پنجم ، شماره 1436 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 18 پنجشنبه 27
|
|
گزارش يك بازتاب
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
:ميگويند مردم
جديبگيريم را جامعه رواني بهداشت
و برنامههايجامع هنوز تحميلي ، پايانجنگ از سال گذشت 9 با
مبتلايان ميان در جنگ رواني و عصبي پيامدهاي با مقابله براي كاربردي
است درنيامده اجرا به بيماريها ، قبيل اين به
روزيكشنبه كه پرجمعيت شهرهاي بيماري;اضطراب و عصبي فشار گزارش
روبهرو واكنشهايگوناگوني با بود ، شده همينصفحهدرج در آذر 76 16
و نظرات زمينه ، اين در شده دريافت پيامهاي و نامهها ميان از.شد
.ميگذرانيم نظرتان از را همشهري خوانندگان از چهارنفر پيشنهادات
عوامل آناز از ناشي كمبودهاي و مشكلاتاقتصادي:تهران از پ -محمود
و آموزش دبير كه من.است اضطراب بخصوص و عصبي پيدايشبيماريهاي مهم
جابجايي و اسبابكشي به ناچار بار سه سال يك ظرف در ميباشم ، پرورش
شخصي نياز قبيل از بهانههايي با صاحبخانهها مورد ، دو در چون شدهام ،
را خانه صاحبخانه هم ، مورد يك در و كردند جوابم بستگانشان يا خود
.شدم خانه آن تخليه به ناچار من و فروخت جديد بناي يك احداث براي
و بيخوابي عصبي ، ناراحتي به مبتلا كه شد باعث پيدرپي ، فشارهاي اين
سوء تاثير نيز فرزندم دو و همسر روي من بيماري.شوم مزمن سردردهاي
ثروتهاي به دلالي طريق از كه هستند كساني شرايط همين در.است گذاشته
دربدري و مسكن دغدغه من امثال و من مثل قطع طور به و رسيدهاند انبوه
و ايران اسلامي جمهوري اساسي قانون كامل اجراي من نظر به.ندارند را
از توجهي قابل بخش كه ميشود موجب اجتماعي عدالت اجراي آن تبع به
و عصبي بيماريهاي سنگين فشار از درآمد كم اقشار يعني كشور ، جمعيت
.باشيم داشته شادابي جامعه و شوند خلاص رواني
كهدر ميدهد نشان اضطراب و بيماريهايعصبي شيوع:عليرضايي مدد
.است نكرده راپيدا خود واقعي جايگاه بهداشترواني هنوز ما جامعه
ابتدايي ، دوره دبستان ، از دورهپيش از بايد رواني آموزشبهداشت
كهدر رواني كوچك مشكلات تا گرفتهشود جدي دبيرستان و راهنمايي
بيماريهاي بزرگساليبه در است شدن قابلبرطرف آساني به كودكي سنين
مربيان جايگاه بايدبراي دولت.نشود تبديل ورواني عصبي پيچيده
تكميلي آموزشهاي طريق واز بينديشد اساسي چارهاي بهداشتمدارس
در اشتغال ضمن بتوانند تا مجهزسازد روانشناسي دانش با آنهارا
انجام به را مشكلات حل و دانشآموزان معاينات دشوار كار مدارس ،
مربيان از توجهي قابل گروه كه هستيم شاهد امروزه اما.برسانند
اين در و ماندهاند بيكار تحصيل از فراغت از پس بهداشتياران و بهداشت
و بهداشتي مشاوره به نياز ما دانشآموزان از توجهي قابل شمار حال
.دارند رواني
دركشورهاي جهاني دوم جنگ ازپايان پس:تهران -مرشديم.بانو
براي ويژهاي پژوهشهايروانشناسي و برنامه ، مطالعات جنگ ، درگير
پساز معمولا كه رواني و بيماريهايعصبي و عوارض درمان شناساييو
درمانقطعي در فعاليتها قبيل اين آمدو پديد ميكند ، بروز جنگ
به اضطرابمبتلايان بخصوص و رواني و فشارهايعصبي كاهش بيماريها ،
از پس ما كشور دراست داشته اساسي و مهم نقشبسيار بيماريها اين
اما شد ، برگزار زمينه اين در همايشهايي ساله تحميلي 8 جنگ پايان
انتقال جامعه به كاربردي صورت به هنوز تحقيقات و مطالعات حاصل
نمايان درگيري زمان همان در جنگ يك عوارض كه دانست بايد.است نيافته
مثل باليني تظاهرات صورت به جنگ پايان از پس سال چند بلكه نميشود ،
به.ميكند بروز رواني منشا با جسماني بيماريهاي و بيخوابي اضطراب ،
بخشي و گيرد صورت بيشتري تلاش و كار بايد زمينه اين در كه ميرسد نظر
فيلمهاي قالب در ميتواند جامعه به كمك براي لازم آموزشهاي از
اغلب موضوع متاسفانه.شود اجرا و تهيه تلويزيوني سريالهاي سينمايي ،
پليسي ماجراهاي يا و است خانوادگي دعواهاي يا تلويزيوني مجموعههاي
موضوعات مبناي بر آنكه حالميباشد غيرمفيد و پرجاذبه ظاهرا
خانوادهها به آموزش و بيماران عصبي و رواني مشكلات حل و روانشناسي
.ساخت جذابي و شيرين مجموعههاي ميتوان نيز
و روزنامههمشهري گزارش مندرجات بنابه وقتي:تهران -علايي مرتضي
آلودگيهاي افزايش نسبت همان به و شهرها گسترشروزافزون دليل به
عصبيو بيماريهاي به مبتلا بيماران شمار صوتي آلودگي زيستمحيطيبخصوص
رشتههاي دانشآموختگان جذب براي چرا افزايشاست ، به رو اضطراب بيشتر
از بسياري اكنوننميشود انجام موثري روانشناسياقدام
بدون دولتي ودانشگاههاي آزاد دانشگاه ليسانسيههايروانشناسي
بهدليل يا ندارد ، نياز نيروها قبيل اين به جامعه آيا.شغلماندهاند
مفيد نيروهاي اين جذب به قادر دستگاهها ناهماهنگي و برنامهريزي نبود
نيستيم؟