پنجم ، شماره 1439 سال دسامبر 1997 ، دي 1376 ، 22 دوشنبه1
|
|
نظام دشواري تصميمگيري مراكز تعدد ديدگاه
ايران آموزشي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
مختلف مجموعههاي كه است آن ايران آموزشي نظام فعلي مشكلات از يكي
ندارند پيوندي يكديگر به آموزشي تصميمگيري
از يكي كه ميشوند تقسيمبندي گوناگوني جنبههاي اساس بر جهان كشورهاي
اهميت آنجا تا موضوع اين.است انساني نيروي به نگاه نوع ملاكها ، اين
نيروي روي بر سرمايهگذاري و جايگاه به نگاه به توجه با كه دارد
و حكومتها سياسي و فكري ساختار حدودي تا ميتوان كشور ، هر در انساني
.داد تشخيص را كشورها بر غالب تفكر
آموزش انساني نيروهاي توان ساختن بالفعل و سازندگي مهم مراكز از يكي
نوجوانان كودكان ، آموزش امر متكفل مختلف كشورهاي در كه است وپرورش
نيزبرنامههاي و مختلف آزمونهاي برگزاري بزرگسالان ، آموزش وجوانان ،
توسط ما كشور در امور اين اگرچه.دانشگاههاست و دانشجويان
با اما ميشود ، اجرا و سياستگزاري متعددي سازمانهاي و وزارتخانهها
كشورها اين در كه مييابيم در جهان مختلف كشورهاي به گذرا نگاهي
سياستگزاري ، به مربوط مسايل طبعا و آموزشي امور تصميمگيري
واحدي سازمان در...و كاركنان رفاهي امور برنامهريزي ، سرمايهگذاري ،
و آموزشي برنامههاي كليه واحد ، سياستي وجود دليل به و ميگيرد انجام
و بالا اعتبار از كشور سراسر در...و تحصيلي مدارك آزمونها ، درسي ،
.بود خواهد برخوردار يكساني
و عالي ، آموزش فرهنگ پرورش ، و آموزش وزارتخانههاي ايجاد و تفكيك با
غيردولتي و دولتي سازمانهاي و پزشكي آموزش و درمان بهداشت ، وزارت
آنجا از و شد نابساماني دچار آموزشي امور در اساسي تصميمگيري امكان
سازماني درون مصلحتانديشي اساس بر وزارتخانهاي درهر تصميمگيري كه
آن از بسياري بسا چه -است منوال بدين هم چنانكهاكنون -ميگرفت صورت
.ميشد سازمانها ديگر باچارهانديشي موازي يا و مغاير تصميمات
مختلف مجموعههاي كه است آن ايران آموزشي نظام فعلي مشكلات از يكي
به صورت اين در و ندارند منطقي پيوندي يكديگر به آموزشي تصميمگيري
واقعي شكل ايران در هنوز آموزشي سامانه يا نظام گفت ميتوان جرات
و آموزش در تحصيلي مختلف دورههاي بين چنانكه است ، نكرده پيدا
دانشگاهي مختلف رشتههاي و متوسطه تحصيلي ، راهنمايي ابتدايي ، پرورش
.ندارد وجود منطقي ارتباطي
كنكور انجام چگونگي درباره نقيض و ضد گاه و مختلف خبرهاي وجود
كه است آن خاطر به آن ، از ناشي تبعات و موجود وسختگيريهاي سراسري
پرورش و آموزش نام به سازماني در متوسطه دوره تاپايان دانشآموزان
دانشجو به عظيم خيل اين از بخشي است قرار كه آنگاه و ميشوند تربيت
در دانشجو علمي نيازهاي با هم چندان كه آزموني انجام گردند ، تبديل
كدام اساس بر كه نيست مشخص و ندارد ارتباطي عظيم ديوار اين سوي آن
اساس آزمون ، اين كه نكنيم فراموش.مينماياند رخ ميشود ، تدوين مصلحت
دانشآموز كه نحوي به ميكند ، پيريزي را پايينتر آزمونهاي و آموزشها
آيندهاي به چشم وغيرمستقيم مستقيم او ، اولياي و ابتدايي دوره
به پاسخ و كنكور نام به آزموني در شركت با بتوانند كه دوختهاند
وضعيت.يابند پيوند دانشجويان جمع به چندگزينهاي دانشي سوالات
در است ، معلوم طبعا هم دبيرستان و راهنمايي دوره معلم و دانشآموز
كليشهاي ، سوالات با بتواند كه است موفقترين معلمي دورهها ، اين
كند ، آماده كنكور نهايتا و نهايي آزمون در موفقيت براي را شاگردانش
و صنعتي فرهنگي ، علمي ، مشكلات رفع اطلاعات ، انفجار عصر در ميدانيم و
و تدريس به حاضر حال در كه محفوظاتي بر باتكيه كشور اقتصادي
.بود نخواهد ممكن آنهاميپردازيم ، ارزشيابي
در تغييراتي پرورش و آموزش وزارت در اخير سالهاي در ديگر طرف از
ميرسد نظر به كه شده انجام ستادي دفاتر و معاونتها برخي تفكيك جهت
و پيچيدگي كه است درستنباشد منطقي هم چندان تغييرات اين برخياز
فراموش ولي ميشود ، سبب را مديريتها و مشاغل تفكيك شدنآموزش ، تخصصي
و آموزشي مسايل در جامعنگري گسيختگي و مرزبندي اين با كه نكنيم
.است داده نشان البته و ميدهد نشان را خود چهره تربيتي
و متوسطه آموزش معاونت دو به آموزشي معاونت تقسيم مثال عنوان به
از كدام هر تا شده ، باعث مناطق و استانها وزارتخانه ، سطح در عمومي
تحصيلي دورههاي و درسي كتابهاي تدوين براي را اهدافي معاونتها ، اين
يكديگر با مثبتي سازگاري مجموع در اهداف اين كه كنند تنظيم خود
.سازند وارد خلل نظام يا سيستم مفهوم در نهايتا و نداشته
و اسلامي شوراي مجلس محترم نمايندگان ميرسدوظيفه نظر به حال هر در
وزارتخانههاي تلفيق زمينه كه باشد ذيربط گيرنده دستگاههايتصميم
فراهم را وزارتخانه يك در عالي آموزش و وفرهنگ پرورش و آموزش
پوياي نسل و كرده جلوگيري تصميمگيري گسيختگي همه اين از تا نمايند
بزرگ تحولات آبستن كه آيندهاي به منطقي تصميمات با را ساز آينده
.سازند اميدوار است ، اقتصادي و سياسي علمي ،
زرينشهر از پرورش و دبيرآموزش -حمامي اكبر