پنجم ، شماره 1442 سال دسامبر 1997 ، دي 1376 ، 25 پنجشنبه4
|
|
زن حقوق زمينه در ديدگاه چند
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
(آخر بخش) سياسي تحولات و زنان
از را زن و آورد پايين وطغيان الوهيت دعوي از را مرد اسلام ،
مقام در و مرتبه و يكشان در را دو هر و برد بالا اسارت بردگيو
جايداد انسانيت
(زنان حقوق طرفداران) نظريات انواع
كلي شكل در زنان روحي زندگي با روحيمردان زندگي:جنسي تفاوت (الف
.است متمايزي شكل تجربههايشان و زنان روابط كلي شكل و دارد تفاوت آن
شيوه از انحرافهايي عنوان نهبه زنان زندگي متمايز شيوههاي
شيوههاي جاي كهميتوانند است كارآمدي شقوق منزله به بهنجاربلكه
دارند عقيده گروه اين.شناختهشوند رسميت به بايد و بگيرند را مردانه
حيات از بخشي و شده جامعهعجين در زنانه زندگي شيوههاي هرگاه كه
.شد خواهد انسانيتري امنترو مكان ما همه براي جهان همگانيگردد ،
زنان نابرابر موقعيت كه دارند عقيده گروه اين:جنسي نابرابري (ب
مهم تفاوت گونه هيچ از و ميگيرد نشات جامعه سازمان از مردان و
به.نميشود ناشي زنان ، مردان ميان شخصيتي يا زيستشناختي
راست و چپ مغز كره نيم دو كهبين است داده نشان پزشكي تازگيتحقيقات
به و مرد راست و چپ مغز نيمكره دو تا است برقرار بهتري زنارتباط
از رياضي يادگيري و آموختنزبان و تكلم نظر از زنان همينعلت
.مردانجلوترند
نظامسرمايهداري ذات كه دارد اعتقاد نظريه اين:ماركسيستي نظريه (پ
جزو بلكه ندارند مالكيت تنها نه زنان.است زنان بر مردان برتري علت
سرمايهدار ، روزالوكزامبورگزن تعبير به ميشوند ، محسوب مردان ملك
انگلاست يك انگل
قدرت رابطه پيامد را زنان موقعيت نظريه اين:جنسي ستمگري (ج
منافع مردان آن طي كه رابطهاي ميانگارد ، مردان و زنان ميان مستقيم
.دارند زنان سركوبي و انقياد و سوءاستفاده و نظارت در بنيادي و عيني
با كه:روانكاوانه نظريه (ميشود1 تقسيم دسته دو به خود نظريه اين
نظريه (ميكنند20 راتبيين پدرسالاري نظريههايفرويد استفادهاز
عميق خشم و گلايه ابراز و برايزنان مثبت بسيار ارزش شدن قائل:راديكال
خشم و عشق از پرشور باآميزهاي آنها.است آنان مورد در بابتستمگري
مانند قومي و نژادي مبارزهجويانهگروههاي شيوههاي ياد به انسانرا
.مياندازند زيباست پوست ، داعيهسياه
از كه آنند صدد در گروه اين:جامعهشناختيفمينيستي نظريه(د
به هابرماس نظر مورد همانندفراخواني چيزي به مردم گردهمآوردن طريق
فمينيستخواهان جامعهشناسان كه تفاوت اين با.يابند دست ملي يكمباحثه
اينبحث كه معتقدند و جامعهاند در ومردان زنان بين برابر مباحثه يك
بخشتقسيم دو به خود نظريه اين.منصفانهميانجامد آزاد جامعه يك به
:ميشود
عمومي عرصه دو وجود و جنسي كار تقسيم تشخيص به كه:ليبرالي نظريه (1
جاي دومين عرصه در زنان و نخست عرصه در بيشتر مردان كه خصوصي و
در و حوزهها تقسيم و تفكيك با رابطه در.ميكنند توجه دارند
