پنجم ، شماره 1439 سال دسامبر 1997 ، دي 1376 ، 22 دوشنبه1
|
|
عالي آموزش مديريت در زنان مشاركت موانع
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
ايران در عالي آموزش مديريت و زنان
وهميشه كرده طي را علمي عالي موجود ، مدارج مشكلات رغم به زنان
ميكنند انتخاب پسنديده مشاغلي عنوان به را تحقيق و تدريس
در جذبدختران موجب ميتواند گذشتهگفتيم ، شماره در كه دلايلي
هنرهاي و تجارت درعلوم ، جذبپسران و خانه واقتصاد هنر رشتههاي
و منتخب رشتههاي براي را عمومامردان دولتي بورسهاي.صنعتيشود
به بيشتر زنان ، كه است حالي در اين و ميكند تشويق طب مانند برجسته
نكته.ميشوند راهنمايي تدريس ، براي نياز مورد برنامههاي و رشتهها
عليه تبعيض شده ، انجام مطالعات طبق بر كه است اين جالب بسيار
نميگيرد ، صورت حالرشد در و توسعه به رو دركشورهاي تنها دختران ،
سطح در را ابتدايي پيشرفتهآموزش كشورهاي قرن اين اگرچهطي زيرا
دختران مساويبراي فرصتهاي اما فراگيركردهاند ، نسبتا متوسطه
از توسعه ، كشورهايروبه زنان مشترك هماننگرانيهاي و نشده فراهم
و قابليت شمردن رياضيات ، ناچيز و علوم در كمدختران تعداد:قبيل
و زنان ميان در نامساويمنابع ، توزيع و دختران نقشهايآينده
هم دولتهاهنوز تلاش عليرغم.وجوددارد نيز اروپا و دخترانآمريكا
و تكنولوژي علوم در حرفهاي و تحصيلي زمينههاي از برخي در زنان
كه است حالي در اين.دارند حضور كمتر بالا ، سطوح مطالعات و تحقيقات
مشاركت الگوي در تغيير ايجاد براي خاص برنامههايي كشورها از بسياري
.كردهاند ارائه زنان اجتماعي
زنان عالي آموزش
مردان از بيشتر شايد خود تلاشبسيار با زنان ما ، كشور در
رغممخالفتها ، به و شوند فعال مختلفعلمي زمينههاي در توانستهاند
تاريخي و اجتماعي پنهانخانوادگي ، و آشكار ومحدوديتهاي ممانعت
نايل چشمگيري موفقيتهاي كسب به دسترس قابل زمينههاي در گذشته ،
در درصد به 3 دولتي بخش در آنها مشاركت روند كه طوري به آمدهاند ،
به و يافته افزايش مشاركت اين كه است لازم البته.است رسيده سال 1372
.يابد رشد اسلامي ، جامعه آرمانهاي و آن اهميت با متناسب ميزاني
حاكم ، سنتي-فرهنگي ارزشهاي غلبه يابراثر و طبيعي طور به دختران ،
آنان آينده نيازهايشغلي و خصلتها با كه تمايلدارند رشتههايي به
طبيعي روند بر مشخصي قانوني ، نتيجه محدوديتهاي بودهواعمال هماهنگ
ازنظام كه پزشكي مانند ديگر ، رشتههايي سوي از.باشد آننداشته
يا و برخورداربوده جامعه در بيشتري مناسبترو اعتباري و ارزشي
شده واقع توجهدختران مورد بيشتر ميگيرند ، حمايتقرار مورد همواره
صعودي سيري پزشكي ، علوم رشتههاي در دختر حضوردانشجويان ميزان و
.دارد
تحصيليبراي فرصتهاي زنان ، ومادري همسري مسئوليتهاي دليل به
در راميتوان آنها عمده حضور دليل بههمين و است كوتاهتر دختران
تحصيلات سطوح در.مشاهدهكرد كارشناسي و آموزشيكارداني سطوح
مقاطع در زنان حضور اما هستند ، مردان از كمتر بسيار زنان تكميلي ،
در تقريبا دختران كه است اين نشانگر مختلف ، آموزشي گروههاي دكتراي
دو دكتراي سطح در.دارند حضور پزشكي رشتههاي ويژه به و رشتهها تمامي
قابل حد از كمتر بسيار زنان حضور ميزان هنر و انساني علوم گروه
و ليسانس سطح در آنها تعداد كه است حالي در اين و است انتظار
.است زياد بسيار گروهها اين كارداني
وهميشه كرده طي را علمي عالي موجود ، مدارج مشكلات رغم به زنان
