پنجم ، شماره 1433 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 14 يكشنبه 23
|
|
...است آموزشي ابزار يك شعر ،
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
ابزاري عنوان به و دارد ويژهاي مقام ادبي ، شعر آثار ميان در
پيش و دبستانها آموزشي امور در فراواني استفاده قابليت جادويي ،
دارد دبستانها
مدارس از يكي كودكستان مربي (1)آندروز ، هايز جانيس قبل ، سال ده
جادويي ابزاري را نوجوان ، شعر و مجلهكودك در مقالهاي طي فلوريدا ،
تجربياتي با قوي ، گمان به و ، كرده كه مطالعاتي با جانيس (2).خواند
بچهها آموزش زبان ميتوان شعر با كه است رسيده باور اين به داشته ، كه
تجربههاي و احساسات در را تيزبيني و هوشياري ;داد توسعه سرعت به را
به را آنها توجه برانگيخت ، را آنها كنجكاويهاي سراييد ، آنها
تقويت آنها در را گروهي و جمعي فعاليتهاي داشت ، معطوف جهان شگفتيهاي
رفتارهاي تا كرد تشويقشان بالاخره و واداشت تحرك به را آنها كرد ،
.باشند داشته معنيدار و موزون
انتخاب با ميتوانند ومبتكر خلاق معلمان ميگويد خود مقاله در او
به را آنها علاقه وسعتبخشند ، را بچهها تجربيات دامنه شعرهايمناسب
و زنده همواره را بچهها ذهن حال عين در و دهند افزايش مختلف موضوعات
.دارند نگاه سرخوش
كه ميكند معرفي نيرومند بهعنوانابزاري را شعر تلويحي ، بطور همچنين
يكپارچگي و تنيد درهم را درسي مختلف موضوعهاي آن كمك ميتوانبه
.كشيد تصوير به را آنها شادمانه زندگي
باور اين به دهنده مادرانياد و پدران معلمان ، ما امروز ، اما
در ابزارهايبيشماري موفقيتآميز ، دادنهاي برايياد كه رسيدهايم
شعر و ماندهاند ، باقي ناشناخته آنها ، برايمان غالب كه داريم اختيار
.است آنها از يكي
موفقيتآميز ياددادنهاي در واقعيآن جايگاه هنوز كه است ابزاري شعر
موضوع هر با باشدكه فريبندهاي ابزار ميتواند شعر.ناشناختهاست
.سازد فريباتر را ما ياددادنهاي و بخورد ، پيوند درسي
عنوانابزار به را نقششعر كه هستند نمونههايي زير فعاليت پنج
.ميدهند نشان آموزشي
كلاسي 1 فعاليت
[زيستي علوم / علوماجتماعي] زمستاني ميهمانان
در نوروز ايام در چرا آنهابپرسيد از.بنشينيد گفتگو به بچهها با
به ميآيد ، بچهها ذهن به هرچه بگذاريد.ميكنند شركت جشنعاطفهها
.كنيد شركت آنها شنود و گفت در.آورند زبان
در زمستان فصل در كه دهيد بچههانشان به پرندگان از تصويرهايي حالا ،
:بپرسيد آنها از.ميكنند زندگي ناحيههايسردسير
باشيم؟ هم پرندهها فكر به زمستان در بايد چرا
نميتوانند پرندگان چطور و بفهمندچرا دقيقا تا كنيم كمك بچهها به
يادداشت سياه رويتخته را بچهها دلايل.كنند پيدا غذا فصلسرما در
.كنيد
و كنيد درست غذايي ظرف.همكاريكنند شما با بخواهيد آنها از سپس ،
.بخورند و بيايند پرندگان تا بگذاريد آزاد فضاي در كلاس ، بيرون را آن
.بخوانيد آنها براي را شعرترانه حال همين در
را آنها غذاي ميبينند و نگاهميكنند پرندگان به كه همانطور بچهها
را شعرترانه ديگر بار يك كنند تقاضا شما از است ميخورند ، ممكن
.كنيد تكرار برايشان
كتابخانه به را بچهها است شماباز دست برنامه ، اين اجراي با اكنون ،
و خواندني يامواد.بپردازند مختلف پرندگان مطالعه ببريد ، به
گروه هر به.كنيد تعيين تكليف آنها براي.بدهيد آنها به مطالعاتي
تخمگذاري نحوه آنها ، ويژگيهاي پرندگان ، زندگي درباره بدهيد وظيفهاي
بپردازند مطالعه به ميخواهيد كه ديگري موضوع هر و آنها ، توليدمثل و
.بياورند شما براي را خودشان مطالعات نتيجه و
تكليفهايي جمله از انسانها زندگي با پرندگان زندگي شباهتهاي تعيين
به را آنها تخيلات و آرزوها و ميآورد شوق و شور به را بچهها كه است
.واميدارد غليان
كلاسي 2 فعاليت
[زيستي علوم] جنوب به پرواز
مربوط پرندگان انواع به كه چيزهايي از مقداري و پرنده تصوير تعدادي
به زمستان در كه را پرندگاني بخواهيد بچهها ازآوريد فراهم ميشود
نميكنند پرواز جنوب به زمستان در كه را آنهايي و ميكنند پرواز جنوب