نظرياتي ديرباز از خصوصي بهحوزه عمومي حوزه از زنان شدن واقعرانده
ارسطو.است شده عرضه واجتماعي سياسي ايدئولوگهاي و متفكرين ازسوي
كه آنجا طبيعت:ميگويد او:فكرياست جريان اين كلاسيك پيشگامان يكياز
محكوم طبيعت روي از زنان و راميآفريند زني است ، ناتوان مرد ازآفريدن
.عمومينيستند كارهاي در شركت سزاوار وجه هيچ به و اسارتند به
در زنان ضداجتماعي خصوصيت ذكر به ديديجامعهشناسانه با نيز دوركهايم
طور به تقريبا مرد عقيدهاو ، به.ميپردازد مردان روحيهاجتماعي مقابل
.است طبيعت محصول ميزانيبيشتر به زن آنكه حال.است محصولجامعه كامل
بنابر دارد جمعي منشا زيادي حد تا مرد خوي و خلق و سليقهها ، آرزوها
عقيدهدارند گروه اين.است زن ازنيازهاي متفاوت كاملا مرد ايننيازهاي
انسانيت از كهزنها ميشود باعث و نابرابريهاست موجب جنسي تبعيض كه
و شوند وابستهتبديل و افسرده و كودن موجودات وبه شوند محروم كامل
ارزش و همانآزادي كه انساني ارزشهاي تحققگراميترين از مسئله اين
.ميكند پيوستهجلوگيري است فردي
زن به نسبت اسلام ديدگاه
و بردگي از را زن و آورد پايين طغيان و الوهيت دعوي از را مرد اسلام ،
انسانيت مقام در و مرتبه و شان يك در را دو هر و برد بالا اسارت
داراي دو هر و آزاد و مستقلند دو هر مرد و زن:نمود اعلام و داد جاي
ثواب بالاخره و مستقل ومسئوليت حقوق و مالكيت و مستقل شخصيت عقيدهو
و پيشزن سال در 1400 اسلامهستند دنيويمستقل شقاوت يا سعادت و وعقاب
و داد قرار واحدانساني سطح يك در ومسئوليتهايشان حقوق همه در را مرد
آن در كه نمود اعلام رامستقل او مسئوليت و شخصيت و ومالكيت زن اراده
سال 1900 حدود در امورنبود ، اين از خبري اروپا و غرب درجهان زمان
.بردهبود يك حد در اروپا و غرب زندر ميلادي ،
وجزئيات فروع در افتراق و كليات و اصول در اشتراك اصل ميرسد ، نظر به
در كه مرد زنو اساس همين بر است آفرينش درعرصه جاري و ساري اصول از
يكديگر ميدهندبا تشكيل را واحدي نوع متنوعمخلوقات انواع ميان
.تفاوتهايي و دارند مشتركاتي
و حقوق آندو براي مرد و زن ساختاري واقعيات مبناي بر اسلام در
مرد و زن مشتركات در كه بدينترتيباست شده گرفته نظر جايگاهيدر
جايگاهشان متفاوت شرايط در و دارد مشابه و مشترك جايگاه و حقوق
سهيمند اجتماع و خانواده تنظيم در دو هر مرد و زن ميباشد ، متفاوت
نيست فروتر مرد از زن.طبيعتشانجداست به بنا ياوظيفهشان راه ولي
و حقسعي دو هر.هستند دارا را مخصوصخود كمال راه كدام هر بلكه
و سعي بهتناسب يك هر و دارند را واجتماعي فردي عرصههاي در تلاش
و ماسعي الا للانسان ليس شريفهوان آيه.داشت پاداشخواهند تلاششان
نسبت يك به مرد و زن مورد رهينهدر كسبت بما نفس آيهشريفهكل نيز
.است جاري ساريو
پيامبر مشهور حديث طبق است ، معرفت و دانش كسب به مكلف مرد همانند زن
همين.مسلمه و مسلم كل فريضهعلي العلم طلب:فرمودند كه (ص)اكرم
