پنجم ، شماره 1433 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 14 يكشنبه 23
|
|
اسلامي بيداري و غرب
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
هامبورگ اسلامي مركز
(آخر بخش) اروپا در اسلام
تمدن از و اسلام ملل از غرب شناخت:ميگويد هونكه زيگريد دكتر خانم
غرب تمدن در مسلمانان بودن ازسهيم و صنعتياش و علمي كارهاي و آن
.است يافته تحجر قضاوت به محدود حداقل جهان ، وتمدن
مجاهدتها نتيجه در ميتوان را اروپا در اسلامي فرهنگ توسعه بيشك
تجارت.دانست نيز بازرگاني تجارتو زمينه در مسلمانان مهارتهاي و
باتجارت شباهتهايي نظرويژگي از اسلام جهان و غربي اروپاي بين
اسلامي دنياي از اروپا واردات.داشت ميلادي و 20 قرن 19 مستعمرهاي
.ميكرد صادر برده و خام مواد آن قبال در بودكه مصرفي كالاهاي از مركب
و الوار ميتوان ميكرد صادر اسلام جهان به اروپا كه خامي مواد ميان در
(8).برد نام بود ، كمياب اسلامي سرزمينهاي در كه را آهن
ممالك مرزهاي فراسوي در توليديمسلمانان كالاهاي رخنه با لذا
با معهذا.يافت رواج اروپا نيزدر اسلامي فرهنگ طبيعتا اسلامي ،
دارد ، قرار اروپا روي پيش دنياياسلام كه است سال اينكه 1300 وجود
انحطاط ملتهاي و تمدنها برخي با مقايسه در اسلام ، تمدن از اروپائيان
.هستند مطلع كمتر يافته ،
در اسلام عنوانفرهنگ تحت كتابخود در هونكه دكترزيگريد خانم
:مسالهمينويسد اين تشريح در اروپا
صاحبان سوي به زياد فعاليت با اروپايي تجار و وزراء اينكه وجود با
شناخت ليكن ميشتابند ، است حياتي امري غربي صنايع براي كه نفت چاههاي
سهيم از و صنعتياش و علمي كارهاي و آن تمدن از و اسلام ملل از آنها
مقداري به محدود حداقل جهان ، تمدن و غرب تمدن در مسلمانان بودن
(9).است يافته تحجر قضاوت
عيني مشكلات عليرغم اروپا در مسالهاسلام تا گرديده باعث عامل همين
جنبه يك با اروپايي ، جوامع مسلماناندر فعاليت مقابل در موجود
.گردد مواجه نيز كافي اطلاع عدم از ناشي سوء تبليغاتي عارضي
امپرياليستي ، و صهيونيستي ميلادي ، محافل دهه 80 ابتداي از واقع در
هدف كه كردهاند آغاز اسلام راعليه وسيعي فرهنگي و تبليغاتي تهاجم
كمونيسم جانشين و غرب عنواندشمن به اسلام از تصويري آنارائه
!ميباشد جهاني
عنوان تحت خود كتاب در پارلمانيفرانسه نماينده استازي برنار
پرده يافته ، انتشار سال 1984 به فرانسويانكه براي نعمتي ;مهاجرت
عليه ديني آميز تبعيض اصليتهاجمات هدف كه مهم واقعيتي از
.برميدارد ميدهد ، تشكيل را مسلمانان
:مينويسد كتاب اين در وي
معمول و عادي باجملههاي و شده فرانسه وارد كه مهاجراني
از كه مهاجرانيهستند ميشوند ، مواجه سايرين ويا نژادپرستانه
جامعه كه عاملي.آمدهاند فرانسه به مغربعربي مسلمان كشورهاي
هيچوجه به ميكند كمظرفيت يا كمانعطاف آنها قبال در را فرانسه
فرهنگي و ديني مشخصا و رواني ماهيتي از صرفا بلكه نيست اقتصادي
روزگار و گذشته قرنهاي به اسلام از كنوني هراس و ترس...است برخوردار
(10).ميشود مربوط صليبي جنگ و اسلامي فتوحات
يافته ، رشدي به رو روند سراسرجهان در امروزه كه اسلامي بيداري لذا
مسلمان ميليون درآلمان 7/2.است ساخته نگران شديدا رانيز غرب
داراي اغلب هستندو ترك آنها ميليون كه 9/1 زندگيميكنند آلماني
.هستند علوي آنها نفر تعداد 000/400 اين از.ميباشند سني مذهب
