پنجم ، شماره 1433 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 14 يكشنبه 23
|
|
تجسمي هنرهاي در تازه دستاوردهاي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
نخست بخش - ايران نقاشي دوسالانه نمايشگاه چهارمين برپايي از گزارشي
از اميدواركنندهتر و موفق امسال نمايشگاه در جوان نقاشان آثار
است بوده دورههايگذشته
ميشود برگزار حالي در امسال ايران ، نقاشي دوسالانه نمايشگاه چهارمين
مهاجراني عطاءالله دكتر..شدهاند جديدي فضاي وارد كشور نقاشان كه
نمايشگاه اين گشايش منظور به كه مراسمي در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزير
سهيم هنر ارتقاء در تا ميكنيم تلاش ما:گفت سخناني طي شد ، برپا
در خاص ماطرفسليقهاي نقاشي در چه موسيقي ، در چه موردي هيچ در باشيم ،
.هستيم مدافعسليقهها ما.نميكنيم نفي را ديگر سليقهاي و نيستيم هنر
نقش هنر سوم هزاره در هستيم ، سوم هزاره آغاز در ما:افزود وي
زندگي در سنگين ثقل سياست مقاطعي در كرد ، پيداخواهد ممتازتري
بيترديد.پايه علوم معناي به دانش مقاطعي در و است داشته انسانها
بر تكيه با هزاره اين آغاز در.خواهدبود هنر هزاره سوم ، هزاره
همه از بهرهگيري در خودداريم كشور در كه عظيمي ميراث و معنويت
.نميبينيم نوآوري و اصالت بين تقابلي هيچگونه نوآوريها
فرهنگي توسعه روند با همگام
نقاشي دوسالانه نمايشگاه چهارمين در شركت براي نقاشان اشتياق و شور
و توسعه حركت در تا هستند مصمم نيز آنها كه است اين نشانگر ايران ،
برگزاري مسئولان گفته بهباشند سهيم خود جامعه هنر و پيشرفتفرهنگ
و است شده داده نشان بيشتري توجه هنري آثار كيفيت به نمايشگاهامسال
به اثر دوره 400 اين در شده ، پذيرفته اثر كه 700 دورهگذشته خلاف بر
.درآمدهاند نمايش به پذيرفتهشده آثار عنوان
و نقاشان جامعه سوي از را مختلفي نظرات دوره ، اين نمايشگاه برگزاري
.است داشته پي در بازديدكنندگان
لطمه و آثار از برخي ويژه نمايش درباره مسئولان كار نحوه به تعدادي
.داشتهاند انتقاد نمايشگاه بهيكدستي زدن
موفق امسال ، نمايشگاه در جوان نقاشان آثار كه معتقدند نيز ديگري عده
منظور به طبعا كه است بوده گذشته دورههاي از واميدواركنندهتر
و دسته ، توجه اين آثار نمايش و ارائه براي بيشتر فرصتهاي شدن فراهم
.است لازم مسئولان ازسوي بيشتري حمايت
داوران قضاوت به توجه بدون
داوري درباره نمايشگاه در كننده شركت نقاشان از يكي رزاقي ، حسين.
آنكه بدون دهند ، انجام را خود كار بايد نقاشان كه است آثارمعتقد
ميتواند نقاش ، براي منتقد يك نظر.بخواهند را خاصي فرد ويا گروه نظر
نقاش حال هر به:ميگويد وي.نيست كننده تعيين ولي باشد تاثيرگذار
در چند هر دهد ادامه خود حركت به داوران قضاوت به توجه بدون بايد
نشان را آثار جايگاه تاريخ كه چرا.شود روبهرو شكست با مسابقهاي
.ميدهد
انتخاب در تعادل ايجاد
:ميگويد نمايشگاه شركتكنندگان از ديگر يكي بلوچستاني ، مژگان.
انتخاب اين چنانچه كه است كم نمايشگاه اين در تعدادشركتكنندگان
هنرآفرينان و هنردوستان تمام ميگرفت ، خود وسيعتريبه بعد
.كنند عرضه را خود هنري خلاقيتهاي ميتوانستند
برگزار خطه آن هنرمندان مختص نمايشگاهي استاني ، هر در اگر همچنين
شود ، برپا سالانه نمايشگاهي مختلف استانهاي منتخبين از بعد و شود
.داشت خواهند خودرا اثر ارائه امكان هنرمندان از بسياري تعداد
نقاشان براي داوري هيات شناخت حق
در كننده شركت هنرمندان از ديگر يكي اسكندري ، اعتقادزهره به
دست ، اين از نمايشگاههايي و سالانهها دو ويژگي نمايشگاه ، مهمترين
عناصر كردن پيدا خاص ، زماني مقطع در هنر حركتي روند معرفي ميبايست
هنرهاي درعرصه هنر نوين و جديد دستاوردهاي تكنيكهاو ارائه و خلاق
.باشد تجسمي
دو نسبت به ميتوان را تفاوتي نقاط امسال نمايشگاه در:ميگويد وي
مدعو هنرمندان براي جايگاهي مثال طور بهكرد پيدا گذشته سالانههاي
و است شده گرفته نظر در است ، ايران در نقاشي هنر خلاق جريان همان كه
آيا كه است اين ميشود مطرح كه سوالي اما.كارها مناسبتر تقسيمبندي
به مدعو هنرمندان كه برسانيم حدي به را سالانه دو سطح كه نيست بهتر
نظر تجديد به نيازي ديگر و شوند تبديل كننده شركت مدعو غير هنرمندان
سياستهاي و تصميمگيريها با ميكنم تصور نباشد؟ داوري هيات آراي در
نمايشگاهههاي و موزهها در را هنري اصيل جريانات معرفي اميد جديد ،
.پروراند دل در ميتوان دولتي
ميكنند ، شركت آن در عدهاي كه گروهي نمايشگاه در هنرمند ، اين نظر به
كارها بر قبول يا رد مهر كه كساني اسامي كه آيد بوجود بايد اينحق
نهايت ، در و بولتن انتشار تا اسامي اين و شود ميگذارند ، دانسته
معلوم شركتكنندگان براي افتتاحيه روز احتمالا و نمايشگاه برگزاري
يا و بيينال ، همانند بخواهيم اگر آن مرسوم شيوه كه نميشود
الگويي نمايشگاهها نوع اين كه) ببينيم ايران از خارج نمايشگاههاي
تا ميشود اعلام پيش از هياتداوران اسامي (سالانههاست دو امثال براي
به تصميم بتوانند بهاسامي مرور با دارند شركت به تمايل كه كساني
.رابگيرند نمايشگاهها نوع اين در شركت عدم يا و شركت
اولينبار براي
خود نظرات نمايشگاه در شركتكننده ديگر نقاش اميرابراهيمي ، ثميلا.
