پنجم ، شماره 1434 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 15 دوشنبه 24
|
|
رهنمودهاي آيينه در دانشجو و دانشگاه
رهبري معظم مقام
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(آثار نشر ويژه مديريت) رهبري معظم مقام دفتر:تنظيم و تهيه
(38)
بودجه در پژوهش تحقيقو اندك سهم:پژوهش در سرمايهگذاري توسعه(4
اين متاسفانه.است كشورهايغيرپيشرفته اصلي شاخصههاي از ملي ،
بردانش آن ديانت كه جامعهاي در.دارد وجود مانيز كشور در واقعيت
و يوميه زندگي كه مينمايد عار و عيب نكته اين گرديده ، بنا تحقيق و
اين و باشند داشته تحقيق و علم از والاتر مرتبتي و شان روزمره ، مصارف
:كنند بسنده اندك سهمي به هزينهگذاري ، در دو
اساسي بسيار برايكشور كه بودجههايي از يكي كه است اين عقيدهام من
سه درجه بنجل جنس فلان كردن وارد براي اگر ما.است همين است ، مهم و
تقويت و دانشگاه تقويت و توسعه براي اما بدهيم ، ميدهيم ، پول بيفايده
لازم كتابهاي و لازم آزمايشگاهي ابزارهاي و تحقيقي مراكز تقويت و علم
ارزيابي را ما كارهاي كه بينندگاني نظر از !ندهيم لوازمات ديگر و
.شد خواهد محسوب -حماقت نگوييم اگر -بلا نوع يك حقيقت اين ميكنند ،
براي انساني ماديو سرمايهگذاري -اقتصادي كاملا نگرش يك در حتي
كلان منافع داراي -تحقيق بعد در چه و آموزش بعد در چه -دانشگاه
اقتصاد روند كل به آن بازده و دارد بازدهي سرعت به كه است اقتصادي
و علم ميان كه مرزبنديهايي و تفكيك متاسفانه.گشت خواهد باز كشور
بيگاه و گاه است ، آمده وجود به كشورمان در معيشت و اقتصاد با فرهنگ
به چندان كه ميدارد آن بر را خردنگر اقتصادگرايان از پارهاي
را آن و ندارد مبذول توجه فرهنگ و تحقيق و دانش حوزه در سرمايهگذاري
ديدي با اما ;بپندارند غيراقتصادي سرمايهگذاري بيش و كم
سرمايهگذاري كه گفت ميتوان بلكه ;نيست و نبوده چنان واقعگرايانه ،
صورت تحقيق و دانش حوزه در تنها و تنها سريع ، بازدهي با مطمئن
دراين -درست برنامههايي با البته و -كافي اگرسرمايهگذاري.ميگيرد
به بكر ، توليدانديشههاي و انسانها ساز و ساخت با گيرد ، صورت حوزه
ملي ، توسعه و گرفت خواهد ديگر جلوهاي هم معيشت و اقتصاد روند سرعت
:پيمود خواهد را خود درونزاي گامهاي
دنبال و بگيريد بيشترجدي ;گرفتهايد جدي را تحقيق كه است خوب خيلي
افزايش دانشگاهها بودجه هرچه.كند شماكمك به بايد هم دولت ;كنيد
.نيست هم ديربازده و است بازدهدار كه است سرمايهگذاري يك كند ، پيدا
از خيلي از هم بازدهش كه است سرمايهگذاريهايي جمله از اتفاقا
.است زودبرگشتتر و سريعتر اساسي كارهاي
:فرمودهاند وجه همين بر تاكيد با ديگر ، سخني در رهبري ، معظم مقام
را اينها قطعبكنيم ، را آنهابشود مالي پشتيباني بايد دانشگاه
نميخواهد دلم واقعا من.كشورثروتزاست براي اين چون ;نماييم تقويت
قضايا در اقتصادي ديد هستم ، همراه دانشگاهي باانديشه وقتي كه
نگاه را بلندمدت و باشيم داشته هم اقتصادي ديد اگر اما ;باشم داشته
ميگويند ، اقتصادي را باصرفه چيز حالا آقايان كه غلطي تعبير به ;كنيم
.است اقتصادي كار اين
از.دارد روشني و خاص پژوهش ، تعريف و تحقيق:پژوهش اصول رعايت(5
راه در پيش به گامي ميبايست كه است نكته اين آن ، جدي و اصلي عناصر
.بردارد حقيقت كشف و دانش اعتلاي
نام آنچه موارد ، بسياري كهدر داشت را اقرار اين سوگمندانه بايستي
و نبوده تحقيق نام زيبنده ميگيرد ، و گرفته خود پژوهشبه و تحقيق
مسايل و مطالب دستهبندي و نظم تجديد يا و گردآوري تنها بلكه ;نيست
را پژوهش و تحقيق نام چنان اساسي ، عيب اين.است شده تدوين پيش از
.است گردانيده قرب و بيارج نيز را واقعي پژوهشهاي كه ساخته آلوده
