ششم ، شماره 1443 سال دسامبر 1997 ، دي 1376 ، 27 شنبه6
|
|
صلح حفظ براي ميثاق تجديد ميلادي ، نو سال
همبستگي و
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
ميلادي سال 1998 آغاز مناسبت به
جشن را كهنسال آئين اين جهان مسيحيان ميلادي ، نو سال آغاز با:اشاره
دوستي صلح ، شادي ، پيامآور همهاعياد ، مثل مسيحي ، نو سال.گرفتهاند
جشن برپايي با مسيحي ، هموطنان نيز ، ما ميهن در.انسانهاست همبستگي و
پيروان بيترديد ، .گرفتهاند جشن را ميلادي جديد سال آغاز سرور ، و
مردم بهزيستي و صلح آرزوي با جهان سراسر در (ع)مسيح حضرت راستين
رفاه كه حكومتهايي اما كردهاند ، برپا را نو سال آيينهاي جهان ،
جنگهاي انداختن راه به يا و ديگر ملتهاي غارت در را خود وخوشگذراني
جستجو بيشتر سلاح فروش براي منطقهاي و قبيلهاي قومي ، خانمانسوز
اهداف واقع در اما ميكنند ، تظاهر مسيحيت آيين از پيروي به مينمايند
و صلح حفظ براي جهان مسيحيان آرماندارند سر در اهريمنانهاي
توانا پروردگار درگاه به مسيحيت آيين پيروان دعاي در كه بشر نيكبختي
و ستم يافتن پايان براي بشر ديرين آرزوي بيانگر ، است ، يافته تجلي
.است انسان از غيرعادلانه بهرهكشي و ستمورزي
او.بود خدا با و داشت وجود نبود ، كلمه چيز هيچ هنوز كه زماني
آفريده بوسيلهاو هست ، چه هر.خداست خوداو و است بوده زنده هميشه
و اوست در جاويد زندگي.باشد نيافريده را اوآن كه نيست چيزي شده ،
تاريكي در كه است نوري او زندگي.ميدهد نور مردم تمام به زندگي اين
او بيپايان لطف...كند خاموش را آن نميتواند هرگز تاريكي و ميدرخشد
را قانونهايش خدا.شد ما نصيب هم سر پشت بركت و رسيد ما همه به
ما به را خودش او مسيح عيسي بوسيله اما داد ، مردم به موسي بوسيله
.(اول باب يوحنا ، )...داد نشان را محبتش و كرد ظاهر
درختانكهنسال.است سپرده برف بارشبيامان به تن شب سكوت در كليسا
.رفتهاند فرو جاودانه آرامشي در گويي خاك در ژرف ريشههايي با باغ
.ميشكند را شب سياهي ميتابد ، بيرون كليسا پنجره از كه خفيفي نور
فضاي در مناجاتي سرودهاي با همراه مذهبي موسيقي سحرآميز نواي
دعا دوستي و صلح براي همه..مياندازد طنين آسمان بيانتهاي
آسمان در ستارهاي...ميگيرد اوج همچنان موسيقي نواي..ميكنند
...ميدرخشد
ستارهايمحل هدايت با باستان ستارهشناسانايران انجيل ، روايت به
عيساي موفقشدند و كردند كشف يهوديه بيتلحم در را مسيح عيسي تولد
به بودند آورده خود با كه را هدايايي و ملاقات تولدش محل در را طفل
ميگيرد ، قرار كاج درخت بالاي در معمولا كه ستارهاي.كنند تقديم او
.است الهي هدايت نور از نمادي
كريسمس درخت راز
خيابانها نو سال كريسمسو از ماهپيش يك جهان ، نقاط تمام مسيحيان
تزييني وسايل و رنگارنگ چراغهاي انواع با را شهر كوچههاي و
وجود فروشگاهها در نو سال مخصوص شيرينيهاي و شكلاتها انواع.ميآرايند
ستاره ، :چون نمادين شكلهايي به معمولا شيرينيها و شكلاتها ايندارد
.ميشوند ساخته...و بابانوئل گل ، زنگ ، كاج ، درخت چكمه ،
ازشب پيش روز چند مسيحيان كه چيزياست نخستين نوئل ، يا كاج درخت
چيست؟ در كريسمس درخت اماراز.ميكنند فراهم مسيح ميلاد
لوتر ، مارتين روايتي ، به:بارهميگويد اين در پروتستان كشيش يك
كه زمستاني شب يك در پيش ، چهارصدسال حدود پروتستان نهضت بنيانگذار
كه ديد ستاره هزاران درخت ، يك شاخههاي لابهلاي از بازميگشت ، خانه به
و جلال متوجه زيبايي اين ديدن با او.ميدرخشيدند شگفتانگيزي طرز به
به را تورات در خداوند كلام از آيهاي شكوه اين.گرديد خداوند شكوه
به نمود خواهند ترنم جنگل درختان آنگاه:كه آورد او خاطر و ياد
.ميآيد جهان داوري براي كه زيرا خداوند ، حضور
با را درخت و آورد خود منزل به آنرا و كرد تهيه درختي بلافاصله او
تزئين مينمود تداعي را درخشندگي آن و بود فروزان كه كوچكي شمعهاي
.كرد