پاكستان ، تونس ، لبنان ، مراكش ، ايران ، كشورهاي از ديگر ، مسلمانان
آلماني گذرنامه نفر تعداد 000/50 اين از.ميباشند عراق و اندونزي
(11).دارند
و بيكاري نرخ افزايش كه كشور دو اقتصاد ادغام و آلمان دو وحدت از پس
بدنبال را مهاجرت و سياسي پناهندگي تقاضاكنندگان شمار گرفتن فزوني
برخوردار نيز نژادپرستانه گرايشات از كه آلمانيها از گروهي داشت ،
متوجه را آمده بوجود اقتصادي معضلات و بيكاري بحران مسئوليت.هستند
.ساختند مسلمانان جمله من خارجي مهاجران
منتشر سال 1993 در كه گزارشي در كشور آن اطلاعاتي دستگاه نيز هلند در
فعاليتمسلمانان مورد در دولت بيشتر اعمالمراقبت خواستار ساخت ،
.شد كشور آن مقيم
حملههاي و تهاجمات با آنكشور مقيم مسلمانان جامعه انگلستان در
آيات به موسوم بهكتاب مربوط بحران بروز پي در تبليغاتيوسيعي
.گشتند مواجه رشدي نوشتهسلمان شيطاني
مذهبي تبعيضات با توام ورفتارهاي نژادپرستانه فعاليتهاي دافعه
بحال تا هم كشور آن و يافته امتداد نيز ايتاليا تا مسلمانان عليه
عناصر توسط مسلمانان و خارجي مهاجران گرفتن قرار حمله مورد شاهد
(12).است بوده افراطي گروههاي و نژادپرست
راستا همين در خود مقالههاي يكياز در مسكو چاپ روزنامهايزوستيا
:مينويسد
بودند ، ارزان كار يافتننيروي مشتاق كه پيش سالها اروپائيان
جوانان اكنون اما.ميكردند دعوت اروپا به زندگي رابراي مسلمانان
اين.بيزاريميكنند ابراز مسلمانان از اروپايغربي نئوفاشيست
:ميافزايد روزنامه
ضداسلامي مطلب كه ميدهند خوداجازه به سياستمداران از برخي حتي
.بيانكنند
عمر كه كرد پيشگويي قرن اين دراوايل بريتانيا نخستوزير گلادستون
خواهد متلاشي سپس و انجاميد طولنخواهد به سال دويست از بيش اسلام
و باطل تصور ميكردند زنده را گلادستون هماكنون اگر حاليكه در.شد
معاصر انديشمندان از بسياري كه طوري بهميديد را خود ادعاي بطلان
علاجي و پادزهر اسلام جز ميكنند ، مطالعه را تمدن بحران كه نيز اروپا
.نيافتهاند بشريت براي
دين (ص)محمد دين ترديد بدون كه دارم يقين من:ميگويد شاو برنارد
.است برگرفته در را اروپا اسلام بود ، خواهد اروپا مردم
كشمكشهاي و نژادپرستانه اسلامتمايلات:ميگويد توينبي آرنولد
از مسلمانان مطلق برابري و برادرياسلامي كردن برقرار با را طبقاتي
تمدن تا كند اخذ را اسلامي اصل اين بايد نيز غرب و است برده ميان
.بخشد نجات دارند فعاليت آن در امروزه كه مهلكي عوامل از را كنوني
جهان به كه هستند كساني مسلماناننخستين:ميگويد آلماني هورتن
.است هماهنگ دين ، حجت با انديشه آزادي چگونه آموختند
مامور را شايستهاي انسانهاي كنگرهانگلستان اگر:ميگويد هنري لرد
گردن بدان جهان تمامي بپردازدكه تفحص به ديني پيرامون تا كند
(13).گزيد برخواهند را همگياسلام نهد ،
ميباشد حاضر عرصه در روابطفيمابين چنين مقتضاي كه آنچه بههرحال
انصاري حجتالاسلاممحمدباقر.است متقابل برايجادتفاهم مبتني
عنوان تحت سالپيش همايش در سخناني طي اسلاميهامبورگ كانون سرپرست
درهمين فنلاند ، در بينالمللي نوين وضعيت و دركاسلام در اخير تحولات
زمان در همزيستي و پاياپاي تفاهم به نياز بر تاكيد با همراه رابطه ،
به غرب روشنگرايانه توجه خواستار تمدني ، و علمي فرهنگي ، پيشرفتهاي
نفي و دموكراتيك ادعايي معيارهاي بنياد بر مسلمانان زندگي و اسلام
