پنجم ، شماره 1438 سال دسامبر 1997 ، آذر 1376 ، 21 يكشنبه 30
|
|
ايران در عالي آموزش مديريت و زنان
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
افزايش مهم بسيار عوامل از يكي اسلامي ، انقلاب ثمررسيدن به از پس
اسلامي از اطمينان و مذهبي -سياسي رهبران توصيه مدارس ، در حضوردختران
.است دولتي پرورش و بودنآموزش
ديدگاههاي مسلمان ، كرده تحصيل زنان اسلامي ، انقلاب پيروزي از پس
در را خود مناسب جايگاه فزاينده ، گونهاي به و كرده ارائه را جديدي
سازمانهاي و نظام در هم موضوع ، .ميآورند دست به تصميمگيري روند
صادق ميشود ، تفويض زنان به كه مختلفي حرفههاي در هم و عالي آموزش
جامعه در اهميت بيشترين از نقشمديريتي كه اين به توجه بااست
براي نيرومندي بسيار وانگيزه تمايل تحصيلكرده زنان است ، برخوردار
.ميدهند نشان خود از آن ايفاي
و جهان سطح در عالي آموزش مديريت در را زنان كمرنگ حضور مقاله ، اين
مديريتي پستهاي در زنان كم تعداد.ميدهد قرار بررسي مورد ايران ،
عليرغم كه است مسئله اين نشاندهنده عالي ، آموزش موسسات دانشگاههاو
سالهاي در اجتماعي زندگي و تحصيلي زمينههاي از بسياري زناندر پيشرفت
با مقايسه در) درازي راه عالي ، آموزش مديريت درزمينه هنوز اخير ،
كه است اين كلي تصوير نادر ، بسيار مواردي جز بهدارند پيش در (مردان
بسيار مديريت ، بالاي سطح در ويژه به درمديريتها مردان به زنان نسبت
كشورهاي آموزش نظام در كلي تصويري نهتنها اين ، .است اندك و ناچيز
آمريكاي و اروپايي كشورهاي عالي نظامآموزش در بلكه است ، رشد روبه
اقليت در دانشكده ، و گروه يارئيس استاد زنان.است صادق نيز شمالي
اساسي پرسش.شمارند ياانگشت و نادر بسيار دانشگاه رئيس زنان و بوده
اين كرد؟ ميتوان چه آن برايبهبود و چيست؟ وضعيت اين علت كه است اين
سعي بينالملل ، سطح شدهدر انجام مطالعات نتايج از استفاده با مقاله ،
كه مسئولي برايمديران همچنين.دارد پرسش اين به نسبي پاسخي ارائه در
جديدي دهندديدگاه ارتقاء كشور عالي آموزش در را زنان نقش دارند قصد
به زنان دسترسي وضعيت بررسي به ابتدا مقاله ، اين در.ميدهد ارائه را
آموزش مديريت در زنان كامل مشاركت موانع پرداخته ، سپس عالي آموزش
نظام در موجود موانع رفع براي لازم آنگاهرهيافتهاي.ميشود معرفي عالي
حمايتي فضاي آوردن وجود به براي ديدگاههايفرهنگي تغيير و عالي آموزش
.شد خواهد ارائه آموزشعالي ، در زنان مديريت از قويتر
جامعه در زن كلي موقعيت از جدا نميتوان را عالي آموزش در زنان وضعيت
.داد قرار توجه مورد اجتماعي ، و اقتصادي توسعه عمومي وجوانب
بينش.است جامعه هر در زنان وضعيت از گويا شاخصي آموزش ، به دسترسي
حضور ميزان طريق از ميرود ، انتظار زن از كه نقشي به نسبت فرهنگي
.مييابد بازتاب آنها ، دسترس در آموزش نوع و رسمي درآموزش زنان
ابتدا عالي ، آموزش مديريت در ما زنان كمرنگ حضور علت يافتن براي
تا كرد خواهيم آموزش در دختران و زنان نابرابر مشاركت به نگاهي
مشخص را آن مشكلزاي پيامدهاي و شناسايي را پديده اين دلايل بتوانيم
.كنيم
و دختران عليه تبعيض جلوههاي از يكي آموزش موضوع تاريخي ، نظر از
تشديد در مهم عوامل از يكي انقلاب ، از قبل ايران دربودهاست زنان
دختران حضور براي اجتماعي و فرهنگي عقيدتي ، امن نبودنمحيط امر ، اين
در كه طوري به بود ، رسمي آموزش كلاسهاي و درمدارس مسلمان زنان و
باري بيبندو و فساد از ترس دليل به والدين خانوادهها ، از بسياري
.ميكردند جلوگيري بالاتر مقاطع در خود دختران تحصيل ادامه از رايج ،
حضور افزايش مهم بسيار عوامل از يكي اسلامي ، انقلاب ثمررسيدن به از پس
