ششم ، شماره 1443 سال دسامبر 1997 ، دي 1376 ، 27 شنبه6
|
|
كنيم جذب را هنري سرمايههاي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
ايران نقاشي سالانه دو نمايشگاه چهارمين برپايي از گزارشي
سالانه دو نمايشگاه چهارمين برپايي گزارش اول بخش تاكنون:اشاره.
شماره اين در.گذراندهايد نظر از را (دي تا 30 آبان 23)ايران نقاشي
حاشيه در كشورمان نقاش هنرمندان از ديگر نظرياتتعدادي با نيز
باره ، اين در تجسمي هنرهاي صفحه.آشناميشويم امسال نمايشگاه برگزاري
.ميكند استقبال تجسمي صاحبنظرانهنرهاي و نقاشان نظريات و آراء از
خصوصي بخش سرمايهگذاري
بخصوص و هنري دوسالانه نمايشگاههاي برگزاري در بايد كه مواردي از يكي
خودكفائي عبارتي به يا و شدن مردميتر شود ، واقع توجه مورد نقاشي
راههاي از يكي ميتواند كه است اقتصادي بودجه نظر از نمايشگاه مالي
در شده تجربه روشهاي.باشد نهايتهنرمندان در و هنر منافع حفظ
ميدهد نشان دارند ، بيينال امربرپايي در طولانيتري سابقه كه كشورهايي
مديران اقتصادي توان برگزاريميتواند امر در خصوصي بخش پشتيباني كه
طرفي از.بيشتريبدهد عمل آزادي آنها به و برده بالا را نمايشگاه
درنمايشگاه آثارشان شركت براي بيشتري انگيزه نيز ، شركتكنندگان
.داشت خواهند
شركتهاي و خصوصي سرمايهگذاران مشخص ، طور به ايران در خصوصي بخش
و مراكز بلكه باشند ، داشته مالي پشتوانه تنها كه نيستند خصوصي
با همگام كشور ، فرهنگي سطح ارتقاء امر ميتواننددر كه هستند نهادهايي
و آموزش وزارتكنند فعاليت اينزمينه در اسلامي ارشاد و فرهنگ وزارت
جمله از ميتوانند عالي وآموزش ايرانگردي و جهانگردي سازمان پرورش ،
.باشند مراكز اين
خود هنري آموزش كلاسهاي ميتوانند نيز غيره و غيرانتقاعي مدارس همچنين
موزه ، صورت ، اين در.كنند برپا معاصر هنرهاي موزه مانند درجايي را
خواهد بالا را اثر اقتصادي توان كه ميدهد قبل از آموزشيرا خدمات
شركتكنندگان جانب از آثار بررسي و نقد و آموزشي كلاسهاي برپايي.برد
آشنا كشور در هنر روز جريانات با را دانشآموزان تنها نه نمايشگاه
و هنرمند خود با ارتباطمستقيم)هنري آموزش روش بهترين بلكه ميكند ،
.ميكند ايجاد را (هنري اثر
نمايشگاه برگزاري آستانه در دانشجويي تحقيقات از استفاده همچنين
آن كردن برگزار بهتر امر در بسزايي تاثير ميتواند نقاشي دوسالانه
با تنگاتنگي تحقيقاتي ارتباط ميتوانند دانشجويان يعني.باشد داشته
اختيار در را خود كار حاصل و باشند داشته هنري و فرهنگي مراكز
.دهند آنقرار ارتقاء منظور به نمايشگاه برگزاركنندگان
انتخاب در تكرار از پرهيز
امسال نمايشگاه در شركتكننده نقاشان از يكي. شاكري ، پدرام
شده 772 پذيرفته آثار تعداد سالانه ، دو نمايشگاه درسومين:ميگويد
تا بود شده پذيرفته كميتآثار بر اصلي وتاكيد بود هنرمند از 534 اثر
و آنها سياق سبكو به توجه با آثار جداسازي عدم همچنين.كيفيتآنها
دو و بود آورده بوجود را آشفتهاي وضع يكديگر كنار در آنها قراردادن
دوسالانه در معضل اين.بود ساخته خارج خود حالتتخصصي از را سوم سالانه
.دارد نمود قبل از كمتر ولي ميشود مشاهده نيز امسال
دوسالانه نمايشگاه چهارمين مثبت اقدامات از يكي نقاش ، اين اعتقاد به
شده گذاشته كنار سالها اين طي كه است هنرمنداني و اساتيد توجهبه
.است مشاوره امر در آنها تخصص از استفاده و بودند
تشكيل پنجم سالانه دو داوري هيات خبره ، اساتيد اين ميان از چنانچه
امر در همچنين و آينده نمايشگاه شدن تخصصيتر و شدن بهتر در شود
.است شده برداشته مهمي گام ايران معاصر نقاشي
نسبت كيفي و كمي بهبود عليرغم امسال دوسالانه در:ميگويد شاكري پدرام
هنرمندان از اگر نقص اين و.نميشود مشاهده خاصي ونوآوري قبلجهش به
داوران هيات توسط آنها آثار انتخاب نااميدي از طورمسلم به نباشد ،
كه دارد آن جاي اكنون.است دبيرخانه آثاربه اين نكردن ارسال و
تكرار از و گيرد قرار توجه مورد حال زمان به متعلق هنرمندان آثار
كه اميدواريم ما.شود پرهيز است ، گذشته آنها زمان كه كارهايي انتخاب
.شود رعايت شده ذكر موارد امسال سالانه دو در برگزيده آثار انتخاب در
روز حركتهاي با همگام
است معتقد امسال نمايشگاه شركتكنندگان ديگر از باغي ، دره مرتضي.