بيان چنين آن قوت و ضعف نقاط و بيينال اين ويژگيهاي درباره را
بعد سالهاي طول در بار اولين براي امسال ميدانيد كه طور همان:ميكند
كشور ، هنري و فرهنگي سياست در تازه فرارسيدندوراني با و انقلاب از
شركت با تا كرد دعوت برجسته هنرمند عدهاي از معاصرتهران هنرهاي موزه
سالانه دو نمايشگاه كيفيت بهبود و اصلاح براي هماهنگي ، راهي جلسه دو در
خود آراء براساس جديد داوري هيات يك انتخاب.شود جستجو چهارم
.بود مهمترينپيشنهادات از يكي هنرمندان ،
از بسياري تعداد سنگين بار كه شد موفق شده ، انتخاب هيات حال هر در
لشكر سياهي نقش در گذشته سالهاي در كه بازاري و بيمايه آثار
اين دوش روي از ميشد ، آن كيفي افت موجب سالانه دو نمايشگاههاي
جوانترامكان و امروزيتر خلاقانهتر ، آثار به و بردارد نمايشگاه
.بدهد خودنمايي
به كه بود موزه مديران تصميمگيري اين خود داشت ، اهميت واقعا آنچه
سياست با را خود نمايشگاه برگزاري از قبل لحظات آخرين در و سرعت
نقاشي سالانه موتدو حال در پيكر به تا كوشيدند و كردند جديدهمساز
.بدمند تازهاي جان و روح
داوري هيات تغيير از هدف كه كرد فراموش نبايد:ميگويد ادامه در وي
بلكه نيست ، هم با متفاوت احتمالا و خوب سليقه چند جابجايي فقط
كه است نياز مورد آگاه و منسجم ذهنيت چند از كارسازي و منعطف برآيند
اكثر كار با هنري ، مختلف شيوههاي و سبكها به كامل احاطه عين در
هنري فعاليت سير خط و داشته آشنايي نيز ما درجامعه فعال هنرمندان
كار اين در داوران هيات كه بود اين توقع.كردهباشد دنبال را آنها
از كنار بر و هنرمندان ، فردفرد به نسبت حساسيتكامل و دقت با خطير
پيشرفت و حركت از و بياورند بجا را آنها شخصي ، كار سليقههاي و ملاحظات
آثار با داوران قبلي آشنايي كه شود شايدگفته.كنند حمايت آنها
بايد نمايشگاه به شده ارائه اثر هر ممكنو نه و است لازم نه هنرمندان
اين صورت ، اين در اما.شود آنداوري خود اساسويژگيهاي بر و فينفسه
و تكراري يا مايه ، كم و ضعيف همهآثار اين چطور پس كه ميآيد پيش سوال
است؟ شده نمايشگاه اين وارد اصطلاحنامدار به هنرمندان بعضي از قديمي
وجود هنرمندان اين سابقه و نام اعتبار و شهرت اگر كه نيست چنين آيا
گمنام هنرمندان آثار رديف در ميبايست هم آثار اين از بسياري نداشت ،
و شهرت ما جامعه در كه نيست چنين آيا و ميشد؟ حذف نمايشگاه از
رابطه هنرمند اين واقعي كيفيت و هنري خلاقيت با هم هميشه نام اعتبار
ندارد؟ مستقيم
در ذكر قابل موارد از يكي صاحبنظران ، و نقاشان از عدهاي اعتقاد به
است هنرمندان آثار چيدن نحوه نقاشي ، دوسالانه نمايشگاه موردچهارمين
برخي بر مبتني و نابرابر امتيازدهيهاي اساس بر گذشته مانند كه
.است گرفته صورت شخصي و اداري ملاحظههاي
تا دارد اختيار موزه:ميگويد مسئله اين مورد در موزه مسئولان از يكي
تنظيم يكديگر با كارها تناسب اساس بر و خود سليقه بر بنا را كارها
.كند
ما هنري جامعه در كه شرايطي در دارند اعتقاد تجسمي عرصه هنرمندان
و جامع بررسي و نقد نه معتبر ، تخصصي نشريه نه صنفي ، نهتشكل هنوز
ندارد ، وجود هيچيك هنر ، علمي تاريخنگاري و نهپژوهش و بيطرفانه
و اشتباهات همين يا ويژه توجهات و خاصهخرجيها همين مجموعه
شهرت و سابقه هنرمندي براي كه اهميتاست كم ظاهر به سهلانگاري
.ميكشاند انزوا فراموشيو بوته به را ديگري و ميآفريند
نياكان سهيلا