اسلامي از اطمينان و مذهبي -سياسي رهبران توصيه مدارس ، در دختران
از تاثيرپذيري با نيز مدارس فضاي.است دولتي پرورش و آموزش بودن
.كرد تغيير خانوادهها فرهنگي خواست و اعتقادات با مطابق جامعه ، تحول
با مقايسه در) كشور نقاط اقصي در آموزشي امكانات توسعه ديگر ، سوي از
آموزشي سريع رشد و بيشتر دسترسي عوامل از ديگر يكي (انقلاب از قبل
تعداد افزايش و توسعه.است آموزشي بالاي سطوح به آنها رسيدن و دختران
ويژه تحصيلي امكانات فراهمآوري و زن معلم تربيت درس ، كلاسهاي و مدارس
آموزش ، بالاي سطوح به آنان دسترسي و آموزشي رشد سرعت در دختران ، براي
.است داشته چشمگير تاثيري
باور دختران ، و زنان تحصيل به مذهبي رهبران توجه كه نماند ناگفته
وجود به موجب و داده تغيير آنان آموزشي رشد ضرورت مورد رادر عمومي
ساخت نيز دولت شده ، ياد شرايط شدن مساعد پي در.شد مناسب فضايي آمدن
آموزش ، مختلف سطوح در را آنان حضور امكان و دختران آموزشي مراكز
شده ايجاد فرصتهاي گسترش از دختران اگرچه اين ، وجود با.داد گسترش
پسران از بيش آنها آماري رشد نسبت حتي بردهاندو بهره آموزش ، براي
سطوح در ويژه به پسران ، با مقدارمساوي به رسيدن اما است ، بوده
جمعيت سطح در اختلاف ، اين.ميطلبد را بيشتري تلاش هنوز متوسطه ، آموزشي
بيشتر شدهاند ، تازهمسكوني كه شهرها حاشيهنشين نواحي و كشور روستايي
.ميدهد نشان را خود
و خانواده منفي بينش و فرهنگي ارزشهاي استمرار اختلاف ، اين اصلي علت
طرز اين.است دوم درجه اهميت داراي جنس عنوان به زن به نسبت جامعه ،
محدود حتي و آموزش به دختران دسترسي شدن محدود موجب زن ، نقش از تلقي
تنها زنان ، نقش.ميشود زنان تحصيلي -سنتي برخيرشتههاي به آنان شدن
به مرد اما بس ، و ميشود ملحوظ خانه درمحدوده صرفا و مادر عنوان به
پيشرفت و تحصيل نظر از سرمايهگذاري دراولويت خانواده ، نانآور عنوان
تلقي بيحاصل امري ، دختران ، برايآموزش سرمايهگذاري.ميگيرد قرار
عهده بر و خانه در كار ازدواجبراي از پس آنها ، تحصيل كه چرا ميشود ،
!ندارد كاربردي منزل ، و مادري مسئوليت گرفتن
دختران و زنان آموزش و يافته تغيير تدريج به منفي بينش اين امروزه
مورد كه اسلامي فرهنگ ديدگاه از.است كرده پيدا افزوني اهميتروز
زنان ، و دختران آموزش امر در سرمايهگذاري است ، اسلامي نظام عميق توجه
مردان براي سرمايهگذاري از بيشتر حتي و مفيد كاملا سرمايهگذاري
ميكند ، رشد و ميبيند آموزش خود تنها نه زن يك كه چرا دارد ، اهميت
كرامت و شان اهميت.شد خواهد خويش همسر حتي و خانواده رشد باعث بلكه
نظر از سرمايهگذاري اين اگرچه.است مهم اين نشاندهنده اسلام ، در زن
و خانواده اعضاي وليتمام ميدهد ، نشان را اندكي مستقيم نتايج اقتصادي
و نتايج براين ، افزونهستند سهيم آن از بهرهوري در اجتماع همچنين
هرگونه زمينهساز كه سرمايهگذاري اين ز ا ناشي فرهنگي رشد پيامدهاي
.ميدهد نشان مدت دراز در را خود اهميت انسانهاست ، تكامل و رشد
اختلاط اسلامي ، كشورهاي از بسياري در متاسفانه كه كرد فراموش نبايد
نسبت مذهب به غلط به كه دين اصيل ارزشهاي با خرافات و نادرست سنتهاي
و شده كشورها اين دختران و زنان قشر آموزشي ركود موجب ميشود ، داده
اجتماعي -فرهنگي رشد و تحصيل كه اسلامي اصيل برارزشهاي تاكيد جاي به
تلقي منفي عاملي عنوان به ميآورد ، شمار به اولويتهايدين از را زنان
بينشهاي در محدوديت ، اين.ميسازد رامحدود زنان تحصيل و رشد و شده
موجودي و فساد گمراهي ، عاملاصلي عنوان به زن ، به نسبت نادرست
تحصيل در موجبمحدوديت دارد ، حمايت به نياز همواره كه آسيبپذير
و اقتصادخانه مثل زنانه رشتههاي در آنان اجباري تحصيل يا و دختران