در و ميكنند انتخاب پسنديده مشاغلي عنوان به را تحقيق و تدريس
داشته صعودي سيري همواره مشاركت ، اين روند.مييابند حضور دانشگاهها
بينشها از ناشي بيشتر كه اجتماعي -فرهنگي مختلف عوامل اما است ،
لازم نفس به اعتماد نبود نيز و زنان جايگاه مورد در نادرست وباورهاي
به عالي مدارج به آنان سير در اصلي موانع از يكي است بوده زنان در
داده قرار مردان از پايينتر بسيار موقعيتي در را آنها و آمده شمار
و علمي شغلي ، وظايف تداخل زمينه ، اين در موثر عوامل از يكي.است
جداگانه بخشي در كه آنهاست همسري و مادري مسئوليت با زنان تحقيقي
.گرفت خواهد قرار تحليل و تجزيه مورد
حضورقويتر براي حمايتي وبرنامههاي رهيافتها وجود به توجه با
بر خوبي و مثبت بسيار تاثير كه كشور آموزشعالي عرصههاي در زنان
دختران تحصيل محدوديت كه اين وجود با و داشته زنان مشاركت رشد روند
حضور زنان هم هنوز است ، شده رفع مهندسي و فني رشتههاي از برخي در
تمايل نشانگر امر اين زياد ، احتمال بهندارند رشتهها اين در مشخصي
آينده شغلي وضعيت و شرايط با متناسب رشتههايي انتخاب به آنها بيشتر
به دست ناچار به كنكور خاص شرايط علت به كه اين مگر.است آنان
انتخاب در هنوز ما زنان كه واقعيت اين.باشند زده رشتهها اين انتخاب
علوم رشتههاي از بيشتر انساني علوم و اجتماعي علوم رشتههاي بر خود ،
خاص روحيات و صفات تناسب دهنده نشان بيشتر دارند ، اصرار تكنولوژي و
اعتماد نبود يا و تبعيض نوعي نشانه كه اين تا رشتههاست اين با آنها
.باشد آنان در نفس به
ميزند دور قديمي پرسش اين محور بر مرد و زن طبيعت مورد در جاري بحث
رفتارها در كه دارد وجود مرد و زن مغز ساختمان در تفاوتهايي كهآيا
دارد اذعان خود تحقيق در كيمورا است؟ موثر آنها متفاوت برداشتهاي و
به است ، مستمر حرفهاي اشتغالات و روشها در شده ، مشاهده تفاوتهاي كه
لحظات از تفاوتها اين و است متفاوت بسيار مرد و زن مغز كه دليل اين
اين تكامل وي.ميگيرند شكل جنسي هورمونهاي اثر در زندگي اوليه
اين بر.ميبيند اوليه جوامع در مرد و زن نقشهاي تفاوت در را تفاوتها
و زنان مساوي تعداد نبايد باشد ، نكرده اشتباه كيمورا اگر اساس ،
پيشرفته بسيار مهارتهايي آنها انجام كه حرفهها از برخي در را مردان
بحث البته ، .كنيم مشاهده ميطلبد ، را جنس به مربوط قابليتهايي و
ميزان در نميتوان را اقتصادي و سياسي اجتماعي ، فرهنگي ، عوامل تاثير
درك اما گرفت ، نديده تحصيلي ، غيرسنتي رشتههاي در زنان اندك مشاركت
براي دليلي نبايد جنس ، اين رفتارهاي زيستشناختي واقعيت از ما بيشتر
.باشد زنان كمبودهاي رفع زمينه در كمتر تلاش
در كمترزنان مشاركت به موثر شناختعوامل آينده ، برنامهريزي براي
كنندهاي موضوعنگران اين.است مهم علومبسيار و تكنولوژي زمينه
علمي ازعرصههاي ناخواسته ، يا و خود باانتخاب زنان كه است
نقش كشورها توسعه در ميتواند مطلب اين.حذفميشوند تكنولوژي
نيروي كمبود زمينههاي از يكي دقيقا و باشد داشته تعيينكنندهاي
شمار به رشد حال در يا و صنعتي پيشرفته كشورهاي در لازم انساني
اين كشورهاي كه است شده باعث آسيا ، رشد به رو سريعا اقتصادميآيد
لحاظ از خود مردم بيشتر آموزش زمينه در عظيمي سرمايهگذاري قاره
قابليت از كه آسيايي زنان اما دهند ، انجام پيشرفته تكنولوژيهاي
برخوردارند كشورها اين نياز مورد مهارتهاي ارائه براي زيادي
نيروي تامين براي غيرقابلاستفاده منبعي عنوان به هنوز متاسفانه
