي ودايع و داده پيش توانهاي كه ميكنيم تلاش ديگر روشهاي از
حداكثر احتمال آن در كه مسيري سمت به او و بازيابيم فرد هر وجود
.شود راهنمايي دارد ، را توفيق
كمك بهترين مادران و پدران درست و اظهاراتدقيق كه پيداست ناگفته
.است مشاوره كار
بر تكيه مشاوربا.ميشود توجه فرد اندازههوش به دوم مرحله در 2ـ
اخذ با را تخمين ميتواناين ولي ميزند هوشي ازضريب تخميني تجربه
فرد ، تناسب هوش زمينه در تحقيق.كرد تبديل تحقيق يك به تستهوشي ، يك
مشاغل از برخي كه است آن حقيقت.ميدهد نشان مختلف كارهاي با را او
نيز بعضي و دارند نياز ضريبهوشي از بالايي سطح به رشتههايتحصيلي يا
.نيازدارند هوشي اندك يا ميانه بهسطح
.ميشود توصيه متناسب رشتهتحصيلي يا شغل فرد ، توان اساس بر
سوالاصلي مرحله اين در.ميشود فردتوجه علاقه به سوم مرحله در 3ـ
اين يا دارد علاقه خاص رشته يك به واقعا شخص خود آيا كه است اين
ايجاد اجتماع يا خانواده تلقينات وسيله به كه است ظاهري و صوري علاقه
ازنزديكان ، كسي به علاقهمندي نوجوانبراثر كه ميآيد پيش گاه.شدهاست
و ميزند حرف و برميخيزد مينشيند ، او مثل اوميكند ، همانند را خود
كه رابرگزيند حرفهاي يا تحصيلي همانرشته كه ميكند جزم عزم درنهايت
كفايت تنهايي به علاقه اين كه است اين حقيقت اما است ، برگزيده او
.نميكند
توجهينميشود افراد علاقهمنديهاي مشاورههابه در كه است اين معمول
و خود از شناختدرست و درايت روي از علاقهمنديهايمردم غالبا چون
تحصيلي رشته به افراد اگر حال هر در اما نيست ، موردعلاقه موضوع
.مواجهميشوند مشكل با آن ادامه باشند ، در نداشته علاقه حرفهاي يا خاصي
شناسد باز آن تلقيني و بدلي نوع از را اصيل علاقه يك ميكند سعي مشاور
نيز مرحله اين در ميتوان.بشناساند خود مراجعهكننده به را آن و
ميزان كه دارد وجود خوبي تست.تحقيقكرد افراد علاقهمندي پيرامون
.ميدهد نشان حرفهاي يا تحصيلي خاص رشته يك به را فرد علاقهمندي
به را اينتستها ميتوانند هستند حددكترا در كه روانشناسي همكاران
.دهند انجام خوبي
نظرمشورتي كه ميكنند فكر مهمي بهنكته مشاوران مرحله اين در 4ـ
مالي و ابعاداقتصادي به آنها.دارد بهآن زيادي وابستگي آنها
كه ميانديشند اينموضوع به.ميكنند فكر ياحرفهاي تحصيلي رشته
مشاور اگر.دارد زندگي امور اداره به نياز ترقي و حيات انسانبراي
اين امااست توجه مورد بيشتر وجه اين شود روبهرو جوان پسر يك با
اين ايران در اما ;فراموششود وجه اين دختران براي كه نيست معني بدان
به پسبايد دارند ، عهده بر را امورزندگي گردش مسئوليت كه مردانهستند
هم ، بهدختران بايد گرچهكرد فكر قابلتوصيه رشته اقتصادي وجوه
.بدستآورند آن از خوبي درآمد كهبتوانند شود توصيه رشتهاي
بر كه وجوددارند خاصي فردي و ريز مرحله ، عوامل چهار اين بر افزون
است ، عمومي ضعف دچار كه كسي مثلا.شود توجه آنها به بايد مورد حسب
سنگين كارهاي عهده از نميتواند دارد ، ظريفي و نحيف هيكل و جثه
كامپيوتر تحصيلي رشته نميتواند است ، بينايي ضعف دچار كه كسي.برآيد
دائمي چشمي كار و زياد چشمي دقت كه بپردازد كارهايي به يا بخواند
.دارند نياز
موسيقي دررشته تحصيل براي نبايد ندارد ، قطعا خوبي شنوايي كه كسي
.شود انتخاب
.ميگذارد مشاورانتاثير قضاوت بر افرادهم بيماريهاي روند اين در
نبايد دارد زيادي حساسيت و است غصه و افسردگي كهمستعد كسي مثلا
روانشناسي رشته.شود درگير مردم مصائب با آن در كه شود رشتهاي وارد
رو اين از دارد ، فاجعهها و مصائب با دائمي ارتباط يك روانپزشكي و
.كرد توصيه ديگري رشتههاي فردي چنين به بايد
خود زندگي در كه كسي.باشد منطبق و متناسب شغلش با بايد كس هر عاطفه
دبير نميتواند ;است نكرده بر از شعر خط يك است ، گرفته نديده را گل
توصيه ادبيات رشته در تحصيل به نبايد را اوباشد ادبيات استاد يا
.كرد
تفكر از كه كسي.است انتزاعي تفكر دامنه مهم بسيار ظريف نكات از
تحصيلي رشتههاي عهده از ميتواند است ، برخوردار گستردهاي انتزاعي
.نميتوانند ديگران ولي برآيد سنگين
آنها اندازهتوفيقات و خانوادگي چگونگيمشاغل از مشاوره جريان در