دانش بهفراگيري اسلامي جوامع در زيادي كهزنان شد باعث تكليف و تشويق
تفحص و تبحر سرحد تا جهت اين در و.بپردازند گوناگونعلمي رشتههاي در
جمله آن از كه زياديداشتهايم فاضله و دانشمند مابانوان.بروند پيش
در كه برد نام امين حاجيه خانم معاصر فقيه و مجتهده بانوي از ميتوان
.بود رسيده اجتهاد مرحله به فقهاسلامي
بود دانشمند بانوان سرآمد خود (س)زهرا فاطمه حضرت پيامبر گرامي دخت
.ميآموخت دين دانش بانوان به و ميداد تشكيل علمي جلسات مدينه در و
:گفت اجتماعميتوان و سياست عرصه در زن بهحضور راجع اسلام نظر مورد در
و شرايط به باتوجه فرزند پرورش و خانواده مديريتداخلي زن براي گرچه
عرصه كه گونهنيست آن اما دارد ، قرار دراولويت او خاص استعداد
بر علاوه زنميتواند اسلام در بلكه.گردد محدود همينحد در زن فعاليتهاي
اقتصادي و وسياسي فرهنگي و علمي فعاليتهاي در تربيتفرزند و خانهداري
تجاري و اقتصادي ازقطبهاي يكي تنهايي به خود حضرتخديجه ، كند شركت
تجاري عامل زماني بعثت از قبل(ص)اكرم پيامبر خود و ميشد حجازمحسوب
.اوبودند
و مييافتند حضور جنگ در زنان (ع)علي و (ص)اكرم پيامبر زمان در
شهدا حمل و مجروحين مداواي و جراحي و سقايت و جنگي تداركات كار
صورت در و بودند عهدهدار را نبرد براي جنگاوران تهييج و مجروحان و
از ميتوان آن نمونههاي از كه ميجنگيدند و گرفته دست به لزومسلاح
.برد نام كربلا در وهب ام نبرد از و احد در كعب بنت جنگنسيبه
آنملزم به مسلمان زن بلكه مجاز نهتنها زن براي نيز سياسي فعاليتهاي
دخترپيامبر ساز سرنوشت و موثر حضور دليلآن بهترينميباشد مكلف و
در آنگاهكه بود اكرم پيامبر بعداز مبارزاتسياسي در (س)فاطمه حضرت
ومبارزات فعاليتها شد ، پيدا انحراف ملتاسلام سياسي مسائل و زمامداري
زهرا فاطمه تاريخي و بليغ خطبه كرد آغاز را خود سياسي بيامان و سخت
بر علاوه كه است شده ايراد راستا همين در انصار و مهاجر اجتماع در
گونه همان.ميباشد سياسي مسائل از مشحون اعتقادي و علمي و ادبي نكات
نمود ، احساس شرعي ضرورت كه آنگاه نيز (س)زينبكبري ارجمندش دختر كه
در را برادر (ع)حسين فرزندان و زن معيت در خانواده و خانه ترك با
اجتماع در او تكاندهنده و حماسي سخنرانيهاي نمود همراهي سياسيش حركت
جمله از يزيدبنمعاويه بارگاه و.عبيدا مجلس و كوفه مردم آشفته
جامعه در زن حضورسياسي نشانههاي و نمونهها وحماسيترين پرشورترين
.است
هنر لفافه در را عقل زن:دارند اعتقاد آملي جوادي..آيتا
ارائه عقل سايه در را هنر است موظف هم مرد اينكه چه ميدهد ارائه
اين در كسي و خداست سر امين بلكه نيست ديگران براي كالايي زن.دهد
از برخوردار زن و است آرامش ، زن اصلي منشا.ندارد حقخيانت امانت
مذكر نه آدمي روح و است روحانسان تزكيه وحي هدف.است صفاتجمالهالهي
مرد به مشروط نه معنوي ازكمالهاي كمالي هيچ لذا.مونث نه استو
.بودن زن به ممنوع نه و بودناست