زمينه عالي ، سطوح در زنان آموزشي كمبودهاي رفع.ميشوند تلقي انساني
كارا انساني نيروي توسعه و كشورها اين منافع بر تاكيد براي مناسبي
.آورد خواهد فراهم هستند ، آن از توجهي قابل بخشي زنان كه
عالي آموزش مديريت در زنان مشاركت موانع
آمار ، بهكمبود توجه با چيست؟ عالي مديريتآموزش در زنان موقعيت
كشورهاي در.كرد تخمينيبيان طور به ميتوان راتنها نكات از برخي
از5 كمتر بسيار نسبتي با زنانهميشه كه ميشود مشاهده مختلفجهان
برعهده عالي آموزش موسسات در اداريرا و علمي پستهاي درصد ،
جايگاههاي و پايينعلمي سطح در موقعيت دارايبيشترين آنها.دارند
سطوح در مردان به آناننسبت مشاركت و بوده مياني تاحد مديريتي
مطالعه ، موقعيت مورد كشورهاي برخياز در.مييابد كاهش بالاتر ،
مديريتي درسطح و درصد تا 2 حدود 1 مديريتيميانه ، سطح در زنان
و كميتهها نظام موقعيتدر اين.است متغير و 1درصد صفر بين عالي ،
كميتههاي عضو بيشتر زنان ، و ميكند پيروي مشابه ازالگويي شوراها
مسئول يا رئيسه هيات عضو كه اين تا هستند آموزشي گروههاي يا و بخشي
است آن بالاتر سطوح در موقعيت كاهش اين پيامدهاي از يكي.باشند گروه
سطوح ، اين مردان اكثريت بين در را خود اغلب سطوح ، اين در زنان كه
.ميبينند شده جدا و تنها
وجود عالي مديريتآموزش در زنان تعدادانگشتشمار براي دليلي چه
و مهندسي حد در -سنتي و رشتهايمردانه معمولا رشتهمديريت ، دارد؟
كه تحليلي مهارتهاي و تحقيق كه نظرميرسد به همچنيننيست -علوم
يا و ميآيد وجود به تربيتي و اجتماعي و انساني علوم رشتههاي در
با برخوردارند ، آنها از خود طبيعت واسطه به زنان كه فردي مهارتهاي
سطوح مديران مديريتي مسئوليتهاي و سياستگذاري راهبردي برنامهريزي
سياسيدر بالاي موقعيتهاي در تعدادزنان.دارد بسياري بالا ، مطابقت
اين با.افزايشاست به رو جهان ، خصوصيسرتاسر و دولتي بخشهاي
مردان به تصور حد بيشاز عالي آموزش در بالا مديريتسطوح وجود ،
زمينه در مختلف ، كشورهاي شدهدر انجام بررسيهاي در.تعلقدارد
همسان يكنواختو عواملي عالي ، مديريتآموزش در زنان مشاركت موانع
زمينه وسيعتر ، در و بيشتر حدي در همينعوامل ، .ميشود مشاهده
ديگر بياني به.وجوددارد آموزش به زنان دسترسيمساوي از ممانعت
تنها نه و بوده زن نقش به نسبت فرهنگي بينش از بيش چيزي عوامل اين
و زن هر عملكرد و نگرش بلكه ميگيرد ، بر در را عالي آموزش موسسات
آموزشي ، نظام خانواده ، در عوامل اين.ميدهد قرار تاثير تحت را مردي
.ميگذارند تاثير كار محل و رسانهها درسي ، مواد
تجاربافراد از معمولا دانشگاه ، عاليدر مديريت به دستيابي مسير
طبيعي روند كهاين عواملي.ميشود شروع وگروه بخش رئيس عنوان به
:از ميدهند ، عبارتند قرار تاثير تحت موردزنان در را
عالي آموزش در زنان حضور محدوديت 1ـ
در مشاركتزنان افزايش عليرغم ميشودكه مشاهده بخشها بررسي در
با هماهنگ علميكاملا هيات كادر در آنها نسبتتعداد عالي ، آموزش
سطوح در مدير زنان تعداد داشتكه انتظار نميتوان.افزايشنيست اين
كادر موقعيت در زنان از تعدادمناسبي كه اين بدون يابد افزايش عالي
مشاهده.باشند داشته وجود (مردان با مقايسه در) مديريتي و علمي هيات
هيات پست در عضويت براي آماده زنان تعداد افزايش عليرغم است شده
براي خاصي رهيافت و نميشوند انتخاب پست اين در زنان هم هنوز علمي ،
زمينه ، اين در.ندارد وجود آموزشي كادر در زنان حضور تقويت
.دارند انتخاب براي بهتري ترجيحي موقعيت معمولامردان
دارد ادامه