ششم ، شماره 1444 سال دسامبر 1997 ، دي 1376 ، 28 يكشنبه 7
|
|
كهن شعر به دوباره نگاهي
.است همشهري روزنامه به متعلق و محفوظ حقوق تمام
گلستان گالري در حقيقي ابراهيم آثار نمايش بهانه به
آثار ، استادانه و دقيق اجراي و طراحي جز به حقيقي ، آثار بارز وجه
.است شعر مفهوم با هماهنگ رنگي انتخاب
اشاره
گلستان گالري در حقيقي ابراهيم سريگرافي آثار از نمايشگاهي پيش چندي
معماري رشته فارغالتحصيل و تهران در متولد 1328 او.شد برپا
فعاليت سال 1348 از و.است تهران دانشگاه زيباي دانشكدههنرهاي
گرافيك رشته مدرس سال 1358 از حقيقي.كرد آغاز را درگرافيك حرفهاي
هنرهاي با او.بودهاست دانشگاهها از ديگر برخي و تهران دانشگاه
و فيلمسازي كتاب ، تصويرگري عكاسي ، نقاشي ، گرافيك ، مانند مختلفي
مختلف جشنوارههاي در متعددي جوايز و دارد آشنايي لباس و صحنه طراحي
.آمدهاست پي در كه شدهاست انجام نامبرده با گفتگويي.كردهاست كسب
ديگري جنبه نمايشگاه ، اين در حقيقي ابراهيم سريگرافي آثار مجموعه
ابراهيم.ميدهد قرار رويمان پيش را روش اين از هنري ازاستفاده
بيجانهايي طبيعت و مناظر شيوه ، اين از استفاده با اين از حقيقيپيش
خلق به اسكرين سيلك چاپ از استفاده با اينك و بود كشيده تصوير به را
برخوردي نيز مجموعه اين در و است آورده روي خط زمينه در آثاري
و منسجم آثاري و.است كرده آن مفاهيم و شعر مقوله با هنرمندانه
ريتم حركت ، كمپوزيسيون ، نگارش ، شيوه لحاظ از اشعار ، مفهوم با هماهنگ
.است آورده بوجود رنگ ، انتخاب و
آثار ، استادانه و دقيق اجراي و طراحي جز به حقيقي ، آثار بارز وجه
اي ترا)شعر در:مثال براي.است شعر مفهوم با هماهنگ رنگي انتخاب
عمده بخش در خاكي و اخرايي رنگ از استفاده ،(دارم دوست بر و بوم كهن
بودن ايراني از جنبه دو صفحه ، بالاي در كوچكي بخش فيروزهاي آبي و اثر
گيري قرار ترتيب و جايگزيني خاطر به يكي.ميآورد يادمان به را
همچنين و است كشورمان جغرافيايي نقشه شمالي بخش كننده تداعي رنگها ،
و ايراني سنتي است رنگهايي كه خاكي ، و اخرايي و فيروزهاي آبي رنگهاي
يادر و.است خراسان فيروزه و ايراني سفالينههاي و مساجد يادآور
و زرد رنگهاي از استفاده ،(گفت خواهم دوباره سلامي آفتاب به)شعر
و ميآورد يادمان به را آفتابي روز يك سرزندگي آسماني ، آبي و نارنجي
تقويت را احساس اين نيز شعر نگارش شيوه در آزادي و بيقيدي و خوشي سر
به پرداختن مجال اينجا در كه است بسيار دست اين از مثالهايي.ميكند
به راهيابي و آشنايي در را ما حقيقي ابراهيم با گفتگو.نيست آنها
.كرد خواهد ياري هنري حيطه اين
آن كاربرد تاريخچه و سريگرافي درباره مختصري لطفا حقيقي آقاي
.بگوييد
كندهكاري كه كايكوگرافي يكي.است بوده مرسوم قديم از چاپ شيوه سه
است ليتوگرافي ديگري.ميشود گرفته چاپ فلز از بعد كه است ، فلز روي
اين كه ;ميشود گرفته پرينت سنگ از سپس و ميشود سنگ روي حكاكي كه
نقاشان از حتي و دادهاند انجام اروپايي قديم نقاشان تمام را شيوه
سيلك ديگر روش.است موجود شيوه اين به بسياري كارهاي هم مدرن دوره
كاغذ روي ابريشمي ، پارچه شابلن طريق از كه است سريگرافي يا اسكرين
بايد چون آن هنري كارهاي نوع در چاپ ، شيوههاي اين درميشود چاپ
شماره و ميكند امضاء را كدام هر زير هنرمند كرد ، چاپ محدودي تيراژ
.ميكنند پيدا بيشتري ارزش بعدها اول ، شمارههاي معمولا كه ;ميزند
اين در ولي.ميشود چاپ عدد حدود 200 تا معمولا سريگرافي ، روش در
است بهتر شيوه اين در.نگرفتهام چاپ از 6 بيش طرح هر از من مجموعه ،
و آن گران قيمت دليل به ولي شود ، سيلكاستفاده چاپ مركب از كه
و ميشود وارد كمتر مركب هنري ، كار براي چاپخانهها داشتن سفارش كمتر
بهتر براي اينجا البته كه.ميشود استفاده روغن و رنگ از ناچار به
.كرديم اضافه رنگ به كن مات رنگ ، نمايش شدن