و كسب و تجارت اهل خانواده يك در كه شود مشاهده اگر ميشودو جو و پرس
سابقه دليل به دارد خوبي تجاري انديشه كه شده پيدا فردي كار ،
.ميدهند تشخيص اقتصادي كار مناسب را او فطري ، استعداد و خانوادگي
نشان عامل اين.دارد افراد درتوفيق زيادي تاثير خانوادگي فضاي
.است اكتسابي و ژنتيكي مطلوب وضع دهنده
جهان و موسيقيبودند اهل معروف ، موسيقيدان;موتسارت خانواده مثلا
سلامت به جزئي ، و كلي اينعوامل از بعد.است ديده اورا نبوغ نيز
دونفر يكي خود خانواده در كه كسي.ميشود توجه نيز فرد رواني
ديگران دارد ، با اسكيزوفرنيا يا ياافسردگي مانيا بيماري به مبتلا
شايد سنگين رواني يكفشار كه دارند عقيده كارشناسان.دارد تفاوت
پرتنش مشاغل در ايشان احتمالزياد به.كند گرفتار نيز ايشانرا
كم زندگي يك دادن ترتيب مشاوره در هدف و داشت نخواهند چنداني توفيق
.است توفيق حداكثر سوي به مردم عموم هدايت و افراد براي مخاطره
است؟ چگونه مشاوره با روانپزشكي و روانشناسي رابطه
را او استعدادهاي و توانها نشناسيم را روانكسي ما تا واقع در ـ
قبولي قابل حدود تا ميتواند روانشناس يك رو اين از.شناخت نخواهيم
كه باشد بهتر شايد اما.كند هدايت را مردم مختلف ، مشاورههاي مقام در
زيرا.شود پذيرفته روانشناسي -روانپزشك همكاري جهاني نظام يك
بر هم و پزشكاند چون ;دارند تسلط انسان جسمي ابعاد بر هم روانپزشكان
و روانشناسي همكاري مجموع دردارند كامل وقوف رواني ابعاد
.است لازم مردم زندگي مختلف مشاورههاي براي روانپزشكي
داشتهباشد؟ خصوصياتي چه بايد مشاور
تحصيلخود دوران در بايد روانپزشكي يا روانشناسي مشاور يك البته ـ
بايد البته.باشد خوانده زيادي آنمطالب چگونگي و مشاوره درباره
.باشد داشته انساني وروان تن به خوبي تسلط
كه است بهتر.باشد آموخته بسياري تجربيات خود زندگي دوره در بايد او
آرزوهاي و شخصي علاقههاي.باشد ميانسالي دوران اواخر سنين در مشاور
نظرمشورتي در نبايد است ، آنهانداشته به دستيابي فرصت مشاور كه فردي
.نمايد دخالت او
نيز ميدهد ، مردم نظر او.است مطاع اوحكم نظر كه كند تصور نبايد مشاور
.آنمختارند رد يا پذيرش در
نقش او توصيه كه بيانديشد موضوع اين به بايد لحظات تمام در مشاور
خودكشيهاي درستاز احكام ميتواند اودارد خود مراجع زندگي در مهمي
پيشگيري اضطراب و افسردگي مانند حادي بيماريهاي از و ناموفق و موفق
جامعهانساني ارزشمند افراد بهشماره مفيد فرد يك برابر در كندو
.بيافزايد
دارند؟ نقشي خانوادههاچه مشاوره ، جريان در
پدران ، از بيش.دارند مخربي نقش خانوادهها كه است اين معمول ـ
كليشههاي همبراساس آنها نقشههاي.دارند نقشه فرزندان براي مادران
.است اجتماعي ونسنجيده بياساس
خود برايفرزندان پزشكي خواب دستهمادران ، اين امروزه مثلا
فرزندان خيرخواهي روي از آيا آرزو اين كه هميشهمشكوكم من.ديدهاند
دارد؟ پزشك فرزند دو كه جارياي با حسودي روي از يا است
فرزندان براي را آينده نيكوترين مادران از بسياري كه پيداست ناگفته
يا بود؟ پزشك دكترحسابي آيا كه بدانم اماميخواهم ميخواهند خود
هرگونه مراقب مشاورينبايد بود؟ خوانده رشتهاي نيمايوشيجچه
تاثير تحت نبايد هيچگاه.باشند مراجع خانواده تاثيرپذيرياز
هردو مادر و پدر كه ميآيد گاهپيش.بود خانوادهها آرزوهاي
روي تجارت به نيز فرزندشان كه البتهميخواهند و هستند موفقي تاجران
او اگر ندارد ، اقتصادي انديشه هيچگونه آنها فرزند واقع در ولي آورد
اموال و مال كم دست كند پيدا حرفهاي و بخواند درس رشتهاي در
و ناكامي و افسردگي دچار هم خودش داد ، نخواهد باد به را خانوادگي
.شد نخواهد شكست احساس
براي دستنيافتهاند بدان خود كه را مادرانآنچه و پدران نيز گاه
مطابق اگر نيز انتظاري كهچنين است واضح پر.خودميخواهند فرزند
.بود خواهد بينتيجه بيهودهو نباشد ، آنها فرزند توان
سعادت اگر اما دارند ، مشاوره محوريدر نقش خانوادهها مجموع در
كه نكنند وتلاش كنند همكاري متخصصين با ميخواهندبايد را خود فرزندان
عقيده آن به را مشاورين يا كنند تحميل خود بهفرزند را خود عقيده
.دهند گرايش