.بپردازند آنها از يك هر شرح به و كنند شناسايي
اين براي.كنند جستجو را پرندگان حركت اين دلايل بگوييد آنها به
به بايد گروه هر.كنيد تقسيم كوچك گروههاي به را بچهها جستجو
آنها خصوصيات و عادات و پرندگان درباره و كند مراجعه مرجع كتابهاي
.كند تحقيق
.كنند بدل و رد ميآورند دست به كه را اطلاعاتي كنيد هدايت را گروهها
كنيد كمك آنها به نبود ، كافي آوردهاند دست به بچهها كه اطلاعاتي اگر
.شود تكميل تا
براي را شعرترانه فرصتيمناسب ، در برنامه ، اين انجام خلال در
درباره گفتگو و بحث و شعر اين شنيدن با باشيد مطمئن.بچههابخوانيد
;مييابد افزايش شما تكليف انجام به بچهها علاقهمندي ميزان آن ،
وارد ديگري احساسات و هيجان و شور و ;ميگيرد فزوني آنها كنجكاويهاي
.بود خواهيد آن ناظر خودتان كه ميشود شما كلاس فضاي
برگ و بر بي درخت ترانهشاخههاي
شدهاند صفا و ميوه از خالي
باغ اين گرسنه مرغكان
شدهاند غذا پي در جو و پرس
سپيد ، برف روي به كردم پخش
را ، نانم و دانهها از مشتي
چيدند يكييكي و آمدند
را خوانم دانههاي و ارزن
شادان ، يك به يك دانه كردند جمع
خواندند نغمهها و گفتند شعر
رفتند پرزنان و كردند وا بال
خواندند را ترانه اين لب زير
ميآييم ، دوباره فردا صبح
.آييم بينياز كه بهاران تا
كلاسي 3 فعاليت
[اجتماعي علوم] آرامش /صلح
بخواهيدآنچه بچهها از.واژهصلحرابنويسيد سياه تخته روي
.بحثبگذارند به و بگويند ميدانند اينواژه مفهوم و معني درباره
.بخوانيد برايشان را شعرصلح سپس ،
از يكي گروه هر براي.كنيد كوچكتقسيم گروههاي به را بچهها
:كنيد تعيين را زير تكليفهاي
آورد؟ وجود به مدرسهآرامش در ميتوان چگونه
كرد؟ برقرار وآرامش صلح درخانه ميتوان چطور
آورد؟ وجود آرامشبه شهر در ميتوان چطور
كرد؟ برقرار صلح كشورها بين ميتوان چگونه
و كنند استفاده (4)ذهن شيوهبارش از بايد گروه هر اعضاي
كه زمينهموضوعي در آرامش و صلح رسيدنبه براي كه را راهكارهايي
.كنند يادداشت و آورند بهدست دادهايد ، آنها به
در و برويد آنها ميان به كارهستند ، مشغول گروهها كه همانطور
گروهها كردهايد ، تعيين كه وقتي اتمام از پس.كنيد شركت آنها گفتگوي
كلاس براي بوديد داده آنها به كه را تكليفي موضوع ميآيند ، نوبت به
.ميدهند شرح آوردهاند دست به كه را راهكارهايي و ميگويند
راهكارهاي چنانچه و ميكند نظر اظهار گروه فعاليتهاي درباره كلاس
.ميشود اضافه گروه يادداشتهاي فهرست به شد پيدا تازهاي
كلاسي 4 فعاليت
[اجتماعي علوم] داريم نياز صلح به چرا
آن بخواهيد كلاس بچههاي از و بنويسيد لوحبزرگ يك روي را شعرصلح
اين به هستند ، نوشتن مشغول كه همانطور و بنويسند دفترشان توي را
.ميخواهند صلح جهان مردم چرا كه كنند فكر مسئله
گفتگو بحثو بچهها با آن معني ودرباره بخوانيد را شعر آن ، از پس
بعد جلسه و دهند انجام را زير تكليف بخواهيد آنها از انتها در.كنيد
:بياورند كلاس به
دربارهكشوري كه كنيد پيدا مجلههامقالهاي يا روزنامهها داخل از
.بياوريد باخود را مقاله بريده.نيازدارد صلح به كه باشد
بعد روز
روي واز ميكنند معرفي كردهاند ، كهپيدا را مقالههايي دانشآموزان
به راجع درمقاله كه ميدهند نشان را كره ، كشوري يا جغرافيا نقشه
.ميخوانند كلاس رابراي مقاله از خلاصهاي سپسشدهاست صحبت آن
چرا بپرسيد ميكند معرفي را خودش انتخابي مقاله كه دانشآموزي هر از
دارد؟ نياز صلح به كشور اين
بحث به كشور اين در را صلح رسيدنبه راههاي بخواهيد كلاس از
.بگذارند
ومقالههاي كنند درست مقوايي تابلواعلانات يك بخواهيد بچهها از
را صلح بياييد:بنويسند تابلو بالاي.بگذارند نمايش به را خودشان
.كنيم برقرار
اضافي فعاليت
كند بايدتمرين گروه هر.كنيد نفريتقسيم چند گروههاي به را بچهها
(آهنگ) آواز با يا دكلمهكند جمعي دسته صورت به ازحفظ شعرصلحرا
.بخواند
كر آواز يا دكلمه و ميايستد تابلو جلو نوبت به گروه هر تمرين ، از پس
.ميكند اجرا را خود
دارد رووفادامه علي