هم بوم روي به مستقيم طور به آثار اين اجراي كه ميرسد نظر به
را آثارتان كه شد چه آسانتر ، بسيار هم شايد و است بوده ميسر برايتان
كرديد؟ اجرا شيوه اين به
از يكي هم هنري آثار تكثير حتي تكثير ، ميكنيم ، زندگي كه عصري در
امكان و ميكند خارج بودن يكه رااز كار كه.است شده ارائه ، شيوههاي
به من چون ميكندو فراهم بيشتري گروه براي جامعه در را آن گسترش
ميخواست دلم ميدهم ، ترجيح يا و دارم را نگاه اين گرافيست يك عنوان
شيوه در تكثير مزيتهاي از يكي.باشم كرده تكثير هم را آثار اين كه
.شابلنهاست رنگ و كاغذ رنگ كاغذ ، نوع تغيير امكان اسكرين ، سيلك
.كرد اجرا متعددي بافتهاي تغيير و رنگي تنوع اثر ، يك از يعنيميتوان
مناظر كه بوديم روبهرو متفاوتي بسيار آثار با شما پيشين نمايشگاه در
چه.بوديد كشيده تصوير به سريگرافي شيوه همين به را بيجان طبيعت و
حيطه به و كرديد پيدا شيوه اين با ديگري رفتار آثار ، اين در شدكه
آورديد؟ روي خط
را معاصر كلام و شعر كه بود اين هميشه من ذهني دغدغههاي از يكي
و مولانا شعر قديمي ، خوشنويسان اگر.نوشت قديم شيوههاي نبايدبا
اخوان ، شعر آيا مينوشتند ، شكسته يا و نستعليق با را سعدي و حافظ
اين نه ، من نظر به نوشت؟ قديمي شيوه همان با همبايد را نيما و سپهري
نوع اينكه براي.تازهتريميطلبد رفتار معاصر وشعر كلام.نميدهد جواب
در كه تجربياتي دليل به و است متفاوت كلي آن ، به ضرباهنگ و زبان
به منطبق را نگاه اين داشتم ، نوشتاري طراحينشانههاي در گرافيك حيطه
رفتار بايد آتش نوشتن براي گرافيك دركار اگر كه كردم سئوال آن
نوشتن مانند مثالها ، گونه اين از يا و آبداشت مثلا نوشتن با متمايزي
اين با معاصر كلام و شعر صوري ظرفيتهاي وپنبه ، سنگ يا و صلح و جنگ
و شعرها ، نگارش شيوه بنابراين ، .است ومتفاوت متنوع بسيار نگاه
و رنگ شعر ، محتواي با ارتباط در ميتواند كردهايد انتخاب كه رنگهايي
.است چنين هم شما آثار در كه.بيابد متفاوت طرحي
خواهم دوباره سلامي آفتاب شعربه با كه رفتاري يعني. دقيقا بله
متفاوت دارم دوست بر و بوم كهن اي را تو شعر با طبيعتا گفت
تاثير رنگآميزي در طبيعتا هست ، شب از سخن شعري در اگر يا.ميشود
بايد و ميتواند كلام هر مفهوم طبيعتا هم كتابت روش در و ميگذارد
مهم هم شعر (آوا) فونتيك و ريتم كشف اينها ، جز به و.بگذارد تاثير
مرا و را ، نمدزينم و را ، سفرم توشه راه مرا ، اسب كنيد ول) مثلا.است
حافظ ، از ساحلها سبكباران ما حال دانند كجا يا و نيما از (درا هرزه
يا ميسازد ، تصويري عمل يك من براي شعرها اين دوي هر در كلاميآ ريتم
ريتم و صدايش اخوان ، از من پرشوكت شيرين شط اي شعر مثلا
فكر اين به اينها همه پي در.ميكند طلب ديگري تصويري نقطهها ، رفتار
هم را كهن شعر ميشود خط حوزه در امروزي ، رفتار اين با كهآيا كردم
در تصويري ظرفيتهاي اين همه يعني.ميشود كه ديدم و نگاهكرد دوباره
كه است فارسي خط و زبان هماهنگي اين و است موجود طوركلي به ما زبان
.است شده عجين مابسيار فرهنگ در
قديمي خوشنويس هنرمندان تجربيات پيشينه به ميزان چه تا شما نگاه
است؟ بوده كشورمان
خوشنويسي شيوه.ميكردم نگاه قديمي سرمشقهاي به ميبايست طبيعتا
مجددي نگاه من.دارد ما فرهنگ در عميقي ريشههاي و است كهن مابسيار
در.كردم هنر اين بزرگان خوشنويسي و مشقها سياه و كتيبهها به
و نوآوري شاهد ديگر ، بناهاي و مساجدمان كاشيهاي و قديمي كتيبههاي
م مانند گرد ، حروف داخل كردن رنگ مثل مثلا ، .شدم تازهاي رفتارهاي
مشق سياه در مشابه حروف با ريتميك رفتار يا و.ها ههاوو ها ،
سه هر اين كه ول ن ، س نوشتن هم زير يا و هم كنار:مانند نويسي ،
او مثل كشيده ، ريتمهاي كشف يا و هستند مشابهي دارايانحناي حرف
رضا ميرزا آثار در كه ارزشمندي و شخيص همچنينتركيببنديهاي و ;ل اول
.هستيم شاهد طالقاني عبدالمجيد درويش و اصفهاني ميرزاغلامرضا كلهر ،