(14).شد كشورها قبيل اين در اسلام عليه منفي تبليغات
ديرايت هفتهنامه مسئولين از ويكي آلمان سابق صدراعظم اشميت هلموت
اختلاف از مانع ميخواهد كسيكه...:ميگويد مطلب اين تائيد نيزدر
و اقتصادي و سياسي اميدهاي كند سعي بايد گردد اسلام غربو ميان
به كشور براساس را آنها و كند درك قاره چهار در را مسلمانان توقعات
مذهبيشان و فرهنگي سياسي ، اقتصادي ، پيشرفت و موقعيت براساس و كشور
(15)...رسيد تفاهم به ميتوان گفتگو با فقط.دهد تميز يكديگر از
مسجد بزرگترين عبارتي به ويا رم در مسلمانان مسجد نخستين گشايش
قرار رم يعني شهرجهان كاتوليكترين قلب در كه اروپا مسلماناندر
مساله زمينه تفاهمدر مثبت نتايج از مصداقي ميتوانبعنوان را دارد
اصولي مكانيزمهاي شد گفته بدينجا تا آنچه از.دانست اروپا در اسلام
:نمود عنوان شرح بدين ميتوان فوق هدف به نيل جهت را
بررسي منظور به جانبه دو تحقيقاتي-علمي مراكز ميان فعال مشاركت 1ـ
اروپا در اسلام درزمينه (جهتدار نه و) علمي نقطهنظرات
ايجاد هدف با طرفين مطبوعاتي-فرهنگي مراكز ميان همكاري توسعه 2ـ
تبليغاتي مثبت و مشيصحيح خط
اروپايي -اسلامي اتباع مشتركاقتصادي فعاليتهاي توسعه از حمايت 3ـ
فيمابين ابهاماتمطروحه و همكاري موانع زدودن بهمنظور
در شده ياد سازوكارهاي تحقق درجهت تلاش چه اگر است ذكر شايان البته
در اسلام وضعيت زمينه موجوددر معضلات مطلوبي ميزان به فوق ، ميتواند
منافع ضرورت و اول ، نياز درجه در اين ليكن سازد رابرطرف اروپا
قاره در اسلام گسترش واقعيت با را خود بتواند استكه اروپا ملي
راستا همين در انگلستان تخت و تاج وارث چارلز پرنس.دهد وفق مزبور
:داشت اظهار
و مسيحيان ميان قرابت وي بهنظر ميشناسد ، اشتباهي را اسلام غرب
نشريه به خود پيام در چارلز.است قويتر اختلافاتشان از مسلمانان
و اسلام فرهنگهاي بايد:شد يادآور ميشود ، منتشر مصر در كه الاهرام
(16).بشناسانيم يكديگر به واقعي مفهوم در را مسيحيت
ارتباطاتاسلامي ، و فرهنگ سازمان فرهنگي بولتن پاورقيها1ـ
ص 9 اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
ترجمه كتاني ، تاليفعلي امروز ، جهان در مسلمان 2ـاقليتهاي
الي 50 ص 48 اميركبير آريا ، انتشارات محمدحسين
كنفرانس سازمان در اسلاميايران جمهوري دائم نمايندگي از گزارش 3ـ
سياسي دفترمطالعات اسلامي ،
مطالعات دفتر پاريس ، اسلاميايران ، جمهوري فرهنگي نمايندگي گزارش 4ـ
سياسي
خارجه ، ص 26 امور وزارت سفير كتاب فرانسه ، 5ـ
واژند ، يعقوب وات ، ترجمه مونتگمري اروپا ، در اسلام تاثير 6ـ
ص36 مولي ، انتشارات
مرتضي ترجمه هونكه ، زيگريد دكتر خانم اروپا ، در اسلام فرهنگ 7ـ
ص 350 رهباني
ص 41 اروپا در اسلام تاثير 8ـ
ج 2 ص 35 اروپا در اسلام فرهنگ 9ـ
شماره 125 ، 1374 البصائر ، مجله-10
دفتر هامبورگ ، اسلاميايران ، جمهوري سركنسولگري از گزارشي -11
ص 1 بينالمللي و سياسي مطالعات
ص 12 خرداد74 ، چهارشنبه 31 اطلاعات ، روزنامه -12
و 263 ص 262 آژير ترجمهحميدرضا جندي ، انور معاصر ، جهان و اسلام -13
Fear of Islam- why?, by: M.B.ANSARI, ISLAMIC Center Hamburg,P.
- The western
مطالعات دفتر -مونيخ -ايران اسلامي جمهوري سركنسولگري از گزارش -15
ص 18 سياسي
دفتر آنكارا ، -ايران اسلامي جمهوري فرهنگي نمايندگي گزارش 16ـ
سياسي مطالعات