نظرات و اسلامي اصيل فرهنگ از الهام با خوشبختانه.ميشود معلمي
و يافته تغيير ما كشور در رهيافتها و بينشها اين (ره)حضرتامام
علوم و مهندسي پزشكي ، مختلف رشتههاي در اسلامي دخترانايران امروزه
يا رشتهها اين در آنها تعداد و ميكنند مردانحركت پاي پابه پايه ،
.ميدهد نشان را سريع رشدي ياآهنگ و است مردان برابر تقريبا
آموزش به دسترسي بر موثر عوامل
و شده شكوفا آموزشي زيرساختار كشورها ، جديد تحولات و جاري قرن طي
آمار.ميشود پيش از گستردهتر نيز همگاني آموزش و يافتهاست توسعه
مطالعه مورد كشورهاي تمامي در ابتدايي ، سطح آموزشدر كه ميدهد نشان
افزايش حال در بالاتر ، و راهنمايي درسطوح و بوده همگان دسترس قابل
اين در اساسي مشكلات از يكي منابعلازم كمبود هم هنوز وجود اين با.است
اجباري ابتدايي كهآموزش كشورها از برخي در.ميآيد شمار به زمينه
تمام برايمثال ، .ندارد وجود آن اجراي براي لازم مالي منابع است ،
قانون اين اما دارند ، اجباري آموزش -كشور هشت جز به -عربي كشورهاي
كشورها ، اين زنان از درصد نتيجه 60 در و نميشود اجرا خوبي به
.هستند هنوزبيسواد
براي اروپا و شمالي درآمريكاي كه دانشآموزاني تعداد ديگر ، سوي از
اين.است روبهافزايش ميمانند ، باقي مدارس در دبيرستان دوره تكميل
مدارس فارغالتحصيلان جمعيت زيرا برانگيخته ، را تعجبدولتها تاحدي امر
است نكته اين دهنده نشان نسبت اين افزايشبودهاست كاهش روبه آنها
آموزشهاي از برخورداري بدون آنها شغلي دريافتهاندآينده جوانان كه
روزافزون نياز.است مبهم آيندهاي تكنولوژيجديد ، زمينه در كارداني
ارائه براي دولتها به بيشتري آمدنفشار وارد موجب بيشتر ، آموزش براي
فرصتهاي توسعه از كهدختران وجودي با.است شده كارداني آموزشهاي
افزايش پسران از سرعتيبيش با آنها مشاركت نسبت و شده بهرهمند آموزشي
تعداد و اغلبنامناسبتر پسران ، با مقايسه در آنها وضعيت ولي مييابد ،
از برخي ابتدايي سطوح در مشكل ايناست پسران از كمتر اغلب دختران
نواحي در ويژه به دختران و زنان بيسوادي آمار.دارد وجود نيز كشورها
اسكان شهرها در تازه كه جمعيتهايي و روبهتوسعه كشورهاي روستايي
شده ، انجام مطالعات طبق بر.بالاست قبولي غيرقابل صورت به يافتهاند
اساس بر كه است نادرستي فرهنگي ارزشهاي و بينشها تفاوت ، اين علتاصلي
را زن و نانآور و اصلي عنصر عنوان به را مرد جوامعي ، درچنين آنها
نقش به نگرش نوع اين و ميآورند شمار به وثانويه دوم دست عنصر
اين.ميگذارد تاثير آنان رفتارهاي و انتظارات بر مرد ، و زن اجتماعي
محدود يا آموزش ، به را دختران زن ، دسترسي نقش از نظرانه تنگ تعريف
سنتي زمينههاي برخي در تحصيل فقطاجازه آنها كه ميشود موجب يا و كرده
مالي منابع بودن محدود بههنگام دختر بر پسر اولويت.باشند داشته را
به وي تحصيل يا محرومشود ، آموزش از يا دختر ميشودكه موجب خانواده ،
خانواده هنگاميكه ويژه بهايجادشود آن در وقفهاي يا و افتد تاخير
عنواننانآور به مرد نقش است ، اقتصادي نظر از كمكي فعاليت نيازمند
ازكودك مراقبت و بچهآوري نقش.ميگذارد تاثير انتخاب اين در خانواده ،
دختران آموزش در وقفه موجب زودرس ، ازدواج همچنين و زنان براي
مذهبي سنتي ، اعتقادات عربي ، كشورهاي مانند كشورها از برخي در.ميشود
آموزش زمينه در دختران شديد محدوديت موجب و مخلوطشده فرهنگي و
عوامل از يكي زن ، معلمين تعداد و دخترانه تعدادمدارس محدوديت.ميشود
بايد بيشتر دختران كه باورند اين بر اينجوامع.است محدوديت اين مهم
!علوم و رياضيات تا بدانند را آن ومديريت خانه اقتصاد به مربوط دروس
ويژه به زنان توسعه مختلف بخشهاي موجوددر روند ادامه موجب امر ، اين
.ميشود آنان اجتماعي مشاركت زمينه در
دارد ادامه