است آن بودن معاصر شايد نقاشي ، سالانه دو چهارمين اصلي نقطهمثبت كه
دو برگزاري اصلي هدف بلكه است اصل ما ، نقاشي تنهابراي نه اين كه
.است دنيا سراسر در نقاشي بزرگ نمايشگاههاي قبيل اين از و سالانهها
ساختن آشنا هدف كه است سالانهاي دو اولين اين من ، نظر به:ميگويد وي
هنر اين اصلي پويندگان و نو ديدگاههاي كشف و نوين نقاشي با مردم
اين اميدوارم.است كرده معرفي صحيح طور به تقريبا را جوانان يعني
ايفا مردم به را هنر اين درست آموزش حديمسئله تا بتواند هنري رويداد
.باشد كرده
هنرمان بايد باشيم ، داشته جهاني حرف بخواهيم اگر ما كه دليل اين به
است ، داشته هنري رشتههاي تمامي در كه درخشاني گذشته بر تكيه با
است آن وقت هماكنون و برود پيش دنيا جديد باحركتهاي همگام نيز امروز
براي موجود زمينههاي شناخت يعني بيينال اين هدفديگر سينما ، همچون كه
.سازيم عملي را بينالمللي عرصههاي در نقاشان آثار ارائه
كنيم بينالمللي را نمايشگاه
چهارمين در كننده شركت نقاشان از ديگر يكي رمزي ، اعتقادمجتبي به
كيفيت شده ، آثار انتخاب در كه سختگيرياي دليل به سالانهنقاشي ، دو
در:ميگويد نقاش اين.است گرفته قرار بهتري سطح امسالدر نمايشگاه
را نمايشگاهي چنين نقش ندارد ، مناسبي هنري جو كه ايران مثل جايي
.گرفت ناديده نميتوان
جاي در بدانند اينكه بدون كنند رشد بايد خود هنرمندان ، اينجا در
.ميافتد چهاتفاقي ديگر
مانند نيز نقاشي سالانه دو نمايشگاه چنانچه:ميگويد ادامه در وي
ما نقاشان ميشد ، برگزار بينالمللي صورت به كاريكاتور نمايشگاه
از نيز نمايشگاه و شوند آشنا نيز معاصر خارجي آثار با ميتوانستند
متوجه نمايشگاه در گردش يك انجام باميشد خارج بودن بعدي يك حالت
دور آهنربا قطب مثل را وعدهاي دارد وجود مشي خط سه يا دو كه ميشويد
خط داراي هنريايران اجتماعات كه دليل اين به.كردهاند جمع خود
چارچوبها اين در نيز اساتيد آثار حتي.هستند خاصي كشيهاي
.مقيدشدهاند
هنري اثر همه اين وجود من ، اعتقاد به:ميگويد همچنين رمزي مجتبي
معمولا.ميرسد نظر به بيمعنا نمايشگاه ديوار روي عنوانبر بدون
كه جوي در.ندارند عنوان نقاشي ، تمرينات يا صرفو نقاشي مباني كارهاي
هستند ، نقاشي مباني كه كارهايي نقاشانبه عموم شده ، ايجاد هماكنون
كارهاي كه چرا.نيست آثارمدرن منظور ، اينجا در البتهآوردهاند روي
در چه و كارفيگوراتيو در چه وليميشوند ارائه خوبي صورت به مدرن
.باشد داشته عنوان بايد تابلو مدرن ، كار
دارد را حسن قبل ، اين از داوري هيات اسامي نكردن اعلام است معتقد وي
خود آثار نميكنند سعي ديگر و ميدهند انجام را خودشان نقاشانكار كه
سالانه دو.دهند ارائه (داوران)اساتيد آن كار ونوع تفكر به نزديك را
خط از بايد كه است كشور نقاشان توان ونشانگر دارد بيشتري ارزش نقاشي
.نگيرد قرار خاصي جناح خدمت نمايشگاهدر و باشد دور به گذاريها
آينده به اميد
در اخيرا كه مثبتي تحولات و تغيير با اميدوارند نقاشان از بسياري
جذب براي مناسبي بستر است ، شده ايجاد كشور فرهنگي سطحسياستگزاران
ويژه به و هنرمندان ترتيب اين به تا شود فراهم سرمايههايهنري
بكار كشور هنر ارتقاء جهت در را خود فكري توان بتوانند نقاشان
.ببرند
دوره اين در نقاشي سالانه دو نمايشگاههاي دارند اميد همچنين دسته اين
و نقاشان آراء و نظرات به بيشتري اتكاء با آينده دورههاي و
عرصه در مهمي رويداد چنين كمبودهاي نقايصو و شود برپا كارشناسان
طوري به دستاندركاران و صحيحمسئولان نظر اعمال با كشور ، تجسمي هنرهاي
.گردد طرف بر گرفتهشود ، نظر در نقاشان از بيشتري تعداد منافع كه
نياكان سهيلا