و تحقيقات در كشورمان ، جديدبه دانش ورود زمان از اساسي ، عيب اين
قالب پژوهشي ، در تماسهاي اولين كه جا آن از.راهيافت پژوهشها
از تقليد انساني علوم در بود ، پژوهشغربيان و تحقيق روشهاي رهيافت
رعايت و وافر تتبع صرف ;شد انگاشته واقعي پژوهش مثابه به آنروشها ،
اما ;شد شمرده تحقيق منزله به ،..و نگاري فهرست و ارجاع قواعد
توجه -بود نو ايدههاي و ابتكار ارايه كه -تحقيق واقعي روح به چندان
باخت رنگ ابتكار و خلاقيت روح تحقيقات ، در نتيجه ، در.نشد مبذول كافي
!شد شمرده اصلي همت استقصا ، و تتبع تنها و تنها و
:فرمودهاند نقيصه ، چنين بدين اشارتي در انقلاب ، معظم رهبري
در دارند ، اينها كه نوعتحقيقاتيكنيد نگاه را اينها تحقيقات شما
تحقيق اصلا ميشود ، ناميده تحقيق طلبهها ما عرف در آنچهكه مقابل
.ميگذاريم فرق تتبع و تحقيق بين علميه ، حوزه در ما.است تتبع ;نيست
اين كردن جمع ديگران ، آثار كردن مطالعه كتابها ، در گشتن يعني تتبع ،
و گشتن يعني تتبع بنابراين ، .نظريه آن و نظريه اين و حرف آن و حرف
;است سطحي و عرضي حركت يك تتبع ، .عمقي كردن كاوش يعني تحقيق ، .جستن
مسايل اين وارد كه اوايلي خودم من...است عمقي حركت يك تحقيق ، اما
...بودم ، شده -فرهنگي نيمه ايراني ، نيمه -ايراني روشنفكري محصولات
اينها ، نظر در اصلا كه فهميدم بعد.نيست تحقيق اين كه ميكردم تعجب
.تتبع يعني تحقيق اصطلاح
وقتي درست ، فراگيري و دانشپژوهي:آموزش روح پژوهش ، و تحقيق(6
همراه وپژوهش تحقيق با خود ، بطن در كه كند ، پيدا ميتواندتحقق
به فراگيران اگر كه است شده بيان فراگيري ، بدرستي اصول در.باشد
و تنها ;نميبرند جايي به ره كنند ، بسنده آموختهها حفظ و يادگيري صرف
و زايش به اما ;بود خواهند خود علمي اندوختههاي موقت حامل تنها
.برد نخواهند ره خود دانستههاي تكثير
كاوش ، تحقيق ، با كه باشد ، زايشگر و مولد ميتواند فراگيرياي و آموزش
سپردن حافظه به و دادن گوش به فراگير ، ;باشد همراه محاجه و استدلال
و گفت خود شنيدههاي و خواندهها با مستمر ، گونهاي به ;نكند قناعت
:بنشاند انديشه داوري و خرد ترازوي در را آن و كند شنود
.كرد دانشگاه كلمه معنايحقيقي به بايد را دانشگاهها من ، نظر به
يعني ;طوراست همين هم دنيا در امروز علوم كهطبيعت شنيدهام
و گفتن چيزي و كردن حفظ سمت به نه تحقيقيشدن ، سمت به علم پيشرفت
حوزههاي در كه سبكي مثل شدن ، تحقيقي سمت به پيشرفتگرفتن ياد چيزي
درسهاي آن در بلكه درسهايشان ، همه در نه البته.هست ما قديمي علميه
;نيست كردن حفظ بحث بحث ، ميشود حساب آنها روي كه اصلياي اصطلاح به
;است كردن مطرح جديد سخن و فهميدن و فهماندن و كردن استدلال سر بحث
.آوردن وجود به علم ناحيه آن در پيشرفتي يعني
چرخه در ميبايست پژوهشيدانشگاهي ، بنيادهاي:سياستبازي از پرهيز(7
مردهبادهاي -باد درزنده و نغلتند فرو روزمرهسياسي حوادث
گونهاي به سياست ، و درفصلدانشگاه.نكنند گم را خود اصلي ره مقطعي ،
گفت بايد كوتاه اشارهاي در اما ;گفت خواهيم سخن مقوله اين از تفصيلي
و مستمر راهي باريكه كه دارد را آن اقتضاي پژوهش ، و تحقيق شان كه
و آزمايش به آرامش ، و طمانينه با پژوهشگران كه باشد ، كار در مطمئن
در تا بپردازند ، ...و آزمايشها آورد ره زدن محك و نتايج كسب و پژوهش
بپردازند فرضيهها ابطال و تاييد به يا كنند ، سازي فرضيه آن پرتو
...و
و ميكند ايجاد اختلال اينمسير در متعارف ، و معهود سياستبازيهاي اما
تاثير تحت است ، وابسته پايدار و مستمر پشتوانهاي به كه را كاري
و تحقيقات باروري به اميد نتيجه ، در و ميگرداند سيال و زودگذر حوادث
.ميآفريند دغدغه و ياس آن در حداقل يا و ميخشكاند را پژوهش