مسيح بركت از نمادي نوئل بابا
مسيح ميلاد شب در كه است بابانوئل ، پدري و ميلاد معناي به نوئل
.دارد مقدس حضوري كودكان بويژه مسيحيان براي بابانوئل.ميآيد
خواهد او ميدانندكه.ميكشند انتظار را او آمدن بچهها ميلاد ، شب در
روي كه سورتمهاي بر سوار وشيريني ، اسباببازي از پر كيسهاي با آمد ،
.ميراند برفها
.ميروند فرو بهخواب هدايايش و بابانوئل شيرين روياي با بچهها شب ، آن
جورابي كريسمس شب بچهها كه است براين رسم جهان كشورهاي بيشتر در
براي بابانوئل كه هستند مطمئن و ميدهند قرار خانه در پشت در را بزرگ
و پدر ميخوابند ، بچهها وقتي.گذاشت خواهد هديهاي جوراب داخل آنها
كه بعد روز صبح و ميگذارند جوراب داخل در را بچهها آرزوي مادرها
گذاشته را آن بابانوئل كه ميكنند تصور ميبينند ، جوراب داخل را هديه
پيدا تبليغاتي جنبه بيشتر بابانوئل كشورها بيشتر در امروزهاست
.ميايستند فروشگاهها داخل يا مغازهها در سر بر كه است كرده
مسيحي واعظ يك نميشود؟ فراموش هيچگاه حكايتسنتنيكلاس اما
قرن در نيكلاس سنت نام به اسقفي:ميگويد پيداييبابانوئل دربارهريشه
ثروتمندي جوان او.ميزيست صغير آسياي شهرميرادر در ميلادي چهارم
ميان را خود دارايي كه گرفت تصميم.بود مشغول خدا خدمت به كه بود
تعاليم از بهپيروي كه آنجايي از.كند تقسيم دردمندان و تهيدستان
به همه كه هنگام شب و مبدل باچهره بشناسد ، را او كسي نميخواست انجيل
به دودكشها داخل و پشتبامها از را بودند ، هدايايي رفته خواب
الگو مسيح ميلاد شب در بهويژه او ، كار اين بعدها ، .خانههاميفرستاد
.گرفت قرار
كودكان (ع)مسيح حضرت تعاليم از پيروي به امروزه ، مسيحيان از بسياري
.ميدهند قرار نوازش و محبت مورد را
بچهها و (ع)عيسي حضرت
خدا سلطنت در كدامشان بپرسند تا آمدند عيسي پيش شاگردان وقت همين
.داشت خواهند بزرگتري مقام
تا:گفت و آورد ميانشاگردان به را او و زد صدا را كوچكي بچه عيسي
كوچك بچههاي مثل و برنگرديد خدا وپيش نكشيد دست گناهانتان از
را خودش كس هر پس !بشويد خداوند سلطنت وارد نميتوانيد هرگز نشويد
باب متا ، ).بزرگتريناست خداوندي سلطنت در كند فروتن بچه اين مثل
.(18
!است بخشيدن در يافتن
توست منظور وسلامتيكه صلح استقرار و توسعه ايجاد ، براي مرا خداوندا
پي مشكلاتم به و بشناسند مرا ديگران بخواهم اينكه جاي به:وسيلهگردان
بهعوض نمايم ، رسيدگي آنان درددل به شناخته را ايشان كنم سعي ببرند ،
زيرا كنم محبت را كنمديگران سعي شوم واقع محبوبالقلوب بخواهم اينكه
شدن بخشوده گذشتن ، خود از در.گرفتن بهره و است بخشيدن در يافتن كه
فرانسيس حضرت از دعايي).مردن در جاويدكردن زندگي و است بخشيدن در
.(اسيسي
ميگيرد صورت دركليساها شمعافروزي مراسم ميلاد ، عيد از پيش هفته چند
به كمك جهت سفيد هداياي به معروف هدايايي مراسم اين طي در كه
.ميشود كليسا نيازمندانتقديم
ناشناس نفركه سه يا دو بوسيله هدايا اين:ميگويد مسيحي زن يك
.ميشود تقسيم مسيح ميلاد شب عيدي عنوان به نيازمندان بين ميمانند ،
دوستي و صلح پيامآور عيسي
جهان نقاط درتمام را ميلادي سال آغاز ناقوسها شب ، دوازده ساعت سر
;ميشود نواخته بار چند زنگ.ميرسانند گوشها به كليساها فراز از
و ميپيچد آسمان در ناقوسها صداي...است آغازشده ميلادي نو سال يعني
گوشها در دوستي و صلح پيامآور ،(ع)مسيح حضرت گفتههاي بارديگر يك
:مياندازد طنين
و فرمانده پولدار ، و فقير او چونبراي ميكند ، محبت را همه او
تفاوتي...و بيدين و ديندار مرد ، و زن وغلام ، ارباب فرمانبر ،
...است محبت سرچشمه..او و هستند محبت محتاج همه.نميكنند
نظر مااتفاق با كه را كساني عقايد است سخت اينقدر ما براي چرا
نژادي ، تبعيض دنياهست؟ در تبعيض همه اين چرا بپذيريم؟ ندارند
را خود عقيده هركسي كه دليل بهاين نه آيا...و فرهنگي اجتماعي ،
.ميداند ديگري عقيده از برتر